Jag tycker att det är skillnad på att prata om tankar på döden och tankar på att vilja dö osv och som det har gjorts i några inlägg i tråden, att nästan försvara självmord som något man själv bestämmer över, som normalt nästan, som självklart och som om det inte är tecken på att någon mår dåligt.
Det första känns viktigt och bra, att inte skuldbelägga någon som tänker på döden, att våga prata öppen om det även här, att kunna diskutera huruvida man ska framföra "tänk på de efterlevande" eller om det är bättre att låta bli. Det andra känns inte riktigt rätt plats. Att jämföra med avlivning av djur känns som att rättfärdiga självmord, jag tycker det är farligt när självmord så väldigt ofta rent faktiskt är ett rop på hjälp och inte en önskan om att dö. Ja det finns människor som faktiskt VILL dö och faktiskt VILL bestämma när de ska dö, men är det verkligen vad som TS menade när tråden skapades? Är det även det som är så tabu? Det tycker inte jag. Det som är tabu är att må psykiskt dåligt och tänka på döden, och inte kunna prata om det, det är alltså två olika diskussioner som förs i tråden.
Att leva med självmordstankar, tycker jag vi kan prata om, det var nog trådens syfte.