Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

*kl*

Säkerheten framför allt. Vi har i dagsläget 6 hingstar hemma på gården. Normalt sett så kan jag leda alla enbart i grimskaft. Men nu spec. på våren tar jag inte den risken! När stona börjar gå i brunst, då kan man hålla sig för skratt. Vår gamling på 16 år har aldrig varit något bekymmer. Han kan stå i box bredvid eller åka transport ihop med sto.
Men för att ta ett annat exempel så såg jag nu i em. hur vår ena ettåring + en tvååring for iväg som jehun över åkrarna. Kastar mig i bilen och möter en hel folksamling,(granne med släkt) med barnvagnar och fyrhjulingar (motorcyklar) de hade stimmat en del vid hagen och småkillarna hade fått spelet och helt enkelt haft kanonrace, hoppsan här kom staketet och de bromsar för sent och åker rätt in i det och stolpar knäcks och vips så tumlar de igenom och hela friheten ligger framför de goa busarna. Som sätter av i full kareta utan en tvekan mot stona som återfinns 800 meter bort på andra sidan kullen. DÅ är kedja ett väldigt bra hjälpmedel. Att kunna fånga in en tvåårig hingst som just upptäckt sina hormoner när han flörtar hejvilt är i sig inte roligt. Att få honom under kontroll är ännu mindre kul. Med ett stadigt tag om mule och öra så lyckas vi till slut få på gossen grimskaft med kedja över nosrygg och kan på så vis iallafall få med oss den stegrande och med frambenen sparkande och hormonstinna gosse till stostallet som ju var närmast och stallade in honom en timme ihop med lillkillen så de fick lugna ner sig.

Sedan var det till att laga staket -ja inte jag, men maken. ;)
Efter att allt är fixat så ska jag leda tillbaka de två rymmarna. Givetvis med kedja på. Hade jag inte haft det så hade jag nog haft något svårare att kontrollera honom.Förmodligen ett och annat ömt blåmärke eller rent av tappat honom och fått jaga efter igen... Halvvägs från märrarna är han återigen sitt lugna jag som är lyhörd och direkt reagerar på mina signaler. Jag anser inte denna gosse det minsta ouppfostrad. Utan han blev varse om att kulorna sitter där de ska. Samt agerade därefter. Men jag kan däremot räkna med att han inte kommer vara lika lugn i sinnelaget som vår gamle hingst. Våra treåringar är smått hormonstinna emellanåt, men än har vi inga som helst problem med att ta både två och tre samtidigt och knata iväg med.

Nu är vi lyckligt lottade som har en lugn gammelhingst som uppfostrar småhingstar fulla med hormoner. Vi har inte låtit de två yngsta (rymmarna) få gå in i den flocken pga att åringen varit av lite för klent virke för att kunna fri sig mot treåringarnas ganska tuffa tag i hagen. Men nu blir det lite rokarder, för tvååringen behöver lite tuktan från den vise -så han lär sig veta hut ;)

Kan tillägga att vi har en märr som är som ett lokomotiv. Stark som bara den. Henne tar jag alltid kedja på om jag ska iväg. För hur det än är så orkar jag inte hålla den 22 år gamla damen när hennes föl sätter iväg åt annat håll. :o

Gira :banana:

KL
Kanske en dum fråga, men jag har funderat lite på hur ett stigbett sitter, har någon en bild att visa?

Okej, ingen halshuggning nu!!!

Måste leda mitt dräktiga sto i kedja, vid in/utsläpp (utsläpp fungerar bättre, när hon är lite trött o redan fått sin mat) eftersom hon blivit ett ånglok med hormoner som rusar genom kroppen, o som tänker med MAGEN. Har varit otroligt väluppfostrad när hon fortfarande gick som tävlingshäst, men fick lite andra saker att tänka på när hon blev lite hungrigare än vanligt, o kopplar då bort helt o hållet (vet att det inte inte är någon vettig bortförklaring, men inte så kul att bli nedsprungen av ett 600 kg sto som kommer i 30 km/h! Har ingen lust att riskera att skada varken mig, andra människor, stoet, andra hästar o fölisen som ligger i magen, på grund av att jag har lust att kunna leda henne i grimskaft!). Blir rentutav farlig i dessa lägen utan kedja! (Är för övrigt en fuxmärr med 4 vita strumpor o bläs, för den som tror på sånt :angel: ) Gick väldigt duktigt med kedjan under hakan när hon fortfarande var "låg-dräktig", men när hon var i 8-10 månaden fram tills idag, vet jag inte vad som flög i henne, o har sedan dess märkt på henne när det inte finns något annat val; att leda henne antingen i träns + kedja, eller med kedjan genom munnen, upp till "käk-rems-ringen".

Tycker att man tränar hingstarna att gå helt utan kedjan:angel:
Ser många hingstar som går som lammungar bakom sin husse/matte på traningar/tävlingar men slappt grimmskafft utan kedja. Ta tag i problemet och hantera den rätt utan en massa hårda tag.

Repgrimma kör jag på. Mkt effektivare. :)
På förra skolan så var vi dock tvungna att ha kedja på alla. Då hade jag över, pga om man har under och rycker till drar ju inte hästarna ner huvudet direkt... Vet att dom är känsligare över, men då behöver man inte ta i för att dom ska lyssna. Jämt annars kör jag med repgrimma. funkar kanoners. :)

Tycker att man tränar hingstarna att gå helt utan kedjan:angel:
Ser många hingstar som går som lammungar bakom sin husse/matte på traningar/tävlingar men slappt grimmskafft utan kedja. Ta tag i problemet och hantera den rätt utan en massa hårda tag.

Hur skulle du ha gjort om du jagar en hormonstinn hingst på rymmen bland brunstiga ston då?

Hur skulle du ha gjort om du jagar en hormonstinn hingst på rymmen bland brunstiga ston då?

Många har helt otroligt konstiga åsikter..eller hur??

Till övriga:
Det är en jäkla skillnad att hantera sin egen hingst och inga andras.

Den dagen ni står inför tio okända hingstar på stuteri eller på tävling där er uppgift är just att leda dessa från punkt A till B utan att riskera omgivningen så sätter ni nog på kedjan.
Eller annars kanske ni blir skadestånds-skyldiga för nåt som er okunskap har lett till.

Jag kan leda Wibrantus i vanlig grimma utan tjafs.
Men jag åker inte ut och leder Going Kronos eller Järfsöfaks utan att få fullständiga intruktioner av dom "som vet bättre"

Man kan tycka så mycket saker om att "kedjehästar" ska tas bort eller att alla hingstar ska gå bakom eller att "nu minsann ska fanskapet lära sig"...

Ta då och åk ut till verkligheten.

AM

Okej, ingen halshuggning nu!!!

Jag tänker i alla fall inte halshugga dig.. :D

Vet precis hur fölmärrar kan bli. 600 kilo stridsvagn när dom har en tre dagars vid sidan.
Kedja på dessa kan vara räddningen för mina fötter och tår.

Oftast är däremot sånt problem övergående.

AM

Man får inga hormonstinna hingstar lösa då de får lära sig vem som är ledarn och hanteras rätt . De kan offta brumma till och låta med tjejjer i närheten men så fort de blir tillrättavisade ger de sig utan kedjor på eller under näsan och utan misshandel.

Man får inga hormonstinna hingstar lösa då de får lära sig vem som är ledarn och hanteras rätt . De kan offta brumma till och låta med tjejjer i närheten men så fort de blir tillrättavisade ger de sig utan kedjor på eller under näsan och utan misshandel.

...och det du skriver gäller alla hingstar???????

AM

Jag är förste man på att sponsra til en flygbiljett till Ungern och ett besök hos WSB :cool: .

Vad gör du med märrarana som får spelet då???? :angel:

Kan bara hålla med dig och säga att jag hade aggerat precis likadant.

Har själv jobbat med hingstar både veteraner och yngre..och visst lär dom sig med tiden,men som du skrev så har man hållt sig för skratt vid flera tillfällen, speciellt på våren med unghingstarna.

Med hingstar jag inte känner eller litar på har jag i stort sett alltid haft en lös kedja som antingen gått äver nosbenet eller under hakan och sen upp längs med käken för att fästas i "den övre ringen" på grimman, sen longerlina, ordentligta handskar och hjälm. Hingstar jag känner tar jag i vanligt kedjegrimskaft under hakan. Bara för att man har kedja behöver det inte betyda att du drar och sliter i den, jag ser det som en lite extra säkerhet att ha kedjan, sen får folk tycka vad dom vill.

Samma hantering med dem;) vet att hingstar kan vara jobbiga, har ägt en själv men hans kulor skars bort som 3 åring men hingsthuvvet följde honom till 5 års åldern. Menar bara att det är bättre att försöka att hantera och uppfostra dem ordentlig så blir allt mkt lättare. Men alla människor fixar inte att ha hingst det är offtast då man får problemen med dem och försöker att lösa det med tuffa tag som kedja över mulen mm, då är det bättre att gjöra den till en vallack .

Fast jag tror att vi pratar om skilda saker i skilda världar.
Du har ägt 1 hingst som skars som 3 åring.

Sedan finns det dom som hanterar över 20 olika hingstar per dag. (djursjukhus? )
En annan katogori är dom som har stuteri med hingstverksamhet till det.

En tredje variant, liknande TS, är kanske anställd och har passhästar varav många är hingstar som kommer och går.

Den kategorin, som hanterar mycket olika hingstar, i olika stadier, i olika situationer lär väl ändå veta hur säkerhetsrutiner ska sättas?? Eller hur?
Inte den som har 1 hingst som är boende på gården i halv evighet,

Men av någon konstig anledning så är dom som hanterar hingstar mest i sin vardag, dom mest sågade användarna i just denna tråd..

Konstigt.. :confused:

AM

Och så kan man väl ändå tillägga att det vore jäkligt synd att göra valack av fina avelshingstar enbart för att dom, för säkerhets skull, ledas i kedja... :confused: :confused:

Tur att inte alla tänker lika i det avseendet..

AM

KL

Jag hanterar sedan några år efter NH-principer.
Det gäller mina egna hästar.
De är därmed fantastiska i all hantering.
Andras hästar utgår jag från NH men med klara säkerhetsrutiner.

Gällande kedja tycker jag det är dumt och vansinne att använda på sin egen häst eftersom det finns en viss risk i den hanteringen och att den generellt går att överkomma genom att ta ledarskapet över sin häst.

Dock, det finns alltid undantag.
Vi har en fjording som under den gröna tiden förvandlas till ett halvt ton bulldozer och kan slita sig. Därför går han med kedja i munnen till och från hagen.
Repgrimma, Träns, kedja under haka eller över nos fungerar inte.
Någon smärta känner han inte av förrän han ev hittar på något dumt.

Pratar inte bara om min erfarenhet med hingst utan ser vänners avelshingstar som är välhanterade och lätthanterliga i alla situationer, tävlingsplattser, träning, vid betäckning. De har lärt sig tekniken hur man hanterar de utan kedjor över, under mulen och misshandel. Varför går deras hingstar som lammungar bakom dem med hängande grimmskafft, jo de är kunniga:idea: Rätt hanterade !

Konstigt igentligen..
För jag har varit på en hel del visningar på Strömsholm där dom visat halvblodshingstar och övriga.
Och inte leddes dom i grimmor inte..:angel:

Men Flyinges och Hingst-tågets hingstar kanske hanteras av amatörer..eller var tror du?

AM

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar