Men du kan inte veta, hästen knervar med munnen och då kan det mkt väl bli såhär på bild,Men vad spelar det för roll?
Det är väl snarare ännu värre att nosgrimman sitter så hårt till och med på en prisutdelning?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du kan inte veta, hästen knervar med munnen och då kan det mkt väl bli såhär på bild,Men vad spelar det för roll?
Det är väl snarare ännu värre att nosgrimman sitter så hårt till och med på en prisutdelning?
Men då kanske du kan hitta en bild från SM där nosgrimman ser ut att vara spänd lösare, och posta den här?Men du kan inte veta, hästen knervar med munnen och då kan det mkt väl bli såhär på bild,
Det kommer sannolikt inte att hålla eftersom kontrollen görs när hästen står eller då har mun och käke still, finns ingen öd som plockar ut en häst från en kontroll om den står och gapar och knervar med bettet när nosgrimman är spänd utan de väntar tills munnen är still. Och om munnen är still så är det gdk.Det här bryter ju helt uppenbart även mot FEIs reglemente iom att luftvägarna är strypta, för visst stod det att det var förbjudet.
Ja provar imorgon. Om jag hinner. hade en bild men den försvann. Finns , vad jag sett, inte särskilt många bilder från årets SM- under ritten- det kan ju bero på flera saker, en är ju den att det är inte så intressant att lägga ut bilder som ser bättre ut.Men då kanske du kan hitta en bild från SM där nosgrimman ser ut att vara spänd lösare, och posta den här?
Nej, det ska inte se ut så om hästen grejar med munnen. Det ska den kunna göra, utan att det tar stopp och dras åt på det viset. Allt annat är fruktansvärt gentemot hästarna. Det finns liksom för många ögonblicksbilder, olyckligt tagna foton och övriga omständigheter för att kunna bortförklara sådana här foton.Men du kan inte veta, hästen knervar med munnen och då kan det mkt väl bli såhär på bild,
Men det gör det med dagens regel, Det är inte så mkt glapp mellan nosrygg och nosgrimma att det finns fritt utrymme för käk o munrörelser, jag skrev det häromdan: nosgrimmekontrollen borde göras som att lyfta nosgrimman mjukt från nosryggen med ett rejält och synligt mellanrum över hela nosryggen, inte som idag när ett finger eller redskap ska pressas igenom- då spänns övriga delen av nosgrimman för tajt., tom stenhårt för att öd ska få det där lilla gdk mellanrummet.Nej, det ska inte se ut så om hästen grejar med munnen. Det ska den kunna göra, utan att det tar stopp och dras åt på det viset. Allt annat är fruktansvärt gentemot hästarna. Det finns liksom för många ögonblicksbilder, olyckligt tagna foton och övriga omständigheter för att kunna bortförklara sådana här foton.
SM vinnare skulle det stå, men har inte sett så mkt andra bilder heller- tur för de ryttarna , kan väl säga en del då om PK va absolut bäst vad gäller allt.Ja provar imorgon. Om jag hinner. hade en bild men den försvann. Finns , vad jag sett, inte särskilt många bilder från årets SM- under ritten- det kan ju bero på flera saker, en är ju den att det är inte så intressant att lägga ut bilder som ser bättre ut.
Men så jävla gräsligt!Att det här är godkänt är så tragiskt att jag vill gråta.
Visa bifogad fil 151189
Ursäkta en okunnig... Men... Får man sig runt huvudet om man har för löst spänd nosgrimma? Det är väl rent tekniskt ingen som bett ryttare dra åt nosgrimman som fan?Men det gör det med dagens regel, Det är inte så mkt glapp mellan nosrygg och nosgrimma att det finns fritt utrymme för käk o munrörelser, jag skrev det häromdan: nosgrimmekontrollen borde göras som att lyfta nosgrimman mjukt från nosryggen med ett rejält och synligt mellanrum över hela nosryggen, inte som idag när ett finger eller redskap ska pressas igenom- då spänns övriga delen av nosgrimman för tajt., tom stenhårt för att öd ska få det där lilla gdk mellanrummet.
Nu rör det sig ju inte bara om En bild och inte bara om nosgrimman utan helhetsuttrycket i hästens ansikte - men om även en löst spänd nosgrimma kniper över vidgade näsborrar på det där viset sitter man klart på en häst som inte har rätt utrustning tänker jag. Det vore inte jättekul att köra ett träningspass med en klädnypa på näsan.Det är helt omöjligt att avgöra hur hårt nosgrimman är spänd genom att bara titta på en bild. Jag har bl.a. träffat på en häst som såg betydligt värre ut än på de bilder som visas här. När jag kände på nosremmen visade det sig att den i själva verket var väääääldigt löst spänd.
Det finns saker att förfasa sig över, t.ex. folk som piskar sina hästar. Men att, genom att enbart titta på håll eller på bilder, anklaga ryttare för felaktigt anpassad utrustning är inte korrekt.
Vad betyder knervar? Aldrig hört ordet innan.Det kommer sannolikt inte att hålla eftersom kontrollen görs när hästen står eller då har mun och käke still, finns ingen öd som plockar ut en häst från en kontroll om den står och gapar och knervar med bettet när nosgrimman är spänd utan de väntar tills munnen är still. Och om munnen är still så är det gdk.
Med ok spända nosgrimmor enligt reglerna som lärs ut till öd, om en öd precis på håret ger en nosgrimma ok så måste de -för att få det mellanrum som krävs givetvis spänna till resten av nosgrimman-det säger sig självt att när kontrollen släpps och glappet läggs ut på hela nosgrimman runt om att det inte kan bli mer än nån mm . Hela nosgrimman runtom måste ju vara slack- inte bara en liten springa på nosryggen.Sen att reglerna är för slappa och hästar släpps igenom med tight nosgrimma är knappast en nyhet. Det betyder ju dock inte att dessa ritter genomfördes med ok spända nosgrimmor...
Lägger käken på sned typ och öppnar den lite o grejar med bettet, säger inte att hästen gör fel men även en gdk nosgrimma kan strama till.Vad betyder knervar? Aldrig hört ordet innan.
Vill påpeka att bilden du såg inte kommer från det SM jag diskuterade, vilket år det är har jag ingen aning om och jag antar att flera av bilderna är äldre och detta med nosgrimmeregeln är relativt nytt plus att det var segt att får ryttarna att lyda- öd första år, flera år gick ut på att utbilda(ja jag vet- löjligt) så det tog ett tag innan det fick respons.Nu rör det sig ju inte bara om En bild och inte bara om nosgrimman utan helhetsuttrycket i hästens ansikte - men om även en löst spänd nosgrimma kniper över vidgade näsborrar på det där viset sitter man klart på en häst som inte har rätt utrustning tänker jag. Det vore inte jättekul att köra ett träningspass med en klädnypa på näsan.
Nej det har jag inte påstått. Jag anser ryttarna får ut andra vinster av det när de rider än som folk tror den håller munnen stäng o tungan inne, vilket den inte gör-de försöker gapa ändå, det syns.Ursäkta en okunnig... Men... Får man sig runt huvudet om man har för löst spänd nosgrimma? Det är väl rent tekniskt ingen som bett ryttare dra åt nosgrimman som fan?
Det är helt omöjligt att avgöra hur hårt nosgrimman är spänd genom att bara titta på en bild. Jag har bl.a. träffat på en häst som såg betydligt värre ut än på de bilder som visas här. När jag kände på nosremmen visade det sig att den i själva verket var väääääldigt löst spänd.
Det finns saker att förfasa sig över, t.ex. folk som piskar sina hästar. Men att, genom att enbart titta på håll eller på bilder, anklaga ryttare för felaktigt anpassad utrustning är inte korrekt.