Jag håller verkligen med. Jag fattar inte varför man anger amningen som orsak eller för den delen varför folk ska lägga sig i om hur föräldrar ska amma, ge ersättning, pumpa ur och ge med flaska. Delad föräldraledighet går att lösa på massa sätt och går att kombinera med helamning, utan att behöva vare sig pumpa ur eller ge flaska om man inte vill det.
Jag och min man har delat lika på föräldraledigheterna med våra barn (och planerar att göra så denna gång också) och varit hemma tio månader var. Först jag 10 mån och sedan mannen 10 mån. Båda stora barnen har helammats i 5-6 mån och därefter fått börja med smakprover, smakportioner och ökat på med fler mål tills jag började jobba då de var tio månader. Då har jag till en början ammat på morgonen, direkt när jag kommit hem och på kvällen/någon gång under natten, för att så småningom minska ner till bara kvällen. Ammade tills de var 1,5 år. De har aldrig fått ersättning eller flaska och jag har väl pumpat ur någon enstaka gång. (Kan tillägga att matintroduktionen med första barnet INTE var någon dans på rosor, men när jag började jobba hade hon kommit upp i att lyckas peta i sig åtminstone någon liten portion per dag så hon klarade sig tills jag kom hem och ammade, och det blev snabbt bättre när mjölkbaren inte var till förfogande för jämnan så att säga).
Jag tror att lika delad föräldraledighet går att lösa på massa bra sätt, allt ifrån vårt exempel med helamning och inga flaskor eller urpumpningar till andra uppdelningar och lösningar med urpumpning, till kombination med ersättning eller bara ersättning och flaska från start. Men man behöver verkligen inte kunna pumpa ur/ge flaska/ge ersättning om det inte funkar eller man inte vill, och ändå dela lika på föräldraledigheten.
Ja klart det går att dela! Det är ett väldigt fokus på det första året. Trots att många inte ens skolar in sina barn på förskola förrän vid 18-24 mån.