Sv: Jakthundstråden
Håller på att få spunk på att vara i Stockholm, och dessutom utan hund just nu, när de ringer hemifrån och berättar vilka bra jaktdagar de har haft i helgen och förra veckan
Jätteroligt för dom, jättetråkigt för mig, haha
Ipod var i närkamp med en stor sugga i fredags, där resultatet blev trasig väst och öm hund. Som tur var inga sårskador, men han var ganska mörbultad och lite halt även på lördagen, så då fick han vila.
En släkting har en 9-månaders valp efter Ipod som var med och jagade i helgen, och de sköt första rådjuret för honom vilket var jätteroligt! Jag fick en bild på valp+rådjur, och man riktigt såg hur stolt den lille var
Är det någon annan som varit ute med/utan sina hundar?
Eftersom jag lider av total hundabstinens just nu, så har jag börjat fundera på om man ska våga ta steget ut på de "riktiga" utställningarna till våren... Vi har ju bara ställt på Wachtelhundklubbens egna hittills, vilket har känts ganska tryggt. Det är inte bara våran där som är lite halvt ouppfostrad
Ipod är ju något hög, finns det några knep (t ex med hur man ställer dom) som får dom att helt magiskt krypa någon cm?
Vi har aldrig riktigt tränat på "utställnings-ställande" heller, men det måste väl gå att klicka in? Ska jag vänta tills apporteringen är helt inklickad innan jag börjar med det?
Apportträningen går förresten mycket bättre nu när vi använder klickern! Vi har kommit såpass långt att jag kan slänga/lägga ut apporten 5-10 m ifrån mig, och säga "apport" och han springer fram, riktigt hoppar på dummien och kommer glatt tillbaka med den i munnen
Han är inte riktigt 100%-ig med att komma tillbaka dock, ibland går han och lägger sig på mattan en stund innan han kommer ihåg att han måste tillbaka till mig för att få godisen...
Han greppar (hugger
) den nu med, om han sitter och jag ber honom att ta apporten, till skillnad från innan när han inte tog den om man inte antingen 'hetsade' upp honom, eller la den i munnen.
Det känns verkligen lovande inför jaktproven till hösten!
Vad skulle ni ha som nästa steg?
Utomhus med fler störningar än inne? Kasta längre?
Ska jag befästa apporteringen så att den sitter 100%-igt innan jag börjar med olika viltslag?
Tusen frågor, hehe. Är så galet träningssugen just nu, har inte varit hemma på ett tag och Ipod har som sagt inte varit här heller pg a jakt varje helg/i veckorna. Men på jullovet, då kör vi igång igen!
Ursäkta stavfel och grejer, är supertrött.