Sv: Jakthundstråden
Tack
Gammelman var lite mer tålmodig med luvan än vad Ipod var
Jotack... Mamma hann precis få tag i julskinkan innan Ipod hann sätta tänderna i den, hon hörde hur han prasslade med folien...
Vi var och jagade på Torpa Stenhus i lördags btw, och jag gick för första gången med som hundförare på annan mark än vår egen
Jag gick ihop med pappa (för att inte gå vilse, hehe

) och Ipod.
I första såten så var vi fem hundförare (fast jag och pappa gick ihop då), och 4 wachtlar, och det började driva på det flesta håll efter bara någon minut. Efter en knapp kvart fick Ipod upptag på älg ca 500 meter från oss och jobbade med den en stund.
När vi hade knatat på ytterligare så kom vi till en skogsväg där vi stannade och kollade gpsen, och när pappa stod där och grejade med den så ser jag hur det kommer en stor galt emot oss, på kanske 80 meter.
Jag hade inte brytt mig om att ta med min bössa eftersom han hade sin, så jag stötte honom i sidan och väste "gris!!", så då blev det brått.. Pejlen rök i backen, av med bössan som hängde på ryggen, av med handskar och kikarskydd och sedan göra sig skjutredo. Det var några stressiga sekunder
Grisen kom ju för hund så han hade ganska bra fart, och jag har nog aldrig riktigt fattat hur blinda de är förrän då. Jag satt på huk i vänstra hjulspåret och pappa typ i mitten, men när grisen kom in på 20 meter så flyttade jag mig faktiskt, det kändes som att han var på väg att springa ner mig.
När jag halvreste mig så såg han oss och vek av, och då sköt pappa.
Grisen sprang en bit först, men lade sig typ 30 meter längre bort. En ganska rejäl galt på drygt 100 kilo. Kul!
Ipod var 1,3 km bort och jobbade med den där älgen, men vi fick skjuta för hans kullbror ivf

Det var verkligen en adrenalinkick att ha en så stor gris springandes rätt emot en!
På två såtar sköts det totalt 3 galtar, 2 för Ipods helbror och en för hans far. Vi sköt bara gris och Ipod höll sig mestadels sysselsatt med älg, och den gris han jobbade kom aldrig i pass, så tyvärr blev det inget skjutet för honom.
De trodde att det rörde sig en grupp om ca 15 grisar på ungefär 450 ha, så markägarna var väldigt nöjda med hundarnas arbete och utdelningen som blev. De hade bara skjutit 2 grisar på marken tidigare.
Bra reklam för wachtelhunden!