Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Vi har antingen gris eller hjort här nu och björn. Jag tycker både vildsvin och björn är bra mycket värre än varg så går inte i skogen så mycket längre med sonen.

Sambon har försökt lägga ut en åtel men inte till någon nytta vilket tyder på hjort, också skador på gran tyder på det så jag håller tummarna. Är lite roligt egentligen, det finns gris både längre upp och längre ned, men här håller de sig borta ifrån. Men de skjuts nog väldigt flitigt vid minsta åsynen.

Förstår det...
Jag tycker nog att varg är värre för hundarna ändå, det finns ju betydligt fler rapporter på vargdödade hundar än på björndödade, trots ett större björnbestånd. Björnen ser ju inte hund som en "inkräktare" på samma sätt som vargen gör.
Ipod är inte testad på björn, men det hade varit riktigt intressant att se hur han skulle reagera, med den skärpan han har tror jag faktiskt att han skulle försöka ställa björn, men det är ju såklart inget man vet utan att de har testats på det.
I småland har vi ju inte överdrivet mycket av varken varg eller björn, så jag tror inte att vi behöver oroa oss men.. :p

Vi har ganska mycket gris hemomkring, i somras hade vi över 30 st i samma havreåker :p Då jagades det ganska flitigt också. Är inte särskilt rädd för vildsvin faktiskt, det enda som är jobbigt med att röra sig ute i skogen med dom i närheten är att om Ipod är med så går han och halvskäller i kopplet när han får vittring, han kan inte riktigt behärska sig :D

Tillägg: Jag tror att vi kommer få en ganska stor vildsvinsstam i hela landet så småningom. Hemma hade vi de första strögrisarna för ungefär 8-10 år sedan, och idag har vi en väldigt kraftig stam. Visserligen fodrar vi också, så det bidrar ju såklart till att stammen växer men.. De sprider sig fort!

Senast ändrad:

Är det vildsvin behöver du inte vara ett dugg rädd för sonens skull iaf. Jag är skåning och för mig har det alltid funnit gris i skogarna här (född i mitten på 80-talet) och jag har då aldrig varit rädd för ett vildsvin trots att jag har jagat aktivt sedan barnsben och gått med hund i skogen hur mycket som helst. Vildsvin är väldigt fredliga, smyger oftast undan långt innan man ens märker dem.

Alla dessa hundskador pga vildsvin beror till 90% på att man jagar fel med övermodiga hundar. Där jag jagar finns gott om vildsvin, vi släpper mellan 5-15 hundar per släpp (4-6 släpp per dag) och de senaste 10 åren kan jag komma ihåg 2 hundar som blivit skadade av vildsvin, trots skarpa eftersök.

Vi har haft en person som blivit anfallen av ett skadeskjutet vildsvin så länge folk kan minnas. En tjej, hon klättrade upp i en julgran modell större tills grisen gav sig iväg:D

Så grisar behöver man inte vara rädd för, möjligtvis att de springer på en om de är jagade.

Precis!

Fast en vän till familjen blev faktiskt biten av ett vildsvin i foten för några helger sen :D
Han trodde att djuret var dött, men när han gick fram till det så gjorde den ett utfall och bet honom i foten, och släppte inte innan hans jaktkamrat stuckit den :p
Ingen skada skedd dock, tack vare kraftiga kängor!
Däremot har man ju hört om en del jägare som blivit nersprungna, men det har i princip enbart varit i jaktsituationer.

Här tycker jag att vi har mycket skador på hundarna pga. vildsvinen, men då handlar det om det som du tar upp lady_vip - övermodiga och tuffa hundar. Känner till personer med jakthundar som besöker djursjukhusen var och varannan månad för vildsvinsskador trots västar :(

Vet om en icke jägare som blivit jagad av vildsvin, ett par hundar av sällskapsmodell som skällde och retade upp en sugga med kultingar, förstår att grisen blev arg och försökte jaga bort dom. Lägg till att det var under hundförbudstiden, hundarna var lösa och människan sedan ville att alla skulle tycka synd om honom. Suck. I övrigt tycker jag inte att det är lätt att råka ut för vildsvinen om man låter och hörs normalt när man är i skogen, de är såpass skygga att de smidigt och tyst smyger iväg utan att man märker dom.

Ja, en del i min bekantskapskrets har också hundar som åker in och ut på djursjukhusen pga vildsvin. Det verkar dock som att västarna hjälper en del, åtminstone genom att förhindra att skadorna blir så allvarliga som de hade kunnat bli.

En kullbror till Ipod blev tyvärr sprättad så illa förra hösten att han inte klarade sig.. :(
Ipod har, peppar peppar, inte blivit skadad, däremot har han några repor i sin väst, så den har förmodligen bidragit till att han sluppit skador. Detta trots att han jagar vildsvin på ett dokumenterat "säkert" sätt.

Vad trött man blir då... Då får man faktiskt skylla sig helt och hållet själv..

Är mest rädd för att stöta på en sugga med kultingar, har barnvagn så är inte så enkelt att klättra upp i träd;)

Men vi har som sagt tur med vildsvinen hittills, jag tror nästan mer på hjort men är inte så lätt att spåra nu.

Nej inga hägn i närheten, viltstängsel mot vägen men det tror jag inte att han blir störd av, det finns hästhagar så han kan ev gått emot elstängsel men det har han gjort förr utan att bryr sig så mycket, han brukar pipa till och sedan ruska på sig och så stoppa fram nosen igen. :crazy:

Där jag har varit på kurs med honom så finns det vildsvins hägn, jag var välkommen förra hösten men då blev det aldrig av av olika andledningar men nu känns det rätt aktuellt. Så jag får nog ta och ringa dit och kolla om han har tid med oss snart för att veta lite mer.
Fast jag fick höra att en hund i närområdet hade blivit skadad av lo under helgen så det kan väl ha varit något sånt oxå.

Jag tror inte att han bryr sig om att sitta fast heller, och då borde han oxå ha skallat för han har väldigt lätt att ta till skall när han är lite frusterad. :angel: Vi har haft honom lite uppbunden vid sommarstugan, under uppsikt kanske ska tilläggas och det har krävts att man har varit i närheten för att han ska hålla tyst. :devil:

Här tycker jag att vi har mycket skador på hundarna pga. vildsvinen, men då handlar det om det som du tar upp lady_vip - övermodiga och tuffa hundar. Känner till personer med jakthundar som besöker djursjukhusen var och varannan månad för vildsvinsskador trots västar :(

Och jag vill även lägga till att jag tycker många jagar med fel typ av hund! Iallafall här omkring är det "populärt" med stora as till hundar, korsningar med laika, björnhund, jämte osv osv. Jag har sett några stycken jobba med gris och en vissa hinner helt enkelt inte undan smällar! Dom är för stora för att vara riktigt kvicka, och hur smarta och griskloka dom än är blir det farligt för hunden när den inte är snabb nog.

Det är stor skillnad på en wachtel på 15kg eller en tyskterrier på 10kg mot en spetskorsning på 30-40kg! Visst finns det många större hundar som är kvicka nog, men en del är det helt enkelt inte..

Lite så tänker jag :angel:

Och sedan lite KL:
Vi har kommit igång lite nu, sent om sider, med jaktsäsongen. Gåsjakt har vi varit ute på och varje söndag är vi ute i småsåter runt hemma efter rådjur, räv och hare! Min flathane har varit med några gånger och sprungit i skogen och skrämt fram vilt ;) Mer kan man inte kalla det, han varken skäller eller jagar men han dundrar runt som en orkan och får även den segaste hare på benen :D

I vanliga fall har vi en wachtelkorsning med som kortdrivande men hon har slutat skälla till och med på synkontakt så husse är lite förbryllad och försöker komma på vad som kan ha hänt.

Det är stor skillnad på en wachtel på 15kg eller en tyskterrier på 10kg mot en spetskorsning på 30-40kg! Visst finns det många större hundar som är kvicka nog, men en del är det helt enkelt inte..

Lite så tänker jag :angel:

En wachtel som min då, som i full kondis under jaktsäsong väger 29,8 kg? :angel:

stiligkille.jpg

:D

Senast ändrad:

Haha, det gjorde den :) Jag tror också att problemet är att många är för klumpiga helt enkelt. Tjejen som jobbade på Boda sa något om att de hundar som är för spårnoga och inte tar vilten så mycket "i vind" också har större skaderisk, eftersom de har sämre uppsikt när de går med nosen i backen.

Fast jag har aldrig träffat en wachtel som är så yttepytteliten att den bara väger 15 kg :p
Tror de ska väga 18-25kg enligt rasstandard, så visst är min ganska stor, men inte abnorm :angel: Såg flera stycken i hans storlek, och även någon större, på klubbens utställning i somras. Han är 55 cm i mankhöjd, så 1 cm för hög :) Dock får hans stora huvud honom att se ännu större ut.

AraSlei - har du koll på om det finns rödvita wachtlar? Alltså fläckiga som mina men "gulröda"? Har bara sett de helröda, så jag är lite nyfiken appropå en diskussion som förs inom münster just nu...

Så här säger rasstandarden:

Färg
Wachtelhunden indelas i två färggrupper:
Enfärgad brun, mer sällan även röd*, ofta med vita tecken eller skimmeltecken på bröst och tår.
Brun-, mer sällan även rödskimmel*. Grundfärgen består av bruna resp. röda* hårstrån tätt blandade med vitt, ofta med brunt resp. rött* huvud, bruna resp. röda* fläckar, brun resp. röd* mantel över hela ryggen.Till denna färggrupp hör också skäck med vit grundfärg och stora bruna resp. röda* fläckar eller ”tiger”, där den vita grund färgen är blandad med spräckligt eller prickigt brunt eller rött*.
Inom bägge färggrupperna förekommer röda* tan-tecken över ögonen, på nospartiet, benen och runt anus.
*) Hit hör alla förekommande rödaktiga (rävröd eller hjortröd) nyanser.

Jag har aldrig sett någon sådan, men jag antar att de finns :)

Var det det där om att de hittat röda valpar i en kull med bruna föräldrar?

Tillägg: När jag googlade "rödskimmel wachtel" kom bl a denna bilden upp, från finska wachtelhundklubbens hemsida:

img_1496.jpg

:)

Senast ändrad:

Jag erkänner att jag trodde dom vägde mindre! Men med tanke på att min 58cm höga flat väger 34kg i rätt kondition så inser jag själv att det var snålt tilltaget :)

Det är ju inte alltid så lätt att uppskatta vikten på dem :)
Jag trodde t ex att flattarna var mycket större och tyngre :angel:

http://extrasida.se/upload/120020511.pdf

Var tvungen att googla lite till.. ;)

Ja, det är lite lustigt, för det har dykt upp fler röda valpar i de nordiska länderna som det verkar... Alla är nog lite tagna på sängen. ;)

Vad gäller vikt förresten, min yngre hund som är 54 cm hög väger mellan 24,5 (tunn som bara den) och 26 kg (toppform) beroende på. Gamlingen som är 55 hög väger mellan 26,5 kg till 28 kg (rund). Finns vissa tikar som är väldigt små, de ligger på 14-15 kg kanske, men då är de klent byggda. Normalt är nog runt 20-22 kg för tikar skulle jag säga. Wachtlarna upplever jag som lite tyngre i kroppen.. så lite mer för dem.

Dom ÄR både större och tyngre "egentligen". Jag skyller allt enbart på beauty before brains-avlarna. Tydligen är hundar som är 65-67cm höga och väger 35-45kg snyggare än hundar som följer rasstandarden och är 58-63cm och väger 25-35kg. Hållbarhet, smidighet osv tänker dom inte på! Några enstaka uppfödare förstår att less is more och avlar på mindre hundar.

Det är intressant med hur hundar är byggda tycker jag! Hur olika raserna är trots att mankhöjden är ungefär densamma. Och även inom raserna. Vi har ju två kullbrorsor, och båda är lika höga +/- någon centimeter, min väger som sagt ca 34kg i matchvikt och sambons väger bara knappt 27kg i "samma" kondition. Min är liksom mer lagd åt bodybuilderhållet ;)

Visst är det så, helt opassande hundar. Jag vet också folk med klippkort hos veterinären, men de jagar helt galet eller har fel hundar. Jag släpper själv mina stora hundar i grismarker, men de går inte på gris öht, det tycker jag inte hundar över 30 kg ska göra, generellt.

Jag känner en kille som alltid har hundar på djursjukhuset, men han är också den enda jag vet som släppt en hund med både munkorg och kevlarväst på jakt...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka