Det finns mycket forskning! Det är svårt för mig att ge dig all forskning i ämnet. Men jag rekommenderar dig att söka på Google scholar efter den specifika del du vill hitta. Sök då exempelvis ”skilsmässor jämnställdhet” eller ”problembeteende närvarande pappa” Det finns forskning kring barns problembeteende där föräldraledigheten hos föräldrarna visar sig spela stor roll, forskning kring adhd där detta tas upp osv.
SCB är väl den bästa källan som finns om man vill se samband mellan delad föräldraledighet och andel skilsmässor? Men jag ska dra fram lite forskning till dig om du inte vet hur man söker. ( lättare för dig att söka själv för då kan du inte gnälla om mina källor eller att jag hittat för få länkar till dig) Kan du söka på SCB? Google scholar?
Du har hänvisat till "all forskning".
Då är det upp till dig att visa den forskning du hänvisar till.
Faktiskt.
Nej, SCB brukar jag inte söka på.
Google scholar - nej. Jag är mer van att söka i PubMed och liknande sökmotorer efter sådan forskning som intresserar mig.
Men som sagt: du hänvisar till forskning, då får du nog finna dig i att visa upp den forskning du syftar på.
edit: den forskning jag anser att du alltså bör visa upp är ju den forskning som visar att just faktorn "likadelad föräldraledighet" har ett orsakssamband på det sätt som du skrev.
Med hänsyn taget till andra socio-ekonomiska faktorer som utbildningsnivå, förekomst av psykiskt ohälsa bland föräldrarna, sjukskrivningsgrad hos föräldrarna med mera.