Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

Och vem är du att avgöra det?

Bra fråga.:D

Och alla här som är "förståsigpåare" är ju tvärsäkra att TS deinitivt aldrig kommer att hantera någon avkomma efter han med munkorgen och dubbla ledstänger..
Eller hur var det nu???
Är det sådana avkommor hon pysslar med??
KungTulle m.fl....vad tror ni??:angel: :angel:

Eller annars är "förståsigpåarna" så jäkla bra på att hantera häst att dom vet bättre än alla andra.

AM

Ledde en av de nya ponnyerna med kedja förr, men sen fick jag istället ett tips: att leda i longeringslina. Det har fungerat jättebra (men jag vet om det fungerar på hingstar). Ponnyn vi köpte älskar gräs och det var jättejobbigt att leda ponnyn i bara ett grimskaft eftersom han satte iväg i full fart ut på lindorna och åt gräs. Jag hade inte en chans att hejda ponnyn, han for iväg som ett skott. Jag började leda ponnyn i longeringslina. När ponnyn stack kunde jag få in den på en volt istället, jag blev starkare eftersom jag kom en bit ifrån ponnyn och det blev då enklare att få den att böja på halsen. Ponnyn är annars hur snäll som helst, men det här är något han gjort som föl, fick tag på uppfödaren...

Ledde en av de nya ponnyerna med kedja förr, men sen fick jag istället ett tips: att leda i longeringslina. Det har fungerat jättebra (men jag vet om det fungerar på hingstar). Ponnyn vi köpte älskar gräs och det var jättejobbigt att leda ponnyn i bara ett grimskaft eftersom han satte iväg i full fart ut på lindorna och åt gräs. Jag hade inte en chans att hejda ponnyn, han for iväg som ett skott. Jag började leda ponnyn i longeringslina. När ponnyn stack kunde jag få in den på en volt istället, jag blev starkare eftersom jag kom en bit ifrån ponnyn och det blev då enklare att få den att böja på halsen. Ponnyn är annars hur snäll som helst, men det här är något han gjort som föl, fick tag på uppfödaren...

Jag har blivit omkulldragen av en j-a ouppfostrad B-ponny MED träns vid ett tillfälle, vet de bara hur man ska göra finns det inget stopp. :crazy:

Men det är ju OM kedjan ska vara över eller under nosen TS vill ha reda på eftersom hon SKA leda hingstarna på sitt jobb med kedja.

Hehe 340 avkommor har "Kung tulles" scan-häst...:devil:

AM[/QUOTE

VANSINNE!

Undrar om hingstagarna kanner nagon sorts skuld nar det hander incidenter med avkommorna inblandade???

Tank om folk blir skadade eller tom dodade for att dom bidrager till att hastar som ar defekta i huvudet komme ut pa marknanden!

/KT

Olyckor kan ju alltid handa aven med snalla valuppfostrade hastar.

Men det kanns sa onodigt att avla pa hastar som har ett daligt lynne.

Om jag skulle starta ett stuteri skulle faktiskt lynnet vara det forsta kriteriet for urval av avelsdjur.

Sedan allman sundhet i kroppen.

Efter detta rastypiskhet och god exterior for den ras jag valt.

/KT

*kl*

Har sagt det förut och säger det igen:

kedja är en bra säkerhetsrutin.

Oavsett hur snäll hästen är, kan den som leder var ett nervöst ärkenöt. Den ger en trygghet som gör att man slipper oroa sig, och krissituationer slipper uppstå.

Jag leder gärna tossiga märrar och sura valacker med kedja också.
Jag skiter nämligen fullständigt i hur andra uppfostrar sina hästar, men jag riskerar inte min hälsa när jag måste leda dem.

Knappast denne... :devil: :devil:
banker.jpg

AM

Suck... vad säger man... Det krävs alltså två man med hjälm på huvudet o denna "utrustning" för att leda hästen till hagen..?? :confused:

Jag har kedjan under i de fall jag använder kedja eftersom jag upplever det som att kedjan då inte stör hästen så länge den går lugnt bredvid. Mitt sto blir i varje fall ruskigt irriterad om jag försöker dra något över nosen.

Sedan kan man ju inte låta bli att fundera lite över hur en del människor kan vara så tvärsäkra på att hästen aldrig, under några som helst förutsättningar, blir rädd, får en knäpp etc. vid hantering. Mitt sto går löst efter mig. Det innebär inte att jag skulle strunta i grimma och grimskaft och gå ut och gå med henne lös.

Likaså använder jag kedja de gånger jag vet att hon är extra uppe i varv, bara som en säkerhetsåtgärd. I 99,9% av fallen är kedjan helt onödig men stör å andra sidan inte heller. I de där 0,1% av fallen som jag av någon anledning behöver kedjan är det rätt skönt att inte behöva vara av åsikten "måste jag ha kedja borde hästen gå till slakt". Kedjan är helt enkelt en extra säkerhetsåtgärd, precis som säkerhetsbältet är i bilen.

att göra sådana utlåtande som vissa gör här är helt vansinnigt. om du har en häst sto eller vallack eller om det är ett stort stuteri med kanske 30 40 häster är en j skillnad. hingstar är inga leksaker som du kan programera ibland tar hormonerna över har inget med uppfostran att göra. använd kedja under hakan och använd det om det behövs.

Menar du att vi ska tränsa de 20 hingstarna i stallet när de ska ut/in? :eek:

Varför skulle det vara så fel med en kedja undertill? Jag håller ett stadigt grepp längst ut och ett lösare närmre hästens huvud. Jag tar bara tag i hästen om det verkligen behövs, vilket jag anser om den står på bakbenen och fäktas

Menar du att vi ska tränsa de 20 hingstarna i stallet när de ska ut/in? :eek:

Varför skulle det vara så fel med en kedja undertill? Jag håller ett stadigt grepp längst ut och ett lösare närmre hästens huvud. Jag tar bara tag i hästen om det verkligen behövs, vilket jag anser om den står på bakbenen och fäktas

Det tar ungefar lika lang tid att slanga pa ett trans som att knappa pa ett grimskaft.

/KT

HeJ!

För en herrans massa år sen fick jag en rejäl utskällning av hovslagaren på gården när jag ledde ut en av inackorderingarna med kedja under huvudet.. "Var jag inte klok, har man kedjan under hakan reser sej ju hästen ifrån trycket", ansåg han.

Att vi på denna häst redan provat med över näsan och genom munnen (krälet stog på bakbenen och var totalt galen i båda fallen) spelade ingen roll. Det var ändå livsfarligt att ha kedjan under hakan.. Häst dansade bara lite lätt med kedjan under hakan, blev iaf lite med hanterbar..

Själv kan jag inte leda min med kedja, då blir hon superirriterad och reser sej och studsar runt och har sej, nej där är det grimskaft i vanliga hålet, eller om hon blir helnipprig, mjukt grimskaft under hakan.

Men jag anpassar mej efter hästen, vissa hästar funkar bättre med kedja/grimskaft över näsan (tex tränarens tokiga 1-åring), vissa med kedjan i munnen och vissa helt utan kedja.

Hingst har jag bara lett i stigbett, men så bodde hingsten på ridskola och trots att han var snäll, är det ju en säkerhetsfråga med massa barn rännande runt fötterna.

/ lavinia, anpassar sej till situationen

Monty Roberts har en "dulyholte" som är som en kedja i nylon men den är över nosryggen för den är känsligast där.
Tittar men rent exteriör kan man mkt lättare skada hästens tandrötter och underkäke än nosryggen såvida du inte har kedjan för långt ned.
Bästa är att ha ett kedjegrimskaft som man byter ut kedjan mot nylon och trär den på samma sätt. Den skada du kan ev få är brännskada och du rycker till allt för snabbt. Men effekten blir den samma som kedja eller repgrimma. Stigbett kan var en snällare ide.

Jag tvivlar starkt på att du sett detta ske med enbart hästar. Att gå på ledaren är ungefär samma sak som att dö för en ranglåg, så är det bara.

Att sedan ge dem elstötar, med eller utan vilja, är ju en sak. Då väljer hästen mellan döden och döden;)

Det är den stora frågan! ;)
Jag handskas en hel del med hingstar i mitt jobb och beroende på vem man möter så är det olika över hur man fäster kedjan. Funderade på detta idag..Varför över/under, vad ger bäst resultat?
Själv tycker jag under är bäst då hästarna är så känsliga över nosbenet..så vad tycker ni?

Jag skulle ha stigbett, kan du inte be om det då ? snällt och mkt bättre, ingen risk för att man ska knäcka nosbenet lr nypa till i skinnet under hakan.....annars så skulle ja välja över nosryggen trots allt...för tryck över nos ryggen vet vi ju är lugnande mer än något som nyps under hakan. Och dessutom så ska det till en del för att du ska knäcka nosryggen.... så det är ingen fara. och jag har svårt att tro att dom är så ohanterliga...att det skulel behövas. Lycka till med jobbet,=)

Senast ändrad av en moderator:

jag har under dom få ggr jag har kedja

En persson som jag känner (säger inget namn) sätter under över läppen Sen när en annan skulle pröva det så började det blöda och sen hade hästen ett stort sår under läppen (Detta hände vid lastning av en svår lastad ponny) Där under tycker jag att man inte ska ha kedja

*knapplån*

oftast så brukar jag helst vilja använda vanligt grimskaft när jag ska leda en häst men när det är nya hästar eller hingstar jag ska hantera så lägger jag en kedja över näsan för SÄKERHETS skull.. om hästen är snäll så ligger ju kedjan bara löst så den gör ingen skada men om den får för sig att bli bråkig så vet jag att jag har en större chans att kunna hantera hästen än om jag har vanligt grimskaft.. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar