Bilder på blåa tungor

Men det gör det med dagens regel, Det är inte så mkt glapp mellan nosrygg och nosgrimma att det finns fritt utrymme för käk o munrörelser, jag skrev det häromdan: nosgrimmekontrollen borde göras som att lyfta nosgrimman mjukt från nosryggen med ett rejält och synligt mellanrum över hela nosryggen, inte som idag när ett finger eller redskap ska pressas igenom- då spänns övriga delen av nosgrimman för tajt., tom stenhårt för att öd ska få det där lilla gdk mellanrummet.

Men om det där nu (enligt dig) är godkänt enligt reglerna men ser illa ut på bild och för publiken, och dessutom såg de andra ännu värre ut, så är det väl rätt tydligt att regeln måste ändras?
Eller att nosgrimmorna ska tas bort?
 
Jag håller med dig där, det är precis så det kan vara, hästen spänner själv till sin nosgrimma- varför kan man undra- kan säkert finnas fel i ridningen, eller så är det inte det utan något som hästen gör ändå.

Jag va också kaxig en gång när en ponnyryttare red ( kollektiv träning) där nosgrimman stramade in i nosen och tog tag i det så att säga som tur med varlighet, när ponny stod still va nosgrimman så den va helslack runtom- föredömlig kan man säga- så aldrig jag påstår tvärsäkert från någon bild.
Hästar gör inget "ändå", det finns alltid bakomliggande orsaker.

Det är DOM orsakerna man behöver komma tillrätta med. Inte stänga igen hästens möjlighet att visa problemet.

Så i ditt exempel så var nosgrimman för hårt spänd, eftersom hästen uppenbarligen behövde mer utrymme att öppna sin mun under arbete.

Varför vill ni inte se problemet?
 
Men om det där nu (enligt dig) är godkänt enligt reglerna men ser illa ut på bild och för publiken, och dessutom såg de andra ännu värre ut, så är det väl rätt tydligt att regeln måste ändras?
Eller att nosgrimmorna ska tas bort?
Tyvärr tror jag att det enda som löser det här problemet med att man "inte kan se" vad som pågår under arbete, pga att vid kontroll, när hästen "vilar" och/eller är fri från tryck och press, så uppfylls reglerna, är att nosgrimmor och snokrem måste förbjudas helt på tävling och framridning.

Då kommer fulridningen att avslöjas och ryttare/tränare måste lära sig hantera bett och tyglar utifrån hästens perspektiv. Skaffa sig mer och bättre grunder helt enkelt.
 
SåMen om det där nu (enligt dig) är godkänt enligt reglerna men ser illa ut på bild och för publiken, och dessutom såg de andra ännu värre ut, så är det väl rätt tydligt att regeln måste ändras?
Eller att nosgrimmorna ska tas bort?
Ridning och munnar såg värre ut. Kandarmunnar som gapade , som trean i sm fruktansvärt där blev jag besviken trodde mer om henne.
 
Nu rör det sig ju inte bara om En bild och inte bara om nosgrimman utan helhetsuttrycket i hästens ansikte - men om även en löst spänd nosgrimma kniper över vidgade näsborrar på det där viset sitter man klart på en häst som inte har rätt utrustning tänker jag. Det vore inte jättekul att köra ett träningspass med en klädnypa på näsan.

Fast grejen är att det inte går att bedöma enbart utifrån en bild hur hårt den är spänd. Oavsett hur mycket man älskar att hata PK m.fl. eller ej. Man måste känna.
 
Jag tänker att här måste man nog börja fundera på om den hästen ska behöva bett? Ska den hästen kanske få mycket mera tid att kanske kunna acceptera betten längre framåt i tiden?

Lösningen idag är att använda en tajt nosgrimma. Man täpper igen symtomet men gör ingenting åt problemet.
Fast symtomet /symtomen syns ju ändå. Jag hävdar ju att det finns annat som tydligen vinns med nosgrimmor som dras stenhårt och teoretiskt- med en vettig öd- inte skulle gå igenom en kontroll.

Betänk att det fortfarande inte är någon- vad jag vet ännu- inte någon öd som har stängt av en enda ryttare för nosgrimman varit för tajt, det säger en del om problemen. Generellt sett serverar öd de resultat de vet förbundet vill ha, 200 kontroller på ett längre meeting på högre nivå och alla ua.
 
Jag tänker att här måste man nog börja fundera på om den hästen ska behöva bett? Ska den hästen kanske få mycket mera tid att kanske kunna acceptera betten längre framåt i tiden?

Lösningen idag är att använda en tajt nosgrimma. Man täpper igen symtomet men gör ingenting åt problemet.
Det går inte o komma till GP utan bett på det vis med den bärighet o förhållning , precision vad gäller ställning osv som idag önskas.
 
Fast grejen är att det inte går att bedöma enbart utifrån en bild hur hårt den är spänd. Oavsett hur mycket man älskar att hata PK m.fl. eller ej. Man måste känna.
Ja det är märkligt, finaste ritten på SM men han får skiten, kan upplysa om att det fanns blåtungor också ( slår mig fri men antagligen inte i GP) , jo det såg för jävligt ut, yngre ryttare som höll i stenhård stång , nos bakom lod och gapande munnar. Nämner ett namn: Dock INTE Tilda Andre Hokfeldt, hon red jättefint, fin hand och fin mun- men bildmässigt går det säkert o hitta nåt fel där också.

Ni som klagar så på bilder ska nog tänka på att vi alla kan se osympatiska ut på nåt sätt med en stillbild i ett fel läge,
 
Det går inte o komma till GP utan bett på det vis med den bärighet o förhållning , precision vad gäller ställning osv som idag önskas.

Fast symtomet /symtomen syns ju ändå. Jag hävdar ju att det finns annat som tydligen vinns med nosgrimmor som dras stenhårt och teoretiskt- med en vettig öd- inte skulle gå igenom en kontroll.

Betänk att det fortfarande inte är någon- vad jag vet ännu- inte någon öd som har stängt av en enda ryttare för nosgrimman varit för tajt, det säger en del om problemen. Generellt sett serverar öd de resultat de vet förbundet vill ha, 200 kontroller på ett längre meeting på högre nivå och alla ua.
Det jag menar är att om det enda som hjälper är en fult tajt nosgrimma, så kanske den hästen kanske ska få slippa tävla och pressas såpass?
Är den så stökig i munnen får man väl antingen ta att det blir poängavdrag eller låta bli att tävla. Inte snörpa åt munnen och skapa obehag för sin egen vinnings skull.
Ryttaransvar.

Alla måste ju börja i sin ände.
Domarna, tränarna, ryttarna, ägarna osv
 
Ja det är märkligt, finaste ritten på SM men han får skiten, kan upplysa om att det fanns blåtungor också ( slår mig fri men antagligen inte i GP) , jo det såg för jävligt ut, yngre ryttare som höll i stenhård stång , nos bakom lod och gapande munnar. Nämner ett namn: Dock INTE Tilda Andre Hokfeldt, hon red jättefint, fin hand och fin mun- men bildmässigt går det säkert o hitta nåt fel där också.

Ni som klagar så på bilder ska nog tänka på att vi alla kan se osympatiska ut på nåt sätt med en stillbild i ett fel läge,
Klart man kan visa på allt möjligt med en stillbild, men om den bilden "råkar" visa blåa tungor så kanske man borde sätta sig ner och fundera på hur det kommer sig.
 
Det jag menar är att om det enda som hjälper är en fult tajt nosgrimma, så kanske den hästen kanske ska få slippa tävla och pressas såpass?
Är den så stökig i munnen får man väl antingen ta att det blir poängavdrag eller låta bli att tävla. Inte snörpa åt munnen och skapa obehag för sin egen vinnings skull.
Ryttaransvar.
Tycker du det ska var ryttaransvar på alla nivåer av ridning och alla grenar?, som du beskriver?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Patella, tips
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp