Kan vi prata om självmordstankar/suicid?

I mitt fall om jag skulle ta livet av mej skulle ingen kunna reagera... Ingen skulle veta förren det är försent.
Varför ? Därför att jag inte kommer vilja bli stoppad. Så för min egen del gör då en sån här tråd varken till eller ifrån.
Jag får inte "sista droppen som gör att jag gör det" av en tråd. Den biten skulle redan va förbi i såna fall.

Återigen för några år sen hade jag skrivit mitt "avskedsbrev" jag hade skrivit testamente. Jag visste hur jag och vart jag skulle va. Nu blev det inte så. Men den här tråden skulle inte stjälpt över om jag hade sett den då. Jag hade inte tagit livet bara för vi diskuterar att folk har självmordstankar. Och uppenbarligen lever jag ! (utan vårdens hjälp)
 
I mitt fall om jag skulle ta livet av mej skulle ingen kunna reagera... Ingen skulle veta förren det är försent.
Varför ? Därför att jag inte kommer vilja bli stoppad. Så för min egen del gör då en sån här tråd varken till eller ifrån.
Jag får inte "sista droppen som gör att jag gör det" av en tråd. Den biten skulle redan va förbi i såna fall.

Återigen för några år sen hade jag skrivit mitt "avskedsbrev" jag hade skrivit testamente. Jag visste hur jag och vart jag skulle va. Nu blev det inte så. Men den här tråden skulle inte stjälpt över om jag hade sett den då. Jag hade inte tagit livet bara för vi diskuterar att folk har självmordstankar. Och uppenbarligen lever jag ! (utan vårdens hjälp)
Men alla är ju olika. Din process var på ett sätt, för någon annan fungerar det på ett annat sätt.
 
I mitt fall om jag skulle ta livet av mej skulle ingen kunna reagera... Ingen skulle veta förren det är försent.
Varför ? Därför att jag inte kommer vilja bli stoppad. Så för min egen del gör då en sån här tråd varken till eller ifrån.
Jag får inte "sista droppen som gör att jag gör det" av en tråd. Den biten skulle redan va förbi i såna fall.

Återigen för några år sen hade jag skrivit mitt "avskedsbrev" jag hade skrivit testamente. Jag visste hur jag och vart jag skulle va. Nu blev det inte så. Men den här tråden skulle inte stjälpt över om jag hade sett den då. Jag hade inte tagit livet bara för vi diskuterar att folk har självmordstankar. Och uppenbarligen lever jag ! (utan vårdens hjälp)
Människor är olika. Man brukar säga att självmord är som ett rop på hjälp.
Mina två systrar som både pratat om det och gjort försök har varit just rop på hjälp, för dem var det inte i det tysta. De var känsliga individer som lätt hade fallit över. Man måste förstå att de finns.
 
Jag brukar inte skriva så mycket i trådar som kopplar till psykisk ohälsa, ibland gör jag instick av olika anledningar men generellt är jag inte jättepepp på att lägga mycket tid på att diskutera saker som för mig är jobbrelaterade. När jag var yngre och nyare i yrket var det annorlunda, nu orkar jag inte det längre. Det är väl mitt sätt att inte jobba för mycket på fritiden och ta hand om mitt eget mående. Jag förstår dock att det kan bli frustrerande när jag kommer in i tråden men sen inte vill fortsätta diskutera.

Jag tror att du övertolkar hur jag ser på sjukdom. Jag tycker inte att alla som har sjuka tankar ska läggas in eller liknande. Man kan ha väldigt mycket påträngande och intensiva tankar utan att behöva bli inlagd.

Kort så tänker jag att suicidtankar generellt är osunda/sjuka i sin karaktär. De är generellt onyanserade och svart/vita, det finns ofta ett överdrivet deterministiskt tänk och en enkelspårighet som hindrar personen från att ta in alternativa perspektiv. Tankeprocessen som leder fram till den typen av lösning brukar inte vara sund sas. Det är vanligt att tankeprocessen är fragmenterad och svår att hänga med i, även om den kan verka solklar för individen i fråga. Även när individen själv upplever sig resonera logiskt och klart är ofta resonemanget annorlunda för den som lyssnar. På samma sätt som andra typer av destruktiva tankesätt.

Jag påstår inte att det här gäller precis alla, men jag har själv aldrig stött på något undantag. Jag har däremot pratat med många som själva upplever sig vara ett undantag.
Fast nej, jag övertolkar inte. Jag menar att det är fel att du klassar tankarna som sjuka. De kan vara en följd av sjukdom, de kan vara mer eller mindre rimliga att agera på, men de är inte nödvändigtvis sjuka i sig.

Jag förstår att du inte vill ta med dig jobbet hem, men samtidigt verkar du inte kunna släppa ditt jobb för en sekund i tråden. Kan du för en stund ställa dig utanför rollen som vårdare/räddare, och se att det finns de som inte vill eller ens behöver varken vård eller räddning? Du har nu stött på ett sådant "undantag" - kan du argumentera utifrån det en stund, istället för att låtsas som att jag inte existerar? Kan du svara på mina frågor, som ju faktiskt inte har med varken mig eller dina patienter att göra, utan handlar om etiska överväganden kring liv, död, och självbestämmande i allmänhet att göra? Om du upplever att jag försvarar eller uppmuntrar till självmord (vilket jag absolut inte gör), varför kan du inte då förklara för mig (och de som läser som du vill skydda) varför jag har fel?
Man kan ringa även när det inte är akut, om man vill prata med någon vettig om sina tankar 😊
En sådan hjälplinje förutsätter ju just att personen behöver hjälp med att ta sig ur tankarna, att tankarna i sig är fel, att de är ett symtom på sjukdom etc etc. Håller en inte med om det är "hjälp"linjen ingen hjälp alls. Men du menar då att alla som, likt mig, inte håller med om det, är inte vettiga? Trots att det finns länder idag som accepterar dödshjälp för psykiskt sjuka och där psykiatrin faktiskt jobbar med detta istället för alltid helt emot det? Det blir ju du som har en väldigt svart-vit syn på det, tycker jag.
Jag tolkade tråden som att den var till för att prata om det tabubelagda, mörkret, tankarna på döden, en inre önskan, det "farliga" man aldrig vågar sätta ord på för då skriker folk i ens närhet och håller för öronen i bästa fall och vill inget höra. Att få ventilera sig lite utan att folk reagerar med hot in inläggning eller skrik om egoism osv. Så tänkte jag att TS egentligen menade.

Jag ser på saken på två vis. Dels ser jag den på ditt vis, där var och en ska få bestämma över sitt liv likväl som sin död, där självmordstankar inte behöver vara kopplade som sjukdomstecken utan man är helt enkelt trött på sitt liv som ändå inte blir bättre. Dels ser jag den på samma sätt som @MiniLi , att självmordstankar är tecken på sjukdom och dåligt mående, något man i de allra flesta fall kan ta sig ur. När man tillhör denna grupp tror jag det är lättare att tolka dina inlägg som att det är ok att ta sitt liv och man blir impulsiv.

Ville jag dö när min man dog trots att jag upprepande gånger sa att jag ville dö och tänkte ta mitt liv? I efterhand när jag mådde bättre så nej. Men där och då, hade jag läst den här tråden istället för min egen där folk försökte övertala mig att låta bli, så hade det varit knuffen jag behövde för att ta mitt liv. Jag har mött folk som inte trodde jag tänkte göra det, som var helt säkra på att jag bara sa det, för jag mådde ju egentligen inte dåligt i grunden. Men jag svär vid Gud, att där och då var jag på väg, och det enda som hindrade mig var bukefalister som talade om mig att inte göra det och som pratade med mig, det är verkligheten.

Ville jag dö för en del år sedan när jag mådde så sjukt dåligt pga jobbet och såg en chans att hoppa framför tåget? I efterhand nej. Men där och då, ja! ALDRIG att jag skulle ta livet av mig med hjälp av ett tåg, ALDRIG att jag skulle utsätta en lokförare för sådant, ALDRIG, jag har alltid sagt det, alltid. Men där och då mådde jag så dåligt och jag tänkte "han /hon hinner inte se mig ens så han/hon vet inte att det är en människa". Men jag hann inte fram. Nu efteråt undrar jag hur jag ens kunde tänka så kort om lokföraren, det kvittar ju om personen SER, det är ju vetskapen liksom. Så korkat av mig! Men då tänkte jag att eftersom personen inte hinner se skulle den inte må så dåligt, inte sämre än ett djur liksom. Jag är ingen elak person, men jag mådde dåligt och tänkte inte normalt. Jag berättade inte det för någon heller så det vore helt ofattbart för alla i min närhet liksom, men i efterhand när jag slutade jobbet så vill jag inte dö! Jag är glad att det inte blev så! Jag hade tankar på att ta mitt liv redan före händelsen med tåget, men jag fick möjlighet då och tog den. Jag hann bara inte. Och det är just det, att inte tänka normalt, att vara impulsiv, som faktiskt är faran när man mår dåligt.

Samtidigt har jag alltid sagt att om jag blir helt dövblind, alltså förlorar synen mer eller mindre helt och hörseln mer eller mindre helt, så pass att jag måste kommunicera med taktilt teckenspråk, då finns det inget kvar i livet för mig, jag kan inte se något värde i det och anser mig ha rätt att avsluta det om jag vill. Så jag ser det alltså som två olika bitar det här.

Det är därför jag håller med dig i det du skriver men samtidigt funderade på om det var rätt tråd. :) Jag säger inte emot att du vill prata om det eller tycker att det är fel alltså, vill bara förtydliga det.
@Sel får gärna säga till om mina inlägg inte platsar.

Det finns en anledning till att jag håller mig borta från i princip alla trådar som handlar om psykisk ohälsa. Den anledningen är att jag blir för berörd, jag vill hjälpa, jag vill stoppa skiten, jag vill lägga ner mitt liv för att rädda någon annan från deras lidande, jag vill förändra samhället - och allt det är utom min direkta makt. Så jag pallar inte. Jag pallar heller inte prata om min egen historia, eller försvara eller förklara ingående varför jag har mina självmordsplaner eller hur jag haft det innan och så vidare. Jag blev glad att ha en tråd där det går att möjligen, kanske, prata om saken utan att det blir personligt, utan att vi ska sätta mitt liv mot ditt liv mot hens liv.

Det finns en grundläggande diskussion kring samhällets etik, kring livets värde, kring vad som är sjukt och friskt. Den diskussionen är jätteviktig, den ligger till grund för hur vi hjälper människor och hur vården kan och bör se ut. Den ligger till grund för att rädda fler från misär och att genomföra självmord. Men om vi inte kan prata om självmordstankar som något annat än sjukt, något annat än så tabu och farligt att de inte får nämnas, om vi inte kan prata om de med självmordstankar som annat än sköra och labila, då tror jag inte vi kommer någonstans.

Vi blir så upptagna med att stoppa döden att vi glömmer att stoppa lidandet.
 
Jag kanske är dum men jag förstår inte hur en sån här tråd skulle göra att någon gör allvar i saken och tar sitt liv för att det pratas om självmord. Tvärtom så är det ju sen länge en myt om att prata om självmord påverkar folk på det sättet.
 
Jag tror många kyrkor har folk man kan prata med om liv och död och sånt. Utan att de nödvändigtvis ska värdera ens tankar som sjuka eller friska. Eller onda eller goda för den delen. Men kvaliteten kan säkert variera.
 
Jag tror att det i den stora majoriteten av fall är rätt så kontraproduktivt att normalisera självmord även i de fall där det inte skulle bero på psykisk sjukdom "i grunden", eftersom att det i förlängningen kan bli ännu ett tillfälle för samhället i stort att kapitulera för orättvisor och låta individerna betala priset för det. Självmordstankar kan ju till exempel vara en följd av hur kollektiva problem drabbar individen, och att det för individen blir ett till synes rimligt alternativ med självmord och självmordstankar blir för kollektivet ännu ett lägligt alternativ till att förändra status quo. Det vill säga att istället för att som samhälle göra stora konkreta förändringar och lägga energi på att lösa de svåra frågorna, så kan man behandla symptomen och lotsa in människor i en eventuell dödshjälps-process, där man kanske tidigare lotsade in dem i en vårdprocess, alltmedan grundproblemet kvarstår.
 
