Jämställdhet och föräldraledighet

Jag håller verkligen med. Jag fattar inte varför man anger amningen som orsak eller för den delen varför folk ska lägga sig i om hur föräldrar ska amma, ge ersättning, pumpa ur och ge med flaska. Delad föräldraledighet går att lösa på massa sätt och går att kombinera med helamning, utan att behöva vare sig pumpa ur eller ge flaska om man inte vill det.

Jag och min man har delat lika på föräldraledigheterna med våra barn (och planerar att göra så denna gång också) och varit hemma tio månader var. Först jag 10 mån och sedan mannen 10 mån. Båda stora barnen har helammats i 5-6 mån och därefter fått börja med smakprover, smakportioner och ökat på med fler mål tills jag började jobba då de var tio månader. Då har jag till en början ammat på morgonen, direkt när jag kommit hem och på kvällen/någon gång under natten, för att så småningom minska ner till bara kvällen. Ammade tills de var 1,5 år. De har aldrig fått ersättning eller flaska och jag har väl pumpat ur någon enstaka gång. (Kan tillägga att matintroduktionen med första barnet INTE var någon dans på rosor, men när jag började jobba hade hon kommit upp i att lyckas peta i sig åtminstone någon liten portion per dag så hon klarade sig tills jag kom hem och ammade, och det blev snabbt bättre när mjölkbaren inte var till förfogande för jämnan så att säga).

Jag tror att lika delad föräldraledighet går att lösa på massa bra sätt, allt ifrån vårt exempel med helamning och inga flaskor eller urpumpningar till andra uppdelningar och lösningar med urpumpning, till kombination med ersättning eller bara ersättning och flaska från start. Men man behöver verkligen inte kunna pumpa ur/ge flaska/ge ersättning om det inte funkar eller man inte vill, och ändå dela lika på föräldraledigheten.

Ja klart det går att dela! Det är ett väldigt fokus på det första året. Trots att många inte ens skolar in sina barn på förskola förrän vid 18-24 mån.

Nä det blir ju lite svårt om jag funderar över fenomenet och vissa genast slänger ur sig att jag påstått att man ska sätta jämställdhet framför amning, och så menar de att deras barn inte tar flaska och att deras män är jättebra pappor. Det blir inte en diskussion då eftersom jag inte alls diskuterar hur de ska lösa sin amning eller hurudana deras män är.

Med en annan utgångspunkt kanske folk inte känt sig så påhoppade. T.ex: ”ni som delade lika på föräldraledighet och helammade, hur löste ni det?”. Nu blir ju utgångspunkten att ondgöra sig över de som gör ”fel” istället för att fundera på hur man kan göra det annorlunda. Men nu förstår jag att det är den utgångspunkten där man ondgör sig över andra som du vill ha, såklart!

Med en annan utgångspunkt kanske folk inte känt sig så påhoppade. T.ex: ”ni som delade lika på föräldraledighet och helammade, hur löste ni det?”. Nu blir ju utgångspunkten att ondgöra sig över de som gör ”fel” istället för att fundera på hur man kan göra det annorlunda. Men nu förstår jag att det är den utgångspunkten där man ondgör sig över andra som du vill ha, såklart!
Jag vet hur de löste det. Det är därför jag undrar varför det ses som omöjligt av så många andra.

Jag vet hur de löste det. Det är därför jag undrar varför det ses som omöjligt av så många andra.

För att man prioriterar annorlunda av någon anledning. Vissa anledningar kan du säkert tycka är rimliga, andra tycker du säkert är orimliga. Vi lever i ett ojämställt samhälle, så även om du själv tycker delad föräldraledigt är väldigt viktigt så kommer många inte att prioritera det högst. Strukturer tar tid att förändra.

För att man prioriterar annorlunda av någon anledning. Vissa anledningar kan du säkert tycka är rimliga, andra tycker du säkert är orimliga. Vi lever i ett ojämställt samhälle, så även om du själv tycker delad föräldraledigt är väldigt viktigt så kommer många inte att prioritera det högst. Strukturer tar tid att förändra.
Ja exakt. Jag undrar hur det kan vara möjligt att folk inte ser hur stort problem det här är. Och hur mycket det påverkar.

Ja exakt. Jag undrar hur det kan vara möjligt att folk inte ser hur stort problem det här är. Och hur mycket det påverkar.

Överlag är nog inte människor så insatta i jämställdhetsproblematike som du är.

I Sverige röstar nästan 1/5 på ett parti som vill återinföra sambeskattning och vårdnadsbidrag- låt kvinnan ta hand om hem och barn.

Utöver att en del inte ens ser problemet så är det obekvämt att bryta normer man är fostrad till sedan barnsben.

Sedan tillkommer andra faktorer som kan påverka, som att arbetsmarknaden ojämställd. Det är nog ingen enskild faktor att t.ex mannen tjänar mer, men lägger man kaka på kaka så blir det ännu svårare att bryta normerna.

Sedan finns det de som lyckas dela, men då brukar det ofta visa sig att det passade så bra med jobbet/hon ville ändå inte amma/barnet tog flaska/hon kunde pumpa osv. Det är klart att det är lätt att bryta normer om man inte har ett stort krön att ta sig över först.

Sedan finns det de som lyckas dela, men då brukar det ofta visa sig att det passade så bra med jobbet/hon ville ändå inte amma/barnet tog flaska/hon kunde pumpa osv. Det är klart att det är lätt att bryta normer om man inte har ett stort krön att ta sig över först.

Jaha, så vi som bryter mot normerna gör det för att det är så lätt? Varför gör inte alla det som har samma lätta situation då? Väldigt många lyckas ju pumpa/dela smidigt på fl/ger ersättning istället. Varför väljer de ÄNDÅ att följa normen om den är så enkel för en del att bryta? I fallet med mina kollegor är det tydligen enkelt för mig men svårt för mina kollegor att bryta normen, trots att vi har väldigt likartade situationer.

Jaha, så vi som bryter mot normerna gör det för att det är så lätt? Varför gör inte alla det som har samma lätta situation då? Väldigt många lyckas ju pumpa/dela smidigt på fl/ger ersättning istället. Varför väljer de ÄNDÅ att följa normen om den är så enkel för en del att bryta? I fallet med mina kollegor är det tydligen enkelt för mig men svårt för mina kollegor att bryta normen, trots att vi har väldigt likartade situationer.

Alltid är det någon som känner sig påhoppad ;) Det är väl viktigare för dig att bryta normer av någon anledning. Du får väl fråga dem hur de tänker!

Alltid är det någon som känner sig påhoppad ;) Det är väl viktigare för dig att bryta normer av någon anledning. Du får väl fråga dem hur de tänker!

Jag känner mig inte påhoppad. Jag ifrågasätter påståendet att det är "lätt" för en del att bryta mot normer. Det är alltid svårt och utmanande och kräver jobb, och det är rätt fult att antyda att det är det som skiljer normbrytare mot andra.

Jag känner mig inte påhoppad. Jag ifrågasätter påståendet att det är "lätt" för en del att bryta mot normer. Det är alltid svårt och utmanande och kräver jobb, och det är rätt fult att antyda att det är det som skiljer normbrytare mot andra.

Jag borde ha skrivit lättare eller kanske inte fullt så svårt men ändå svårt. Du fattar säkert vad jag menar. Klart det är svårt att bryta normer, du är så duktig.

Bryter man mot normerna för att man gör vad som passar en själv bäst, så är det ju lätt. Bryter man mot normerna, för att man "ska", så skaver det säkert en del och då är det ju inte rätt val.

Helt ärligt, så borde fler göra vad som är bäst för dem och inte vad man "ska" för att slippa att samhället ondgör sig över ens liv och val. Och ännu hellre borde fler kunna göra sina val utifrån vad som är bäst för dem själva och skita i vad omvärlden anser om deras liv och leverne.

Bryter man mot normerna för att man gör vad som passar en själv bäst, så är det ju lätt. Bryter man mot normerna, för att man "ska", så skaver det säkert en del och då är det ju inte rätt val.

Helt ärligt, så borde fler göra vad som är bäst för dem och inte vad man "ska" för att slippa att samhället ondgör sig över ens liv och val. Och ännu hellre borde fler kunna göra sina val utifrån vad som är bäst för dem själva och skita i vad omvärlden anser om deras liv och leverne.

Det skaver ändå ska du veta. Kvinnor som skammas för att de vill jobba tidigt. Kvinnor som skammas för att de inte vill försöka amma utan ge ersättning direkt. Osv osv osv.

Det skaver ändå ska du veta. Kvinnor som skammas för att de vill jobba tidigt. Kvinnor som skammas för att de inte vill försöka amma utan ge ersättning direkt. Osv osv osv.

De val jag personligen gjort som går mot rådande normer har inte skavt alls, eftersom de varit/är rätt val för just mig och när det är rätt för en själv, så spelar det liksom ingen roll vad samhället tycker och tänker.

Tycker dessutom snarare att det är kvinnor som vill amma länge, som vill vara hemma med barnen så länge som möjligt som skammas i dagsläget. Kvinnor som pumpar, jobbar och har "egna liv" hyllas ju liksom.

De val jag personligen gjort som går mot rådande normer har inte skavt alls, eftersom de varit/är rätt val för just mig och när det är rätt för en själv, så spelar det liksom ingen roll vad samhället tycker och tänker.

Tycker dessutom snarare att det är kvinnor som vill amma länge, som vill vara hemma med barnen så länge som möjligt som skammas i dagsläget. Kvinnor som pumpar, jobbar och har "egna liv" hyllas ju liksom.

Det är ju lättare att bryta normen när man gör det på önskvärt sätt. Vi lever inte jämställt idag men på många plan framhålls jämställdhet som eftersträvansvärt. Att då leva jämställt premieras. Att bryta normen åt andra hållet, dvs leva mindre jämställt kommer inte alls hyllas på samma sätt. Jämför kvinnan som börjar jobba efter ett halvår (och delar föräldraledigheten lika) med kvinnan som väljer att bli hemmafru. Solklart vem som kommer skammas mest och det är inte kvinnan som jobbar.

Senast ändrad:

Skriver helt under på den. Det ser vi ju exempel på redan i tråden som inleds med en rejäl känga åt mammor som "vill vara hemma och mysa och slippa jobba" och sen har det bland annat uttryckts att det är "sjukt" att vara föräldraledig i flera år.... för mig som har varit hemma länge, ammat länge och fått några av barnen tätt kan jag ju tala om att det är åsikter som återkommer på alla plan i samhället och att man får ta en hel del skit.

Sen så har ju min sambo varit hemma flera år totalt han med och som sagt tom tagit ut fler dagar än vad jag har gjort men det spelar ju tydligen ingen roll för vissa. Att amma för länge och vilja göra det stället för att blanda in flaskor är FEL. Att vara hemma för länge och skola in barnen sent är FEL. Jobba deltid är FEL. Att inte dela exakt lika helst från första början men absolut åtminstone under första året är FEL. Osv... tur att en har utvecklat hård hud och stark övertygelse om att vi handlat på ett ypperligt sätt för vår familj för skamming råder det definitivt ingen brist på.

Det är ju lättare att bryta normen när man gör det på önskvärt sätt. Vi lever inte jämställt idag men på många plan framhålls jämställdhet som eftersträvansvärt. Att då leva jämställt premieras. Att bryta normen åt andra hållet, dvs leva mindre jämställt kommer inte alls hyllas på samma sätt. Jämför kvinnan som börjar jobba efter ett halvår (och delar föräldraledigheten lika) med kvinnan som väljer att bli hemmafru. Solklart vem som kommer skammas mest och det är inte kvinnan som jobbar.

Fast jag måste säga att jag upplever att båda delarna skammas faktiskt. För visst, ytligt sett så premieras jämställdhet som något bra men som vi så solklart kan se så sitter ju normerna hårt och en kvinna som börjar jobba redan efter 6 månader (väldigt få skulle jag säga) kommer säkert få en hel del kommentarer om det också. Damned if you do, damned if you dont.
Exempel på detta kunde enkelt ses nu när Ida Warg, en av Sveriges största influencers, videobloggade om att hon gick iväg utan sin bebis några timmar för att träna och gå till frisören eller vad det nu var (bebisen bara någon/några veckor gammal) och hur mkt kritik hon fick för detta av sina (generellt unga) följare.
Så ja, hon får säkert en hel del positiv feedback pga hur jämställda hon och hennes man uttalat vill vara, men det finns lika många som ser rött när en mamma inte beter sig som hon "ska".

+ @Ja88

Jag håller verkligen med. Jag fattar inte varför man anger amningen som orsak eller för den delen varför folk ska lägga sig i om hur föräldrar ska amma, ge ersättning, pumpa ur och ge med flaska. Delad föräldraledighet går att lösa på massa sätt och går att kombinera med helamning, utan att behöva vare sig pumpa ur eller ge flaska om man inte vill det.

Jag och min man har delat lika på föräldraledigheterna med våra barn (och planerar att göra så denna gång också) och varit hemma tio månader var. Först jag 10 mån och sedan mannen 10 mån. Båda stora barnen har helammats i 5-6 mån och därefter fått börja med smakprover, smakportioner och ökat på med fler mål tills jag började jobba då de var tio månader. Då har jag till en början ammat på morgonen, direkt när jag kommit hem och på kvällen/någon gång under natten, för att så småningom minska ner till bara kvällen. Ammade tills de var 1,5 år. De har aldrig fått ersättning eller flaska och jag har väl pumpat ur någon enstaka gång. (Kan tillägga att matintroduktionen med första barnet INTE var någon dans på rosor, men när jag började jobba hade hon kommit upp i att lyckas peta i sig åtminstone någon liten portion per dag så hon klarade sig tills jag kom hem och ammade, och det blev snabbt bättre när mjölkbaren inte var till förfogande för jämnan så att säga).

Jag tror att lika delad föräldraledighet går att lösa på massa bra sätt, allt ifrån vårt exempel med helamning och inga flaskor eller urpumpningar till andra uppdelningar och lösningar med urpumpning, till kombination med ersättning eller bara ersättning och flaska från start. Men man behöver verkligen inte kunna pumpa ur/ge flaska/ge ersättning om det inte funkar eller man inte vill, och ändå dela lika på föräldraledigheten.
Jag förstår inte riktigt er som tryckt gilla på detta inlägg. Det handlar visserligen om lika lång föräldraledighet, men fortfarande tog ju mamman första tio månaderna. Många av er har ju förfasats över att pappan inte är hemma första tiden. Så var jag tydligen fallet här med. :confused:

Är en man som inte är hemma med barnet 6mån det första året en sämre förälder? Är det nåt som enbart gäller ifall det är mannen eller gäller det kvinnan också?
Resten av barnets liv? Om den som inte tagit exakt 50% av föräldradagarna är den som ändå är mest med barnet, räknas inte det in i att vara en närvarande/bra förälder?
Och jag hittar ingen som svarat på detta inlägg.
Är det, som @Lazy Lady skriver, endast viktigt att man delar föräldradagarna? Räknas det inte om pappan är hemma ändå?

Oj, den bilden har verkligen inte jag. De flesta i min umgängeskrets har delat hyfsat lika på föräldraledighet och det är snarare så att de är väldigt medvetna och gör det av jämställdhetsskäl och för att de ser det som viktigt att barnen får en bra relation med sin pappa. Sedan har det inte alltid varit superenkelt men man har sett det som något värt att jobba för. I min bekantskapskrets har inte jag tolkat det som något som ”bara råkat hända”. Intressant nog när jag tänker på det så har de flesta som delat väldigt lika också helammat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 016
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar