Kan man bevisa våldtäkt?

Ang sexualbrottskommitténs förslag till lagändring
Det jag ser som ett problem är att det kanske spelar mindre roll att kommittén förordar samtycke genom samtal eller fysisk respons - när de inblandades vittnesmål sannolikt ändå riskerar att skilja sig åt, och ord riskerar att stå mot ord ifråga om vad som sagts och vilken respons som förekommit. Jag ser en papperstiger, liksom.

Jag blev litet oroad över citatet i den länkade DJ-texten, att "lagen skall normativt uttrycka vad som är okej sex i ett modernt och jämställt samhälle". Men i betänkandets fulltext (som jag förvisso bara skummat) hittar jag bara sådana tankar på ett område; att normativt uttrycka att frivillighet är en absolut förutsättning. Gott så.

En av svårigheterna med sexbrotten är att handlingen, sex, som utgångspunkt är tillåten och i vissa situationer otillåten t.ex. om du har sex med någon som är under 15. De är därför inte helt jämförbara med andra brott t.ex. misshandel eftersom slag som utgångspunkt är otillåtna och i vissa situationer tillåtna, t.ex. i en boxningsring.

Sen så de tråkiga påpekandena som är så lätta att glömma i diskussioner om dessa mål. Läs domen innan du kritiserar den. Är den avgörande frågan en ren bevisvärdering (vilket det oftast är i våldtäktsmål) så bör man eg ta del av beviset innan man börja kritisera domstolens värdering av detta. Man tar inte del av en utsaga genom att läsa polisförhören i FUP:en eftersom dessa inte är processmaterial. Domstolen läser alltså inte dessa. Utan det är det som sägs och läggs fram i rättsalen som domstolen har att ta ställning till.

Vill man veta lite om hur det är att lyssna på utsagor kan jag rekommendera rättegångspodden.

Men va? Är det nån särskild dom som diskuteras? Jag har läst många domar och det lär jag inte vara ensam om här. Jag fattar inte det här inlägget alls?

Det låter ganska högt men det är kanske inte orimligt att mellan 5-10% är oskyldigt dömda, det finns ju flera fall där personer dömts till mycket långa fängelsestraff för våldtäkt där de senare fått resning och friats.

Att de fått resning och friats betyder ju iofs inte heller att personen är oskyldig, i många fall visar det sig bara att bevisen för att personen begått brottet inte var tillräckliga, inte att det finns bevis för att personen inte begått brottet. Om man snackar oskyldigt dömda tycker jag det är viktigt att komma ihåg.

Jag kan tro, bara en gissning egentligen, men en starkt bidragande orsak är så enkel som att män generellt är fysiskt så mycket starkare. Det är en hypotes som borde undersökas vetenskapligt när det gäller relationsvåld men det görs inte av politiska skäl.

Det är säkert en av förklaringarna. Miljön däremot tror jag är en annan. Män är våldsamma, det är så det ska vara och så det ser ut. I verkligheten, på film, i spel, i hela världen typ. Jag tror inte att det är så enkelt att kapacitet är enda anledningen att män är mer våldsamma.

Det är väldigt märkligt, väldigt. I trådar om våldtäkt kommer det ofelbart upp, förr eller senare: det finns kvinnor som anmäler helt oskyldiga män för våldtäkt.

Vad jag inte för mitt liv kan begripa är varför detta om falska anmälningar kommer upp just när det gäller våldtäkt. Varför inte i samband med stölder till exempel, eller ungefär vilka brott som helst?

Men nej, det kommer upp när det gäller våldtäkt. På buke är det förstås ofta kvinnor som tar upp det. [Edit: Ja, och så @labb också, så klart!] Kvinnor [och @labb] som alltså tycker att en aspekt av våldtäkt som verkligen behöver diskuteras är falska polisanmälningar om våldtäkt.
Ja!

Hur vanligt är det att man diskuterar inbrott och samtidigt anser sig tvungen att ta upp falska anmälningar? Eller bilstölder? Enligt försäkringsbolagen finns det en del falskt anmälda. Men den diskussionen är inte lika nära till hands...

Det är säkert en av förklaringarna. Miljön däremot tror jag är en annan. Män är våldsamma, det är så det ska vara och så det ser ut. I verkligheten, på film, i spel, i hela världen typ. Jag tror inte att det är så enkelt att kapacitet är enda anledningen att män är mer våldsamma.
Men det går inte ihop med att ungefär lika stor andel 2,2 resp. 2,0 procent utsattes för fysiskt våld av sin partner (BRÅ:s stora undersökning om brott inom relationer).

Jag har själv sett flera relationer där enbart kvinnan var fysiskt våldsam, men samtliga hade den gemensamma nämnaren att mannen var mycket större och starkare och tog ingen egentlig fysisk skada av det som omvänt hade betecknats som misshandel åtminstone av normalgraden, kanske tom. grov misshandel.

Hur man än gör så blir det ju lite "ord-står-mot-ord" situation. Känner en som sitter/suttit inne för våldtäkt. Han tycker att han är oskyldig och påstår att det fanns bevis som inte redovisades under rättegången. Jag har inte läst fup:en eller satt mig in i fallet. Men att han fälldes och fick fängelse blev lite av en ögonöppnare. För det känns ju som att det är något som aldrig händer om man ser till vad media rapporterar (vilket givetvis är långt, långt ifrån allt).

Ögonöppnare för vad? Tror du att många våldtäktsmän anser sig skyldiga, och dessutom erkänner det för bekanta?

Det är väldigt märkligt, väldigt. I trådar om våldtäkt kommer det ofelbart upp, förr eller senare: det finns kvinnor som anmäler helt oskyldiga män för våldtäkt.

Vad jag inte för mitt liv kan begripa är varför detta om falska anmälningar kommer upp just när det gäller våldtäkt. Varför inte i samband med stölder till exempel, eller ungefär vilka brott som helst?

Jag undrar detsamma. Det provocerar uppenbarligen att tala om våldtäktsoffer, nån måste ju stå upp för våldtäktsmännen!!

Jag har haft flera vänner/bekanta som förgripit sig på folk sexuellt, en del dömda andra inte. Ingen av dem anser att de gjort nått fel. I samtliga fallen vet jag att de handlat rakt emot den andra individens uttalade önskemål om att få vara ifred och slippa sexuella närmanden. Om de sen har tjatat sig till det, gett sig på denne i hjälplöst tillstånd (sömn/alkoholpåverkan) eller helt sonika hotat med våld och tagit för sig, ingen anser att de gjort nått fel.

Det hänger ju ihop med mentaliteten som gör att de tar sig rätten att använda nån annans kropp. De tycker inte att det är fel. Och de tycker absolut inte att de är våldtäktsmän.

Detta borde flera ta till sig. Jag har suttit med på ett gäng rättegångar under utbildningen och jag har då aldrig sett någon som verkat anse sig skyldig. Till något brott what so ever. Oavsett våldtäkt eller vanskötsel av djur..

Ja, om jag springer runt och viftar med tusenlappar i en mörk gränd känd för skumt tillhåll så är det ju som att be om att bli rånad. Jag borde nog fundera på om det är så klokt att göra det. Faktiskt.

Jag fattar inte att du ens har mage att komma dragandes med victimblaiming i en tråd där det efterfrågas hur man ska bete sig vid våldtäkt för att öka chansen att få förövaren fälld. What the hell..

För det första. Det handlar inte om promille utan förmodligen ganska många procent. Om det sen är 3, 5 eller 10 procent vet ingen av oss.
.

Förmodligen. Yep, källa på det tack förutom din egen fantasi? Förresten, hur många tror du anmäler för misshandel, rån, utpressning, etc falskt?

Men det går inte ihop med att ungefär lika stor andel 2,2 resp. 2,0 procent utsattes för fysiskt våld av sin partner (BRÅ:s stora undersökning om brott inom relationer).

Jag har själv sett flera relationer där enbart kvinnan var fysiskt våldsam, men samtliga hade den gemensamma nämnaren att mannen var mycket större och starkare och tog ingen egentlig fysisk skada av det som omvänt hade betecknats som misshandel åtminstone av normalgraden, kanske tom. grov misshandel.

Ja alltså jag säger inte att kvinnor inte slår. Däremot är det en stor skillnad på t ex dödligt våld. Männen slutar liksom inte. Tror inte det har med enbart förmåga att göra, som sagt. Det är något mer.

Män står ju för det mesta av allt våld, mot alla. Det är inte bara muskler, det tror jag inte.

Ja alltså jag säger inte att kvinnor inte slår. Däremot är det en stor skillnad på t ex dödligt våld. Männen slutar liksom inte. Tror inte det har med enbart förmåga att göra, som sagt. Det är något mer.

Män står ju för det mesta av allt våld, mot alla. Det är inte bara muskler, det tror jag inte.
Till stor del beror det på testosteron. Se vad missbruk av anabola leder till, t ex.

Som forskningsämne hade det varit intressant, för även om kvinnor i genomsnitt är mindre och svagare än män finns det många relationer där kvinnan är starkare än mannen och om data finns borde det vara enkelt att se hur mycket den faktorn spelar in.

Ja det tänker jag hör samman med kapacitet/styrka.
Däremot finns det så vansinnigt många män som inte bankar skiten ur andra människor. Tror inte nödvändigtvis att dom lider av testosteronbrist - utan att det är andra saker som påverkar, inte bara biologin.
Tänkte på babyshower tramstråden med allt i blått eller rosa, förväntningar o nästintill medfödda roller.
Testosteronet härjar ganska vilt mellan sena tonår o upp till ca 25 årsåldern då hjärnan blivit mognare (finns en anledning till varför kanonfödan utbildas under den åldern) o bättre kan kompensera o formas socialt.

Testosteronet härjar ganska vilt mellan sena tonår o upp till ca 25 årsåldern då hjärnan blivit mognare (finns en anledning till varför kanonfödan utbildas under den åldern) o bättre kan kompensera o formas socialt.
Så män slutar misshandla folk efter att de fyllt 25? Eller vad är din poäng?

Tänkte på babyshower tramstråden med allt i blått eller rosa, förväntningar o nästintill medfödda roller.

Jag tror att det är mer förväntade roller än medfött - vi är duktiga på att fostra efter kön. Min onge är bara 4 månader men herregud vad folk vill trycka in henne i en färdig form.

Min sambo skulle väl enkelt kunna skicka mig till månen och tillbaka, han väger 69 kg mer än mig. Men det gör han inte, och gjorde inte innan han fyllde 25 heller. Tanken att män är okontrollerbara grottmänniskor typ tror inte riktigt jag på - det finns alldeles för många som bevisar motsatsen. Många män har ju inga problem alls att kontrollera sig, det borde dom haft tänker jag, om det biologiska könet var orsaken.

(Och det finns ju uppenbarligen kvinnor som kan bli redigt jävla förbannade och slå folk - utan så mycket testosteron).

Jag tror inte att det är vanligt att unga killar misshandlar eller våldtar sina partners bara pga omognad som sedan växer bort.
Har jag påstått det?
Orsakssambanden är mer komplexa än så, dessutom är alla människor unika, likaså deras bakgrund. Däremot kan man se samband i stora befolkningsgrupper.

Förmodligen. Yep, källa på det tack förutom din egen fantasi? Förresten, hur många tror du anmäler för misshandel, rån, utpressning, etc falskt?
Källa finns länkade i flera inlägg i diskussionen (du får leta själv jag orkar inte göra det åt dig), jag brydde mig inte om att redogöra för dem och vad de pekar på då jag dels inte angav det som fakta utan en inexakt uppskattning och dels det diskuterats friskt i diskussionen. Kanske du ska läsa vad som leder till ett inlägg så slipper du fråga eller insinuera att folk hittar på och visa att du inte följt diskussionen.

Däremot finns det ingen källa som pekar på promille och jag noterar att du inte frågat efter källa där ;)

Jag orkar inte googla på din fråga och du vill ju ha källa, men googla så hittar du säkert någon form av svar.

Som forskningsämne hade det varit intressant, för även om kvinnor i genomsnitt är mindre och svagare än män finns det många relationer där kvinnan är starkare än mannen och om data finns borde det vara enkelt att se hur mycket den faktorn spelar in.
Det finns vissa relationer där kvinnan är starkare än mannan men så värst många är det inte. Förutom att män normalt är större så är det dessutom i grunden betydligt starkare än storleksmässigt jämförbara män.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 621
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar