Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Haha, min gör likadant :D Max 1 minut, sedan är kopplet av. Inte för att han rymmer efteråt, det har hänt flera gånger att han bitit av kopplet och sedan suttit kvar.. Så kommer matte, knyter loss och går iväg.. Och kvar sitter hunden :p

Grattis, vad roligt!! :bump:

Kl

Jag måste få skryta med att min vildhjärna fick ett andrapris på fältprov idag! Hon var totalt galen, gjorde flera egna initiativ som var allt annat än bra, men eftersom hon är unghund och en sån ska vara lite crazy så det var hög acceptans från domare. Dessutom gjorde hon den sämsta apporteringen i hela sitt liv, MEN, i slutet på vårt släpp stramar hon till och står så underbart fast för en rapphöna, reser och sticker såklart efter, men det var inte så långt och gjorde inte så mycket.
Iaf, hon hade många förtjänster och fick ju till sin fågelsituation, så vi är jätteglada!

Nu har vi tränat ett par apporter så det vore väl fasiken om inte det skulle funka i morgon på nästa prov:)

Grattis! Skönt med dommare som har lite överseende med unghundar!

AraSlei; Tack! Det var rätt skönt eftersom jag har fått lite gliringar att jag inte har skjutit något rådjur tidigare från min "kära" jaktkamrater, men nu slipper jag höra det ialla fall, men de kan säkert komma på något nytt att retas om, de är rätt rara på det stora hela! ;)

Vi får se om vi hinner ut något i morgon, en väldigt massa andra måsten ligger på... Men annars får jag väl gå ut själv igen någon dag i veckan! ;) Vi har haft Orvar bortlämnade mellan fredag-lördag eftersom vi var borta och det är skönt att ha hittat en hundvakt som fungerar suveränt, de har tidigare haft boxrar så de är vana med hundar som har egna idéer... :angel:

Grattis, vad roligt!!
Vad innebär ett fältprov för Weimaraner?

Snurrfian: Jo, dom brukar ju vara ganska snabba med gliringar.... Dessa jaktgubbar alltså.. :D

Ipod är satt på jaktförbud, han körde en pinne i magen förra helgen, vilket inte läkte som det skulle, så igår fick vi ta en runda till djursjukhuset igen.
De valde att operera, så de öppnade upp såret, rengjorde på nytt och sedan sydde de ihop med drän.

Så ingen jakt för vår del på några veckor, han får nog följa med mig upp till Stockholm i morgon och få lite storstadsträning i stället :)

Stackars vovve då:( Men skönt att det inte blev värre!
Efter helgens jakt var vår också halt på ett framben. Nu har det gått över och vi ska ändå till veterinären i slutet av veckan (om de har tid, har inte kunnat ringa pga. trasig telefon så får fixa imorgon då jag kan låna en annan) så har inte varit så orolig.
Får hoppas att de kan fixa noskvalstren/att det är noskvalster bara.

Stackars Ipod! Pinnar är läskiga, en kompis munsterländare fick en pinne genom benet för något år sedan, det tog lite tid att läka det oxå! Men lite storstadsträning är nyttigt det oxå! Det skulle våran mupp behöva betydligt mer, vi brukar ha en vecka varje sommar i göteborg men i år fick han lov att stanna hemma eftersom det var lite mycket som skulle göras i göteborg. ;) Men det är nyttigt!

Grattis, vad roligt!!
Vad innebär ett fältprov för Weimaraner?

Samma som för vorsthe:D:angel:

Nä, men först ska de ha godkänt på eftersöksgrenarna, så det brukar man klara av på sensommaren. Eftersöksgrenarna innebär i korta drag att de ska gå ett släpspår på kanin och apportera en trut i vatten, svårigheten varierar beroende på klass. I EKL är det en apportruta också.

Sedan fältprovet då är som en praktisk jakt, fast med mindre skyttar och mer publik. Hundarna släpps i par, sedan ska hunden helst söka rätt vind själv och då gå mot vind och söka fågel. Domaren bedömer vidd, fart, reviering, följsamhet, stånd, avance, sekundering och rapportering.
Det absolut viktigaste då för en unghund som min är, är att de har bra fart och vidd, sen behöver inte alltid allt annat stämma, men egenskaperna ska liksom vara rätt.

Sen lägger man ihop poängen från eftersöksgrenarna, fältegenskaperna och apporteringen. Det har olika koefficient och sedan räknas det precis som på vilket prov som helst, över 160 poäng är 1:a pris, vi fick 158...

Min hund uppvisade i lördags total olydnad, men gott om vidd och förmåga att hitta fågel. Hon avancerade skitbra, glömde bara att stå för fågeln innan:angel: Sen uppvisade hon en väldigt fin apportering, på en fågel hon lyckades få tag på själv:eek: Och ja, när hon till slut dragit efter säkert 5-6 fåglar en ganska bra bit så trillade poletten ner och hon fick till ett superstramt stånd på en rapphöna. Där stod hon så stramt att hon knappt avancerade, drog såklart efter men jag hade tur att det var ett stengärde bakom så hon vände... Domaren tyckte att hon var en frisk fläkt och gav henne lite för höga poäng enligt mig, men det var ju kul ändå:p

I söndags klaffade det mesta, hon var lydig och sökte som hon skulle. Fick en situation i slutet på dagen, stod superfint, men då kom lördagstakterna tillbaka och hon stack efter i avancen...

Hoppas din hund kryar på sig!!

Senast ändrad:

ledsenipod.jpg

Såhär ledsen var han idag. Observera hur han håller fram benet med bandage efter droppet, så att man verkligen ska se att han är skadad på riktigt.... :D

Usch, tråkigt med hälta! Hoppas att det bara var någon lätt sträckning eller så då!

Snurrfian: Ja, fy! Han hade ett kvadratcentimeter stort hål, rätt in i buken :eek:
Han ser ut lite som Frankenstein nu, med flera stygn och en dräneringsslang... Och det är väldigt, väldigt synd om honom ;)

lady_vip: Jaha, sådäääär :angel:

Men oj, 158 poäng måste ju vara jättebra då ju! Även om hon tramsade :D

Ja nog ser man att det är synd om honom! ;) Funkar det bra med tratt för er? Våran huligan springer in i väggar, och har dessutom kommit på hur man trycker den bakåt för att ändå komma åt så när han opererade frambogen så drog vi på ett täcke istället så fort det hade läkt lite. BoT tunna täcke så han blev inte för varm men skyddade. Och när han hade dragit upp ett sår på benet som han inte kunde låta bli att slicka på så fick han ha en tröja på sig, och när han hade brytit klon så fick jag fixa en socka med kardborre och åtdragningssnöre som var luftig nog inne, ute hade jag köpt en som höll mot väta men den blev för tät att ha på inne.
Hm det händer en del runt honom med tanke på att han bara är dryga två år... :angel:

Han har nästan bara tratten när vi inte har full koll på honom, annars river han ner så mycket som finns...

Jag visste inte att katten var inne häromdagen, så jag släppte Ipod rätt in, med tratt.. Att han inte hade sönder mer saker är helt ofattbart! Stolar flög, vaser vältes, lampor trillade, mattorna låg på ett heeelt annat ställe än där de skulle och stackars katten var fullständigt livrädd och väldigt nära en hjärtattack.

Note to self - dubbelkolla om katten är inomhus, alla gånger, alla tillfällen :D

Men hjälp, vad mycket han har råkat ut för! Stackaren... Ipod är faktiskt inte alls pillig med såret än, han går mestadels utan tratten och försöker knappt slicka alls :) Men det kommer väl när det läker lite mer...

*kl*

Vi kämpar på med våra fasaner, han verkar ha fattat galoppen nu, så han får faktiskt fast dem. Förra gången var det lite si sådär med det. Idag hittade vi typ 10 fasaner och "bara" 15 rådjur... ;)

267644_10151144820969332_10811788_n.jpg

Vi ska ner till Växjö i helgen och då får vi gå både på rappisar men även passa på gris. Ska bli spännande, kanske skjuter jag första grisen?

Grattis Snurrfian och Lady_vip till era framgångar! :) Jag har span på en riktigt bra kull münstervalpar om någon är sugen... :angel: De är kusinbarn till min.. Eller hur det nu blir.

AraSlei - trist med Ipod, ska du låna en Münster så länge? ;)

Mantra: *jag ska inte ha någon valp just nu, jag ska inte ha någon valp just nu*
Sånt där är inte snällt Roxer!!! ;) Vi pratade om det senast idag om man skulle skaffa sig en hund till... Men inte riktigt än... tror jag kanske...:angel:

Vad spännande, lycka till! Hoppas att du får tillfälle att skjuta gris, det är riktigt rolig jakt :D

Tack, men jag tror jag håller mig till min handikappade stålle så länge..
Än så länge är han fortfarande lite matt efter op, men jag är rädd för att den normala energin kommer flöda tillbaka inom kort, och då har jag fullt upp :D

Det skulle vara om någon av dina hundar kan lära mig att apportera, så jag kan överföra det till min? Haha :p

Har du provat att klicka in apporteringen? Jag har klickat in apporteringen på Lillan och den är så jäkla bra om jag får säga det själv:D det bästa är att när jag sedan försvårar med olika vilt, tyngder osv så plockar jag fram klickern och bara klickar in det.

Hm jakthunds träff kanske? Så kan väl Lady_vip klicka in mig och AraSlei på apportering så kanske vi få våra yrskallar att förstå oxå... Även om min inte kan greppa så vore det kul att lära sig rätt, till nästa hund :angel:

Ni kan väl åka ner till Skåne:angel:

Fast klickandet är ganska enkelt iofs, kan förklara utförligare i morgon när jag sitter vid datorn.

(Förresten Snurrfian, kom jag på nu med tanke på jakthundsträff, så tror jag att du och jag var på samma bröllop förra sommaren, militäriskt på slott i huvudstaden:D, såg att du beskrivit det i någon bröllopstråd, sen har jag glömt det. Men jag kan ha tagit fel på användare..)

Eh... Nej :angel:

Jag har aldrig riktigt vågat mig på det här med klicker, mer än en gång, så Ipod är så gott som främmande för sådana ting. Men det skulle ju absolut vara värt ett försök, om jag kan få hjälp av tränare i början :)

Det låter så enkelt med klickning när alla beskrivit hur dom gör, men sen när jag provat själv någon gång har det inte gått.. sådär jättebra :angel: (läs: hund som totalignorerat en godiskastande, hoppande, SUPERGLAD matte för att i stället jaga svalorna som flyger retfullt nära....)

Snurrfian: Jakthundsträff med tillhörande klickerkurs tycker jag att vi slår ett slag för! :D

Senast ändrad:

Du kan inte köra klicker träningen inne nu när han ändå ska ta det lugnt?

*kl*
Vi har problem med en räv här, den har kommit på att om man drar över älven + en bit till så slutar drevet. Det slutar eftersom räven springer över en ganska trafikerad 80-väg. Sambons jaktkamrat har varit sjuk så de har inte kunnat göra några ordentliga pass heller.
I veckan höll hunden på att bli överkörd, tur nog av en bekant till oss som kunde stanna och kalla in hunden och tog med sig i bilen och mötte upp sambon.
Är några kilometer att köra nämligen om man inte tar sig över älven till fots så är inte så bara att hämta.
Ska börja behandling idag mot noskvalster också, vi får hålla tummarna på att det fungerar denna gången.

Jodå, om jag själv bara fattat hur man gör :D

Jag försökte klicka in honom för något år sen (klick - godis - klick - godis - klick - godis) men det gick inget vidare. Han fattade inte riktigt vad klicket betydde trots att jag gjorde så säkert 100 gånger. Antingen gjorde jag fel, eller så är hunden trög :angel:

Han är intresserad av godis och leksaker... till viss gräns..

Fast grejen är, tycker jag, att han måste förstå ganska snabbt att han ska göra något för godiset. Klicka och ge godis typ 5 gånger, pausa och gör det 5 gånger igen. Sen har jag börjat med nosduttande tex, håll fram handen och när han närmar sig handen klickar du. Nästa gång klickar du när han nuddar handen. Upprepa det ett par gånger till han förstår att han ska nudda handen och söker handen trots att du ändrar läge på handen.

Så kan du börja i stort sett med allt, dela upp i minibitar och se till att hunden får tänka själv vad som ger klick.

När det gäller apportering har jag använt en liten dummie. Jag har haft dummien i handen och klickat först nosande, sedan duttande. När hunden duttar väntar jag med klicket tills hon öppnar munnen eller börjar greja med den och utökar. När hon greppar klickar jag fort. Sedan lägger jag dummien på golvet och börjar om, utökar sedan tiden på hållandet. När hon kunde det la jag dummien längre bort för att hon skulle gå bort och ta, men klicket kom fort osv.
Sen har jag tränat in avlämnande separat, även bärandet, men allt med klicker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023