Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

Vilken tur att du fått tag i en sådan snäll hingst då!

För övrigt förstår jag om kedjegrimskaft används i ett stall där flera personer arbetar och hanterar hästarna (hingstarna). Det har nyligen kommit en ny (nordsvensk) hingst till min skola och jag tror inte på något sätt att han är ett monster, men jag hade INTE velat leda honom med bara ett enkelt snöre emellan.

Likaså låter jag de flesta hästar jag hanterar gå lite snett bakom mig, strax framför eller lite var som helst, men jag vänder ALDRIG ryggen åt en hingst, utan där följer jag regelboken och går vid bogen.

Hingstar ska uppfostras - ja, givetvis! - men när det är så mycket hormoner som rusar i kroppen är det lätt hänt att det blir kortslutning i lilla hästhjärnan och, då tänker i alla fall inte jag komma i kläm.

Fast sedan hade jag möjligen tänkt lite annorlunda om jag hade haft en egen hingst, som bara jag hanterade och som jag visste säkert var uppfostrad enligt mina regler, men när det handlar om för mig främmande hingstar tar jag alltid det säkra före det osäkra.

Sedan tror jag inte hästen påverkas nämnvärt av att ha en kedja löst under hakan. Dock får kedjan givetvis inte missbrukas, eller användas istället för uppfostran. Övrig användning tycker jag dock kan vara okej, eller i alla fall förståelig.

Om jag någongång behöver använda kedja har jag den rak under. Jag är uppfostrad så helt enkelt :D

Iofs så använder jag den enbart när jag ska lasta, och har då ett vanligt grimskaft också, och tar bara i kedjan om det verkligen behövs.

Jag tycker så här.Det beror helt på individen vissa hästar går bäst med den under..andra med den över.Min är en sån som tar det bättre om kedjan gör över nosryggen.Under då kan han ställa sig.(är lätt i framändan)

Eftersom detta är buke lär man väl skriva en förklaring så man inte blir halshuggen fullständigt .

Min häst är snäll att hantera i de flesta lägen .men i bland spänner han på och blir fullständigt uppe i det blå och får då fruktansvärt bråttom och frambenen går som elvispar.
Och då av säkerhetsskäl kan kedjan vara nödvändig.Dels för att han inte ska skada sig själv eller den som leder.
Detta händer dock väldigt sällan nu mera.Han har blivit betydligt mycket bättre.Eftersom jag lagt ner mycket tid på markträning.det är inte alltid jag som hanterar honom heller därför ser jag hellre att han går med kedjan snällt till hagen .så får jag ta tag i problemen när jag håller på med honom.Andra ska inte behöva riskera liv och lem för att hantera min häst.och detta tycker jag heller inte man kan kräva.Min häst ..mitt problem.

Jag rycker aldrig eller sliter och drar i honom med kedjan på det behövs inte .Han vet att när kedjan åker över näsan kräver jag hans sinnesnärvaro och slutar med ens att pyssla med tok.

nu kan man tro att jag har en riktig dåre.men det är inte sant.Han går 98 gånger av 100 till och från hagen med vanligt grimskaft.

*KL*

Om jag använder kedja använder jag den under hakan. Jag förstår argumenten för att inte ha den där (att hästen vill bort från trycket) men jag tycker att har jag den över nosen är det enda resultatet jag får att grimman snurrar och hästen får "sidstycket" i ögat. Har man den under hakan dras grimman åt runt hela nosryggen, även om det kommer kännas mest under hakan eftersom det är där kedjan är. Slänger in en bild för att visa vad jag menar med att grimman dras runt.

grimma.jpg

I den bästa av världar vore det givetvis trevligt att slippa använda kedjegrimmskaft men när det är många hästar som skall tas in/ut och man inte har lust/tid att uppfostra andras hästar så underlättar det helt klart. Min erfarenhet är att de flesta hästar skärper till sig direkt som kedjan kommer på och man behöver inte ens ta i dem. Hellre en häst som går snällt hela vägen in för den vet att den inte har en chans än en häst som går och testar och drar i grimskaftet hela vägen.

Självklart borde alla hästar gå att leda utan kedja. Dock är det kanskeinte möjligt om man arbetar i ett stall med trettio hästar...

Man ska inte ha fler hästar än man har tid med... Enligt min mening ska alla hästar kunna ledas i grimma; oavsett kön. Utan kedjor o spön. Ren grunduppfostran.

Man ska inte ha fler hästar än man har tid med... Enligt min mening ska alla hästar kunna ledas i grimma; oavsett kön. Utan kedjor o spön. Ren grunduppfostran.
Fast nu är det inte alltid så enkelt. Även om man själv äger en enda häst är det nog ganska många som står i stora stall med kollektivt in/utsläpp. Och inte alla hästägare verkar intresserade av att uppfostra sina egna hästar... Så det är där skon klämmer i många fall.

Självklart är det att föredra. Men samtidigt ska man komma ihåg att det är djur vi håller på med och man kan inte begära att de ska uppföra sig exemplariskt jämt. Och då kan det vara bra att ha en nödlösning. Att sedan ha 30 hästar tycker jag inte alls är fel och det betyder inte att hästarna inte hinner uppfostras. Men en del är lite busigare än andra. Min vallack går bra att leda sålänge det inte blåser. Då har jag kedja under. Det är inte säkert att jag behöver använda den på ngt sätt, men samtidigt blir det lättare att hålla koll om han skulle börja snurra runt.

Där jag jobbade fanns det hingstar som jag hanterade, har alltid kedjan över, har man den under har det liksom en "stegrande" effekt. Om hästen reser sig så har man mer kontroll.

Enligt min mening ska alla hästar kunna ledas i grimma; oavsett kön. Utan kedjor o spön. Ren grunduppfostran.
Ok, lycka till med att försöka uppfostra en vuxen GP hingst, 175 cm i mankhöjd i toppkondis, så att den kan gå i grimma, med vanligt grimskaft. speciellt om man måste gå förbi hagar där en annan hingst går eller om den får syn på stona en bit bort.
Jag tycker att en kedja och ett spö vid hantering av hingstar är en ren säkerhetsåtgärd, därmed är det inte sagt att man måste använda spöt, eller "dra" i kedjan, men det är en trygghet att veta att man snabbt får kontroll om nåt händer.

I vilket fall som helst ska man ha kedja på hingstar, det är en säkerhetsfråga. På ridskolan där jag jobbar leder vi alla hästar( små som stora) med kedjegrimskaft och det för våran, personalens egen säkerhet, man har inte en chans att göra något med ett "vanligt" grimskaft om häster drar.

Jag tycker att du kan ha kedjan över, under nosen i vissa fall genom munnen. eller använd stigbett att leda hingstarna med.

Till samtliga kan jag meddela att jag handskas med hingstar värda 300-500.000 kr och jag MÅSTE ha kedjegrimskaft ägaren tillåter inte annat, vad mer kan jag göra liksom?.

Dock kan jag meddela att jag vägrar använda stigbett och andra värre hjälpmedel!

utöva NH, LEDÖVNINGAR, så ska ni se att man kan få den stooora hingsten att gå bakom en & även få respekt.. kan ni inte det.. så har väl jag "magiska fingrar" , vilket jag har lite svårt att tro på.. alla kan "tämja en vild hingst", genom rätt metod.. om hästen inte stegrar när man går med stigbett eller kedja så är det för han vet att det gör ont, finns absolut NOLL respekt där..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker personligen det är bäst att ha kedjan ÖVER nosen. Detta för att jag, precis som någon annan skrev, har erfarenhet av att för att koma undan trycket under hakan är det en del hästar som reser sig, inte så kul. Däremot att ha kedjan över nosen funkar toppenbra på hästar som är lite bråkiga:)

Jag brukar alltid ha kedjan under, min hingst brukar vara så snäll så det brukar inte behövas alls men när man är ute så sätter jag på det iaf, men i fredags när vi åkte iväg på träning så släppte jag honom först i en hage för vi skulle fixa med lite annat innan vi skulle rida, när jag sen skulle ta in honom så hade han plötsligt kommit på att han var hingst och då kom allt på en gång, han blev helt tossig! Så då fick jag sätta kedjan först i bettringen på andra sidan, sen under käken genom bettringen på min sida och sen över nosen igenom den andra bettringen igen för att kunna hålla honom! Då va det nära till scan-bilen... :mad: När jag kom dit dan efter igen var han snäll som ett lamm och jag ledde honom i grimma från hagen...

Ok, lycka till med att försöka uppfostra en vuxen GP hingst, 175 cm i mankhöjd i toppkondis, så att den kan gå i grimma, med vanligt grimskaft. speciellt om man måste gå förbi hagar där en annan hingst går eller om den får syn på stona en bit bort.
Jag tycker att en kedja och ett spö vid hantering av hingstar är en ren säkerhetsåtgärd, därmed är det inte sagt att man måste använda spöt, eller "dra" i kedjan, men det är en trygghet att veta att man snabbt får kontroll om nåt händer.

Nja, det skulle väl ha varit gjort från början, uppfostran alltså. Har använt kedjegrimskaft i ytterst sällsynta, sist var till ett sto. Har fått gått förbi hingsthagar med hingstar utan större problem men då har de fostrats så från början men självklart finns det undantag. Hingstarna avskydde varann och kom de in till varandra i hagarna var det inte kul men vid hantering skötte de sig. Men självklart kan det bli problem vid hantering av hingstar precis som att det kan bli det med ston och valacker. Behöver man hjälpredskap så ska man använda det, säkerheten kommer alltid först.

För övrigt kan jag svara TS att skulle jag använda kedja till min hingst skulle jag förmodligen ha det över nosen då jag anser att kedja under kan få en häst att rycka upp huvudet eller kasta sig för att komma ifrån obehaget, kan bli svårare att hantera då men även där är det väldigt individuellt, vet bara att min hingst hade reagerat så.

Nei, men man har gode sikkerhetsrutiner!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Från Norge kom det nog i särklass mest smarta svaret. :)

Till "icke" användarna:
Jag är helt övertygad att ni skulle använda kedja på hingstar som ni inte vet nåt om.

När man jobbar på stora stallar så ÄR det rotation på hingstar.
Vissa kommer, andra går.

Finns det någon här som skulle ta ut en helt okänd hingst och leda den så att den går bakom er???????

AM

Senast ändrad:

kedjan under hakan... in genom bettringen, längsmed hakan, ut genom andra bettringen, å så fästa haken i den lilla ringen på kedjan. förstod någon? :p

hanterar aldrig hingstar utan kedja... det är en säkerhetsfråga och dem flesta hästägare jag har haft att göra med föredrar att man har hästen under kontroll framför att den kommer lös och sätter på ston eller gör sig/någon annan illa.

de är så stora och starka djur och jag är liten och tunn... i stora tävlingsstall där det är hyfsad omsättning på hästarna och dessutom många att hantera varje dag finns inte tid för en massa övningar (observera att jag INTE på något sätt anser att ledarskapsövningar osv är flumm&lull lull), utan hästarna måste lyda i alla fall.

det är i ytterst få fall man (som jag upplever det) behöver ta i med hårdhandskarna, att leda dem med kedja och sedan pocka lite på uppmärksamheten med rösten brukar hålla de flesta busar i schack.

Finns det någon här som skulle ta ut en helt okänd hingst och leda den så att den går bakom er??????

Som jag skrev i mitt förra inlägg: "Likaså låter jag de flesta hästar jag hanterar gå lite snett bakom mig, strax framför eller lite var som helst, men jag vänder ALDRIG ryggen åt en hingst, utan där följer jag regelboken och går vid bogen."

Svaret blir alltså NEJ, för min del.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar