Kan man bevisa våldtäkt?

Tror verkligen vi skulle tjäna på att sluta se Våldtäktsmannen som ett unikt fenomen och istället börjar inse att det är vanliga killar och män som våldtar.
This :up:

Tror allt för många fortfarande tror att en våldtäktsman är en skum snubbe som smyger runt i mörka gränder och gömmer sig bland buskar i parker på lördagnätter, redo att hoppa på någon intet ont anande tjej eller kvinna på väg hem.

Men faktum är ju att de flesta våldtäkter begås av någon offret känner, och ofta hemma hos offret själv eller hos förövaren. Eller på en fest. Det är helt vanliga killar och män som gör det. Nån till synes trevlig klasskompis, en bekant till en vän, en gammal kollega... Och de flesta av dessa killar och män tänker knappast "jag ska minsann våldta någon!" utan tror antagligen själva att de inte alls är "sån". Jag kan tänka mig att de många gånger har så bra bortförklaringar och ursäkter att de tror på dem själva (hon ville förr, hon var ju så full, hon hånglade faktiskt med både mig och en annan man tidigare, hon sov ju osv osv)

Har ingen aning om dessa siffror är applicerbara utanför den grupp som blivit tillfrågade eller nånting, men det känns ändå ganska talande...

whenisrapeok.jpg

Det är vad jag har hört från olika håll och trodde på det. Avundsjuka kvinnor kan trycka ur sig nästan vad som helst. Dock verkar det inte vara lika vanligt som jag trodde efter lat googling men ca 8% av amerikanska våldtäktsfall är falska enligt fbi.
Skönt att höra att det inte var super vanligt iaf.
Det är vad jag fann efter snabb googling som jag sa, jag bryr mig inte tillräckligt om frågan för att googla i en timma. But you do you.
Hur kommer man fram till en sådan siffra?

Har ingen aning om dessa siffror är applicerbara utanför den grupp som blivit tillfrågade eller nånting, men det känns ändå ganska talande...

Tror man ska vara väldigt försiktig med att jämföra (tydligen USA) med Sverige. Jämställdheten har definitivt inte nått lika långt där. Tror du mig inte? Gör samma undersökning i Iran får du se utfallet.
Vi har trots allt nått rejält mycket längre.

Och tydligen var det här inget som PK-pressen tänkte ens bemöda sig om att visa
http://www.helagotland.se/samhalle/ett-hundratal-i-protesttag-for-valdtagen-kvinna-13172839.aspx

Tror man ska vara väldigt försiktig med att jämföra (tydligen USA) med Sverige. Jämställdheten har definitivt inte nått lika långt där. Tror du mig inte? Gör samma undersökning i Iran får du se utfallet.
Vi har trots allt nått rejält mycket längre.
Meningen var aldrig att jämföra rakt av, därav att jag påpekade att jag inte har koll på siffrorna eller nånting. Tänkte mer på hur synen tenderar att vara här och likheterna med svaren i bilden. Det är liksom inte ett dugg förvånande och hade inte varit speciellt förvånande om man fått liknande resultat från svenska ungdomar heller imo.

Har svårt att se vad falska anmälningar ens har med saken att göra. En våldtäkt är en våldtäkt. Anmäler man falskt har ingen våldtäkts begåtts. Således har det inte med saken att göra utan är isf en helt egen diskussion. Blir jag våldtagen så har liksom en falskanmälan ingen relevans till mitt fall.

Därmed inte sagt att falska anmälningar är vanligt, tycker hela diskussionen är skitlöjlig faktiskt. Inte en jävel blir oskyldigt dömd för våldtäkt men vi har jävligt många skyldiga som går fria.
Det är dock i högsta grad relevant när det gäller rättegångar, hade man vetat att alla som anmäler en våldtäkt är sanningsenliga så hade rättegångar bara behövt avgöra straffet. Problemet som det är är att avgöra vem som ljuger samt att avgöra om den som våldtar vetat om att kvinnan är ovillig.

Troligen finns det en och annan som är oskyldigt dömd för våldtäkt, troligen ovanligt men inte kan man vara så bombsäker på att oskyldiga aldrig någonsin dömts.

Om nu 8 procent av våldtäktsanklagelserna är falska så blir de inte helt plötsligt lägre andel för att enbart 20% av alla våldtäkter anmäls. Det är en tankevurpa om du lyckas få till här. 8% är 8% även om bara 20% av våldtäkterna anmäls.

Hade jag blivit anklagad för våldtäkt hade jag verkligen börjat fundera på hur fan jag låg med folk egentligen och hur jag själv beter mig. Även om jag själv inte menat att våldta personen har hen ju uppenbarligen tagit det så och var har jag brustit där i min kommunikation/hur jag läser signaler?

Jag blir faktiskt lite illa berörd av det du skriver ovan. Byt ut texten till den andra partens perspektiv;

Hade jag blivit utsatt för att ha blivit våldtagen hade jag verkligen börjat fundera på hur fan jag låg med folk egentligen och hur jag själv beter mig. Även om jag själv inte menat att bli våldtagen har hen ju uppenbarligen tagit det som att jag ville ha sex och var har jag brustit där i min kommunikation/hur jag läser signaler?

Hade någon skrivit som ovan så hade knappast flera "gillat" inlägget utan man hade fått utstå skit och frågor om ens kvinnosyn. Men att skriva tvärtom är tydligen helt i sin ordning och jag undrar varför det är helt ok att uttrycka sig så där nedlåtande som du skriver om den som står på andra sidan om det hela?

Jo det blir lägre om man menar att 8% av alla våldtäkter som anmäls anmäls falskt. Då blir det en väldigt liten del av våldtäkterna som "falskt" anklagade. Om man inte pratar om anmälda våldtäkter utan alla våldtäkter som begås är det naturligtvis som du säger.

Och jag tycker väldigt många män behöver fundera över hur de faktiskt ligger med tjejer och vad de ser som samtycke. Både av egen och av kompisars erfarenhet.

Så om jag då skriver;
"Och jag tycker väldigt många kvinnor behöver fundera över hur de faktiskt ligger med män och vad de ser som samtycke. Både av egen och av kompisars erfarenhet."

Är det också ok?

Jag tänker ju direkt på några fall som varit ganska nyligen. Ett par där killen haft sex i sömnen, där kvinnan alltså vaknat av en pågående penetration och killens försvar är att han sovit. Mer än en har friats av den ursäkten. Där blir ju bevis väldigt svårt, samlaget var inte våldsamt, de sov i samma säng osv. Jag undrar om någon friats från något annat brott för att man gjort det i sömnen? I Sverige.

Jag hörde ett fall där killen hade hårt sex med en kvinna, han band fast henne osv. Han gav som ursäkt att han trodde det ingick i ett rollspel. Att de aldrig haft S&M sex innan spelade ingen roll. Det gick inte att bevisa att mannen inte fattade att kvinnans "nej" var på riktigt. Rätten godtog att kvinnan hade tvingats till sex mot sin vilja, men uppsåtet fanns inte.

Så, mannen kan skylla på sömn, eller skylla på att vara enormt trögtänkt. Var väl nyligen en man friades från att ha haft sex med en underårig tjej för att hon inte gjorde tillräckligt motstånd och killen trodde tjejen var äldre. Rätten tyckte tjejen såg mogen ut och det gick inte att bevisa att det var våldtäkt för att hon inte gjort motstånd. Tjejen var då ärlig och sa som det var, att hon inte slogs tillbaka.

Men rent generellt gäller ju att åka direkt till sjukhus, inte duscha eller byta kläder. Ta med sånt som kan ge bevis, kondom, kanske handduk man torkat sig på eller liknande. Om det finns någon som sett tidigare att kvinnan avvisat mannen så är ju det bra.

Apropå våldtäkt läste jag FUP från ett fall där en kvinna blev våldtagen av 8 män ( tror det var 8) på ett asylboende. Det svämmade över av bevis. Det var gruppvåldtäkt så killarna hade varandras sperma i sina underkläder osv eftersom alla kom i henne. Deras ursäkter var skrattretande. Kanske hade någon torkat av sig med deras kalsonger, någon hade hängt upp sina kalsonger på väggen så kanske någon lånat dom, de hade bytlånat byxor, kanske kom deras sperma på henne när de fick utlösning av att dansa med henne, kanske fick ena killen andra kilens sperma i underlivet för att första kilen runkat i ett papper och andra killen kanske torkat av sig med pappret. Listan var lång och det ena dummare än det andra. Där blev det solklar dom i alla fall och ingen ifrågasatte att en ensam tjej befann sig berusad i en lägenhet med 8 män.

Jag blir faktiskt lite illa berör av det du skriver ovan. Byt ut texten till den andra partens perspektiv;

Hade jag blivit utsatt för att ha blivit våldtagen hade jag verkligen börjat fundera på hur fan jag låg med folk egentligen och hur jag själv beter mig. Även om jag själv inte menat att bli våldtagen har hen ju uppenbarligen tagit det som att jag ville ha sex och var har jag brustit där i min kommunikation/hur jag läser signaler?

Hade någon skrivit som ovan så hade knappast flera "gillat" inlägget utan man hade fått utstå skit och frågor om ens kvinnosyn. Men att skriva tvärtom är tydligen helt i sin ordning och jag undrar varför det är helt ok att uttrycka sig så där nedlåtande som du skriver om den som står på andra sidan om det hela?

Öh men det är ju ingenstans samma sak???? Hur i hela fridens namn kan du säga att det ovan är samma sak som jag skrev?

Klart man kan byta ut händelserna i absurdum, typ till "jag ville inte bli mördad men blev det ändå och nu funderar jag på hur jag kommunicerar kring min livslust".

Så om jag då skriver;
"Och jag tycker väldigt många kvinnor behöver fundera över hur de faktiskt ligger med män och vad de ser som samtycke. Både av egen och av kompisars erfarenhet."

Är det också ok?

Men alltså det där är ju halmgubbeteknik för det har jag aldrig skrivit. Din logik är ju helt vriden.

Män som blir anklagade för våldtäkt bör fundera över hur de ligger med kvinnor, ja. Och många män som inte blir det också.

Nästa gång du känner att det är en viktig poäng att föra fram kan du förslagsvis istället säga "falska våldtäkter är som en piss i havet men är det inte mer upprörande att endast 12% av de anmälda våldtäkterna går till åtal?".
Varför kan man inte få framföra fakta utan att bädda in den på det här viset?

Jo det blir lägre om man menar att 8% av alla våldtäkter som anmäls anmäls falskt. Då blir det en väldigt liten del av våldtäkterna som "falskt" anklagade. Om man inte pratar om anmälda våldtäkter utan alla våldtäkter som begås är det naturligtvis som du säger.
Ja det är typ 8%, om det är en riktig uppgift och om 8% är få eller många kan man förvisso diskutera.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar