Bilder på blåa tungor

Det här bryter ju helt uppenbart även mot FEIs reglemente iom att luftvägarna är strypta, för visst stod det att det var förbjudet.
Det kommer sannolikt inte att hålla eftersom kontrollen görs när hästen står eller då har mun och käke still, finns ingen öd som plockar ut en häst från en kontroll om den står och gapar och knervar med bettet när nosgrimman är spänd utan de väntar tills munnen är still. Och om munnen är still så är det gdk.
 
Men då kanske du kan hitta en bild från SM där nosgrimman ser ut att vara spänd lösare, och posta den här?
Ja provar imorgon. Om jag hinner. hade en bild men den försvann. Finns , vad jag sett, inte särskilt många bilder från årets SM- under ritten- det kan ju bero på flera saker, en är ju den att det är inte så intressant att lägga ut bilder som ser bättre ut.
 
Men du kan inte veta, hästen knervar med munnen och då kan det mkt väl bli såhär på bild,
Nej, det ska inte se ut så om hästen grejar med munnen. Det ska den kunna göra, utan att det tar stopp och dras åt på det viset. Allt annat är fruktansvärt gentemot hästarna. Det finns liksom för många ögonblicksbilder, olyckligt tagna foton och övriga omständigheter för att kunna bortförklara sådana här foton.
 
Nej, det ska inte se ut så om hästen grejar med munnen. Det ska den kunna göra, utan att det tar stopp och dras åt på det viset. Allt annat är fruktansvärt gentemot hästarna. Det finns liksom för många ögonblicksbilder, olyckligt tagna foton och övriga omständigheter för att kunna bortförklara sådana här foton.
Men det gör det med dagens regel, Det är inte så mkt glapp mellan nosrygg och nosgrimma att det finns fritt utrymme för käk o munrörelser, jag skrev det häromdan: nosgrimmekontrollen borde göras som att lyfta nosgrimman mjukt från nosryggen med ett rejält och synligt mellanrum över hela nosryggen, inte som idag när ett finger eller redskap ska pressas igenom- då spänns övriga delen av nosgrimman för tajt., tom stenhårt för att öd ska få det där lilla gdk mellanrummet.
 
Ja provar imorgon. Om jag hinner. hade en bild men den försvann. Finns , vad jag sett, inte särskilt många bilder från årets SM- under ritten- det kan ju bero på flera saker, en är ju den att det är inte så intressant att lägga ut bilder som ser bättre ut.
SM vinnare skulle det stå, men har inte sett så mkt andra bilder heller- tur för de ryttarna , kan väl säga en del då om PK va absolut bäst vad gäller allt.
 
Duu min amtörmässiga utrustning på tiden jag red med bett grävde aldrig några djupa veck i huden på hästen, vare sig den gapa lr joxa med munnen.

Nog kan vi väl hålla eliten till högre standard än så? Gräver sig nosgrimman in i huden på hästen är den för hårt spänd! Punkt slut.

Sen att reglerna är för slappa och hästar släpps igenom med tight nosgrimma är knappast en nyhet. Det betyder ju dock inte att dessa ritter genomfördes med ok spända nosgrimmor...
 
Men det gör det med dagens regel, Det är inte så mkt glapp mellan nosrygg och nosgrimma att det finns fritt utrymme för käk o munrörelser, jag skrev det häromdan: nosgrimmekontrollen borde göras som att lyfta nosgrimman mjukt från nosryggen med ett rejält och synligt mellanrum över hela nosryggen, inte som idag när ett finger eller redskap ska pressas igenom- då spänns övriga delen av nosgrimman för tajt., tom stenhårt för att öd ska få det där lilla gdk mellanrummet.
Ursäkta en okunnig... Men... Får man sig runt huvudet om man har för löst spänd nosgrimma? Det är väl rent tekniskt ingen som bett ryttare dra åt nosgrimman som fan?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är helt omöjligt att avgöra hur hårt nosgrimman är spänd genom att bara titta på en bild. Jag har bl.a. träffat på en häst som såg betydligt värre ut än på de bilder som visas här. När jag kände på nosremmen visade det sig att den i själva verket var väääääldigt löst spänd.

Det finns saker att förfasa sig över, t.ex. folk som piskar sina hästar. Men att, genom att enbart titta på håll eller på bilder, anklaga ryttare för felaktigt anpassad utrustning är inte korrekt.
 
Det är helt omöjligt att avgöra hur hårt nosgrimman är spänd genom att bara titta på en bild. Jag har bl.a. träffat på en häst som såg betydligt värre ut än på de bilder som visas här. När jag kände på nosremmen visade det sig att den i själva verket var väääääldigt löst spänd.

Det finns saker att förfasa sig över, t.ex. folk som piskar sina hästar. Men att, genom att enbart titta på håll eller på bilder, anklaga ryttare för felaktigt anpassad utrustning är inte korrekt.
Nu rör det sig ju inte bara om En bild och inte bara om nosgrimman utan helhetsuttrycket i hästens ansikte - men om även en löst spänd nosgrimma kniper över vidgade näsborrar på det där viset sitter man klart på en häst som inte har rätt utrustning tänker jag. Det vore inte jättekul att köra ett träningspass med en klädnypa på näsan.
 
Det kommer sannolikt inte att hålla eftersom kontrollen görs när hästen står eller då har mun och käke still, finns ingen öd som plockar ut en häst från en kontroll om den står och gapar och knervar med bettet när nosgrimman är spänd utan de väntar tills munnen är still. Och om munnen är still så är det gdk.
Vad betyder knervar? Aldrig hört ordet innan.
 
Sen att reglerna är för slappa och hästar släpps igenom med tight nosgrimma är knappast en nyhet. Det betyder ju dock inte att dessa ritter genomfördes med ok spända nosgrimmor...
Med ok spända nosgrimmor enligt reglerna som lärs ut till öd, om en öd precis på håret ger en nosgrimma ok så måste de -för att få det mellanrum som krävs givetvis spänna till resten av nosgrimman-det säger sig självt att när kontrollen släpps och glappet läggs ut på hela nosgrimman runt om att det inte kan bli mer än nån mm . Hela nosgrimman runtom måste ju vara slack- inte bara en liten springa på nosryggen.

Jag har varit kritisk mot regeln förut OCH kritisk mot öd som menar på att de minsann -på sina tävlingar- nära aldrig eller aldrig behöver säga till på de tävlingar de jobbar på( Jo det finns öd som skriver på buke och läser här i tråden.) och att det är så bra, vilket också rapporteras in till ridsportförbundet, när det inte är bra och rapporten ger fel signaler. Dock- håller sig en öd till den regel som finns så gör de sitt jobb, de kan inte börja hitta på egna nosgrimmeregler- däremot är det trist att så många öd köper nosgrimmeregeln som bra.
 
Nu rör det sig ju inte bara om En bild och inte bara om nosgrimman utan helhetsuttrycket i hästens ansikte - men om även en löst spänd nosgrimma kniper över vidgade näsborrar på det där viset sitter man klart på en häst som inte har rätt utrustning tänker jag. Det vore inte jättekul att köra ett träningspass med en klädnypa på näsan.
Vill påpeka att bilden du såg inte kommer från det SM jag diskuterade, vilket år det är har jag ingen aning om och jag antar att flera av bilderna är äldre och detta med nosgrimmeregeln är relativt nytt plus att det var segt att får ryttarna att lyda- öd första år, flera år gick ut på att utbilda(ja jag vet- löjligt) så det tog ett tag innan det fick respons.
 
Ursäkta en okunnig... Men... Får man sig runt huvudet om man har för löst spänd nosgrimma? Det är väl rent tekniskt ingen som bett ryttare dra åt nosgrimman som fan?
Nej det har jag inte påstått. Jag anser ryttarna får ut andra vinster av det när de rider än som folk tror den håller munnen stäng o tungan inne, vilket den inte gör-de försöker gapa ändå, det syns.
 
Det är helt omöjligt att avgöra hur hårt nosgrimman är spänd genom att bara titta på en bild. Jag har bl.a. träffat på en häst som såg betydligt värre ut än på de bilder som visas här. När jag kände på nosremmen visade det sig att den i själva verket var väääääldigt löst spänd.

Det finns saker att förfasa sig över, t.ex. folk som piskar sina hästar. Men att, genom att enbart titta på håll eller på bilder, anklaga ryttare för felaktigt anpassad utrustning är inte korrekt.

Jag håller med dig där, det är precis så det kan vara, hästen spänner själv till sin nosgrimma- varför kan man undra- kan säkert finnas fel i ridningen, eller så är det inte det utan något som hästen gör ändå.

Jag va också kaxig en gång när en ponnyryttare red ( kollektiv träning) där nosgrimman stramade in i nosen och tog tag i det så att säga som tur med varlighet, när ponny stod still va nosgrimman så den va helslack runtom- föredömlig kan man säga- så aldrig jag påstår tvärsäkert från någon bild.
 
Varför har man snokrem öht? Räcker det inte med nosgrimma?

Om bettet inte ligger still i hästens mun så beror det på att den inte är tillfreds med det och/eller ryttarens hantering av tyglarna. Eller har inte fått lära sig bära upp bettet själv och hålla det stilla i munnen själv.

På den unga hästen, under inridning, har jag käkrem så att bettet inte åker för långt igenom munnen om den skulle bjuda motstånd.

Det kan den ju göra (bjuda motstånd) när den är ung och inte fullt ut förstår att följa tygeln utan motstånd.

Men på elitnivå?

Om en häst ska lära sig att bära upp bettet själv och vara/bli tillfreds med det, måste den få fritt spelrum att öppna sin mun och lägga bettet tillrätta själv. Då använder den sin tunga och lyfter bettet på plats och behöver öppna munnen för att få plats.

Hur kan det vara ett problem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Patella, tips
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp