Sv: Jakthundstråden
Att veta att man får bra hjälp är faktiskt guldvärt! Är faktiskt en släkting på den kliniken som är släkt med sambon, så är väldigt familjärt ställe för oss
Jag ser faktiskt inte något problem med att köpa hund från blocket, MEN det ska vara från en seriös person. Om det är renrasigt så ska det vara skk-reggat t.ex. Fast vi är inte helt främmande för tanken på en jakthund som är blandras, men då så ska det vara en plan med den aveln med. T.ex. så är det folk som försöker få fram bra vildsvins/björn hundar genom korsning. På en stövare så är det inte direkt någon priskillnad om det är skk, oreggat eller bland
Däremot så är jag lat, tycker väldigt mycket om kopahund.se för där får man en länk till hunddata och kan titta direkt på föräldrarna. Mycket bättre än att behöva söka rätt på dem, tar ju typ 3 sek extra
Tycker faktiskt att de flesta som avlar på schiller (det som vi har) bara använder bra hundar med meriter. Däremot ger jag inte mycket för att det står rådjursren faktiskt, vet om de som har elat bort det och tror inte att det bara är att fråga uppfödaren och få ett bra svar.
Min nuvarande lillaskit hittade jag på blocket, svarade på en annons om hans son men uppfödaren tyckte vi lät så bra att hon hellre vilje sälja sin avelshane till oss
Vi var enda som fick ens veta att han var till salu.
Egentligen letar vi inte hund ( i alla fall inte stövare), eller sambon gör inte. Jag funderar på om det kanske vore bra med en till om vår skulle bli värre.
Men jag tycker om att titta då och då på vad som finns och jag tycker att det är en ökning på dessa stora stövare. Jag tror att det har att göra med vildsvinen, för till räv och speciellt inte hare går inte många till.
För oss som inte har problem med vildsvin/lo/björn känns ingen av de raserna så bra, utan vi kommer hålla oss till de svenska och då framför allt schiller.
Jag skulle kunna tänka mig en gotland också, men schiller är den hunden som passar bäst annars och som rent jaktmässigt det finns bäst erfarenheter utav.
Just schilleraveln är ju liten nuförtiden vilket faktiskt är bra tycker jag. Känns inte som om någon avlar "bara för att" faktiskt utan det är alltid en bra tik + hane vad jag har sett. Sen finns det alltid idioter
Tror att den ändå är så bra har att göra med ett kunnigt avelsråd som har koll på ungefär alla hundar i sverige (fråga mig inte hur de lyckas!) och är ganska på de hundägare som har en hund de vill ha in i aveln. Sambon har de ju t.ex. pratat med i olika vändor och velat ha vår hane meriterad. På min snabbkoll så var en de flesta hanarna räv ch. och tikarna hade gjort prov med bra resultat. Ska kolla annonsen från gotland bara, där står det inget om skk-reg så den lämnar jag öppen om det är bra hundar eller ej