Jag tror många kyrkor har folk man kan prata med om liv och död och sånt. Utan att de nödvändigtvis ska värdera ens tankar som sjuka eller friska. Eller onda eller goda för den delen. Men kvaliteten kan säkert variera.
Jag skulle inte ens tänka på att ta i den tanken med tång faktiskt. :) Inte som ateist. Självklart lägger en kyrklig samtalskontakt kyrkliga värderingar i det som sägs.
 
Jag tror att det i den stora majoriteten av fall är rätt så kontraproduktivt att normalisera självmord även i de fall där det inte skulle bero på psykisk sjukdom "i grunden", eftersom att det i förlängningen kan bli ännu ett tillfälle för samhället i stort att kapitulera för orättvisor och låta individerna betala priset för det. Självmordstankar kan ju till exempel vara en följd av hur kollektiva problem drabbar individen, och att det för individen blir ett till synes rimligt alternativ med självmord och självmordstankar blir för kollektivet ännu ett lägligt alternativ till att förändra status quo. Det vill säga att istället för att som samhälle göra stora konkreta förändringar och lägga energi på att lösa de svåra frågorna, så kan man behandla symptomen och lotsa in människor i en eventuell dödshjälps-process, där man kanske tidigare lotsade in dem i en vårdprocess, alltmedan grundproblemet kvarstår.
Oj, jag tänker precis tvärt om, att det är med nuvarande system av hyshande och skambeläggande och sjukdomsförklarande som det blir individen som får ta skulden. Vi klassar personen som sjuk istället för att ta itu med orättvisorna som leder till lidande.
 
Fast nej, jag övertolkar inte. Jag menar att det är fel att du klassar tankarna som sjuka. De kan vara en följd av sjukdom, de kan vara mer eller mindre rimliga att agera på, men de är inte nödvändigtvis sjuka i sig.

Jag förstår att du inte vill ta med dig jobbet hem, men samtidigt verkar du inte kunna släppa ditt jobb för en sekund i tråden. Kan du för en stund ställa dig utanför rollen som vårdare/räddare, och se att det finns de som inte vill eller ens behöver varken vård eller räddning? Du har nu stött på ett sådant "undantag" - kan du argumentera utifrån det en stund, istället för att låtsas som att jag inte existerar? Kan du svara på mina frågor, som ju faktiskt inte har med varken mig eller dina patienter att göra, utan handlar om etiska överväganden kring liv, död, och självbestämmande i allmänhet att göra? Om du upplever att jag försvarar eller uppmuntrar till självmord (vilket jag absolut inte gör), varför kan du inte då förklara för mig (och de som läser som du vill skydda) varför jag har fel?

En sådan hjälplinje förutsätter ju just att personen behöver hjälp med att ta sig ur tankarna, att tankarna i sig är fel, att de är ett symtom på sjukdom etc etc. Håller en inte med om det är "hjälp"linjen ingen hjälp alls. Men du menar då att alla som, likt mig, inte håller med om det, är inte vettiga? Trots att det finns länder idag som accepterar dödshjälp för psykiskt sjuka och där psykiatrin faktiskt jobbar med detta istället för alltid helt emot det? Det blir ju du som har en väldigt svart-vit syn på det, tycker jag.

@Sel får gärna säga till om mina inlägg inte platsar.

Det finns en anledning till att jag håller mig borta från i princip alla trådar som handlar om psykisk ohälsa. Den anledningen är att jag blir för berörd, jag vill hjälpa, jag vill stoppa skiten, jag vill lägga ner mitt liv för att rädda någon annan från deras lidande, jag vill förändra samhället - och allt det är utom min direkta makt. Så jag pallar inte. Jag pallar heller inte prata om min egen historia, eller försvara eller förklara ingående varför jag har mina självmordsplaner eller hur jag haft det innan och så vidare. Jag blev glad att ha en tråd där det går att möjligen, kanske, prata om saken utan att det blir personligt, utan att vi ska sätta mitt liv mot ditt liv mot hens liv.

Det finns en grundläggande diskussion kring samhällets etik, kring livets värde, kring vad som är sjukt och friskt. Den diskussionen är jätteviktig, den ligger till grund för hur vi hjälper människor och hur vården kan och bör se ut. Den ligger till grund för att rädda fler från misär och att genomföra självmord. Men om vi inte kan prata om självmordstankar som något annat än sjukt, något annat än så tabu och farligt att de inte får nämnas, om vi inte kan prata om de med självmordstankar som annat än sköra och labila, då tror jag inte vi kommer någonstans.

Vi blir så upptagna med att stoppa döden att vi glömmer att stoppa lidandet.
Vi ser på saken olika helt enkelt. Och jag svarar inte i tråden i egenskap av någon slags vårdare, det är mina tankar som människa.
 
Jag tror att det i den stora majoriteten av fall är rätt så kontraproduktivt att normalisera självmord även i de fall där det inte skulle bero på psykisk sjukdom "i grunden", eftersom att det i förlängningen kan bli ännu ett tillfälle för samhället i stort att kapitulera för orättvisor och låta individerna betala priset för det. Självmordstankar kan ju till exempel vara en följd av hur kollektiva problem drabbar individen, och att det för individen blir ett till synes rimligt alternativ med självmord och självmordstankar blir för kollektivet ännu ett lägligt alternativ till att förändra status quo. Det vill säga att istället för att som samhälle göra stora konkreta förändringar och lägga energi på att lösa de svåra frågorna, så kan man behandla symptomen och lotsa in människor i en eventuell dödshjälps-process, där man kanske tidigare lotsade in dem i en vårdprocess, alltmedan grundproblemet kvarstår.
Oj vilka höga tankar du har om samhället och kollektivet. Hade vi haft ett så bra fungerande kollektiv och samhälle att du tror de skulle va för självmord. I dagsläget är det ju mer eller mindre omöjligt att FÅ HJÄLP som pyskiskt instabil. Vården har helt enkelt inte ens i dagsläget kapacitet för alla som mår dåligt. Det är ju bara att läsa de trådar som startar här på buke så skriver var å varannan (MINST) att de inte får hjälp. Det är ju därför vissa i forumet inte vill vi ska diskutera självmordstankar. De vet om att vården inte kan ta hand om alla. Då ska hellre svåra frågor sopas under mattan så ingen kommer på den dumma iden att läsa om att det finns fler som mår dåligt !
 
Oj, jag tänker precis tvärt om, att det är med nuvarande system av hyshande och skambeläggande och sjukdomsförklarande som det blir individen som får ta skulden. Vi klassar personen som sjuk istället för att ta itu med orättvisorna som leder till lidande.

Oj vilka höga tankar du har om samhället och kollektivet. Hade vi haft ett så bra fungerande kollektiv och samhälle att du tror de skulle va för självmord. I dagsläget är det ju mer eller mindre omöjligt att FÅ HJÄLP som pyskiskt instabil. Vården har helt enkelt inte ens i dagsläget kapacitet för alla som mår dåligt. Det är ju bara att läsa de trådar som startar här på buke så skriver var å varannan (MINST) att de inte får hjälp. Det är ju därför vissa i forumet inte vill vi ska diskutera självmordstankar. De vet om att vården inte kan ta hand om alla. Då ska hellre svåra frågor sopas under mattan så ingen kommer på den dumma iden att läsa om att det finns fler som mår dåligt !
Nu vet jag inte hur ni lyckas läsa mitt inlägg som att jag har höga tankar om kollektivet respektive rättfärdigar ett slags allmänt sjukdomsklassande av reaktioner på samhällets orättvisor, det är snarare exakta motsatserna till vad jag menade och själv anser att jag skrev, men jag tror i och för sig att tråden inte främst rör de frågeställningar jag tänker på och därför blir det i kombination med otydlighet lite missförstånd som jag inte orkar reda ut. Jag låter tråden fokusera på övriga diskussioner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 751
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 358
Senast: Gabby_Ossi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 238
Senast: Grazing
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp