Jag förstår inte liknelsen med att avliva djur för att de inte ska lida? Det låter som en liknelse som möjligen (om man drar det lite långt) kan användas om man pratar om dödshjälp eller liknande vid fysiska väldigt allvarliga och smärtsamma åkommor men där det inte finns suicidala tankar i övrigt.
Självmordstankar är ju generellt
sjukdomssymptom vid psykisk ohälsa. Det är dessutom symptom som för de allra allra flesta går över förr eller senare, även om det inte känns så när man är mitt uppe i det. Det är väldigt väldigt vanligt med självmordstankar och vid psykisk ohälsa förekommer det hos nästan alla drabbade. Av alla som har självmordstankar av mer allvarlig karaktär (blir lite tokigt ord men ni förstår?) så är det väldigt få som fortsätter känna likadant hela livet. För den stora majoriteten är det något som går över/blir bättre och kan alltså inte ses som något kroniskt lidande som inte kan bli bättre.
Det är inte alls samma sak som när vi avlivar djur för att de inte ska lida mer. Jag blir lite provocerad av den liknelsen. Som om vi skulle ställa oss och strunta i andra typer av symptom? Låta personer dö pga andra sjukdomssymptom trots att det kan bli bättre? Strunta i behandling trots att vi kan hjälpa?
Tycker också det känns viktigt att skilja på lindriga/tillfälliga tankar som aldrig är menade att ageras på och mer ”allvarliga” tankar som är närmare handling. Det första kan verkligen normaliseras och är generellt en vanlig reaktion på någon form av belastning, det andra ska alltid tas på allvar och jag tycker inte alls att det är konstigt att det skrämmer slag på folk. Folk är kanske lite klumpiga i hur de uttrycker sig men inte så märkligt att de blir rädda och inte vet hur de ska agera