Sv: Jakthundstråden
Grattis, vad roligt!!
Vad innebär ett fältprov för Weimaraner?
Samma som för vorsthe
Nä, men först ska de ha godkänt på eftersöksgrenarna, så det brukar man klara av på sensommaren. Eftersöksgrenarna innebär i korta drag att de ska gå ett släpspår på kanin och apportera en trut i vatten, svårigheten varierar beroende på klass. I EKL är det en apportruta också.
Sedan fältprovet då är som en praktisk jakt, fast med mindre skyttar och mer publik. Hundarna släpps i par, sedan ska hunden helst söka rätt vind själv och då gå mot vind och söka fågel. Domaren bedömer vidd, fart, reviering, följsamhet, stånd, avance, sekundering och rapportering.
Det absolut viktigaste då för en unghund som min är, är att de har bra fart och vidd, sen behöver inte alltid allt annat stämma, men egenskaperna ska liksom vara rätt.
Sen lägger man ihop poängen från eftersöksgrenarna, fältegenskaperna och apporteringen. Det har olika koefficient och sedan räknas det precis som på vilket prov som helst, över 160 poäng är 1:a pris, vi fick 158...
Min hund uppvisade i lördags total olydnad, men gott om vidd och förmåga att hitta fågel. Hon avancerade skitbra, glömde bara att stå för fågeln innan
Sen uppvisade hon en väldigt fin apportering, på en fågel hon lyckades få tag på själv
Och ja, när hon till slut dragit efter säkert 5-6 fåglar en ganska bra bit så trillade poletten ner och hon fick till ett superstramt stånd på en rapphöna. Där stod hon så stramt att hon knappt avancerade, drog såklart efter men jag hade tur att det var ett stengärde bakom så hon vände... Domaren tyckte att hon var en frisk fläkt och gav henne lite för höga poäng enligt mig, men det var ju kul ändå
I söndags klaffade det mesta, hon var lydig och sökte som hon skulle. Fick en situation i slutet på dagen, stod superfint, men då kom lördagstakterna tillbaka och hon stack efter i avancen...
Hoppas din hund kryar på sig!!