Intressant det där! Min kallis slänger nå infernaliskt med huvudet om hon har delat bett och nosgrimma. Höll på att bli knockad första gången jag red henne Rakt stabilt bett (helst kimblewick med tyglarna i översta skåran) och träns utan nosgrimma och inte för tjockt nackstycke = nöjd häst.Upplevde samma effekt på min ena. Han kastade väldigt med huvet när han va tränsad och bara stod stilla. Plockade bort nosgrimman och han blev mycke lugnare. Och då har jag inte haft den hårt spänd. Men, han är gammal travare, så den kanske triggade nått. Dom brukar ju inte va känd för att stå 'påklädda' å bara vänta.
Ska prova träns där man kan behålla bara delen över nosen, skulle vilja få lite mera stöd än bara bettet.
Hon har ju dock visat sig ha en djup foderinpackning pga eftersatta tänder i tidigare hem så kan ju hänga ihop med det. Vill till exempel inte rida henne på engelsk nosgrimma eller prova sidepull för den riskerar ligga direkt mot tänderna och trycka och remont verkar hon hata. Så utan nosgrimma it is