Jämställdhet och föräldraledighet

Rekommendationen är helamning (eller ersättning) i 6 månader, så det är väl ett riktmärke om man vill/kan amma.

Då ser inte jag riktigt varför amning är ett argument för att mamman ska vara hemma längre än pappan (inte direkt svar till dig utan mer allmänt). Då hinner ju båda få lika mycket hemmatid med barnet även om mamman helammar första 6 månaderna.

Då ser inte jag riktigt varför amning är ett argument för att mamman ska vara hemma längre än pappan (inte direkt svar till dig utan mer allmänt). Då hinner ju båda få lika mycket hemmatid med barnet även om mamman helammar första 6 månaderna.

Steget från helamning till att äta ett mål mat är dock rätt stort. Många barn har inte bytt ut något amningstillfälle mot ett helt mål mat förrän vid 8 mån och två mål mat först vid 10 mån. Det är dock väldigt individuellt, men amningen har verkligen inte spelat ut sin roll vid 6 mån. Det tycker jag man ska respektera med hänsyn till både kvinna och barn. Alla barn har inte så mogen tarm att de klarar mycket mat tidigt. Givetvis kan man ge flaska, men jag tycker det är galet om kvinnor ska känna att det är fel att amma under den period i barnets liv som bröstmjölk/ersättning bör vara barnets huvudföda.

Jag tycker den skulle delas 50/50 mellan föräldrarna. Ja, det skulle suga att jobba efter kanske 6 månader, men det suger mer att våra barn knöt an mer till mig än pappan. Trots att vi var hemma båda två typ hela tiden så hade jag huvudansvaret. Jag ser bara vinst med att dela så, och hade tyckt det varit skönt att slippa ha ett ekonomiskt resonemang. Man kan väl ta det på hushållets inkomst då, istället för individ. Så spelar det inget roll ur det perspektivet.

Jag tycker föräldraförsäkringen ska delas 50/50 och förstår inte heller att man vill skaffa barn med någon som hellre jobbar än är med sitt barn.

Jag har helammat och ändå börjat jobba när första var 7 månader och nuvarande blir vid 8 månader. Har lämnat barnen med sin pappa från dag 1.

Svaren i den här tråden visar i mitt tycke att det behövs en omfördelning av dagar helt klart.

Angående flaskmatning så har vi kombinerat amning med pumpad mjölk ur flaska sedan hon var fyra veckor gammal. Det har fungerat klockrent hela tiden! Jag förstår att det inte är så enkelt för alla, men förr oss gick det väldigt smidigt, precis som vi önskade innan hon föddes. Det vet man förstås inte innan och jag tror att det är bra att vara prestigelös gällande flaska vs amning, men det kan bli alldeles ypperligt också.

Vi tycker olika.

Det skrev jag inte heller att det gällde. Jag skrev första tiden.

Livsmedelsverket rekommenderar helamning till 6 månader, om man kan/vill. Det innebär mammans bröstmjölk och ev mediciner. Inget annat.
Frågan var ju varför mammor väljer att stanna hemma hela första året. Du svarade ”pga amningen”. Ingen har frågat varför mammor är hemma det första halvåret.

Fast om vi ska få till en förändring på samhällsnivå måste vi diskutera strukturer och normer. Och inse att det ”fria valet” kanske inte är så himla fritt.
Man bör diskutera det utifrån en annan synvinkel än att ekonomi och amning är skitsnack och ondgöra sig över medmänniskor som väljer utifrån detta.

Apropå trycka till: ”Vad ger ER rättighet att lägga er i hur vi löser föräldraledigheten i vår familj?” Det är lätt att få intrycket att du vill döda vidare diskussion genom att påstå dig vara personligen kritiserad.

För min del var trådstarten klockren.
För mig var trådstarten en barnslig världsfrånvänd känga till alla som inte tycker som TS.

Jag är för att man ska dela lika och även öppen för en "pappamånad" till eller kanske två men det måste finnas flexibilitet. Att sätta upp en mall som alla ska följa är förkastligt.

Ja! Om man delar dagarna rakt av med samma system vi har i dag ger det 240 dagar var med ersättning. Då finns rätten att vara hemma 12 mån utan ersättning med skyddad SGI. Samt rätten att vara ledig från arbetet 18 mån utan krav på ersättning. Så kvinnan kan då vara hemma 126 veckor innan arbetsgivaren kallar. Ja mannen skulle också kunna vara hemma 126 veckor, men jag ser inte det hända. Detta trots att man delat 50/50, så jämställt och bra.
Ja. Och därför tycker jag att det ska ses övrer. Tex att föräldrapenning vore mer som sjukpenning. Att man inte får sprida ut de ersatta dagarna över lång tid.

Jag tycker det är intressant att försöka analysera varför vi nu är olika. Vi vet nu att även män kan få förlossningsdepression (även om jag tror att det kallas något annat för män). Även män har hormoner, men jag har ännu inte hört någon man uttrycka att han inte står ut med att lämna sitt barn för att arbeta några timmar. Jag tycker att det är bra att försöka få syn på vad det där pratet om hormonerna står för. Det kan uppenbarligen inte vara något som automatiskt kommer med amning och/eller barnafödande, eftersom inte alla kvinnor upplever det, utan det måste vara något annat. Jag pratar inte om individer här utan om mönstret i samhället.
Män och kvinnor är olika rent biologiskt och det är mycket hormonerna som skiljer. Sen skiljer det mycket individuellt också. Och jo det är mycket hormoner som "kommer" i och med graviditet och förlossning, däremot så varierar det mycket individuellt hur mycket och säkert också hur man påverkas.

Män och kvinnor är olika rent biologiskt och det är mycket hormonerna som skiljer. Sen skiljer det mycket individuellt också. Och jo det är mycket hormoner som "kommer" i och med graviditet och förlossning, däremot så varierar det mycket individuellt hur mycket och säkert också hur man påverkas.

Jag förstår inte hur det är ett svar på det jag skrev.

Eller så kan du inte acceptera att jag inte håller med dig. Det verkar så i vart fall. Du är inte lite fördömande i dina inlägg.
Jaha? Nej jag fattat att du inte håller med. Det är väldigt tydligt. Men du går in med att argumentera mot något jag inte diskuterar.

Jaha? Nej jag fattat att du inte håller med. Det är väldigt tydligt. Men du går in med att argumentera mot något jag inte diskuterar.
Du jag lägger ner den här pseudodiskussionen om du inte vill diskutera det jag reagerar på i ditt inlägg så står det dig fritt att inte svara, men att bara säga fel fel fel som du gör och inte tala om vad som är fel ger mig ingenting.

Jag förstår inte hur det är ett svar på det jag skrev.
Vad är det som du inte förstår, jag håller inte med dig om "Jag tycker att det är bra att försöka få syn på vad det där pratet om hormonerna står för. Det kan uppenbarligen inte vara något som automatiskt kommer med amning och/eller barnafödande, eftersom inte alla kvinnor upplever det, utan det måste vara något annat. "

Vad jag vet så fullkomligt flödar det av hormoner vid graviditet och förlossning, men att det givetvis varierar från person till person och folk reagerar lite olika på hormonerna skulle jag tro.

Är det klarare?

Ja. Och därför tycker jag att det ska ses övrer. Tex att föräldrapenning vore mer som sjukpenning. Att man inte får sprida ut de ersatta dagarna över lång tid.
Det är väldigt många dagar man kan sprida ut under flera år, det känns som en mycket större kvinnofälla eller åtminstone lika stor som den ojämna fördelningen av föräldradagar.

Vad är det som du inte förstår, jag håller inte med dig om "Jag tycker att det är bra att försöka få syn på vad det där pratet om hormonerna står för. Det kan uppenbarligen inte vara något som automatiskt kommer med amning och/eller barnafödande, eftersom inte alla kvinnor upplever det, utan det måste vara något annat. "

Vad jag vet så fullkomligt flödar det av hormoner vid graviditet och förlossning, men att det givetvis varierar från person till person och folk reagerar lite olika på hormonerna skulle jag tro.

Är det klarare?

Jag skriver inte att det inte finns hormoner. Jag skriver att pratet om hormoner handlar om något annat än bara hormoner, eftersom hormoner inte styr alla de beteenden vi pratar om.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar