Kan man bevisa våldtäkt?

2014 skedde 53 procent av alla sexuella övergrepp på ”allmän plats”, bara 15 procent anges ha skett i ”bostad”, 18 procent på ”arbete/skola” och 14 procent ”annan plats”. I 63 procent av alla sexuella övergrepp 2014 anges gärningsmannen vara ”okänd”, 25 procent ”bekant” och 11 procent ”närstående”.

Handlar inte det om anmälda brott?

Tillägg: eller är det den där undersökningen igen? I så fall gör ju som sagt typen av brott som räknas med att andelen okända förövare blir väldigt hög.

Här är vad som står på BRÅ om den där undersökningen:
I 63 procent av fallen har gärningspersonen varit helt okänd för den som utsattes, i 25 procent av fallen en bekant och i 11 procent av fallen en närstående. Fördelningen när det gäller relation till gärningspersonen vid sexualbrott har varierat något under årens lopp sedan undersökningen inleddes, och det går inte att urskilja någon tydlig trend i resultaten. Man bör vara medveten om att det, precis som för hot- och misshandelsbrott, finns anledning att tro att händelser där personer har blivit utsatta för sexualbrott av en närstående, ofta i hemmet, är underrepresenterade i undersökningen. Den typen av utsatthet kan upplevas som särskilt känslig och är därmed svår att fånga upp i en frågeundersökning.

Det står dessutom:
Det är viktigt att notera att sexualbrott innefattar ett brett spektrum av brott – allt från lindrigare händelser, som blottning, till mycket allvarliga händelser, som våldtäkt. Det är sannolikt att dessa olika typer av sexualbrott skiljer sig åt när det gäller brottsplats och relation till gärningspersonen. Vidare är det till följd av frågans känsliga art heller inte sannolikt att NTU fullt ut fångar in de händelser som man avser mäta i undersökningen.

Men detta är ju något vissa väljer att utelämna av nån anledning :cautious:

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html#

Är det de enda tecknena du kan se på samtycke så beklagar jag. Ömsesidig respons där man är romantisk och börjar med att hålla handen är en god början. Att många klarar av att bli häftigt förälskade är också normalt. Jag vet inte vilka kvinnor du utgår ifrån som varken är verbalt eller fysiskt agerande?
Våldtäkt i relationer ligger nu endast på 15%, medan överfallsVåldtäkterna med en eller flera för offret okända gärningsmän har ökat till över 50%.
Där är det chocken, misshandeln och hoten om att du ska dö som gör att offren blir apatiska. En del kämpar. En kvinna blev sprayad med sin egen pepparspray i vintras. Senast nu på Gotland ifrågasattes den rullstolsburna kvinnan och förövarna går nu fritt igen tillsammans i gänget i Visby.
Vi borde titta på hur andra länder har lagstiftat och lagfört eftersom det inte fungerar och den nya lagen träder inte i kraft förrän vid årsskiftet 2017/18
Anmälningsbenägenheten har INTE ökat eftersom anmälningarna ofta läggs ner.

Om du anser att hålla handen eller att vara förälskad innebär samtycke till senare sex så tycker jag synd om dina partners och anser att du borde öppna käften innan du ligger med någon. I din värld ligger man dessutom inte med folk man inte har någon form av romantiskt förhållande med? Ingen kk, inget ons? Det förekommer och jag lovar att mängden handhållning före inte är hundraprocentig, precis som mängden romantik.

Att jag frågade om du syftade på våt fitta och styva bröstvårtor var exempel iom att jag inte visste vad du menade. Därtill är det sånt som inte alls tyder på samtycke det heller, då exempelvis en våt fitta är något oerhört vanligt att man får som ren försvarsreaktion vid våldtäkt, vilket det tyvärr är alltför få som vet och leder till att a) okunniga män uppfattar felaktigt en våt fitta som samtycke även när samtycke inte finns, och b) våldtagna kvinnor mår skitdåligt över att de blivit våta under en våldtäkt.

För övrigt är frysning inte något som enbart förekommer vid överfallsvåldtäkter utan ett vanligt och fullt normalt beteende vid våldtäkt även från närstående och bekanta.
I övrigt instämmer jag helt enkelt med det som andra svarat så slipper jag lägga någon energi på att diskutera falskt dravel.

Fast dessa faktorer kan bidra med en förklaring, men konsekvensen av förövarens handling påverkas inte av om denne har haft en tragisk uppväxt eller ej. Att ursäkta brottslighet på det sättet leder fel.
Vem har talat om att ursäkta brottsligheten eller att undersöka uppväxten? Det jag pekar på är att man inte ska jämföra äpplen och päron.

Från land A har vi arbetskraftsinvandring det är främst högavlönade personer med sina familjer.

De från land B har vi främst ensamkommande flyktingar, främst män i 15-30-års åldern

Vi finner att brottsligheten bland de som kommer från land B är skyhögt högre än från land B. Jag hävdar här att skillnaden kan bero på att vi jämför rakt av utan att ta hänsyn till att lågutbildade unga män oavsett härkomst är överrepresenterade när det gäller brott och ska vi göra en korrekt jämförelse så måste vi jämföra grupper som är likartade.

Att straff är avskräckande är ställt utom allt rimligt tvivel, utom möjligen i de fall där gärningspersonen lider av en allvarlig psykisk sjukdom.
Källa på att det är ställ utom allt rimligt tvivel, eller strunt i det, det är omdebatterat och det finns undersökningar och utredningar som pekar på både och så utom allt rimligt tvivel är definitivt felaktigt.

Vem har talat om att ursäkta brottsligheten eller att undersöka uppväxten? Det jag pekar på är att man inte ska jämföra äpplen och päron.

Från land A har vi arbetskraftsinvandring det är främst högavlönade personer med sina familjer.

De från land B har vi främst ensamkommande flyktingar, främst män i 15-30-års åldern

Vi finner att brottsligheten bland de som kommer från land B är skyhögt högre än från land B. Jag hävdar här att skillnaden kan bero på att vi jämför rakt av utan att ta hänsyn till att lågutbildade unga män oavsett härkomst är överrepresenterade när det gäller brott och ska vi göra en korrekt jämförelse så måste vi jämföra grupper som är likartade.

Källa på att det är ställ utom allt rimligt tvivel, eller strunt i det, det är omdebatterat och det finns undersökningar och utredningar som pekar på både och så utom allt rimligt tvivel är definitivt felaktigt.
Det är precis det man gör med ditt resonemang, om en viss grupp utmärker sig genom hög brottslighet så gör den det oavsett vilka bakgrundsfaktorer som ligger bakom. För de som drabbas spelar det ingen roll om deras framfart kan förklaras utifrån sociala faktorer.

Om inte straff har en avskräckande effekt varför då denna tråd överhuvudtaget, utan straff spelar det väl ingen roll om man kan bevisa gärningen eller ej?

Det är precis det man gör med ditt resonemang, om en viss grupp utmärker sig genom hög brottslighet så gör den det oavsett vilka bakgrundsfaktorer som ligger bakom. För de som drabbas spelar det ingen roll om deras framfart kan förklaras utifrån sociala faktorer.
Som du minns, eller borde minnas så frågade jag efter källan och påtalade att jag önskade en källa som var justerad utifrån faktorer som ålder, kön och socioekonomiskt status och då citerade du det och ansåg att uppväxt och bara delvis kan förklara. Det var därför jag förtydligade.

Jag ifrågasatte från början för att en grupp enligt utsago hade uppemot 20 gånger högre brottslighet. Hittar man så stora skillnader så är det så gott som säkert att någon jämfört äpple och päron i syfte att skapa opinion i en viss riktning.

Här är vad som står på BRÅ om den där undersökningen:

Vad får dig att tro (om du nu gör det) att osäkerhetsfaktorn helt plötsligt blivit mycket större på 10 år?
Det finns ju inga som helst belägg för den tesen, tvärtom ligger ju "närståendefaktorn" tämligen fast förankrad i de nedre regionerna på skalan mellan 9-11%. Det är ju en viss skillnad mot de 63% som "okänd" står för.

Som du minns, eller borde minnas så frågade jag efter källan och påtalade att jag önskade en källa som var justerad utifrån faktorer som ålder, kön och socioekonomiskt status och då citerade du det och ansåg att uppväxt och bara delvis kan förklara. Det var därför jag förtydligade.

Tror du det spelar nån som helst roll för den utsatte vilken socioekonomisk status förövaren har?
-Hörru har du bankboken med dig innan du börjar så jag kan stämma av om mina förutfattade meningar stämmer?

Vad får dig att tro (om du nu gör det) att osäkerhetsfaktorn helt plötsligt blivit mycket större på 10 år?
Det finns ju inga som helst belägg för den tesen, tvärtom ligger ju "närståendefaktorn" tämligen fast förankrad i de nedre regionerna på skalan mellan 9-11%. Det är ju en viss skillnad mot de 63% som "okänd" står för.
Men snälla, kolla hur stor andel som var våldtäkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II