Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

Men av någon konstig anledning så är dom som hanterar hingstar mest i sin vardag, dom mest sågade användarna i just denna tråd..

Konstigt.. :confused:

AM

Hi hi! :angel: :angel:

Kan inte låta bli att kommentera! Jag har jobbat med kapplöpningshästar i 40 år och jag leder aldrig en häst utan kedja (eller träns eller stigbett). Jag kan släpa runt mina egna i grimma om jag har lust men jag tycker det ser vansinnigt oproffsigt ut när folk kommer med bara en snodd i grimman och det händer något.

Själv föredrar jag kedja hela vägen runt nosen. Är inte speciellt förtjust i stigbett som trycker på yttersidan av hästens mun och vänder huvudet åt höger (om man går på vänster sida vill säga).

Där ser man.

Då kan man ju fråga sig om du, enligt vissa här, måste, antingen skicka alla dina djur till Scan eller annars får du lägga ner hela verksamheten och börja knyppla istället.:crazy:

Du som hållit på så mycket, vet ingenting, kan inte hantering och så misshandlar du dagligen dina djur...

Knyppling är säkert kul ;) ;) ;)

AM

Konstigt igentligen..
För jag har varit på en hel del visningar på Strömsholm där dom visat halvblodshingstar och övriga.
Och inte leddes dom i grimmor inte..:angel:

Men Flyinges och Hingst-tågets hingstar kanske hanteras av amatörer..eller var tror du?

AM
Vem har jag kallat för amatör? däremot den som inte fixar att gå med sin hingst utan kedja på/under nosen och misshandel är offtast okunnig med hingsthanterig. De som visar hingstar på Strömsholm och ex. hingsttåget är inte okunniga, de har jobbat med hingstar i många år. Men det finns mkt ny ,bra teknik som man kan använda sig av (ledarskap) på alla hingstar då blir de lammungar ( kan ta ett tag );)

Senast ändrad av en moderator:

Vem har jag kallat för amatör? däremot den som inte fixar att gå med sin hingst utan kedja på/under nosen och misshandel är offtast okunnig med hingsthanterig.

OK. Felskrivet om "amatör"....men vi som hanterar hingstar är okunniga tydligen eftersom vi leder i kedja???:confused:

De som visar hingstar på Strömsholm och ex. hingsttåget är inte okunniga, de har jobbat med hingstar i många år.

JASSÅJAHAAAA...om personal på Hingsttåget har kedjor så är det OK.
Dom är ju kunniga säger du...förklara då VARFÖR dom har "utrustningen" :confused:

Du får ursäkta alltså men säger du inte mot dig själv nu??

AM

Är generellt av åsikten att hästen ska lära sig att gå uppfostrat på slappt grimskaft strax bakom mig och att det är enkelt att lära dem att göra det med lite träning. Har ingen större erfarenhet av hingstar dock så HUR lätt det är det vet jag inte men att det går är jag ändå övertygad om. Alla är ju inte av den åsikten dock vilket jag respekterar och då kommer man till TS fråga.

Jobbar jag som TS finns det inte en chans i världen att jag skulle utsätta mig själv för risker som någon annan satt mig i. Då använder jag det som behövs/blivit tillsagd att använda.
Egentligen vill jag sätta kedjan över nosryggen, anledningarna har redan nämnts men då jag upplever att kedjan gärna glider ner om den inte behöver användas och då stör mer än den sedan kan komma att göra nytta då den ligger fel skulle jag nog ändå sätta den under, eller använda stigbett. Men över i första hand.

Trär man in kedjan genom ringen på vänster sida av grimman, över nosbandet och in genom ringen från utsidan på andra sidan, sedan ner genom ringen mitt under hakan och sedan ihop med sig själv sitter kedjan där den ska och glider inte ner på nosryggen vilket är synnerligen irriterande.

Alltså från utsidan både på höger och vänster sida. Fick sitta och göra det på mig själv för att komma på hur man gör..

Skulle det sedan uppstå en situation där man behöver använda kedjan blir det inte så skarpt heller. För visst ska hästarna gå att leda utan att man behöver använda kedjan men det finns andra som tappar sina hästar....

Senast ändrad:

Är generellt av åsikten att hästen ska lära sig att gå uppfostrat på slappt grimskaft strax bakom mig och att det är enkelt att lära dem att göra det med lite träning. Har ingen större erfarenhet av hingstar dock så HUR lätt det är det vet jag inte men att det går är jag ändå övertygad om. Alla är ju inte av den åsikten dock vilket jag respekterar och då kommer man till TS fråga.

Precis! Det är inte speciellt svårt med hingstar.
Kan vara lika svårt/lätt med ston. :bump:

(inte riktad till nån specifik per.)

Jag har fått uppfattningen att många som leder hästar i kedja/stigbett och allt vad det heter är RÄDDA! Har läst någonstans att ca en tredjedel av alla ryttare är rädda, så jag tror det är där skon klämmer.
Snack om att det skulle se opfroffsigt ut bl.a tror jag är ren bull!

Du och jag kan gjöra den här tråden lååång:)
Jo , de är kunniga i hingsttåget men jag tycker inte att det är okey att ha kedja bara för att de har det. Tycker att man kan prova med andra metoder. Ett ex. känner en hingstägare "dressyr" som hade en massa problem , hästen gick och sköv, reste sig, drog i grimmskafftet och var allmänt odräglig med andra hästar i närheten. Hon berättade att hon tog hjälp av en hingst ägare "westernryttare" som hade en hingst som var som ett lamm i alla situationer. De tränade i 2 dagar m. mkt markarbete och ledarskap, i dag har hon ett stort HBL på 170 cm som är hingst och är ett lamm , leds inte längre med kedjan över näsan . ;)

Har du den ett varv runt nosen men ihopkopplad med sig själv som en ring menar du? :confused: Eftersom det inte blev så skarpt skrev du, som en ring har den ju inte "strypeffekten"=mildare. Tappade också bort mig lite bland in och utsidor. :angel:
Annars kom jag på att om man lägger den runt nosgrimman, inte ett helt varv då utan bar för att "haka upp" den så glider den ju inte ner men snurrar ändå grimman. :crazy:

Tur att jag inte jobbar med okända hästar längre och min egen och övriga i stallet vet precis vad som gäller när jag håller i repet. :angel:

Fancyfee: Jag kan villigt erkänna att om jag hanterar okända/ej mina egna hingstar så är jag delvis rädd eller har oerhört stor respekt iaf. Ffa därför att jag inte vet hur de reagerar på allt från mitt kroppsspråk till en hund eller en vattenslang. Jag skulle ALDRIG förutsätta att någon annans häst inte springer över mig bara för att JAG tycker att det är ett ofog. Alltför många hästar tycker det är helt ok då de inte blivit tillsagda att det inte är ok och ja, det gör mig till viss del rädd/har stor respekt för att hantera andras hästar tills jag lärt känna dem. Då tar jag det säkra före det osäkra tills jag vet vad de går för och använder det som kan bli min räddning, för säkerhets skull. Om jag tycker om att använda det? Nej!

Har du den ett varv runt nosen men ihopkopplad med sig själv som en ring menar du? :confused: Eftersom det inte blev så skarpt skrev du, som en ring har den ju inte "strypeffekten"=mildare. Tappade också bort mig lite bland in och utsidor. :angel:

Precis! Och man kan styra lite genom att trycka på bortsidan liksom. Och i och med att man inte knäpper fast det i grimman någonstans slipper man problemet med att grimman glider runt och kommer in i ögat på bortsidan.

Och jag är definitivt inte rädd! Då hade jag inte fortsatt att jobba med det här. Men om man har hand om andra människors dyrbara tävlingshästar så kan man inte tramsa runt och spela hjälte. Är man i en miljö med många tävlingshästar i hög kondition är det oansvarigt att gå runt med dom i bara grimma.

Senast ändrad:

Och jag är definitivt inte rädd! Då hade jag inte fortsatt att jobba med det här. Men om man har hand om andra människors dyrbara tävlingshästar så kan man inte tramsa runt och spela hjälte. Är man i en miljö med många tävlingshästar i hög kondition är det oansvarigt att gå runt med dom i bara grimma.

:bow: :bow: :bow: :bow:

AM

Ah, det där var ju smart. :idea: Känns ju helt klart bättre att leda med kedja med den fastsatt på det sättet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar