Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

Herregud vad var det for stalle?

Dachau eller?

/KT

Noppe, och detta var av säkerhetsskäl, bara för man har handskar, stigbett och spö betyder det inte att man spöar hästen och rycker den i munnen.

Sen föredrar jag att leda en okänd hingst värd säker X-antal miljoner i stigbett.

Efter en ledarskapsövning som oftast går på några minuter, hästen förstår ganska fort att du är ledaren och att den ej får gå om en.. Sen lär man givetvis in att den ska gå snett bakom, eller brevid men aldrig så långt fram så bogen går förbi ens axel.

Jag sätter kedjan under hakan på hästar som behöver det. Sto/hingst/valack spelar mindre roll.

På min egen unghingst så leder jag honom med vanligt grimskaft, även fast han är en slyngel änsålänge, men vi jobbar på det för jag vill inte ha en häst som endast går att leda i kedja. Han skall behärska sig iaf.
Men på helgerna när det är andra som tar ut och in så använder de kedja på honom. Han är trots allt mitt ansvar även ifall jag inte är där just då, så då känns det bäst att de har den där extra kontrollen som en kedja kan ge.

Om jag använder kedjegrimskaft har jag det alltid under nosen, igenom båda bettringarna på tränset, eller bara som vanligt i grimman.
Skulle aldrig få för mig att använda över nosen, eller ännu värre, trycka in kedjan i munnen (det finns faktiskt folk som gör det!).

Jag kör alltid kedjan under, så de bildar typ en triangel.

Det är den stora frågan! ;)
Jag handskas en hel del med hingstar i mitt jobb och beroende på vem man möter så är det olika över hur man fäster kedjan. Funderade på detta idag..Varför över/under, vad ger bäst resultat?
Själv tycker jag under är bäst då hästarna är så känsliga över nosbenet..så vad tycker ni?

Jag jobbar i inackorderingsstall, och tyvärr är en del hästar fruktansvärt ouppfostrade, oavsett kön.

För att inte riskera hästarnas säkerhet och oss personal, använder vi ibland kedja på somliga.

Jag gör olika på olika hästar. En del har lättare för att resa sig, och de får kedjan över nosryggen. De andra får under hakan. När de har kedja är jag skitnoga med att inte använda den om det inte verkligen behövs, alltså så lider inte hästarna av den om de gör det de ska.

Jag ledde alltid hingstarna i tyskland med vanligt grimskaft, de var så väluppfostrade och lyssnade väl på kroppspråket. Den gången jag behövde kedja var vid en knäpp dag dvs en häst varit lös, betäckning skett på fantomen etc. men det var oftast bara in case of... man vill inte bli ansvarig för stallets guldklimp skadar sig, värd X antal miljoner..

skulle jag behöva välja lver eller under, skulle jag nog valt över pga då behövs lite kraft och trycket motverkar resning och rusning. under skulle jag tagit om det var ponny som vill äta gräs, dvs motverka neddragandet av huvudet..

Man ska inte ha fler hästar än man har tid med... Enligt min mening ska alla hästar kunna ledas i grimma; oavsett kön. Utan kedjor o spön. Ren grunduppfostran.

Och de hästar där detta inte är möjligt ska avlivas????

En hast som inte gar att samarbeta med aven om hormonerna svallar ska bli korv!

Jag har haft hingst ( nordsvensk) i manga ar och han gar alltid att hantera aven i narheten av brunstiga ston. Min hingst vet precis nar han ska jobba och da mer eller mindre ignorerar han ston.

Du har erfarenhet av 1 (en) hingst:smirk:

Jadu, då har du mer att lära.

Typiskt buke att man vet bäst utan att ha tillräckliga kunskaper....:crazy:

Och de hästar där detta inte är möjligt ska avlivas????

Nej, absolut inte; möjligen byta ägare...

Enligt min mening är det var o ens ansvar som uppfostrar en unghäst att lära den att gå i grimma. En vuxen häst ska kunna det redan; oavsett kön o omständigheter. Ren hyfs. :smirk:

Jag ledde alltid hingstarna i tyskland med vanligt grimskaft, de var så väluppfostrade och lyssnade väl på kroppspråket. Den gången jag behövde kedja var vid en knäpp dag dvs en häst varit lös, betäckning skett på fantomen etc. men det var oftast bara in case of... man vill inte bli ansvarig för stallets guldklimp skadar sig, värd X antal miljoner..

Ja, det är bara vid vissa tillfällen man behöver säkerhetsarrangemangen, visst ska hingstar vara väluppfostrade och jag vill säga att det är EXTRA viktigt med dem.

Nej, absolut inte; möjligen byta ägare...

Enligt min mening är det var o ens ansvar som uppfostrar en unghäst att lära den att gå i grimma. En vuxen häst ska kunna det redan; oavsett kön o omständigheter. Ren hyfs. :smirk:

Ja, men det finns omständigheter som kan göra att du inte är hundra på att du klarar hästen bla en hingst i vissa sitationer, hur väluppfostrad den än är. Det kan variera väldigt beroende på om det är betäckningssäng och antalet brusntiga ston i närheten om hingsten tex inte FÅR betäcka någon säsong, eller med ny hingst i stallet som ska utmanas osv osv. Om du är kunnig med hästar o hingstar vet du det och då gör man aldrig tvärsäkra uttalanden som dina ÄVEN om man har uppförande som krav på hingstarna och de också uppför sej i alla lägen.

Då hästar är mottrycksdjur så ska kedjan givetvis ligga över nosryggen. Annars flyttar de ju sig för trycket, dvs drar upp huvudet om den får tryck under hakan.

... inte är hundra på att du klarar hästen bla en hingst i vissa sitationer...QUOTE]

Är man osäker får man göra det som känns bäst o ta till de hjälpmedel man anser sig behöva.

Det jag är "tvärsäker" på är att alla hästar borde ha med i sin grundutbildning att man uppför sig när man har en människa i andra änden på linan... eller hur? Det skulle inte behövas kedjor o andra metoder; om den som fostrat hästen gjort rätt. Det är min åsikt.

Ja precis!! :bow: :bow:
Visst är det konstigt med hästeriet??
Bara för att ens egna hästar är duktiga så behöver inte alla vara det.

Och att fostra främmande hingstar med insikten att JAG är ledare och DU ska gå bakom eller DU ska gå grimma är bara befängt..

Jag skulle också kunna säga till TS att hon inte har nån pondus eftersom jag kan leda våra hingstar i grimma..
Men om man tar sig omaket och åker utanför sjuttioskyltarna så ser man att det finns ANDRA hingstar som INTE är lika lätta som dom där hemma..

Jag skulle då aldrig ens komma på tanken att nervärdera någon som använder kedjegrimskaft på sin hingst/sto.
Sitter kedjan där så finns det säkert en jäkla bra orsak till det.

AM

Jag har erfarenhet av FLERA hingstar faktiskt. Men fn ager jag bara EN. Men vi har tva hingstar hemma pa garden. Samt att jag hanterat hingstar av och till de senaste 20 aren. Och dagligen de senaste 13 aren.

Du har val ingen aning om hur mycket kunskaper jag har i hingsthallning? Jag har definitivt mer erfarenhet av att hantera hingstar an genomsnittlige hastagaren.

/KT

Ja precis!! :bow: :bow:
Visst är det konstigt med hästeriet??
Bara för att ens egna hästar är duktiga så behöver inte alla vara det.

Och att fostra främmande hingstar med insikten att JAG är ledare och DU ska gå bakom eller DU ska gå grimma är bara befängt..

Jag skulle också kunna säga till TS att hon inte har nån pondus eftersom jag kan leda våra hingstar i grimma..
Men om man tar sig omaket och åker utanför sjuttioskyltarna så ser man att det finns ANDRA hingstar som INTE är lika lätta som dom där hemma..

Jag skulle då aldrig ens komma på tanken att nervärdera någon som använder kedjegrimskaft på sin hingst/sto.
Sitter kedjan där så finns det säkert en jäkla bra orsak till det.

AM

Vi diskuterar anvandandet av kedjegrimskaft och stigbett vilket jag i bagge fallen anser vara riktiga tortyrinstrument.

Ar hingsten okand for dig eller ouppfostrad ska den ledas i trans och darmed basta!

/KT

Ok, lycka till med att försöka uppfostra en vuxen GP hingst, 175 cm i mankhöjd i toppkondis, så att den kan gå i grimma, med vanligt grimskaft. speciellt om man måste gå förbi hagar där en annan hingst går eller om den får syn på stona en bit bort.

Och att denna typ av hingstar ar svarhanterade beror till stor del pa att man inte tar hansyn till lynnet nar man avlar fram tavlingshastar.

Medecinen ar helt enkelt att inte avla pa individer med svart lynne oavsett det ror sig om hingstar eller ston.

/KT

Då hästar är mottrycksdjur så ska kedjan givetvis ligga över nosryggen. Annars flyttar de ju sig för trycket, dvs drar upp huvudet om den får tryck under hakan.

fast det där nlir väl tokigt? Att dom är mottrycksdjur innebär väl att dom dras mot trycket, inte ifrån?:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar