Kan man bevisa våldtäkt?

Det handlar inte alls bara om våldtäkter som jag ser det men just våldtäkt är ju ett så pass "laddat" brott om man jämför med många andra.
Har du aldrig hört talas om "hellre fria än fälla"?
Jo, men då har det applicerats på människor som gör små misstag i sitt vardagsliv i andemeningen att man ska ha överseende med folks små misstag och helst tro gott om andra människor. I rättsväsendet antar jag att man inte säger hellre fria än fälla utan gå på bevisningsläget snarare.

Mörk gränd och pengar i högsta hugg håller ju bara som exempel på de väldigt få våldtäkter där offret inte känner gärningsmannen. Den typiska bilden av vad våldtäkt är för något. Som förvisso finns där men som inte är den vanligaste formen av våldtäkt.

De flesta offer känner ju sin våldtäktsman sen tidigare. Som familjemedlem/släkting, partner/kk, kompis/kompispartner/kompisfamilj-eller-släkting. Då är det mer "Om jag går hem till min kompis och har med mig min plånbok...".

Enligt BRÅ är det endast 11% av sexualbrotten som begås av närstående, i 63% av fallen var förövaren helt okänd.

Ja och man kan bli anmäld för stöld fast man satt hemma i soffan och för inbrott fast man hade nyckel och för rattfylla fast man är nykterist. Det hör väl inte till saken alls?

Och allt det där som du tar upp har jag ju redan sagt att mina tankar inte gäller för. Dvs den lilla delen som blev falskt anklagade.
Det hör definitivt till saken om man som du ansåg skulle tänka om sitt sexliv. Varför ska man det om man inte har haft sex med den som anklagar en?

Jag skulle säga att det finns en liten svart och en liten vit del men ett jättestort spektrum av grått däremellan. 50 Shades of Grey, passar ironiskt nog in (speciellt med våldtäktselementen som verkar finnas i den storyn).

Tror de flesta drar sig för att anmäla eftersom att begreppet våldtäkt är så stort och ändå så litet. Vad räknas och vad räknas inte? Är det våldtäkt om tjejen inte säger något? Kan man våldta dövstumma? Är det våldtäkt om tjejen inte kämpar emot? Kan man våldta de som sover, ligger i koma, saknar armar/ben? Är det våldtäkt om man inte är traumatiserad efteråt? Är det våldtäkt om man är traumatiserad efter ett vanligt samlag? Vilka handlingar som kan ske under ett vanligt samlag kan räknas som våldtäkt, och vad räknas inte? ... Och så vidare... Så liksom... Även om de flesta av de ovanstående frågorna är solklara här och nu i skriftlig form men inte lika självklara för den som blivit utsatt, den som utsatt någon för det eller för vänner/bekanta som får en/båda storys från olika håll alt. media.
Precis, är det våldtäkt om den man har sex med plötsligt penetrerar en i anus utan att ha kollar om det är ok osv. Ofta vid liknande händelser blir man så paff att man inte kommer sig för att protestera trots att man inte vill.

Man är för det första oskyldig tills man fällts och visar det sig sedan att man inte har våldtagit någon så är man också ett offer. Då skulle man ju också kunna se det som att den som anmält är en förövare rent krasst.
Vid friande eller när det inte ens väcks åtal beror det ju oftast på att det är svårt att bevisa att brottet begåtts, inte att det finns bevis på att brottet INTE begåtts. Därför är det ju helt orimligt att se anmälaren som en förövare.

Det hör definitivt till saken om man som du ansåg skulle tänka om sitt sexliv. Varför ska man det om man inte har haft sex med den som anklagar en?

Och allt det där som du tar upp har jag ju redan sagt att mina tankar inte gäller för. Dvs den lilla delen som blev falskt anklagade.

Det blir så mycket enklare att diskutera om du bemödar dig med att läsa mina inlägg.

Enligt BRÅ är det endast 11% av sexualbrotten som begås av närstående, i 63% av fallen var förövaren helt okänd.
Vad är okänd då? När övergår okänd till att bli känd? Är ett kk som man bara träffat 3-4 gånger och inte haft någon djupare konversation med - en känd eller okänd person? Är ett krogragg man drog hem, vet i princip bara förnamn och ålder känd eller okänd? Är okända bara buskvåldtäkter?

Alltså den här tråden gör mig helt förtvivlad. Frågeställningen är alltså typ hur man ska kunna bevisa att man råkat illa ut - och direkt börjar den handla om stackars män som faktiskt inte ens legat med människan i fråga.

Jävligt konstigt att våldtäkt sker alltså, det är verkligen ingen stor grej och det viktigaste av allt är att ingen man ska behöva känna sig anklagad och kränkt. Fy fan.

:bow:

Precis, är det våldtäkt om den man har sex med plötsligt penetrerar en i anus utan att ha kollar om det är ok osv. Ofta vid liknande händelser blir man så paff att man inte kommer sig för att protestera trots att man inte vill.
Eller att man pratat om att man inte vill ha analsex men att snubben försöker penetrera en där ändå. Ser hur obekväm man är med det och slutar, men har ändå överträtt gränsen för vad som var sagt och vad som var okej.

Vad är okänd då? När övergår okänd till att bli känd? Är ett kk som man bara träffat 3-4 gånger och inte haft någon djupare konversation med - en känd eller okänd person? Är ett krogragg man drog hem, vet i princip bara förnamn och ålder känd eller okänd? Är okända bara buskvåldtäkter?
KK räknas nog till bekant. Okänd, bekant och närstående delades det upp i.

Man får naturligtvis framföra vad man vill. Min poäng var att man ju kan välja vad man vill lägga tyngdpunkten på och vad man vill betona. Vill man betona att en väldigt liten del av de anmälda våldtäkterna är falska anklagelser eller kan man (till exempel) istället betona att väldigt liten del av de anmälda våldtäkterna leder vidare till åtal?
Alla vill inte betona samma sak som du. När du dessutom tar en så tydlig och onyanserad ståndpunkt så blir diskussionen polariserad.

Det gjordes en studie i ett polisdistrikt i USA under tio år där alla som anmälde våldtäkt genomgick lögndetektortest och resultatet var att 41 % av anmälningarna var falska.
Fast lögndetektorer är ju inte så säkra som folk (poliser) tror att de ska vara. I alla fall inte de som fanns på 90-00-talet. Sett dokumentär där de testar lögndetektorer och de reagerade på trafiken utanför byggnaden, mobiltelefoner och andra felkällor. Finns säkert att se på youtube.

Och sen så beror det väl på frågorna och hur man själv ställer sig till händelsen. Se frågeställningarna i mitt tidigare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar