Bilder på blåa tungor

Upplevde samma effekt på min ena. Han kastade väldigt med huvet när han va tränsad och bara stod stilla. Plockade bort nosgrimman och han blev mycke lugnare. Och då har jag inte haft den hårt spänd. Men, han är gammal travare, så den kanske triggade nått. Dom brukar ju inte va känd för att stå 'påklädda' å bara vänta.
Ska prova träns där man kan behålla bara delen över nosen, skulle vilja få lite mera stöd än bara bettet.
Intressant det där! Min kallis slänger nå infernaliskt med huvudet om hon har delat bett och nosgrimma. Höll på att bli knockad första gången jag red henne 😅 Rakt stabilt bett (helst kimblewick med tyglarna i översta skåran) och träns utan nosgrimma och inte för tjockt nackstycke = nöjd häst.

Hon har ju dock visat sig ha en djup foderinpackning pga eftersatta tänder i tidigare hem så kan ju hänga ihop med det. Vill till exempel inte rida henne på engelsk nosgrimma eller prova sidepull för den riskerar ligga direkt mot tänderna och trycka och remont verkar hon hata. Så utan nosgrimma it is 😅
 
Intressant det där! Min kallis slänger nå infernaliskt med huvudet om hon har delat bett och nosgrimma. Höll på att bli knockad första gången jag red henne 😅 Rakt stabilt bett (helst kimblewick med tyglarna i översta skåran) och träns utan nosgrimma och inte för tjockt nackstycke = nöjd häst.

Hon har ju dock visat sig ha en djup foderinpackning pga eftersatta tänder i tidigare hem så kan ju hänga ihop med det. Vill till exempel inte rida henne på engelsk nosgrimma eller prova sidepull för den riskerar ligga direkt mot tänderna och trycka och remont verkar hon hata. Så utan nosgrimma it is 😅
Eller hur, dom kan va så skjut olika i hur dom vill ha det.
En grej som gör det fett svårt att hitta nått som passar hästen och är 'ok' enligt resten av världen 🙈
Jag red min förra häst, en kallis, på pelham, gamla modellen så inte baby. 2 delat för de va de man hade då. Kände mig alltid som en skurk som hade kedja, men han fick för sig att t.ex vända lr dra ibland, och då kändes det bättre att kunna markera med kedjan att "nej, fortfarande jag som bestämmer här" och sen fortsätta turen på helt lösa tyglar, än att ha en dragkamp å slita som fasen in ett snällt bett 🤷‍♀️

Ridit min äldre v.bloding på rakt bett nu, och nya går på kimblewick, håller på att bunkra 3delade babypelam å eggbett för att prova dom på oxå.

Känns som att dressyren skulle må bra av att iaf tillåta folk att rida på andra träns å bett. Om 'eliten' ser att det kommer nytt folk underifrån som ser å går bättre ut så kan dom ju inte längre hävda att kandar är ett måste för att ta sig till den nivån.


Såg ett så sjukt härligt klipp på en av OS ryttarna som gjorde galoppombytena barbacka i grimma 🤩
 
Ja jag vill verkligen inte försvara blå tungor på OS eller annars, i synnerhet när en tydligt ser hur stark kontakten är.. Men ändå. Tycker det är lite intressant.
Det har väl vid det här laget kommit rätt övertygande bevisning om att de bilder som visats visar hur det verkligen såg ut. De är inte manipulerade, de handlar inte om ljusförhållanden. FEI har själva tagit bilder, litar på dem och har agerat efter dem. Ändå tycker du att det du delar där är "intressant". Det liknar en grej jag just fick upp på facebook, en vän delade en bild av en konstig fågel. När någon påpekade att det där är en AI-fejk svarade vännen Det är det säkert, men det är roligt ändå. Ditt "intressant" låter likadant. Varför visa något som man inte tror på? Eller rättare sagt, som man vet inte spelar någon roll.

Det är svårt att tolka din delning som annat än att du ifrågasätter bilderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp