Jag tänker ju direkt på några fall som varit ganska nyligen. Ett par där killen haft sex i sömnen, där kvinnan alltså vaknat av en pågående penetration och killens försvar är att han sovit. Mer än en har friats av den ursäkten. Där blir ju bevis väldigt svårt, samlaget var inte våldsamt, de sov i samma säng osv. Jag undrar om någon friats från något annat brott för att man gjort det i sömnen? I Sverige.
Jag hörde ett fall där killen hade hårt sex med en kvinna, han band fast henne osv. Han gav som ursäkt att han trodde det ingick i ett rollspel. Att de aldrig haft S&M sex innan spelade ingen roll. Det gick inte att bevisa att mannen inte fattade att kvinnans "nej" var på riktigt. Rätten godtog att kvinnan hade tvingats till sex mot sin vilja, men uppsåtet fanns inte.
Så, mannen kan skylla på sömn, eller skylla på att vara enormt trögtänkt. Var väl nyligen en man friades från att ha haft sex med en underårig tjej för att hon inte gjorde tillräckligt motstånd och killen trodde tjejen var äldre. Rätten tyckte tjejen såg mogen ut och det gick inte att bevisa att det var våldtäkt för att hon inte gjort motstånd. Tjejen var då ärlig och sa som det var, att hon inte slogs tillbaka.
Men rent generellt gäller ju att åka direkt till sjukhus, inte duscha eller byta kläder. Ta med sånt som kan ge bevis, kondom, kanske handduk man torkat sig på eller liknande. Om det finns någon som sett tidigare att kvinnan avvisat mannen så är ju det bra.
Apropå våldtäkt läste jag FUP från ett fall där en kvinna blev våldtagen av 8 män ( tror det var 8) på ett asylboende. Det svämmade över av bevis. Det var gruppvåldtäkt så killarna hade varandras sperma i sina underkläder osv eftersom alla kom i henne. Deras ursäkter var skrattretande. Kanske hade någon torkat av sig med deras kalsonger, någon hade hängt upp sina kalsonger på väggen så kanske någon lånat dom, de hade bytlånat byxor, kanske kom deras sperma på henne när de fick utlösning av att dansa med henne, kanske fick ena killen andra kilens sperma i underlivet för att första kilen runkat i ett papper och andra killen kanske torkat av sig med pappret. Listan var lång och det ena dummare än det andra. Där blev det solklar dom i alla fall och ingen ifrågasatte att en ensam tjej befann sig berusad i en lägenhet med 8 män.