Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Jag har jagat älg mån-fre, vi har skjutit en kviga och en tjur för hundarna, föräldrarnas gråhundar.

I fredags blev det ett rådjursdrev för basseten, ca en timme men tyvärr var det mest på grannmarken. När det gick över ett riktigt blött område tappade han så sambon kallade in. I lördags blev det en bock för honom, bra sök innan han fick upp och sen blev det ett kort drev innan det slutade hos en passkytt!

bild-17.jpg

Det är alltid så roligt när hundarna har gjort ett bra arbete och det fälls något för dem :laugh:

Absolut! Största anledningen till att jag jagar är hundarbetet. Höra ett drev eller ståndskall är verkligen härligt :)

Vi var ute dels i tisdag då han gjorde jättefina drev men en tittade fram bakom en tall och fick syn på mig och tvärvända och sen trodde maken som hade gps att han hade släppt drevet och var på väg tillbaka eftersom han även kör kontaktskall på återgång, så han stod och titta på gps var hunden var, det rasslade till framför honom och så sprang rådjuret vidare... :angel:

Och så var vi ute igår på mossen, men jag hade dottern med mig som vägrade lyssna på mina tips om påklädning så hon frös så hon skaka efter en stund så vi drog oss hemmåt och maken jagade vidare med en kompis men det enda han tog upp var en räv som ingen kom åt att skjuta, men maken konstatera att han ändrade skallet när han gick på räven. Och så ett rådjur som gick raka spåret upp mot vägen så maken blåste av drevet...

Mycket vildsvin hade det varit under natten men inget färskt...

Men fy sjutton var det var blött ute på mossen, drygt att gå i och smyga var ju helt lönlöst, det lät som om man gick i en strandkant överallt... :crazy:

Men Orvar fungerar fint och sköter sig bra så det verkar bli en rolig vinter! :D

Varken maken eller jag är med på älgjakten och det var nog lika bra för de sköt fullt måndagsmorse kl 10... 4 stora och 3 små, ytterligare 17 olika älgar syntes på den tiden jaktlaget var ute.

Kul att han jagar både rådjur och räv!

Oj, här såg vi inte en älg på hela måndagen. Inte ens hundarna hade kontakt med älg. Vart bor ni?

Vad roligt att han funkar så bra! :laugh:

Haha, vi snackade just om de där GPSerna i fredags, och en i laget menade att man snart måste införa GPS-hjälm hos alla hundförare... som går med näsan i GPSen och inte ser vart de går :D

I övrigt tränade vi släpspår och apportering igår, och nu verkar det som att släpspåret sitter. Han är väl inte sådär supernoggrann, det går lite fort och han tar det nog mest i vind, men han hämtar ju åtminstone kaninen och kommer hem med den... (Man kan inte tro att han har två ettor i viltspår när man ser det där... Haha)

I apporteringen har nog polletten trillat ner skapligt nu, men han är ju rolig. Igår simmade han tvärs över dammen (ca 40 m) och hämtade en dummie som låg bredvid kastarens fötter på land i stället för den i vattnet, sprang runt hela dammen och lämnade den superfint.. Vad ska man göra, det var ju bara att berömma, han hämtade ju faktiskt en apport och kom tillbaka med den, även om det kanske inte var på riktigt önskvärt vis... :D

De andra dummiesarna gick super, förutom en som han simmade rätt över med till andra sidan, då förstår han inte att han ska komma tillbaka med den och blir jätteförvirrad.
De 6 som las ut en bit från land (dvs ganska i mitten på dammen) var inga problem, och där berömde jag vändningen tillbaka till matte jättemycket. Jag hoppas att han kommer ihåg hur rooooligt det är att komma tillbaka till mig direkt, och att det bara blir förvirrat om han simmar med apporten rätt över till andra sidan :p

Knashund som efter att träningen är över slänger sig i vattnet och tar sig en frivillig simtur. Det är ju inte överdrivet varmt direkt....

I västmanland, fast vårat jaktområde är känt för att ha stor tillgång, andra områden i närheten har inte alls lika mycket älg på sina marker. Dessvärre märks det även på det trafikdödade även om det har minskat markant nu när vi äntligen har fått viltstängsel! Men det är ju rätt trist att jakten blir klar innan lunch första dagen för älgjägarna, jag tyckte dock att det var bra för då kunde vi som sagt släppa våran på rådjur på tisdagen! ;)

Ja det är kul att han driver det mesta, jag kommer hela tiden tillbaka till att det är så förbaskat synd att han har sina fysiska fel, annars hade han nog kunnat vara ett bra tillskott i aveln rent jaktmässigt. Men men sånt är livet!

Idag var vi ute på promenad i skogen och försökte träna lite lydnad över viltstörning, gick väl siså där skulle man kunna säga om man är snäll. :angel: Men jag fick lite motion och han fick träna de små grå hjärncellerna, de kan inte vara så många alla gånger så de fick nog anstränga sig rätt rejält. :D Till helgen ska jag nog försöka hinna tina upp blod och lägga ett blodspår, jag kommer ju alltid på det lite för sent och blodet är tokfruset... :angel:

Aha, här nere i Småland händer det väl aldrig att älgjakten är slut så tidigt - tur det ;)

Det är därför jag överlåter blodspåren till de som orkar, jag är alldeles för impulsiv för att se till att det finns blod upptinat :D
Har försökt att köra lite blodspår med basseten, men han byter konstant till rena viltspår så jag gav upp. (Det går ju att ge upp när man har duktiga vänner och hundar som orkar träna blodspår...) Så all heder till er som tar er tid för det!!

Jag tycker att det är rätt kul med blodspår och de är inte så många här omkring som håller på, tyvärr för det är roligare om man är fler som kan lägga spår...

Håller med om att det är roligare när man är fler, jag kör mycket personspår och det är verkligen guld värt att vara ett gäng som tränar och hjälps åt! Men det kan vara svårt att få ihop det...

*kl*
Jag är ju utan mark i södra sverige i år, så jag betalar lite för att få gå på främst fågelmarker med hundarna. Har varit iväg idag en sväng på eftermiddagen och letat främst fasaner. Hittade som bonus (hrmm...) runt 10 rådjur. Om jag hade haft bössa med mig så hade jag kunnat skjuta 4-5 rådjur på uppsprång, har ju en stående rådjurshund.... ;)

Så här såg det ut när det faktiskt var fågel och inte rådjur som han stod för... ;)

384270_10151124271184332_1546482219_n.jpg

Någon mer jakt har det inte blivit för min del, men Ipod och husse var iväg och gjorde ett försök till på öppen klass igår.

Han var ganska trött efter ett långdrev i förrgår (drev älg 1,5 mil, när han egentligen skulle träna släpspår...... Blev nog lite taggad av att de sköt kvigan när han var så tätt inpå förra helgen).

1. Skogsarbete:
A. Sök: 8
B. Upptagsförmåga: 8
C. Drevförmåga: 8
D. Skall: 8
E. Samarbete: 7 (Fick ingen möjlighet att kalla in på drev, så då kan man inte få full pott)
2. Släpspår: 1 (Spårar noggrant fram till kaninen, går förbi den och vänder tillbaka, husse tror att han har kaninen med sig och kallar in. Är inte intresserad av att gå på spåret igen.)
3. Apportering: 5 (Låg som sista moment, ganska trött och loj. Hämtade båda fåglarna men utan någon direkt entusiasm)
4. Vattenapportering: 1 (Söker ut bra, finner fågel 1 som han sedan simmar över med till andra sidan och äter upp huvudet på :p De får hämta honom med båt, anden var alldeles för god för att lämna åt sitt öde ;) )
5. Skottreaktion: 8

Så.. Ja, vad ska man säga? :D Man har aldrig tråkigt med Wachtel!
Vi verkar ju ha fått bukt med söket i vattnet, det har inte varit några problem de senaste gångerna vi tränat heller.
När vi tränat har han ju simmat över på andra sidan med apporten/fågeln och sedan är det som att han tycker att han är klar där, och förstår inte att han ska komma tillbaka.. Jag tror att han missförstår 'apport' som 'simma ut och greppa fågeln' och inte 'simma ut och greppa fågeln och kom tillbaka'.

Nåväl, nu ska han inte gå några fler prov i höst utan får vila sig från det och bara göra det han är bäst på, och menad för - jaga älg, rådjur, hjort och vildsvin :D
Till våren ska vi dra igång igen, och då tror jag att vi ska börja om från början med apportträningen helt enkelt, och även med släpspåret eftersom han inte riktigt verkar förstå vad han ska göra där heller.

Den där hunden skulle jag faktiskt träna apportering med lina! Så han inte får chansen att dra iväg åt andra hållet. Framför allt i vatten.

Att börja om från grunden låter inte som en dum idé. :D Hur villigt bär han i vanliga fall? Om du ber honom bära en fågel och gå vid din sida, gör han det utan att släppa innan kommando? Annars skulle jag träna på det med. Sitta stilla med fågel i munnen och gå fint vid sidan (I koppel) med fågel i munnen. Sätt honom på stanna kvar med fågel i munnen och kalla in, kräv en ordentlig avlämning. Helt enkelt, låta honom gripa, hålla och bära fågel i massvis med olika situationer.

Den där hunden skulle jag faktiskt träna apportering med lina! Så han inte får chansen att dra iväg åt andra hållet. Framför allt i vatten.

Att börja om från grunden låter inte som en dum idé. :D Hur villigt bär han i vanliga fall? Om du ber honom bära en fågel och gå vid din sida, gör han det utan att släppa innan kommando? Annars skulle jag träna på det med. Sitta stilla med fågel i munnen och gå fint vid sidan (I koppel) med fågel i munnen. Sätt honom på stanna kvar med fågel i munnen och kalla in, kräv en ordentlig avlämning. Helt enkelt, låta honom gripa, hålla och bära fågel i massvis med olika situationer.

Ja, det kan nog vara en idé! Han simmar ju inte alltid över till andra sidan, utan det är bara när apporten ligger nära motsatta sidan, typ <10 meter. Annars vänder han och kommer tillbaka, eller så kan jag vissla till mig honom.
Man kanske kan hitta någonstans där det inte är så brett, så man inte måste ha 50-60 meter lina :p

Vi har slarvat med grunden, och det är ju så klart det som är problemet.
Han bär inte jättegärna, men han gör det om man ber honom.
Han fortsätter bära i koppel om jag går väldigt, väldigt fort :D Annars droppar han den så småningom.
Han kan sitta med fågel i mun i 10 minuter, dock han ser väldigt lidande ut och tycker inte att det är så kul, men han gör det.

Avlämningarna lämnar en hel del att önska (modell fånga-i-luften-innan-den-slår-i-backen).

Han greppar gärna fågel, men han är ganska bytesmedveten och vill gärna ha den för sig själv :p Han morrar inte eller så, men han går gärna iväg, alternativt spottar ut den.

Aah, denna hund!! Jag sliter mitt hår :D Bra övningar dock, de ska vi absolut göra!
Jag har pratat med en kille som vi tränat för tidigare (dock inte apportering...) och han har lovat att hjälpa oss i vår också.

Det är så skönt att läsa att det finns andra wachtlar som är rätt lika ens egen, ibland funderar jag ju på om man borde lägga ner allt det där med hund eftersom man måste vara helt j*vla hopplös på att träna dem, men så helt plötsligt glimmrar det till och poletten har ramlat ner och hunden gör som man säger, att den då i samma ögonblick har glömt det den har kunnat gjort i 1 års tid hör väl kanske till charmen med wachtel... :devil::love:

Haha, ja, jag känner likadant :D Men det är väl lite charmen med dom som sagt... :love::devil:

En kompis wachtel satt i bagaget när vi jagade sist, och när vi kom tillbaka hade han brutit sig ur buren och tuggat av alla koppel som låg där bak... :angel:
Jag hade förstått att han tuggat av ett koppel om han suttit uppbunden, men de låg lösa där bak, haha.

Jag tror det är något genfel som kommit med rasens stamfäder... :D

Det där med koppel verkar vara en genproblem helt klart, ena kompisen kan inte binda upp sin ens 30 sek utan att hon tuggar av kopplet och en annan kompis med wachtel har varit på strömsholm ett par gånger eftersom hunden har ätit upp kopplet. :D

Men för att skryta lite, idag var jag ute själv med Orvar och trodde väl inte att jag skulle få något skjuttillfälle men det fick jag och nu har jag skjutit mitt första rådjur, perfekt på drevet! Jag är så :bump: och stolt över Orvar och mig själv.

Grattis!

Här kör vi på som vanligt nu efter en paus under älgjakten. Fast det verkar som om han har noskvalster igen, suck. Däremot så har han blivit helt normal!!:eek: Ingen vet vad som hänt men över en natt så blev han som vanligt igen, vi får hoppas det håller i sig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023