Bilder på blåa tungor

NOSGRIMMA 1400 KR som effektivt stänger till munnen på hästkraken:

Denna nosgrimma kombinerar effekten av en remontnosgrimma och en engelsk nosgrimma.

Hindrar effektivt att hästen gapar och tack vare de lodräta remmarna som förbinder de två delarna hindrar den även att hästen rör käkarna i sidled.
 
Jag tror att det beror lite på "vart man kommer ifrån" från början. De som rider på bett för det mesta och någon gång vill prova bettlöst upplever jag ofta landar på hackamoore.

Men vi som rider mycket på bettlöst, alltså till allra största delen eller bara, så har jag aldrig hört talas om någon som rider på hackamoore. De flesta verkar välja andra typer av bettlösa alternativ. Av dem så tycker jag att det är vanligt att de vet om hackamoorets "baksidor" som du nämner i ditt inlägg, och det är en anledning till att man har valt bort det verktyget.

Och detta ser jag inte som så konstigt egentligen. Man kan inte vara expert på allt, och har man ridit på bett "hela sitt liv" så är det ganska självklart att man inte är superinsatt i bettlösa träns, deras funktion och hur de inverkar osv om de inte specifikt har läst in sig på det. Och så råkar man halka på ett bananskal in på bettlöst och det man känner till någotsånär är hackamoore så det blir det första och kanske enda man provar då.

Så tänker jag iaf att det kan vara.
Absolut. Jag funderade lite extra på det när jag var på en hopptävling i helgen där flera av ryttarna både på låg och hög nivå red på olika typer av hack och även på framridningen red med det klassiska "stödet" i handen som fortfarande är mainstream i engelsk ridning.
 
Dyker upp ännu fler såna här inlägg. Intressant att detta faktiskt är en veterinär också och att hon verkligen betonar att detta inte är vetenskapligt.

https://www.facebook.com/share/p/rjnAJwk1h43xXBnU/

Hästen har kanske ätit något i hagen? Eller fått några blåbär att suga på innan foto? Observera hur hon inte visar andra delar av munnen.

Tänker hon att vi ska tro att hästars tungor blir blåa utan anledning? På OS? Dom kan ju ha fått lite blåbär innan start?

Alltså även veterinärer kan vara suspekta.
 
Dyker upp ännu fler såna här inlägg. Intressant att detta faktiskt är en veterinär också och att hon verkligen betonar att detta inte är vetenskapligt.

https://www.facebook.com/share/p/rjnAJwk1h43xXBnU/
Om en människa uppvisar syrebrist av att sitta avslappnad på en stol så ringer vi ambulans. Är det en häst så blir den istället ett försvar av den misshandel som pågår inom elitdressyren....:crazy:
 
Hästen har kanske ätit något i hagen? Eller fått några blåbär att suga på innan foto? Observera hur hon inte visar andra delar av munnen.

Tänker hon att vi ska tro att hästars tungor blir blåa utan anledning? På OS? Dom kan ju ha fått lite blåbär innan start?

Alltså även veterinärer kan vara suspekta.
Har du läst inlägget? Det står tydligt att bilderna är tagna sekunden efter varandra. Så tungan är egentligen inte blå utan här är det endast ljusförhållandet som är skillnaden på bilderna.
 
Skillnaden här är att tandköttet har samma färg som tungan, vilket inte är fallet på bilder från bland annat OS.
Ja jag vill verkligen inte försvara blå tungor på OS eller annars, i synnerhet när en tydligt ser hur stark kontakten är.. Men ändå. Tycker det är lite intressant.
 
Jag tog en gång en bild på ett grönt schabrak, den såg blå ut. Men då såg hela schabraket blått ut, inte någon liten del enbart.

Och återigen, jag tycker det nästintill är orelevant om färgen verkligen är blå när kombination av mungipor dragna till Kina, en tunga som är så klämd under bettet att den knappt existerar och ett så enormt tydligt smärtansikte borde lixom räcka för att konstatera att det är åt helvete fel...
 
Alltså bilder på blåa tungor är inte orsaken till att jag inte längre tittar på dressyr eller ridsport överhuvudtaget
Det är hela dressyrridningen där jag tycker många hästar visar starkt obehag hela ritten igenom på mästerskap där the best of the best ska visa upp sig och jag mest känner är det här bra ridning O_o
Varför diskuterar vi ens hur färgen på tungan kan variera när alla borde se hur hårt vissa ryttare håller i hästen och vilket ”pain face” hästen visar

Och när nu den ena videon på hästmisshandel efter den andra dyker upp så fokuseras det på tungans färg inte på vad dressyren gör mot hästarna
 
Jag tror att det beror lite på "vart man kommer ifrån" från början. De som rider på bett för det mesta och någon gång vill prova bettlöst upplever jag ofta landar på hackamoore.

Men vi som rider mycket på bettlöst, alltså till allra största delen eller bara, så har jag aldrig hört talas om någon som rider på hackamoore. De flesta verkar välja andra typer av bettlösa alternativ. Av dem så tycker jag att det är vanligt att de vet om hackamoorets "baksidor" som du nämner i ditt inlägg, och det är en anledning till att man har valt bort det verktyget.

Och detta ser jag inte som så konstigt egentligen. Man kan inte vara expert på allt, och har man ridit på bett "hela sitt liv" så är det ganska självklart att man inte är superinsatt i bettlösa träns, deras funktion och hur de inverkar osv om de inte specifikt har läst in sig på det. Och så råkar man halka på ett bananskal in på bettlöst och det man känner till någotsånär är hackamoore så det blir det första och kanske enda man provar då.

Så tänker jag iaf att det kan vara.
Det handlar väl lite om utbud och hur man därav exponeras olika mycket för olika typer av bettlösa.
För rätt många år sedan fanns ju bara hack i vanliga hästbutiker. Så det blev ju därav vanligt.
Sen när western började komma hit började det dyka upp lite mer sidepull och repgrimmor i vanliga butiker.
Sen dök det upp lite kapsoner som man nu inte bar skulle longera med.

Men det finns ju inga BRA ridkapsoner i vanliga butiker. Och de bra kostar ju tyvärr en vacker slant.
Så många väljer då hack eller sidepull även till dressyr.

Och folk vet ofta inte hur de ska skola in bettridna hästar på tex sidepull. Så man upplever att den går som en giraff med aktiv underhals och kan då hellre använda hack iom att det funkar lite mer som ett stångbett och man upplever en trevligare form.

En bra kapson med rätt längd på pinnarna tyglarna sitter på ger en känsla som är närmast tränsbett vad gäller hur hästens kropp påverkas vid inverkan.
Men sådana kapsoner vet ju de flesta inte ens om att de finns eller hur väl de fungerar.
Så många kämpar på och kämpar på med redskap som inte är framtagna eller optimala för det arbete de vill hålla på med och man får inte riktigt till det. Och det är främst för att man väljer fel utrustning och till viss del för att man inte har rutin på sådan ridning så klart, som ryttare eller ekipage i stort.
 
Har du läst inlägget? Det står tydligt att bilderna är tagna sekunden efter varandra. Så tungan är egentligen inte blå utan här är det endast ljusförhållandet som är skillnaden på bilderna.
Så ljusförhållandet skiljer sig bara på tungan då, inte på hennes finger? Varför går ni på såna här dumheter?
 
Ta bara av nosgrimmorna
(Tog av nosgrimman nu på min häst med väldigt stökig mun.
Har aldrig varit tuff i handen, aldrig missbrukat en nosgrimmas 'funktion'. Hästen har bara aldrig gillat bett.
Fick en stilla mun och nöjd häst 🤷🏼‍♀️

Det enda tips jag fått är att dra åt nosgrimman.
M y c k e t. Det är såna tips man får..

Exakt ingen har rått mej att bara ta bort allt och göra det enkelt och utgå därifrån istället)
Upplevde samma effekt på min ena. Han kastade väldigt med huvet när han va tränsad och bara stod stilla. Plockade bort nosgrimman och han blev mycke lugnare. Och då har jag inte haft den hårt spänd. Men, han är gammal travare, så den kanske triggade nått. Dom brukar ju inte va känd för att stå 'påklädda' å bara vänta.
Ska prova träns där man kan behålla bara delen över nosen, skulle vilja få lite mera stöd än bara bettet.
 
Dyker upp ännu fler såna här inlägg. Intressant att detta faktiskt är en veterinär också och att hon verkligen betonar att detta inte är vetenskapligt.

https://www.facebook.com/share/p/rjnAJwk1h43xXBnU/

Har du läst inlägget? Det står tydligt att bilderna är tagna sekunden efter varandra. Så tungan är egentligen inte blå utan här är det endast ljusförhållandet som är skillnaden på bilderna.

Ja jag vill verkligen inte försvara blå tungor på OS eller annars, i synnerhet när en tydligt ser hur stark kontakten är.. Men ändå. Tycker det är lite intressant.

Fotograferna har ju samma ljusförhållanden på de olika ekipagen så i såfall borde ingen ha blå tungor eller alla ha blå tungor. Men så är ju inte fallet så fattar inte riktigt personens inlägg?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp