Sv: Jakthundstråden
Jag skulle lära in ett ut-kommando. Har gjort det på min yngre just för att han inte sökte ut vid arbete i vatten. Börja på land på kort avstånd och utöka sen. Var bor du? Om det inte är för långt kanske vi skulle träna lite ihop.
Ja, det var något sånt jag tänkte mig
Hur har du gjort då? Lagt dummiesar på rad, så hunden först får hämta en som är nära, nästa längre bort osv?
Jag bor i Stockholm pg a studier, men hunden befinner sig hos mina föräldrar i Småland, ca 40 minuter från Värnamo. Dessvärre är han sällan här i stan eftersom han inte trivs i lägenhet, annars hade jag gärna tagit träningssällskap!
(Och jo, det är ett evigt flängande Stockholm-Småland nu under jaktsäsongen
)
squarepants skrev:
Befäst Ut riktigt ordentligt på land med linjetag och riktade sök, utöka sedan till att skicka linjetag ÖVER vatten och låt honom söka på andra sidan. Då kommer hunden ha i minnet att fåglarna ligger långt ut och ta sikte dit. Men testa honom då och då med fågel närmare för att kolla så han följer vittring. Tänk på att lägga på vatten när ni har vinden i ryggen, undvik rak motvind för då blir det jätteenkelt för honom.
+ lady_vip
Linjetag och riktade sök?
Du talar till en total novis vad gäller apportering
Vi har tränat apportering enbart för unghundsprovet (för 3 år sedan) och nu då inför öppenklass, i övrigt apporterar vi inget, det är bara ett nödvändigt ont (
) inför just proven.
Idag körde vi i en damm vi har hemma, och då lade jag i en dummie och kastade i en från motsatt sida där hunden var, så han fick simma tvärs över vattnet (ca 40 m) för att hämta. När han ser var de landar så är det inga problem för honom att söka ut, men dummien som jag lade i söker han inte ut till, han kommer bara halvvägs innan han vänder.
Vid ett träningstillfälle i förra veckan var vi i en liten sjö, och gjorde likadant där - gick över till motsatt sida och lade i en fågel, och kastade en strax efter att skott avlossats. Då simmade han utan problem tvärs över (ca 100-120 m) och hämtade den kastade fågeln men gick sedan upp på land, simmade efter någon minut tillbaka - med fågel - efter inkallning av husse.
Andra fågeln sökte han inte ut till förrän jag skjutit ett skott till. Då letade han upp den i vassen, gick upp på en liten 'ö' strax innan land, lade fågeln där och simmade tillbaka....
Nu på provet hade vi liksom hoppats på vinden rätt i nosen, och hade nöjt oss om han hämtat en fågel
Såhär ser momentet ut på provet, om det kan hjälpa till att klura på bra övningar:
Vattenarbete
Avser att pröva hundens villighet att gå i vatten, simförmåga samt även hundens förmåga att i vass finna och apportera vit- eller andfågel.
Provet genomförs på följande sätt: Förare och hund befinner sig, om möjligt i sidvind, ca 30-50 meter från i vass utlagda fåglar (2st). Ett skott avlossas från land. Hunden ska från anvisad plats på uppmaning simma ut och söka efter fågeln samt apportera.
Vattendjupet ska vara sådant att hunden måste simma minst 2/3-delar av sträckan. Föraren får dirigera hunden till sökområdet men hunden ska sedan uppvisa ett eget sök.
Föremål för bedömning: Hunden ska frimodigt gå i vatten och simma. Dessutom ska hundens arbetsvillighet, sökets effektivitet, apporteringsförmåga och förighet bedömas.
Vid bedömningen skall hänsyn tagas till den hjälp hunden kräver för att klara uppgiften. Hund som inte apporterar minst en fågel får ej godkännas.