Sv: Jakthundstråden
Någon mer jakt har det inte blivit för min del, men Ipod och husse var iväg och gjorde ett försök till på öppen klass igår.
Han var ganska trött efter ett långdrev i förrgår (drev älg 1,5 mil, när han egentligen skulle träna släpspår...... Blev nog lite taggad av att de sköt kvigan när han var så tätt inpå förra helgen).
1. Skogsarbete:
A. Sök: 8
B. Upptagsförmåga: 8
C. Drevförmåga: 8
D. Skall: 8
E. Samarbete: 7 (Fick ingen möjlighet att kalla in på drev, så då kan man inte få full pott)
2. Släpspår: 1 (Spårar noggrant fram till kaninen, går förbi den och vänder tillbaka, husse tror att han har kaninen med sig och kallar in. Är inte intresserad av att gå på spåret igen.)
3. Apportering: 5 (Låg som sista moment, ganska trött och loj. Hämtade båda fåglarna men utan någon direkt entusiasm)
4. Vattenapportering: 1 (Söker ut bra, finner fågel 1 som han sedan simmar över med till andra sidan och äter upp huvudet på
De får hämta honom med båt, anden var alldeles för god för att lämna åt sitt öde
)
5. Skottreaktion: 8
Så.. Ja, vad ska man säga?
Man har aldrig tråkigt med Wachtel!
Vi verkar ju ha fått bukt med söket i vattnet, det har inte varit några problem de senaste gångerna vi tränat heller.
När vi tränat har han ju simmat över på andra sidan med apporten/fågeln och sedan är det som att han tycker att han är klar där, och förstår inte att han ska komma tillbaka.. Jag tror att han missförstår 'apport' som 'simma ut och greppa fågeln' och inte 'simma ut och greppa fågeln och kom tillbaka'.
Nåväl, nu ska han inte gå några fler prov i höst utan får vila sig från det och bara göra det han är bäst på, och menad för - jaga älg, rådjur, hjort och vildsvin
Till våren ska vi dra igång igen, och då tror jag att vi ska börja om från början med apportträningen helt enkelt, och även med släpspåret eftersom han inte riktigt verkar förstå vad han ska göra där heller.