Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Jag provade att klicka 'sitt' och 'ligg', och så godis direkt, men han verkade inte koppla då heller.
Det kanske måste vara något nytt som han inte kan? Som duttningen?

Spännande!
Vad gör man om han inte är så intresserad av själva belöningen? Han blir gladast av fysisk beröring, men tycker absolut godis är gott. Inte så att han gör vad som helst för en bit leverpastej eller korvbit, men den slinker ju ner utan problem, om han inte har roligare saker att kolla på/göra :p

Du ska ju definitivt träna inne och gärna då med smaskigt godis. Det kan vara så att han behöver träna upp det där med att tänka själv, mina gamlingar är inte särskilt fungerande på klicker, men det funkar hjälpligt. Den lilla som är tränad så från start gör hela showen när klickern kommer fram:D

Du ska ju inte klicka kommandon, du ska klicka hans egna initiativ, det är det du måste tänka på. Det är mycket väntan i början vid klickerträning. Du kan ju klicka ögonkontakt tex, egentligen vad som helst, bara hunden gör något.

Du ska ju definitivt träna inne och gärna då med smaskigt godis. Det kan vara så att han behöver träna upp det där med att tänka själv, mina gamlingar är inte särskilt fungerande på klicker, men det funkar hjälpligt. Den lilla som är tränad så från start gör hela showen när klickern kommer fram:D

Du ska ju inte klicka kommandon, du ska klicka hans egna initiativ, det är det du måste tänka på. Det är mycket väntan i början vid klickerträning. Du kan ju klicka ögonkontakt tex, egentligen vad som helst, bara hunden gör något.

Han brukar vara ganska finurlig att klura ut saker som kan gynna honom själv, så jag hoppas att polletten trillar ner hos honom, när den väl trillat ner hos mig :D

Aha :idea:
Nu blir jag riktigt sugen.. Tror att den gamla klickern ligger i någon låda hemma i Småland, så jag får nog införskaffa en ny imorgon.
Är det med klickerträning som det mesta träningen, att man bara ska träna i korta omgångar? Eller kan man ha den med hela tiden, och träna var gång han gör ett önskvärt beteende, typ ögonkontakt?
Kan man börja med det som 'inlärning'?

Jag klickade in gripandet på min vad gäller apporten eftersom han inte har så högt föremålsintresse och lite för att jag lyckades förstöra vårt berömord (fråga inte.. det var inte positivt laddat längre helt enkelt).

I början får man klicka för det mesta, så fort hunden gör en ansats. Speciellt om de inte är så motiverade av klickern, eller inte har fattat konceptet.

Hur går det med Ipods skada? Ska vi försöka få till en sån där miniträff iaf? ;) Jobbar inte så mycket just nu i veckoslutet som kommer..

*kl*

Har lyckats få tassarna på en mark som gästjägare/hundförare. Visade sig att det var samma mark som jag arrenderade förra året, så det blir trevligt att gå där igen. De behöver en stötande hund för att få fart på viltet, så jag förstår dem. :)

Vad kul att komma in som hundförare! Vi har ju än så länge mark så det räcker till, även om det nu verkar vara varg inne på marken igen. Jag vill ha spårsnö så man kan ha lite koll!! Vi har visserligen mark även på andra sidan vägen så där kan vi jaga, tack vare viltstängsel, men på den stora marken, med mosse verkar det som sagt vara något som stör just nu. Vi har åtelkamera uppsatt vid vildsvinsåteln och där brukar det även vara rådjur och älg men sista veckan har inte en enda synts till på kameran. Vildsvinen däremot verkar trivas bra! :D

Jag får nog ta och skaffa mig en klicker någon dag för att ialla fall träna mina små grå, och kanske lyckas få något att fastna hos Orvar oxå... :angel:

Ja, det är lite samma här. Så länge man kastar apporten är det inga problem med greppandet, men hur glad jag än är, och hur mycket jag än berömmer så är det inte roligt att greppa den från handen :p Och inte att hålla heller, även om han gör det..
Om jag inte leker fram greppandet, men då susar han iväg med den i munnen och tuggar hej vilt, vilket jag inte vill befästa alls.
Jag hoppas att vi kommer lösa det med klickern!
Hur gjorde du när du klickade in greppandet på din?
När lade du på kommandot?
Han är inte supermotiverad av klickern, så jag måste nog klicka på det allra mesta.. Allt typ :D

Ipods skada läker fint! Jag ska ta stygnen antingen imorgon eller på fredag :laugh:
Ja, absolut! Jag kan dock bara imorgon, har det tjockt på fredag, och sedan åker vi mot Småland på eftermiddagen. Ipod ska tillbaka, så han kan jaga nästa helg om det läker som det ska.
Hur har du det?

Vad roligt, grattis till marken! :laugh:

Fy vad otäckt med varg.. :crazy: Förstår verkligen att du väntar in spårsnön, det måste kännas lite tryggare när man vet vad som rör sig i skogarna...
Har hört att varg knappt går på vildsvin?

Hade nog inte jag heller gjort om jag varit varg, när man ser vilka skador de kan ge :crazy:

Vi har fått lodjur hemma, vilket syns tydligt på rådjursstammen.. De stackarna står ute på åkrarna och darrar, de vågar knappt gå in i skogen.

Haha. Du verkar ju ha riktigt bra ordning på din :D

Det har funnits varg av och till under många år nu på våra marker, och nej vildsvinen är ett dugg störda av dem, och ingen har någonsin sett ett slaget vildsvin, rådjur och älg hittar man rätt ofta...
Så ja spårsnö vore väldigt välkommet!

Lo har vi oxå en hel del, men den har minskat markant sen vargen kom, och rådjur har väl mer eller mindre flyttat ut på gärdena och i slyskog... ;)

Ordning på min huligan? :rofl: Han fungerar toppen i skogen, absolut men hemma är han rätt så ofta helt odräglig, jag får utbrott på hans sätt när vi går på koppelpromenader, går fint på slakt koppel för att rätt var det är hoppa ner i diket, i sidled vilket gör att det är mer tur än skicklighet som har räddat mig ifrån dikesbadning. :devil:
Han plockar från bord och köksbänkar om man lämnar honom ensam med något lockande, han tror att det är hans plikt att slicka allas händer och fötter, helst hela tiden. Och tar varje möjlighet att klättra upp i knät på besökare om de får för sig att prata med honom och klia lite på honom. :crazy:

Hahaha, jag känner igen det där, alldeles för väl :D

Idag hjälpte Roxer mig och Ipod att förstå det här med apportering och klicker lite mer, så nu känns det definitivt mer hoppfullt på den fronten!

Sen hann vi kanske med en ganska lång fika också :angel:

Kom och kläm på münsterländrar... ;) jag har gästrum om du inte är kattallergiker. :)

Du får gärna komma och trängas på mina 27 kvm, utan katt också :D
Soffan är inte stor, men skön!

Åh i dag har jag haft riktigt ont i magen över var hundskrället var, eller egentligen var det väl vårat fel som inte kollade gps halsbandet innan vi åkte ut men när jag hade släppt honom så drog han som en avlöning och jag började kika på handenheten för att upptäcka att det bara var ett ?... Så hunden var borta men han brukar ju som längst vara bort 20 min och kommer alltid på inkallning på hornet. Efter tio minuter började jag blåsa, efter 30 min kom maken och började leta utifrån mig, jag stod kvar och blåste för att är alltid enormt säker på att gå tillbaka där man släppte honom. Sen ställde sig maken där och jag gick till bilen för att åka runt och se om jag fick syn på honom någon annanstans, efter 1,5 h så bestämde jag mig för att åka upp en skogsväg, egentligen åt helt fel håll som det borde ha burit iväg åt, där stod han mitt på vägen och bara skaka, jättelåg och stel. Han var inte blöt mer än "skogsblöt" min första tanke när jag fick syn på honom var att han hade drullat i ån, men så blöt var han absolut inte. Restän av dagen har han varit fruktansvärt låg, kan komma och lägga huvudet i mitt knä ibland men mest ligger han bara ihop kurad.
Jag har gått igenom honom, millimeter för millimeter och klämt igenom och böjt ihop benen men igen reaktion överhuvdtaget.

Så nu är spekulationerna igång vad han har gjort och om han har mött något och i sådanfall vad. Det brukar inte finnas gris där, men vi funderar på om han kan ha gått på en sugga som han har fått en smäll av. Ett lo eller varg borde han ju ha några synliga skador av, älgar har han aldrig brytt sig om, och räv driver han med skall...

Men jag har sällan varit så lycklig som när jag fick syn på honom på skogsvägen.

Usch vad fruktansvärt! Har han mött gris innan?
Vi har fördelen att vi alltid hör boss, men eftersom vi bor så nära njuta större vägar är gpsen a och o här. Peppar peppar har den hittills alltid fungerat men börjar bli gammal nu

Usch, vad fruktansvärt!
Den paniken man får när hunden är borta så är ju inte nådig.. Kan tänka mig att det är ännu värre när man vet om att det går varg i närheten..

Vildsvin kan det ju säkert ha varit, vilken sort är kanske svårt att säga men.. De brukar ju kunna surna ihop om de tycker en hund är för närgången..
Men är det inte lite konstigt att han inte kom tillbaka till er om det var gris?

Vår mellanhund som vi gav bort i våras var livrädd för vildsvin, efter att ha blivit ordentligt jagad av en gylta. Han sprang tillbaka till husse, med gyltan 7 meter bakom i full fart, pappa sköt henne 3 meter från fötterna :p
Sedan dess vänder hunden ryggen till och morrar om det kommer gris... :angel:

Ja det är mycket märkligt att han inte kom tillbaka, någon av oss stod som sagt kvar där vi släppte hela tiden, och han kom från helt "fel" håll och var verkligen inte sig själv. Så nästa steg är att se till att komma iväg till vildsvins hägn för att se hur han beteer sig, vi har hittills inte varit säkra på om han har stött på vildsvin eller inte, han har varit intresserad där det har gått vildsvin men han har så vitt vi vet inte haft närkontakt med dem.

Maken tyckte att han hörde skall en gång under tiden han var borta, och jag blåste ju med jämna mellanrum så han borde ha koll på var vi var. Nej otroligt märkligt var det alltihopa och som sagt, hädan efter kommer jag att kolla GPS både en och tre gånger innan jag släpper honom igen. :crazy:

Men han brukar ju alltid gå med väckskall om han kommer på spår och sedan rejält drevskall i drevet och så kontaktskall på tillbaka gång. Han brukar vara otroligt tydlig i sina skall, det märktes en stor skillnad på skallet när han drev räv jämnfört med rådjur tex
Maken anklagade mig först att ha varit arg när han kom men jag har nog aldrig varit mindre arg vare sig på röst eller kropps språk, men ändå var han låg, han brukar ju vara väldigt lätt att "hissa" med glatt prat och glatt kroppspråk.

Finns det hägn i närheten? Ofta vi varit av med hundar under jakt har man kunnat pelja eller se att de kommit in i ett hägn på löpa och sedan inte hittat ut.

Fy sjutton så konstigt :crazy:

Iom att han var så låg låter det ju som att han har varit med om något riktigt obehagligt..
Men som Lady_Vip nämnde hägn, eftersom han alltid kommer tillbaka kanske det 'räckte' med att snubbla in i något sådant (om det finns i närheten dvs), och att han blev så låg av att inte hitta ut? Eller om han fastnat i pejlhalsbandet?
Eller så blev han rejält chockad av en gris, eller något annat. De kan ju trycka till dom rejält utan att lämna några ytliga spår.

Ipod har testats i Bodas vildsvinshägn (Mamima Jakt är det väl som har det) två gånger, en gång vid 8 månaders ålder och en gång som 2-åring (? kanske 3..). Första gången var bara för att se hur han reagerade på gris (han tog emot dom lite väl.. öppenhjärtligt :p) andra gången för att testas för Jägareförbundets vildsvinstecken, vilket han klarade utan anmärkning.
Jag var bara med andra gången, men tyckte att det fungerade väldigt bra där. Man ser ju verkligen hur de arbetar med grisarna, så det kan nog absolut vara en idé om ni tror att det var vildsvinskontakt som gjorde honom så låg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka