Kan man bevisa våldtäkt?

Ja och man kan bli anmäld för stöld fast man satt hemma i soffan och för inbrott fast man hade nyckel och för rattfylla fast man är nykterist. Det hör väl inte till saken alls?

Och allt det där som du tar upp har jag ju redan sagt att mina tankar inte gäller för. Dvs den lilla delen som blev falskt anklagade.
Och för att det är en liten del ska man ignorera dem, eller är de inte värda att räkna med utan kan gott hamna i finkan så att fler kvinnor får upprättelse eller?

Det blir så mycket enklare att diskutera om du bemödar dig med att läsa mina inlägg.
Och ännu hellre att du känns vid det du skrivit och inte skyller på läsaren att du "glömt".

PS. Jag läser och svarar på inläggen efterhand och kan inte veta om du ändrat dig i ett senare inlägg som jag ännu inte hunnit läsa. Nu har jag inte sett att du tagit tillbaks något utan mest att du slingrar dig när vi påtalar saker som att det är orimligt med dina inlägg. Som här att du ansåg att folk skulle se över sitt sexliv om de blev anklagade för våldtäkt och jag undrade om det även gällde folk som inte haft sex med personen.

Då svarade du som du glömt vad du skrivit.

Och för att det är en liten del ska man ignorera dem, eller är de inte värda att räkna med utan kan gott hamna i finkan så att fler kvinnor får upprättelse eller?

Den lilla delen kanske bara inte hör hemma i denna tråden? Den handlar om hur man kan bevisa att man blivit utsatt. Inte om vad man gör om man inte ens varit i närheten av en tjej som då anklagar en. Kan inte fokus bara ligga på alla de kvinnor (inkl mig själv) som råkar illa ut varje år? Måste du verkligen negligera det faktum att så många kvinnor blir våldtagna. Av kända, okända & bekanta.

Så flertalet i den här tråden menar alltså på allvar att den lilla promille som blir oskyldigt anklagade är grund nog för att inte förnya en lag som gör det tämligen ofarligt att våldta utan straff? Att de män som våldtar och ljuger om att kvinnan var med på det, eller påstår vara sig lobotomerade så de inte fattade att kvinnan inte ville - inte är någon big deal?
Jag förstår inte vad ni vill få ut faktiskt. Marioriteten av alla våldtäktsmän blir friade om det ens leder till åtal. Om det ens blivit anmält och ni gnäller om något enstaka dumhuvud till kvinna?!
Det är inte männen det är synd om, det är kvinnorna som blir våldtagna. Kvinnor som tydligen inte har någon som helst rätt till sin kropp för att risken för att någon enstaka man ska bli oskyldigt anklagad är ju så mycket värre än de hundratals kvinnor som blivit våldtagna och inte fått upprättelse.

Måste du verkligen negligera det faktum att så många kvinnor blir våldtagna. Av kända, okända & bekanta.
Fy sjutton vilken otäck anklagelse-rent ut sagt vidrig, det släcker verkligen min lust att diskutera med dig. Jag kastar tillbaks frågan till dig, jag antar vi negligerar dem lika mycket eller lite. Tycker du det är trevligt att få något sådant som är direkt felaktigt slängt i ansiktet?

Så flertalet i den här tråden menar alltså på allvar att den lilla promille som blir oskyldigt anklagade är grund nog för att inte förnya en lag som gör det tämligen ofarligt att våldta utan straff? Att de män som våldtar och ljuger om att kvinnan var med på det, eller påstår vara sig lobotomerade så de inte fattade att kvinnan inte ville - inte är någon big deal?
Jag förstår inte vad ni vill få ut faktiskt. Marioriteten av alla våldtäktsmän blir friade om det ens leder till åtal. Om det ens blivit anmält och ni gnäller om något enstaka dumhuvud till kvinna?!
Det är inte männen det är synd om, det är kvinnorna som blir våldtagna. Kvinnor som tydligen inte har någon som helst rätt till sin kropp för att risken för att någon enstaka man ska bli oskyldigt anklagad är ju så mycket värre än de hundratals kvinnor som blivit våldtagna och inte fått upprättelse.
:bow::bow::bow::bow:

Så flertalet i den här tråden menar alltså på allvar att den lilla promille som blir oskyldigt anklagade är grund nog för att inte förnya en lag som gör det tämligen ofarligt att våldta utan straff?.
För det första. Det handlar inte om promille utan förmodligen ganska många procent. Om det sen är 3, 5 eller 10 procent vet ingen av oss.

För det andra har mig veterligt ingen diskuterat någon ny lag i den bemärkelsen så det är helt dina fantasier..

För det tredje, det är inte lagen som gör det ganska ofarligt att våldta utan straff utan primärt att vårt rättssamhälle kräver att att man anses med stor sannolikhet skyldig för att bli dömd samtidigt som ord står mot ord i de flesta fall. Ger man inte avkall på den biten (och nöjer sig med lägre beviskrav) så kommer en ny lagstiftning endast justera lite i marginalerna och det är bra om man kan komma åt även de som skyller på ignorans såsom att de trodde att tjejen gillade BDSM (helt utan belägg) men det stora flertalet handlar just bara om olika åsikter om händelseförloppet.

En fråga till dig, är du villig att sitta fängelse för att det är sannolikt att du har begått ett brott (låt säga 95% sannolikhet om man nu kan gradera det på det viset)? Jag tror det är den typen av lagstiftning som krävs för att ändra mer än marginellt på andelen som hamnar i fängelse.

Och ska vi bara sänka beviskraven när det gäller sexualbrott, eller gäller de alla brott?

Å herre GUD. Ett exempel från det nya talesättet:
alla känner någon som är våltagen men ingen känner en våldtäktsman. Fritt översatt till, män är oempatiska korkhuvuden (någon med bättre fantasi kan ju komma på en mer målande beskrivning av dessa mänskliga svarta hål).

Men hur gick det för dig? Eller hur gick du vidare, alltså det måste ju ha påverkat dig på olika sätt? Hittar inte rätt fråga... var det så omvälvande som jag tänker att det kan vara? Typ har du behövt bearbeta det på något sätt? Bara om du vill svara såklart, annars bara beklagar jag sorgen att tro så fel om någon.
Jag är en cynisk jäkel som inte litar på folk, tror det värsta tills motsaten är bevisad och har helt gett upp hoppet om att hitta en människa som jag vill ge chansen att komma nära nog för att bli sexpartner. Erfarenheten att ha känt sociopater har säkert bidragit till det. Själv tyckte jag mest synd om tjejen som blev utsatt.

5-6 stycken :eek:, på samma gång :eek:. Du får förlåta mig men jag har tamefan inte hört talas om detta, nu mycket vanliga fenomen, på 60-70-80 eller 90 talet. Så det vore intressant om du kan hitta ett (eller gärna flera) exempel på att det var vanligt förekommande då. Gruppvåldtäkter är enligt mitt förmenande en ny företeelse i vårt land.

(säg nu inte att anmälningsbenägenheten har ökat, för det är den enkla förklaringen på alla problem, oavsett om det är våldtäkter, inbrott, skadegörelse eller mord)

Fast va? Vad svamlar du om nu, och hur är det relevant till det jag skrev?

Jag skrev att DE FLESTA våldtäkter begås av någon offret känner. Jag skrev inte att ALLA våldtäkter går till så, eller ens något alls om gruppvåldtäkter och deras förekomst. Men om du prompt vill diskutera det, så har jag väldigt svårt att tro att det är ett "mycket vanligt fenomen" som du skriver. Men eftersom det inte var det jag uttalade mig om, så tänker jag inte hitta ett eller flera exempel på att det var vanligt förekommande för ca 50 år sedan eftersom jag inte har någon aning om det, och aldrig heller sagt något om det.

När jag läser den här tråden känner jag tre saker.

1. :eek::cry::banghead:

2. DET ÄR JU INTE ENS DET TRÅDEN HANDLAR OM!!!

3. Vad fan? :confused:

Alltså. Varför är det sida upp och sida ner om falska anmälningar om våldtäkter som inte ägt rum? När TS frågar om man kan bevisa en våldtäkt? VARFÖR?
Hur är "men det finns faktiskt tjejer som anmäler oskyldiga killar!" relevant till "kan man bevisa en våldtäkt som ägt rum?"? Hade TS viljat prata statistik kan jag till viss del förstå att det kommer upp, men så var det ju inte. Jag fattar verkligen inte vad ni vill komma fram till och vilken koppling ni anser att det har?

Sen har jag väldigt, VÄLDIGT svårt att tro att det handlar om så många falska anmälningar. Det största problemet, mig veterligen, är inte att tjejer och kvinnor gör falska anmälningar till höger och vänster, utan att så många inte anmäler på grund av en rädsla att inte bli trodda, att de inte har tillräckliga bevis, och att det känns onödigt eftersom det är så få anmälda som faktiskt blir dömda.

Jag har ingen aning om hur det ser ut i andras umgängeskretsar, men jag har aldrig hört en tjej/kvinna säga att hon anmält en kille/man för våldtäkt eller sexuella övergrepp som inte ägt rum för att "straffa" honom eller för att hon i efterhand ångrat sig.
Däremot har jag hört flertalet (+ mig själv) som valt att inte anmäla. På grund av de anledningar jag skrev ovan, och på grund av att de inte orkar gå igenom allt gång på gång, och på grund av att man inte riktigt vet själv om det var ett övergrepp eller inte. Fast det inte allt för sällan är rätt uppenbart för utomstående att jo, det VAR ett övergrepp.

Läser man den här tråden blir man förmodligen inte mer motiverad att anmäla. Snarare tvärt om är jag rädd.

Fy sjutton vilken otäck anklagelse-rent ut sagt vidrig, det släcker verkligen min lust att diskutera med dig. Jag kastar tillbaks frågan till dig, jag antar vi negligerar dem lika mycket eller lite. Tycker du det är trevligt att få något sådant som är direkt felaktigt slängt i ansiktet?

Du behöver naturligtvis inte diskutera med mig, det väljer man ju själv.
Men hur kan du mena att jag negligerar kvinnorna lika mycket, det är ju inte jag som går på om oskyldiga män?

Du behöver naturligtvis inte diskutera med mig, det väljer man ju själv.
Men hur kan du mena att jag negligerar kvinnorna lika mycket, det är ju inte jag som går på om oskyldiga män?
Så du menar att för att man ser det orättvisa och rättsosäkerheten i att per automatik se 100% av männen som skyldiga så negligerar man kvinnornas situation? Du har inte den minsta koll på vad jag gör i livet, vad jag tänker och tycker utan dömer mig utifrån att jag diskuterat på det spår tråden var inne.

Menar du att man inte kan bry sig om offer oavsett kön eller, att det ena utesluter det andra? Tänker du 100% av dagen på våldtagna kvinnor och skriver om hur synd det är om dem i 100%, om inte så varför förväntar du dig att andra ska göra det?

Menar du att man inte kan bry sig om offer oavsett kön eller, att det ena utesluter det andra? Tänker du 100% av dagen på våldtagna kvinnor och skriver om hur synd det är om dem i 100%, om inte så varför förväntar du dig att andra ska göra det?

Njae, jag var väl lite väl positiv bara och förväntade mig en tråd som denna utan "ah men män dååå, inte alla män..."
Man kan liksom aldrig få diskutera kvinnors situation utan att några hoppar in och talar om att inte alla män är skyldiga. Och det vet ju typ alla, antar jag, därför känns det konstigt att köra en sån i en sådan här tråd.

Offer är väl toppen att bry sig om, oavsett kön naturligtvis. Kanske en tråd om felaktigt dömda/anklagade personer?

Man blir ju så himla ledsen över alla våldtäktsrättegångar som inte leder någonstans pga brist på bevis. Och visst kan det vara svårt att döma när ord står mot ord.
Men kan man som offer göra nått för att typ "samla bevis" på att det var en våldtäkt och inte nått båda var med på?

I mitt fall var det aldrig någon som tvekade, blev överfallen ute mitt i natten och ja, man såg på mig fysiskt att det INTE va något jag ville eller gett medgivande till.

Det är så svårt, i ett perfekt samhälle ska det räcka med ett nej. I dagens samhälle så ska man helst ha det på film (tänker övervakningskamera ute vilket knappt existerar i Sverige?)och vara halvt ihjälslagen så kanske man blir trodd :(

Senast ändrad:
När jag läser den här tråden känner jag tre saker.

1. :eek::cry::banghead:

2. DET ÄR JU INTE ENS DET TRÅDEN HANDLAR OM!!!

3. Vad fan? :confused:

Alltså. Varför är det sida upp och sida ner om falska anmälningar om våldtäkter som inte ägt rum? När TS frågar om man kan bevisa en våldtäkt? VARFÖR?
Hur är "men det finns faktiskt tjejer som anmäler oskyldiga killar!" relevant till "kan man bevisa en våldtäkt som ägt rum?"? Hade TS viljat prata statistik kan jag till viss del förstå att det kommer upp, men så var det ju inte. Jag fattar verkligen inte vad ni vill komma fram till och vilken koppling ni anser att det har?

Sen har jag väldigt, VÄLDIGT svårt att tro att det handlar om så många falska anmälningar. Det största problemet, mig veterligen, är inte att tjejer och kvinnor gör falska anmälningar till höger och vänster, utan att så många inte anmäler på grund av en rädsla att inte bli trodda, att de inte har tillräckliga bevis, och att det känns onödigt eftersom det är så få anmälda som faktiskt blir dömda.

Jag har ingen aning om hur det ser ut i andras umgängeskretsar, men jag har aldrig hört en tjej/kvinna säga att hon anmält en kille/man för våldtäkt eller sexuella övergrepp som inte ägt rum för att "straffa" honom eller för att hon i efterhand ångrat sig.
Däremot har jag hört flertalet (+ mig själv) som valt att inte anmäla. På grund av de anledningar jag skrev ovan, och på grund av att de inte orkar gå igenom allt gång på gång, och på grund av att man inte riktigt vet själv om det var ett övergrepp eller inte. Fast det inte allt för sällan är rätt uppenbart för utomstående att jo, det VAR ett övergrepp.

Läser man den här tråden blir man förmodligen inte mer motiverad att anmäla. Snarare tvärt om är jag rädd.
Jag gissar att det blivit så mycket väsen om falska våltäktsanklagelser för att vissa anser det viktigt att de inte existerar eller är försumbara i antal och andra ser det som en viktigt. Hade det inte funnits en enda som ljuger hade det givetvis varit mycket enkelt med bevisbördan, bara att peka ut förövaren, tala om vad den gjort i detalj och döma ut straffet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar