Jakthundstråden

Sv: Jakthundstråden

Liten, men fin :D

Han kommer inte att bli en stor hane. Skulle tippa på 60 cm när han växt färdigt (är ca 57 nu bara), men jag tror han kommer att bli kraftig och fin ;)

Vilken härlig bild på en fin hund!! :love:

Min pappa har en Gordonsetter =) Inte riktigt samma sak, men nära :P

*kl*
Drar upp denna gamla tråd då jag inte hittar den gamla längre tråden men inte orkar starta en ny:o

Hur går det för er alla jakthundsägare nu en liten bit in i säsongen? Vår kille (stövaren) jagar helt okej nu efter en noskvalstersbehandling men har jagat rådjur en gång. Annars så har det både varit räv och hare! Nästan hela förra säsongen jagade han ingen hare pga. noskvalster så är skönt att se att han kan.
Men tyvärr fungerar det inte utanför jakten, han har fått flytta ut efter han bet mig (sover hos svärisarna de flesta nätterna) men han är extremt spooky. I ena stunden kan han vara glad och nästa resa ragg. Han är självklart ordentligt genom kollad av veterinär som tyckte det var den friskaste hunden han hade sett så tror det är något mentalt. Vi får se hur länge till han kommer leva, så länge jakten fungerar vill nog min sambo ha kvar honom.

Men nu efter att han bet mig är det en person som vill avla med honom. eftersom han vill ha skarpare hundar. Tycker inte det känns bra för fem öre och hittills har det varit nej.

Men nu efter att han bet mig är det en person som vill avla med honom. eftersom han vill ha skarpare hundar. Tycker inte det känns bra för fem öre och hittills har det varit nej.

Det var nog bland det dummaste jag läst! :eek::eek:
Oprovocerad aggressivitet/osäkerhet/rädsla är långt ifrån samma sak som skärpa. Bra att du sa nej.

Jo, jag tyckte också det. Sen är en stövare för mig en hund som man lever och bor med tillsammans med sin familj och inte en hundgårdshund. Tycker att stövare överlag är trevliga hundar, om man vill ha något skarpt (eller dumt i huvudet) så ska man vända sig till andra raser.

Men du jagar/apporterar väl med dina/din om jag kommer ihåg rätt?

Jisses inte undra på att man kan träffa på stövare som är lite knäppa om det finns sådan som vill avla på sånt!

Vi laddar inför släpp premiär nästa helg! Egentligen får vi ju släppa redan på måndag men det var det där med tiden oxå. :angel: Men han var med lös ut i dag när jag skulle skjuta ett skott med en "ny" hagelbössa och han blev helt sjövild av skottet, men efter lite återhutning så gick han fot igen och släppte tankarna på att söka ut. Men det blev inte mer än ett skott, bössan passar mig inte riktigt så jag ska ha makens bössa i skogen nästa helg så får jag bygga på min "nya" (bättre beg) så den passar mig.
Annars så är jag lite fundersam på om han kan ha några urinstenar, i fredags kissade han länge och utan något riktigt tryck i strålen, jag pratade lite med en kompis som är leg djursjukvårdare och vi kom fram till att jag skulle avvakta under helgen så skulle hon fixa in oss på måndag, om det inte blev sämre förstås, vilket det inte har blivit så imorgon blir det nog UL för att vara på den säkra sidan!

Annars är han fullständigt odräglig att gå med i koppel just nu, eller ialla fall enligt mina mått, men det jobbas på dagligen så det blir väl en aning bättre hela tiden men inte tillräckligt snabbt om jag får vara helt ärlig! ;)

Ja, jag jagar lite av varje och jag och sambon har två jagande Flattar :) Än så länge har dom inte varit med på några stora jakter men suttit med som apportörer när vi skjutit svartfågel och måsar hos diverse bönder som är rädda om sina ensilagebalar! Min Devil har fått en 2a i nybörjarklass på retrieverprov under hösten.

Min kusin har en Hamiltonstövare som vi var ute mycket med förra hösten/vintern och iår har jag varit med en gång. Älskar den jakten :love:

Senast ändrad:

Det skulle inte direkt bli skk-reggat om vi säger så;)

Men hur kommer det sig att ni inte har fått släppa innan? Kommunen/länets regler?
Vad kul ändå när de är skottglada:D Min gamla ej-jakthund var så sjukt skottglad att hälften hade räckt, märktes att vi skotttränade henne med stövaren;)
Tråkigt med bössan, men om den går att bygga om bra så löser det sig oftast:)
Hur har det gått hos veterinären då? Man får hoppas på att det gick bra! Är så jobbigt när de är dåliga, det är nog värst med vår stövare att det är något fel men vi vet inte vad.
Ja det förbannade kopplet! Tur nog går stövaren alltid i koppel, efter han stack iväg på egen tur som valp tyckte sambon det var säkrast så. Men lillemannen som sambon vill ska jaga (dvärgschnauzer.....) är halvt omöjlig. Blir inte bättre utav att man bor så att koppel inte behövs:o

Idag blev det nästan en räv och en nästan överkörd hund. Sambon bomade räven som stack ner i en vägtrumma under 70-vägen. Tur nog gick det bra.

1 okt är det på rådjur här omkring ialla fall, våran driver ju det i första hand och det är det vi jagar! ;)
Jag hade ju planer på vildsvin och älg oxå men av olika andledningar så har det blivit rådjursjakt i första hand.
Och som sagt, jag hade ju kunnat släppa idag men då hade jag blivit ensam och det är ingen höjdare vid stötjakt, så det får bli till helgen då vi kan gå ut flera stycken och stå på pass, vilket påminner mig om att jag måste sätta GPS på laddning oxå! ;)

Dessvärre är vårat jakthorn kvar i sommarstugan så jag måste nog ta och köpa ett nytt, annars fungerar ju "vanlig" inkallning utan problem men i skogen är det svårt att göra sig hörd på lika långa avstånd som hornet.

Herregud, vilket pucko :eek:

Vad tråkigt när man har tänkt sig en familjehund, och så blir det på det sättet....

Våran (wachtel) går ju helst på vildsvin, så han har varit släppt ett flertal gånger redan, och det har skjutits 3 grisar för honom än så länge denna säsongen :)
Till helgen ska han starta öppenklass, så nu trugar vi med apporteringen.. Man kan väl säga att det går sådär... :D
Han har bara en etta i öppen klass kvar, så fixar han det är han jaktchampion sen, vilket hade varit himla roligt!

Annars laddar vi för älgpremiären nästa vecka, förmodligen blir det något släpp på rådjur innan dess också.

Senast ändrad:

Men då kom jag ihåg rätt då! Har ni några mer planer för jakt under hösten?
Ja, stövarjakt är verkligen speciellt och det är fint att lyssna på:)

Då förstår jag! Har jagats rådjur häromkring ett bra tag (men vet inte om det har varit med hund då det är en jaktform vår hund ska hålla sig borta från;)) så därför kopplade jag inte ihop det. Vi har inga planer på älg då (men en stövare i närheten har det skjutits älg för av misstag, nästa jakt tillfälle fick den käken avsparkad) men vildsvin finns det planer på, om de nu skulle komma. De är bara några mil bort nu.
Sambon kör inte med horn, brukar bli att han får springa ikapp hunden:angel: Men på nästa vore det bra att träna in med horn från början.

AraSleia:
Grattis till grisarna! Vi får hålla tummarna för er i helgen då! Är alltid roligt att få bevis på att man har gjort ett bra arbete. Så er går på älg också?
Det går verkligen nästan att göra allt med både wachtel och weimaran, förutom de långa dreven som favoriseras i detta huset. Om man nu inte har en som var med förra året på en rådjursjakt, drev i två timmar! Inte direkt optimalt.

*kl*
Var inne hos svärisarna och pratade, tydligen så beter sig hunden konstigt där med (vi trodde att det hade att göra med mig/bebis och ny hund) och att i hundgården att han hade blivit skrämd i sin innerdel. Funderar på om det kanske är någon sorts tumör? Eller vad som nu ger extremt ändrat beteende utan smärta. Han är alldeles för ung för att vara dement, annars hade jag gissat på det. För ena stunden är han gosig och snäll (går tom. att klippa klorna på) för att i andra morra och resa ragg.

Men om man ska avsluta gladare funderar vi på att skaffa en grythund, sambon har länge velat ha en men jag har varit mer skeptisk för han är inne på en tyskterrier. Var väl tänkt att den och stövaren skulle bo tillsammans ute, men tror inte den skulle överleva länge då. Men en fox vore inte fel!

Vi har en tax

Vi har en taxkille på tre år som vi förra året prövade på harjakt. Han fick upp ett kortare drev men det är dåligt med hare pga aggressiv harpest hos oss... Provade släppa honom igår men inte en skymt av något som likande djur.

Han kommer att få jaga, om han har talang, mellan älgjakten. Annars är han spårhund och sällskapshund :-) Är med svärföräldrarna på dagarna.

Tar gärna emot tips på hur man bäst jagar in sin hund på hare. Är nybörjare och tog jägarexamen för några veckor sedan. Min far som har jagat hela sitt liv är med såklart men tips är alltid bra!

P1010154.jpg

Hornet är det bästa, vi kan kalla av honom från drev till 99% den där 1% är första släppet så brukar han inte vilja släppa men efter att ha fått drivet en gång så är han tillfreds och släpper på hornet. Men han driver som mest 15 min så det är sällan några långa drevtider hur som helst och han går alltid tillbaka.

Så träna inkallning med horn, vi fick tipset om det till första hunden och han var lika bra, men med den här så körde vi redan från första dagen, börja med bara roligt när hornet låter, till att ställa mer och mer krav på kurser för jakthundsinstruktör. Vi fick kalla förbi kanin i bur, andra hundar, precis brevid vildssvinshägn, i harhägn osv Ute på jakt så försöker vi ha någon godbit, dela mackan eller bara massor av beröm när han kommer, och det har peppar peppar alltid fungerat.

Jag är glad att vi har en hund med korta drevtider, kompisen har en tax och han vågar inte släppa henne på våra marker alls längre i och med att vi har ett varg revir som är inne på marken. Våran törs vi släppa med många pass skyttar och mycket koll.

Jag börjar åter igen bli sugen på att skaffa en till hund för att verkligen kunna satsa på lite jaktprov, våran nuvarande har ju så många fel man kan ha rent kroppsligt och ändå fungera... ;)

Tack så mycket! Tummar kan nog behövas i mängd och parti :D
Japp, han föredrar älg och vildsvin framför rådjur faktiskt. Han har t om börjat ställa älg emellanåt, upp till 40 minuter som längst :laugh:
Just nu har vi inte så mycket rådjur p g a lodjur, men jag är glad att han inte föredrar rådjur, han håller i lite för länge och är lite för snabb för att det ska vara riktigt schysst i min mening. (20 minuter är inte helt ovanligt på rådjur.)

Hehe, vi brukar säga att de som gillar att köra bil köper drever eller jämtar, man blir lite bortskämd när de inte är borta så länge :D

Otäckt med den förändrade hunden! Han kan inte ha ont någonstans?

Roligt med grythund! :)
Är det någon skillnad på fox och tysk i jaktsättet? Är helt oerfaren på grytjakt, jag har bara varit med kompisar någon enstaka gång.

Han är kollad hos en riktigt duktig hundveterinär (också tagit blodprov för att kolla på vita blodkroppar efter borellia) som inte hittade några tecken på smärta.
Dessutom en hund som driver 2 mil borde väl visa något efteråt om den har ont? Jag vet inte ut eller in längre, något är ju fel. Men vad är fel när inte hunden har ont?

Tysken ska kunna apportera, något som sambon tycker verkar kul. Sen kan den göra mer än bara gå i gryt (t.ex. bita barn enligt min fördom;)). Ska kunna jaga älg t.ex.

Sv: Vi har en tax

Ni skulle inte kunna släppa i harhägn? Det funderade jag på när inte vår jagade hare (men var bara noskvalster) tror det finns något lite längre upp, men inte om det är så långt upp som hos dig.

Och en tax:love: Funderade på en innan jag köpte min dv.schnauzer (till husses stora förtvivlan)

OT från tråden men letade efter tysk terrier på blocket, hittade den här annonsen:
Mamma är korsning med bl.a. Bordercollie, labrador, springerspaniel, tysk jaktterrier
Pappa är blandning bordercollie/tollare.

Känns som man borde vara självmordsbenägen för att köpa den blandningen:eek:

Ja, det verkar ju inte vara något fysiskt fel...
Det kan inte ha något med hormonbalans eller så att göra? Eller som du var inne på tidigare, en tumör?

Haha :D Jag har fått för mig att tyskar "inte går" att uppfostra, men det kanske bara är elaka rykten...

OT från tråden men letade efter tysk terrier på blocket, hittade den här annonsen:
Mamma är korsning med bl.a. Bordercollie, labrador, springerspaniel, tysk jaktterrier
Pappa är blandning bordercollie/tollare.

Känns som man borde vara självmordsbenägen för att köpa den blandningen:eek:

Herregud! :eek:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
311
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 819
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka