Kan man bevisa våldtäkt?

Det är vad jag har hört från olika håll och trodde på det. Avundsjuka kvinnor kan trycka ur sig nästan vad som helst. Dock verkar det inte vara lika vanligt som jag trodde efter lat googling men ca 8% av amerikanska våldtäktsfall är falska enligt fbi.
Skönt att höra att det inte var super vanligt iaf.
Det är vad jag fann efter snabb googling som jag sa, jag bryr mig inte tillräckligt om frågan för att googla i en timma. But you do you.

Det är vad jag har hört från olika håll och trodde på det. Avundsjuka kvinnor kan trycka ur sig nästan vad som helst. Dock verkar det inte vara lika vanligt som jag trodde efter lat googling men ca 8% av amerikanska våldtäktsfall är falska enligt fbi.
Det är vad jag fann efter snabb googling som jag sa, jag bryr mig inte tillräckligt om frågan för att googla i en timma. But you do you.
Kort lektion i Bukenetickett.
Påstår man saker så får man vara beredd att kunna bevisa dem samt att länka till faktiska fakta.
Vi som läsare i den här tråden skall inte behöva googla oss till fakta eller luska ut vad FBI anser.

Det här svaret var både otrevligt och faktiskt lite obehagligt:

"Det har jag hört från olika håll och trodde på": Tro inte på allt du hör. I allvarliga frågor, exempelvis vad det gäller falska anklagelser om våldtäkt, kan det faktiskt vara extra bra att ta reda på fakta och försäkra sig om att inte hjälpa till att sprida myter.

"Avundsjuka kvinnor kan trycka ur sig nästan vad som helst": Men vad är det för misogyn skit du kommer med?

"Jag bryr mig inte tillräckligt om frågan för att googla i en timma": Du bryr dig inte tillräckligt om frågan (tycker du att det är en oviktig fråga?) men har inga problem med att slänga ur dig ogrundade anklagelser om något som tyvärr är en vanligt förekommande missuppfattning (eller uttryck för rent jävla kvinnohat, faktiskt) i en fråga som verkligen inte behöver att fler kvinnor blir misstrodda?

"But you do you": Snyggt sätt att avfärda en diskussion och andra användare som tycker att du kanske ska kunna backa upp ganska allvarliga anklagelser.

Det här svaret var både otrevligt och faktiskt lite obehagligt:

"Det har jag hört från olika håll och trodde på": Tro inte på allt du hör. I allvarliga frågor, exempelvis vad det gäller falska anklagelser om våldtäkt, kan det faktiskt vara extra bra att ta reda på fakta och försäkra sig om att inte hjälpa till att sprida myter.

Japp, jag tror på folk som berättar saker för mig, men jag googlade ju och sa att jag hade fel i att tro att det var så många fall. vilket det inte var i verkligenheten.

"Avundsjuka kvinnor kan trycka ur sig nästan vad som helst": Men vad är det för misogyn skit du kommer med?

Jag litar inte på kvinnor det minsta, jag har haft mycket skit med tjej gäng ända från årk 1 till 8 då jag sluate gå i skolan, just pga mobbning. Äldre kvinnor 50+ är helt ok men jag litar inte alls på unga kvinnor av en anledning jag tror du kan förtså? Eller?

"Jag bryr mig inte tillräckligt om frågan för att googla i en timma": Du bryr dig inte tillräckligt om frågan (tycker du att det är en oviktig fråga?) men har inga problem med att slänga ur dig ogrundade anklagelser om något som tyvärr är en vanligt förekommande missuppfattning (eller uttryck för rent jävla kvinnohat, faktiskt) i en fråga som verkligen inte behöver att fler kvinnor blir misstrodda?

Precis som jag sa ovan så googlade jag ju och jag hade fel, jag trodde det var mycket vanligt men det är bara 8%.
Dock svarade jag ju någon som undrade vilka folk som anmäler våldtäkt som ar falsk, och dom 8% lär vara avundjuka hämndbenägna tjejer.

"But you do you": Snyggt sätt att avfärda en diskussion och andra användare som tycker att du kanske ska kunna backa upp ganska allvarliga anklagelser

Njae jag sa bara att jag personilgen inte vill googla i en timme bara för några randoms på ett forum där man blir riktigt otrevligt bemött så fort man säger något som inte buke håller med om.

Sen har jag ingen större lust att diskureta det här nu, jag sa redan att jag hade fel 3 ggr i samma inlägg så jag hoppas att buke inte missar det, jag trodde det var många fall men det var fel av mig. Jag hade fel där. Dock händer ändå att tjejer anmäler falskt dock endast 8%.
Hänger buke med eller måste jag repetera samma sak 5 ggr till?

.

Kort lektion i Bukenetickett.
Påstår man saker så får man vara beredd att kunna bevisa dem samt att länka till faktiska fakta.
Vi som läsare i den här tråden skall inte behöva googla oss till fakta eller luska ut vad FBI anser.

Okej, jag sa en sak, som är sann dock i mindre utsträckning än vad jag fick det att låta som. Någon säger väldigt otrevligt att allt jag sagt är fel, fel fel, fy fy fy.
Jag googlar då för jag har inga problem med att ha fel i frågan, det skulle ju vara en dröm om ingen gjorde falska angklagelser eller hur?
Och det visar sig att bara 8%är falska.
Det är alltså vad jag fick fram av min googling om någon vill ha mer specifikt får denne söka själv.
Det var det jag försökte säga men det blev nog missuppfattning.:)

Har svårt att se vad falska anmälningar ens har med saken att göra. En våldtäkt är en våldtäkt. Anmäler man falskt har ingen våldtäkts begåtts. Således har det inte med saken att göra utan är isf en helt egen diskussion. Blir jag våldtagen så har liksom en falskanmälan ingen relevans till mitt fall.

Därmed inte sagt att falska anmälningar är vanligt, tycker hela diskussionen är skitlöjlig faktiskt. Inte en jävel blir oskyldigt dömd för våldtäkt men vi har jävligt många skyldiga som går fria.

Har svårt att se vad falska anmälningar ens har med saken att göra. En våldtäkt är en våldtäkt. Anmäler man falskt har ingen våldtäkts begåtts. Således har det inte med saken att göra utan är isf en helt egen diskussion. Blir jag våldtagen så har liksom en falskanmälan ingen relevans till mitt fall.

Därmed inte sagt att falska anmälningar är vanligt, tycker hela diskussionen är skitlöjlig faktiskt. Inte en jävel blir oskyldigt dömd för våldtäkt men vi har jävligt många skyldiga som går fria.

Det var någon som frågade vilken typ av människa som anmäler falskt och då svarade jag på det. Sen blir man påhoppad av buke arme´n.

Har man blivit våldtagen ska den som gjort det sjävlklart bli dömd och straffad det håller vi väl alla med om?

Och jag tror inte heller att dom killar som får fake anmälningar på sig blir straffade, det är bara slöseri med polis tid.

Det var någon som frågade vilken typ av människa som anmäler falskt och då svarade jag på det. Sen blir man påhoppad av buke arme´n.

Har man blivit våldtagen ska den som gjort det sjävlklart bli dömd och straffad det håller vi väl alla med om?

Och jag tror inte heller att dom killar som får fake anmälningar på sig blir straffade, det är bara slöseri med polis tid.
Folk som falskanmäler är en pytteliten nypa idioter som det inte är värt att lägga någon som helst vikt på och som saknar relevans i diskussioner om våldtäkt.
Där. Klart. Släpp det nu.

@Lipperta Om du hittade studien på Wikipedia (vilket jag också gjorde efter en snabb googling) gjordes den 1997 enligt wikis källförteckning. Fick inte upp själva studien eftersom jag inte har tillgång till databasen där den finns. Men den är alltså nästan 20 år gammal. Har ingen koll på hur mörkertalet för våldtäkter såg ut då men jag kan dra en kvalificerad gissning till att det var större än idag.

Har hittat siffror på att bara 20% av våldtäkterna anmäls och då är det bara 1,6 procent av våldtäkterna kvar (och troligen inte ens det pga ett sannolikt större mörkertal) som anmäls på falska grunder. Och detta om vi stort tar och yxar ihop siffrorna utan vidare analys.

Begriper du inte själv vad dina vidlyftiga uttalanden har för konsekvenser för synen på våldtäkt i stort? Nu är det tur tycker jag att du valde att lufta dig på ett forum där många kan säga emot men det hade lika gärna kunnat vara någonstans där ingen törs eller kan argumentera med dig. Du påverkar tjejer negativt genom att sprida det där.

Och snälla, jag bryr mig inte ett skvatt om dina personliga tjejproblem i grundskolan. Det ger bara extra glöd åt misstanken att de som uttalar sig som du gör har kvinnofientliga motiv.

@Lipperta Om du hittade studien på Wikipedia (vilket jag också gjorde efter en snabb googling) gjordes den 1997 enligt wikis källförteckning. Fick inte upp själva studien eftersom jag inte har tillgång till databasen där den finns. Men den är alltså nästan 20 år gammal. Har ingen koll på hur mörkertalet för våldtäkter såg ut då men jag kan dra en kvalificerad gissning till att det var större än idag.

Har hittat siffror på att bara 20% av våldtäkterna anmäls och då är det bara 1,6 procent av våldtäkterna kvar som anmäls på falska grunder (om vi stort tar och yxar ihop siffrorna utan vidare analys).

Begriper du inte själv vad dina vidlyftiga uttalanden har för konsekvenser för synen på våldtäkt i stort? Nu är det tur tycker jag att du valde att lufta det på ett forum där många kan säga emot men det hade lika gärna kunnat vara någonstans där ingen törs eller kan argumentera med dig. Du påverkar tjejer negativt genom att sprida det där.

Och snälla, jag bryr mig inte ett skvatt om dina personliga tjejproblem i grundskolan. Det ger bara extra glöd åt misstanken att de som uttalar sig som du gör har kvinnofientliga motiv.

Det var inte wiki sidan jag hittade, men vi kommer ju fortfarande inte ifrån att falska våldtäkts anmälningar faktiskt görs.
Jag har aldrig sagt att det är ''dom flesta''.
Jag svarade någon som undrade vad det är för folk som anmöler falskt att det lär vara avundjuka ex flickvänner.

Falska anmälningar finns och det är endast det jag har velat säga.

Att det har förekommit enstaka gånger gör det inte till en vanlig företeelse. Det trodde jag var uppenbart med mitt inlägg.

Vilket jag inte heller påstått.

Men det förekommer som sagt. Därför är bevisningen så oerhört viktig och bevisningen är dessvärre ofta knapphändig i våldtäktsmål. Det är inte särskilt ovanligt att ord står mot ord och rätten kan näppeligen gissa sig fram till vad som hänt eller ta någons part om bevisningen är lika stark/svag på båda sidor. Det är därför det ofta blir så att ingen blir dömd.

Inte en jävel blir oskyldigt dömd för våldtäkt
Det har du ju faktiskt inget belägg för att hävda, på tal om att underbygga sina påståenden.

Men hur som helst, och mera on-topic, har jag svårt att tänka mig att något annat än ljud- eller bildinspelning skulle kunna få något bevisvärde att tala om. Bevisningen blir svår även med samtyckesrekvisit, vilket ju flera kloka gubbar och gummor redan tidigare flaggat för. Ett lögnaktigt "Hon sa ja" torde vara ungefär likvärdigt med "Jag trodde hon ville", och riskerar att leda till fortsatta ord-mot-ord tror jag.

Senast ändrad:
ok, då vet jag.

Men det förekommer som sagt. Därför är bevisningen så oerhört viktig och bevisningen är dessvärre ofta knapphändig i våldtäktsmål. Det är inte särskilt ovanligt att ord står mot ord och rätten kan näppeligen gissa sig fram till vad som hänt eller ta någons part om bevisningen är lika stark/svag på båda sidor. Det är därför det ofta blir så att ingen blir dömd.

Såg inte ditt tillägg eftersom du ändrade.

Alltså ingenstans har jag argumenterat för att det inte har förekommit falska våldtäktsanklagelser, därav att jag inte förstår dina inlägg till mig. Det jag varit tydlig med att att sluta sprida myten om att det är vanligt eftersom det påverkar synen på våldtäktsoffer negativt. De som anmäler våldtäkter behöver inte "jamen falska våldtäktsanklagelser är ju så vanligt att ja du ljuger säkert också".

Jag inser också problemen i bevisbördan, det är verkligen inte den jag argumenterar mot.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 621
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar