Kan man bevisa våldtäkt?

Tydligen måste man göra våldsamt motstånd, skrika och sparka o hela registret. Annars går det såhär
"
De fem män i 20-årsåldern som suttit anhållna misstänkta för grov våldtäkt försattes på onsdagsmorgonen på fri fot av åklagare Mats Wihlborg.
– Det finns helt enkelt inte sannolika skäl för den här brottsmisstanken, säger han.
Kvinnans målsägandebiträde, advokat Staffan Fredriksson, säger:
– Hon har inte gapat, skrikit och slagits. Hon har sagt nej, sedan har det tjatats och hon har sagt nej. Till slut har hon gett upp i situationen och siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll."

Personligen har jag svårt att tänka mig någon som frivilligt går med på samlag med 5 okända män (oavsett härkomst) men det tyckte tydligen inte åklagaren.
http://www.expressen.se/nyheter/valdtagna-kvinnan-i-visby-ar-rullstolsburen/

Tydligen måste man göra våldsamt motstånd, skrika och sparka o hela registret. Annars går det såhär
"
De fem män i 20-årsåldern som suttit anhållna misstänkta för grov våldtäkt försattes på onsdagsmorgonen på fri fot av åklagare Mats Wihlborg.
– Det finns helt enkelt inte sannolika skäl för den här brottsmisstanken, säger han.
– Hon har inte gapat, skrikit och slagits. Hon har sagt nej, sedan har det tjatats och hon har sagt nej. Till slut har hon gett upp i situationen och siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll."

Personligen har jag svårt att tänka mig någon som frivilligt går med på samlag med 5 okända män (oavsett härkomst) men det tyckte tydligen inte åklagaren.

Det är just det där som fick mig att starta denna tråd. Bevisbördan ligger uppenbarligen på offret och då kan det ju vara bra att fundera på hur man kan bevisa.

Det är just det där som fick mig att starta denna tråd. Bevisbördan ligger uppenbarligen på offret och då kan det ju vara bra att fundera på hur man kan bevisa.
Bevisbördan ligger hos åklagaren, inte brottsoffret.

Jag tycker det låter det underligt att männen släpps, det finns domar exv. den mot Beltran där han dömdes enbart på flickans berättelse, men det kan finnas saker som inte refereras till i tidningen som talar mot att en våldtäkt begåtts eller så har det skett en förskjutning i bevishänseende vilket är min upplevelse generellt när det gäller de domar jag läst.

Bevisbördan ligger hos åklagaren, inte brottsoffret.

Jag tycker det låter det underligt att männen släpps, det finns domar exv. den mot Beltran där han dömdes enbart på flickans berättelse, men det kan finnas saker som inte refereras till i tidningen som talar mot att en våldtäkt begåtts eller så har det skett en förskjutning i bevishänseende vilket är min upplevelse generellt när det gäller de domar jag läst.

Med tanke på hur många som frias så är det uppenbarligen hos offret bevisbördan ligger även om det står annat på papper.

Det förekommer varenda helg på klubbar (och i ett och annat folkhem). Med den gigantiska skillnaden dock, att det i de situationerna som regel är påtagligt frivilligt och önskat bortom allt tvivel. Det går alltså inte att generellt utgå från att ett sådant händelseförlopp nödvändigtvis är ofrivilligt.

(Och för tydlighets skull vill jag understryka att jag talar om just generellt, inte om det enskilda fallet.)

"

Vad jag förstått det som så är männen inte friade från sina misstankar?
Att de inte häktas beror ju på att åklagaren anser att häktningsskäl inte finns i nuläget. Det betyder ju inte att de inte kommer dömas.

Med tanke på diskussionen som var kring falska anklagelser, hos vilket annat brott anses offrets passivitet som något att ta hänsyn till?
"Vi har lagt ner åtalet eftersom du gav bort dina pengar fast det bara var ett knivrån"
"Det räknas inte som inbrott om du inte har det senaste larmet"

Får man gissa att det har att göra med kvinnors traditionellt passiva roll när det gäller sex, njutning och initiativtagande. Hur ska en stackars man veta skillnaden mellan våldtäkt och inte när tjejerna ändå bara ligger där? OBS ironiskt (eller sarkastiskt, asså jag lär mig aldrig skillnaden)

Hur man än gör så blir det ju lite "ord-står-mot-ord" situation. Känner en som sitter/suttit inne för våldtäkt. Han tycker att han är oskyldig och påstår att det fanns bevis som inte redovisades under rättegången. Jag har inte läst fup:en eller satt mig in i fallet. Men att han fälldes och fick fängelse blev lite av en ögonöppnare. För det känns ju som att det är något som aldrig händer om man ser till vad media rapporterar (vilket givetvis är långt, långt ifrån allt).

Jag har haft flera vänner/bekanta som förgripit sig på folk sexuellt, en del dömda andra inte. Ingen av dem anser att de gjort nått fel. I samtliga fallen vet jag att de handlat rakt emot den andra individens uttalade önskemål om att få vara ifred och slippa sexuella närmanden. Om de sen har tjatat sig till det, gett sig på denne i hjälplöst tillstånd (sömn/alkoholpåverkan) eller helt sonika hotat med våld och tagit för sig, ingen anser att de gjort nått fel.

Det hänger ju ihop med mentaliteten som gör att de tar sig rätten att använda nån annans kropp. De tycker inte att det är fel. Och de tycker absolut inte att de är våldtäktsmän.

Det tror jag verkligen inte är samma sak.

Tycker det är skitjävlabra att män som tänkt "att tiga är att samtycka" får upp ögonen för vad de egentligen håller på med. Vem vet hur många passiva tjejer de har bakom sig som inte anmält? Jag kan ju inte tänka mig att antalet våldtäktsfall där tjejen varit drivande eller ens aktiv i samlaget är särskilt många.

Jag minns hur förvånad min fd vän var, när han ringde mig en sen natt och nästan grät i luren för att en tjej anmält honom för våldtäkt. Han var ju inte sån? Han hade ju bara satt på henne när hon somnat, eftersom hon inte ville innan. Hon sov ju, så inte kunde hon lida av att han knullade henne lite?

Det gick förövrigt inte vidare, och han jobbar fortfarande som ungdomsledare.

Jag mår illa vid tanken på hur många män som vandrar omkring på gatorna som uppenbart helt saknar empatisk förmåga.

Vad jag förstått det som så är männen inte friade från sina misstankar?
Att de inte häktas beror ju på att åklagaren anser att häktningsskäl inte finns i nuläget. Det betyder ju inte att de inte kommer dömas.

Så är det naturligtvis och i förlängningen kan man då fråga sig varför inte skäl till häktning föreligger? Att dom har pratat ihop sig står väl fullständigt klart. Då blir det ju 5 mäns version mot 1 kvinnas.
(för de intresserade finns en film på tuben, där en man konfronterar en av de inblandade, postar inte länken.)

Så är det naturligtvis och i förlängningen kan man då fråga sig varför inte skäl till häktning föreligger? Att dom har pratat ihop sig står väl fullständigt klart.
De har ju såvitt jag förstått suttit anhållna i tre dygn efter gripandet och under den tiden förhörts flera gånger. Det kanske inte längre finns något värde för utredningen i att hålla dem frihetsberövade. Det är ju svårt att ha någon välgrundad åsikt om frisläppandet utan att veta mer än vad som står i Expressen tycker jag...

Jag minns hur förvånad min fd vän var, när han ringde mig en sen natt och nästan grät i luren för att en tjej anmält honom för våldtäkt. Han var ju inte sån? Han hade ju bara satt på henne när hon somnat, eftersom hon inte ville innan. Hon sov ju, så inte kunde hon lida av att han knullade henne lite?

Det gick förövrigt inte vidare, och han jobbar fortfarande som ungdomsledare.

Jag mår illa vid tanken på hur många män som vandrar omkring på gatorna som uppenbart helt saknar empatisk förmåga.

Å herre GUD. Ett exempel från det nya talesättet:
alla känner någon som är våltagen men ingen känner en våldtäktsman. Fritt översatt till, män är oempatiska korkhuvuden (någon med bättre fantasi kan ju komma på en mer målande beskrivning av dessa mänskliga svarta hål).

Men hur gick det för dig? Eller hur gick du vidare, alltså det måste ju ha påverkat dig på olika sätt? Hittar inte rätt fråga... var det så omvälvande som jag tänker att det kan vara? Typ har du behövt bearbeta det på något sätt? Bara om du vill svara såklart, annars bara beklagar jag sorgen att tro så fel om någon.

Så är det naturligtvis och i förlängningen kan man då fråga sig varför inte skäl till häktning föreligger? Att dom har pratat ihop sig står väl fullständigt klart. Då blir det ju 5 mäns version mot 1 kvinnas.
(för de intresserade finns en film på tuben, där en man konfronterar en av de inblandade, postar inte länken.)

Ja det är ju en fråga vi inte kan svara på då vi inte vet vad som framkommit i utredningen hittills.
Men, klart är ju att en åklagare inte kan fortsätta frihetsberöva någon om inte skäl föreligger.
Jag tycker att det är helt fruktansvärt att det ska vara så jävla svårt att döma en person för våldtäkt, men vill samtidigt lita på att våra åklagare gör sitt jobb på bästa sätt den som är målsägare.

@Migo Men herregud! Typ "ah nä hon ville väl inte men jag är väl fan ingen våldtäktsman för det!!".
Tror verkligen vi skulle tjäna på att sluta se Våldtäktsmannen som ett unikt fenomen och istället börjar inse att det är vanliga killar och män som våldtar.

Nja i mitt exempel kan man nog med fog påstå att det inte är "vanliga män", alls.
Men att detta är ett växande problem som bara blir värre kan man nog kallt räkna med.
http://www.svd.se/psykolog-hur-ska-alla-ensamma-man-klara-sig

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar