Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Kan berätta att vi har två jakthundar nu i familjen!
Stövaren till hare och räv, dvärgschnauzern till möss och sorkar:D Igår hittade han en håla som han grävde upp och sökte runt efter möss, tycker det märks att han inte har noskvalster längre

Härligt!

KL

Här har vi en PBGV på tre och ett halvt, i huvudsak jagar han rådjur.
Nu äter vi frukost och ska sen ut i skogen för lite släpp! :)

En fråga:

Hej,

Kan man börja jaga med en lite äldre hund eller är den "förstörd" om man inte börjat från det att hunden var valp?

Hur gör man i så fall?

Sv: En fråga:

*kl*
Jag blir verkligen bara mer och mer sugen på en gotlandsstövare:d
Lagom storlek, vänlig, lättlärd och snäll mot barn är den förutom jaktegenskaperna!Däremot tyckte inte sambon att den verkar helt bra, han mummlade något om hög i baken efter att ha sett en film. Men om jag köper en så kan han ju jaga den åt mig:idea:

Däremot känns det svårt att veta vilka linjer som är bra, finns bara en eller två jaktchampions i Sverige (världen...) om man ska tro jakt och jägare. Dessutom så startas få i jaktprov så man skulle få lite på ägarens ord om att det är bra hundar.

Men jag har faktiskt flyt för en gångs skull och en av mina gamla klasskompisars föräldrar har kennel där de ska födda upp gotlandsstövare så de har två (har innan fött upp finnstövare). Dessutom bor de i länet, mindre än 10 mil bort så borde inte vara för svårt att få se dem "in action":)

*KL*

Nu har vi vilat upp oss efter gårdagens prov!
Vi blev utan pris, men är nöjda ändå.
Såhär slutade det:

1. Skogsarbete:
A. Sök: 8
B. Upptagsförmåga: 8
C. Drevförmåga: 8
D. Skall: 6 (Ärlig i skallet men något hård)
E. Samarbete: 7
2. Släpspår: 1 (Kommentar: Spårar fram till kaninen och greppar den, men återvänder till föraren utan)
3. Apportering: 7
4. Vattenapportering: 1 (Kommentar: Simmar bra men finner ej fåglarna)
5. Skottreaktion: 8

8 är max, 2-3 poäng är godkänt.

De momenten han gjorde bra, de gjorde han riktigt bra, och de momenten som var.. inte så bra.. :D

I vattnet sökte han inte ut riktigt, han kom inte längre än 30 meter ut (fåglarna låg 50 meter ut) och det var vind från stranden, så han fick aldrig någon vittring på dom. Tyvärr. Ingen av hundarna på provet klarade vattnet, så det var tråkigt.
Släpspåret gick bra ända tills han sprang på älgslag, då var det lite mer intressant :angel: Han hade dock med sig kaninen ända tills han kom till diket som avskiljde skogsområdet från åkern där utgångspunkten var, men släppte den när han hoppade över där.

Han skötte landapporteringen riktigt snyggt, så nu ska vi träna släpspår och vattenapportering, så blir det nog ett nytt försök i höst! :)

Vad kul! Det känns lite som om man har "glömt" bort apporteringen lite när man pratar avel på wachtel, men det börjar väl komma tillbaka igen!

Ja, det var riktigt roligt faktiskt! Det viktigaste för oss är u att han får bra betyg på skogen, för där vet vi att han är jämn och arbetar väl. Domaren tyckte han var lite hård i skallet, eftersom han inte väcker så mycket, han skäller enbart när han har vilt framför sig.

Ja, och jag tror att det är en anledning till varför det är så få startande på proven.. Folk tycker att det är för mycket arbete med apporteringen, vill man ha en apporterande hund så väljer man ju i regel inte wachteln..

Nu är det full träning som gäller!

Är det någon som har tips på hur man ska få dem att söka ut mer i vattnet? Får han vittring på fågeln så hämtar han den på långa håll, men får han inte det så simmar han tillbaka till föraren igen, och söker inte ut mer än 30 meter. Kommandot 'ut' fungerar inte, och jag vet inte riktigt hur vi ska lära in det heller? Det kanske är bäst att befästa det på land först?

Vid landapporteringen gör han ett riktigt bra sökarbete och ger sig inte förrän han hittat apporten.

Senast ändrad:

När det gäller vatten så har våran varit försiktig ibörjan men nu får man ju snarare skrika sig blå för att få in honom igen. :crazy: Vi fick ju "valla" in honom med motorbåten i sommarstugan för att han bara simmade utåt. Men lite konkurrans brukar ju kunna få dem att jobba bättre, vi simmade en del tillsammans med honom förra sommaren, och när det blev "bråttom" att hitta pinne före matte/husse så sökte han ut snabbare och längre.

Jag skulle lära in ett ut-kommando. Har gjort det på min yngre just för att han inte sökte ut vid arbete i vatten. Börja på land på kort avstånd och utöka sen. Var bor du? Om det inte är för långt kanske vi skulle träna lite ihop. :)

Befäst Ut riktigt ordentligt på land med linjetag och riktade sök, utöka sedan till att skicka linjetag ÖVER vatten och låt honom söka på andra sidan. Då kommer hunden ha i minnet att fåglarna ligger långt ut och ta sikte dit. Men testa honom då och då med fågel närmare för att kolla så han följer vittring. Tänk på att lägga på vatten när ni har vinden i ryggen, undvik rak motvind för då blir det jätteenkelt för honom.

För att spinna vidare på det med arbete i vatten, så brukar jag ha min sambo att kasta från andra sidan av en vik, å eller liknande, så att hundarna får lära sig att simma 75-100 meter enkel väg. Vissa får problem med att hundarna går upp på andra sidan och sen inte vill simma tillbaka, men det har aldrig hänt mig.

Någon som har kul tips på apporteringsövningar? Vi har jättefin apportering och väl inlärda grunder, så då vill man ju utmana och göra lite nytt! Hon kan dirigering, linjetag, fria sök, rutan, solfjädern osv. Jag brukar försvåra med avstånd, störningar och miljöskillnader, men det måste ju finnas 1000 roliga övningar man kan göra!

Jag skulle lära in ett ut-kommando. Har gjort det på min yngre just för att han inte sökte ut vid arbete i vatten. Börja på land på kort avstånd och utöka sen. Var bor du? Om det inte är för långt kanske vi skulle träna lite ihop. :)

Ja, det var något sånt jag tänkte mig :) Hur har du gjort då? Lagt dummiesar på rad, så hunden först får hämta en som är nära, nästa längre bort osv?

Jag bor i Stockholm pg a studier, men hunden befinner sig hos mina föräldrar i Småland, ca 40 minuter från Värnamo. Dessvärre är han sällan här i stan eftersom han inte trivs i lägenhet, annars hade jag gärna tagit träningssällskap!

(Och jo, det är ett evigt flängande Stockholm-Småland nu under jaktsäsongen :p)

squarepants skrev:
Befäst Ut riktigt ordentligt på land med linjetag och riktade sök, utöka sedan till att skicka linjetag ÖVER vatten och låt honom söka på andra sidan. Då kommer hunden ha i minnet att fåglarna ligger långt ut och ta sikte dit. Men testa honom då och då med fågel närmare för att kolla så han följer vittring. Tänk på att lägga på vatten när ni har vinden i ryggen, undvik rak motvind för då blir det jätteenkelt för honom.
+ lady_vip

Linjetag och riktade sök? :confused: Du talar till en total novis vad gäller apportering :D
Vi har tränat apportering enbart för unghundsprovet (för 3 år sedan) och nu då inför öppenklass, i övrigt apporterar vi inget, det är bara ett nödvändigt ont ( ;) ) inför just proven.

Idag körde vi i en damm vi har hemma, och då lade jag i en dummie och kastade i en från motsatt sida där hunden var, så han fick simma tvärs över vattnet (ca 40 m) för att hämta. När han ser var de landar så är det inga problem för honom att söka ut, men dummien som jag lade i söker han inte ut till, han kommer bara halvvägs innan han vänder.

Vid ett träningstillfälle i förra veckan var vi i en liten sjö, och gjorde likadant där - gick över till motsatt sida och lade i en fågel, och kastade en strax efter att skott avlossats. Då simmade han utan problem tvärs över (ca 100-120 m) och hämtade den kastade fågeln men gick sedan upp på land, simmade efter någon minut tillbaka - med fågel - efter inkallning av husse.
Andra fågeln sökte han inte ut till förrän jag skjutit ett skott till. Då letade han upp den i vassen, gick upp på en liten 'ö' strax innan land, lade fågeln där och simmade tillbaka....

Nu på provet hade vi liksom hoppats på vinden rätt i nosen, och hade nöjt oss om han hämtat en fågel :D

Såhär ser momentet ut på provet, om det kan hjälpa till att klura på bra övningar:

Vattenarbete

Avser att pröva hundens villighet att gå i vatten, simförmåga samt även hundens förmåga att i vass finna och apportera vit- eller andfågel.
Provet genomförs på följande sätt: Förare och hund befinner sig, om möjligt i sidvind, ca 30-50 meter från i vass utlagda fåglar (2st). Ett skott avlossas från land. Hunden ska från anvisad plats på uppmaning simma ut och söka efter fågeln samt apportera.
Vattendjupet ska vara sådant att hunden måste simma minst 2/3-delar av sträckan. Föraren får dirigera hunden till sökområdet men hunden ska sedan uppvisa ett eget sök.

Föremål för bedömning: Hunden ska frimodigt gå i vatten och simma. Dessutom ska hundens arbetsvillighet, sökets effektivitet, apporteringsförmåga och förighet bedömas.
Vid bedömningen skall hänsyn tagas till den hjälp hunden kräver för att klara uppgiften. Hund som inte apporterar minst en fågel får ej godkännas.

Jag tycker nog det är lite kallt i vattnet för att själv ge honom konkurrens om de där jädrans fåglarna :angel: Men det kanske skulle fungera om vi hade i gammelhunden som apporterade samtidigt? Borde ge konkurrens..
Gammelman har stort sök vid vattenapportering, och fick så gott som full pott när han gick öppen klass (tappade ett poäng i skogen på skallet, resten 8or)

Han är dock en naturbegåvning på apportering, den enda träning han fick var unghundsprovet 4 år tidigare och att vi slängde två kråkor dagen innan provet, så vi kan inte ta åt oss äran för den apporteringen :D

Senast ändrad:

Jag tycker nog det är lite kallt i vattnet för att själv ge honom konkurrens om de där jädrans fåglarna :angel: Men det kanske skulle fungera om vi hade i gammelhunden som apporterade samtidigt? Borde ge konkurrens..
Gammelman har stort sök vid vattenapportering, och fick så gott som full pott när han gick öppen klass (tappade ett poäng i skogen på skallet, resten 8or)

Han är dock en naturbegåvning på apportering, den enda träning han fick var unghundsprovet 4 år tidigare och att vi slängde två kråkor dagen innan provet, så vi kan inte ta åt oss äran för den apporteringen :D

Mes! ;) Lite får man väl offra för sina hundar? ;) Men jag tror absolut att det kan fungera med gammelhunden oxå! ;) Om han är lik våran så kan jag tänka mig att det även är lite: Vad ger det mig? Dvs våran har full koll på att jag vill att han ska hämta pinnen i vårat fall, men han "ifrågsätter" vad han vinner på att han hämtar den. Så finns det även delar av, "jodå jag vet att jag ska hämta pinnen men på vägen kom jag på något annat jag hade tänkt göra" :D

Ut-kommando kan du nästan träna utan dummie i början. Du börjar med att bestämma vilket ord du vill ha som kommando och ev handtecken. Sen lägger du ut ex. en korvbit några meter från hunden, sätter honom bredvid dig och skickar med ett ut. Notera att det bara är ordet vi vill åt. Tycker han att apporter är jättekul så kan du ta en sån också, men fokus ligger inte på apport i det här läget. Sen utökar du. I början så är det bra om du lägger korven på en tallrik eller något som syns som en "måltarget", dvs att hunden i början vet vart den ska. När hunden fattar vad ut betyder (spring rakt fram tills matte säger stopp) så kan du börja gömma tallriken och skicka med ut rakt mot där tallriken är. Retrieverfolket lägger ofta på en mjuk stoppsignal på hundarna och sen en närsökssignal när de är framme vid platsen för dummien. Vi ska ju helst inte styra hundarna så mkt vid prov så jag brukar försöka skicka med ett ut åt rätt håll och sen hoppas att han slår på näsan.. Sen kan du börja göra om samma sak med dummies. Ställ en vit dummie några meter ifrån dig och skicka hunden med "ut".

Fasen, om du är i Stockholm skulle vi kunna ses så kan jag visa hur man kan jobba med ut. Finns lite olika varianter... Har ju en hund att visa med. ;)

Senast ändrad:

Tack, det ska vi absolut testa! Han är i regel ganska lättlärd, och är det något gott inblandat så gör han nästan vad som helst :D Han lärde sig att spela död på 30 minuter, haha.
Han vill ju så gärna vara till lags, så får man bara in det där ut-kommandot så att han förstår att han måste söka ut mera så tror jag att det ska fungera.

Ja, jättegärna! Jag har i princip bara sett 'riktig' apportering på mässor, så det hade varit superkul! Har du tid i veckan? :D

Mes! ;) Lite får man väl offra för sina hundar? ;) Men jag tror absolut att det kan fungera med gammelhunden oxå! ;) Om han är lik våran så kan jag tänka mig att det även är lite: Vad ger det mig? Dvs våran har full koll på att jag vill att han ska hämta pinnen i vårat fall, men han "ifrågsätter" vad han vinner på att han hämtar den. Så finns det även delar av, "jodå jag vet att jag ska hämta pinnen men på vägen kom jag på något annat jag hade tänkt göra" :D

Jag ska se om jag kan hitta någon varmfodrad våtdräkt, så kanske det går ;)

Jag tror problemet är att han inte riktigt förstår vad som begärs av honom i vattnet, han ser nästan sur ut ibland, som att vi lurat honom att leta efter något som inte finns :p
Eftersom att han så gärna söker och hämtar på land, tycker att det är skitkul att bada och dessutom gärna vill vara till lags så känns det nästan som att han inte förstår uppgiften... Det är bara när han inte vet var apporten finns som han inte hämtar, ser han var den landar så är det full fart ut!

Men eftersom att han troligtvis har en släng av koncentrationssvårigheter så finns det absolut delar av "jodå jag vet att jag ska hämta pinnen men på vägen kom jag på något annat jag hade tänkt göra", typ jaga skräddare, eller varför inte båtar....... :angel:

Då har vi haft älgjaktspremiär här hemma!

Det blev en kviga för min grabb igår :laugh: Han gjorde ett bra arbete, lyckades vända den precis när den var på väg ut ur såten och sen gick det förbi en av passkyttarna som sköt den.

Idag har vi kört släpspår, samt land- och vattenapportering, vi ska försöka i öppen klass igen nästa helg.

Släpspåret gick bra, landapporteringen riktigt bra och vattenapporteringen gick ok. Vi behöver nog fortfarande lite flyt där, men idag sökte han ut ordentligt och gick upp på land på andra sidan sjön (ca 60 m från utgångsplatsen). Sen att han behövde en del övertalning för att ta med fågeln och simma tillbaka till husse därifrån är väl en annan sak :p Nu sökte han ut ordentligt ivf.

Någon annan som jagat i helgen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka