Snurrfian
Moderator
Ett inte råkade visst falla bort i mitt inlägg, min erfarenhet är att en del jägare lämnar in djur som inte är tjänliga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett inte råkade visst falla bort i mitt inlägg, min erfarenhet är att en del jägare lämnar in djur som inte är tjänliga.
Ja det faller lite på den biten också, men vildsvin är det relativt bra kontinuitet i. Det är dock svårt att få tillstånd att både ha tamdjurs kött och vilt kött på samma ställe, man måste ha ordentligt skilda utrymmen osv... Nåja det tål att funderas på!Jag tror det blir svårt, tillgången på vilt är för varierande och kontinuitet är nog viktigt. Men om viltkött kombineras med tex. ekologisk och närproducerad nöt, gris, lamm och inte minst kyckling skulle det nog kunna bära sig tänker jag.
För ett stort gods eller ett stort jaktvårdsområde skulle det kanske gå, om man även kunde få kränga en del hemmaslaktad tamboskap för att få upp volymerna. Speciellt nu när vissa regioner får in mer raggiga grisar än vad man själv kan konsumera.Jag har stundtals funderat på om det skulle kunna bära sig med en liten "gårdsbutik" med enbart vilt, men jag fastnar lite på livsmedelsreglerna och hur man skulle kunna få bra ekonomi i det, för många som inte är jägare själva vill gärna köpa viltkött, och de som har stora problem med vildsvin får lätt ett överskott av kött som man borde kunna "omplacera"Något att fundera på för framtiden, just nu har jag inte tiden och energin för att dra igång det...
![]()
Det är många som är respektlösa gentemot viltet både som råvara och som just fd levande djur.Ett inte råkade visst falla bort i mitt inlägg, min erfarenhet är att en del jägare lämnar in djur som inte är tjänliga.
Skjutbio är riktigt, riktigt roligtOch nyttigt!
Är det samma som skyttesimulator? Det är riktigt kul! Och du kan se din träffbild på ett bra sätt så du ser dina fel. "Vår" jaktbutik har en som jag får använda fritt![]()
Jag funderar också på att ta tag i det. Marken har jag och nu går store sonen gymnasieinriktning jakt och kan behöva lite stöttning. Vapen måste vi ju alltså köpa och då kan jag ju lika gärna få skjuta med dom också. MEN jag kommer aldrig att jaga, skulle vara ett stort steg att kunna avliva ett skadat djur då jag skulle vilja viltspåra trafikskadat - är ett blötdjur vad anbelangar avlivning.
Är det idé att köpa begagnade vapen?
Begagnat vapen, självklart!Jag funderar också på att ta tag i det. Marken har jag och nu går store sonen gymnasieinriktning jakt och kan behöva lite stöttning. Vapen måste vi ju alltså köpa och då kan jag ju lika gärna få skjuta med dom också. MEN jag kommer aldrig att jaga, skulle vara ett stort steg att kunna avliva ett skadat djur då jag skulle vilja viltspåra trafikskadat - är ett blötdjur vad anbelangar avlivning.
Är det idé att köpa begagnade vapen?
Den som ska köpa sig en hagelbössa kan få en riktigt fin sida/sida hammerless för en bråkdel av dess inköpspris
Det är inte modernt att ha en sådan, det ska vara en bock.
En gammal studsare av svenskt eller finskt fabrikat i cal 6,5, 308 eller 30-06 kostar idag mindre än en våt kväll på krogen.
Köp en fin sådan utan kikare. Lägg 15 000 på en riktigt fin kikare och du har ett förstklassigt vapen som kommer att tjäna dig väl hela ditt jägarliv.
Jag satte på en Zeiss 2,5x10 belyst på en 35 år gammal studsare som jag lät renovera innan.
Allt hamnade under 15000.
Jag har en gammal Huskvarna sida sida med rak stock som jag lyckades få nyrenoverad i Huskvarna precis innan de gamla "gubbarna gick i pension, Fick se på när metalldelarna nyblånerades, stocken polerades och gjordes iordning, ett minne för livet.Jag är väl en av få som hellre har en sida-sida än en bock. Dels pga att det är en "klassisk" bössa och sedan pga att jag skjuter bättre med dem. Nu väntar jag på att det ska komma in en passande 308 med helstock![]()
Skulle den här smaka?Jag är väl en av få som hellre har en sida-sida än en bock. Dels pga att det är en "klassisk" bössa och sedan pga att jag skjuter bättre med dem. Nu väntar jag på att det ska komma in en passande 308 med helstock (helst en Carl-Gustav)![]()
Den va fin!!! Hur pass krångligt är det att köpa vapen utomlands? Har ju en rätt rejäl vapenaffär 2km ifrån kökstrappen och det är ju klart smidigt!Skulle den här smaka?
http://www.frankonia.de/Repetierbüc... MANNLICHER/Ansicht.html?Artikelnummer=961779
Den skulle jag köpa, om jag inte redan hade en...
Varför vill du ha en med helstock?Skulle den här smaka?
http://www.frankonia.de/Repetierbüc... MANNLICHER/Ansicht.html?Artikelnummer=961779
Den skulle jag köpa, om jag inte redan hade en...
Den var tyvärr såld.Den va fin!!! Hur pass krångligt är det att köpa vapen utomlands? Har ju en rätt rejäl vapenaffär 2km ifrån kökstrappen och det är ju klart smidigt!