Kan man bevisa våldtäkt?

Ah nä jag ser inte riktigt hur en våldtäktsanklagad man är lika mycket offer som den våldtagna kvinnan. Sorry för det! För även om han tänker "jag förstod inte att hon inte ville eftersom hon var full/sov/sa ingenting/låg stilla" bör han fundera över hur han ser på samtycke och vad som egentligen är sex med samtycke.

Halmgubbe igen. Jag tycker att män som blir anklagade för brott (och som ofta försvarar sig med fraserna jag skrev ovan) ska fundera över hur de har sex med kvinnor och hur de läser signaler.

Det där om att den som anmälde är förövare är ju helt vridet. Det gäller ju bara om man anmäler någon på pin kiv.

Som Lobelia skrev - man kan bli våldtänktsanklagad trots att samlag aldrig ens ägt rum, kvinnan kan ångra sig i efterhand eller vad som. Allt är inte svart eller vitt som du försöker få det till.

Men vi får väl agree to disagree i denna fråga helt enkelt.

Är det ett riskbeteende att gå ut i typ en jacka? Alltså jag tänker att man kan inte alltid gardera sig för allt - det skuldbelägger dessutom offret som visst hade en fin jacka någon annan ville sno.

Blir man våldtagen är det väl inte läge att börja fundera själv på vad man gjort för fel.

Nej, det är det inte. Mitt exempel om att vifta med tusenlappar är däremot det. Det är det som är poängen.

Mörk gränd och pengar i högsta hugg håller ju bara som exempel på de väldigt få våldtäkter där offret inte känner gärningsmannen. Den typiska bilden av vad våldtäkt är för något. Som förvisso finns där men som inte är den vanligaste formen av våldtäkt.

De flesta offer känner ju sin våldtäktsman sen tidigare. Som familjemedlem/släkting, partner/kk, kompis/kompispartner/kompisfamilj-eller-släkting. Då är det mer "Om jag går hem till min kompis och har med mig min plånbok...".

Du frågade om man borde fundera på hur man betedde sig om man blivit rånad och ja, det tycker jag att man borde. Helst borde man gjort det innan såklart. Det ingår i normalt riskbeteende.
Visst har förövaren gjort fel men vem är det som lider mest av konsekvenserna?

Alltså menar du att offret har en del i skulden även när det gäller våldtäkt? Googla victim blaiming så kan du ju läsa ditt eget argument bland en massa andra. Att jämföra rån (okänd förövare) med våltäkt funkar ju sisådär eftersom man oftast känner förövaren. Vilka åtgärder ska man ta? Aldrig umgås ensam med män?

Alltså menar du att offret har en del i skulden även när det gäller våldtäkt? Googla victim blaiming så kan du ju läsa ditt eget argument bland en massa andra. Att jämföra rån (okänd förövare) med våltäkt funkar ju sisådär eftersom man oftast känner förövaren. Vilka åtgärder ska man ta? Aldrig umgås ensam med män?

Det var jag som jämförde våldtäkt med rån, eftersom att jag tycker att det är helt vansinnigt att våldtäktsoffer ska behöva tänka sig för hur dom umgås med män. Lika dumt som att ett rånoffer ska behöva tänka sig för vad hen har för kläder t ex.

Mörk gränd och pengar i högsta hugg håller ju bara som exempel på de väldigt få våldtäkter där offret inte känner gärningsmannen. Den typiska bilden av vad våldtäkt är för något. Som förvisso finns där men som inte är den vanligaste formen av våldtäkt.

De flesta offer känner ju sin våldtäktsman sen tidigare. Som familjemedlem/släkting, partner/kk, kompis/kompispartner/kompisfamilj-eller-släkting. Då är det mer "Om jag går hem till min kompis och har med mig min plånbok...".

Mörk gränd med pengar var ju bara ett exempel för att Sörlatangu frågade om det gällde om man borde fundera på sitt beteende om man blev rånad. Det var lite att sparka in en öppen dörr kände jag.

Avseende överfallsvåldtäkter så är ju de inte de vanligaste men de är nog de som är svårast att undvika egentligen. Ja, mer än genom att åka taxi hem istället för att promenera eller så. Där är det ju oftast inga problem att bevisa att våldtäkt skett heller eftersom det är få kvinnor som vill ligga med en man som precis drait ner dem i buskarna och trycker en kniv mot deras hals.

Och nej, jag säger inte att ett våldtäktsoffer ska skylla sig själv någonsin, självklart inte. Däremot är inte allting alltid svart eller vitt. Det finns en hel del gråzoner också där det alltsom oftast är olika åsikter om vad som egentligen hänt. Det är ju inte helt självklart att det är kvinnan som alltid har rätt och mannen alltid har fel. Hade det varit så så hade vi ju inte behövt ha så rigorös bevisning i våldtäktsmål överhuvudtaget. Det är därför jag anser att man har lik amycket ansvar för sitt beteende oavsett om man är man eller kvinna.

Jodå, jag förstår att det kan vara hemskt att det inte är som man tror. Men att det är lika hemskt som för den som blivit våldtagen tror jag inte ett knyst på.
Får man sitt liv förstört så är det lika hemskt om man är man som man är kvinna. Det är lite personligt hur man upplever det också, det är svårt att jämföra och värdera smärtan.

Det var jag som jämförde våldtäkt med rån, eftersom att jag tycker att det är helt vansinnigt att våldtäktsoffer ska behöva tänka sig för hur dom umgås med män. Lika dumt som att ett rånoffer ska behöva tänka sig för vad hen har för kläder t ex.

Jag såg det men förstod det som att @Zoya tyckte det var en relevant jämförelse, hen får gärna rätta mig om jag har fel.

Får man sitt liv förstört så är det lika hemskt om man är man som man är kvinna. Det är lite personligt hur man upplever det också, det är svårt att jämföra och värdera smärtan.
Absolut men den andelen människor som råkar ut för en falsk anklagelse är ganska liten om man jämför med andelen kvinnor som utsätts för sexuellt våld eller övergrepp. Ändå är det alltid där fokus ligger. Det är de personer som riskerar att blir falskt anklagade som ligger i fokus inte de personer som utsätts för brotten. Varför är vi så intresserade av just det när det gäller sexuella övergrepp jämfört med andra brott?

Jag såg det men förstod det som att @Zoya tyckte det var en relevant jämförelse, hen får gärna rätta mig om jag har fel.

Ja, du har missuppfattat. Att bli rånad är inte alls samma sak som att bli våldtagen. Om man inte pratar överfallsvåldtäkter då och där har jag svarat i inlägg #128.

• Gilla
Reactions: For
Absolut men den andelen människor som råkar ut för en falsk anklagelse är ganska liten om man jämför med andelen kvinnor som utsätts för sexuellt våld eller övergrepp. Ändå är det alltid där fokus ligger. Det är de personer som riskerar att blir falskt anklagade som ligger i fokus inte de personer som utsätts för brotten. Varför är vi så intresserade av just det när det gäller sexuella övergrepp jämfört med andra brott?
Jag är lika intresserad av det oavsett brottstyp och tror inte det är skillnad för andra heller.

Det handlar inte alls bara om våldtäkter som jag ser det men just våldtäkt är ju ett så pass "laddat" brott om man jämför med många andra.
Har du aldrig hört talas om "hellre fria än fälla"?

Som Lobelia skrev - man kan bli våldtänktsanklagad trots att samlag aldrig ens ägt rum, kvinnan kan ångra sig i efterhand eller vad som. Allt är inte svart eller vitt som du försöker få det till.

Men vi får väl agree to disagree i denna fråga helt enkelt.

Ja och man kan bli anmäld för stöld fast man satt hemma i soffan och för inbrott fast man hade nyckel och för rattfylla fast man är nykterist. Det hör väl inte till saken alls?

Och allt det där som du tar upp har jag ju redan sagt att mina tankar inte gäller för. Dvs den lilla delen som blev falskt anklagade.

Och nej, jag säger inte att ett våldtäktsoffer ska skylla sig själv, självklart inte. Däremot är inte allting alltid svart eller vitt. Det finns en hel del gråzoner också där det alltsom oftast är oliak åsikter om vad som egentligen hänt. Det är ju int ehelt självklart att det är kvinnan som har alltid har rätt och mannen fel. Hade det varit så så hade vi ju inte behövt ha så rigorös bevisning i våldtäktsmål överhuvudtaget.
Jag skulle säga att det finns en liten svart och en liten vit del men ett jättestort spektrum av grått däremellan. 50 Shades of Grey, passar ironiskt nog in (speciellt med våldtäktselementen som verkar finnas i den storyn).

Tror de flesta drar sig för att anmäla eftersom att begreppet våldtäkt är så stort och ändå så litet. Vad räknas och vad räknas inte? Är det våldtäkt om tjejen inte säger något? Kan man våldta dövstumma? Är det våldtäkt om tjejen inte kämpar emot? Kan man våldta de som sover, ligger i koma, saknar armar/ben? Är det våldtäkt om man inte är traumatiserad efteråt? Är det våldtäkt om man är traumatiserad efter ett vanligt samlag? Vilka handlingar som kan ske under ett vanligt samlag kan räknas som våldtäkt, och vad räknas inte? ... Och så vidare... Så liksom... Även om de flesta av de ovanstående frågorna är solklara här och nu i skriftlig form men inte lika självklara för den som blivit utsatt, den som utsatt någon för det eller för vänner/bekanta som får en/båda storys från olika håll alt. media.

Tydligen måste man göra våldsamt motstånd, skrika och sparka o hela registret. Annars går det såhär
"
De fem män i 20-årsåldern som suttit anhållna misstänkta för grov våldtäkt försattes på onsdagsmorgonen på fri fot av åklagare Mats Wihlborg.
– Det finns helt enkelt inte sannolika skäl för den här brottsmisstanken, säger han.
Kvinnans målsägandebiträde, advokat Staffan Fredriksson, säger:
– Hon har inte gapat, skrikit och slagits. Hon har sagt nej, sedan har det tjatats och hon har sagt nej. Till slut har hon gett upp i situationen och siktat in sig på att komma därifrån med livet i behåll."

Personligen har jag svårt att tänka mig någon som frivilligt går med på samlag med 5 okända män (oavsett härkomst) men det tyckte tydligen inte åklagaren.
http://www.expressen.se/nyheter/valdtagna-kvinnan-i-visby-ar-rullstolsburen/
Expressen är inte direkt kända för nyanserade sakliga artiklar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025