jägarexamen..

Jag minns inte det som svårt, men det är över 10 år sen jag tog jägarexamen. I den ambitiösa delen av mitt liv, när jag tog körkort, student och jägarexamen samma vecka. Enda anledningen till att det gick vägen var såklart att jag hade mycket förkunskaper och hade gått genom Studiefrämjandet - vissa från kursen har jag fortfarande kontakt med dessutom.

Kul är det iaf! Och ja, jag har en kal.16 hagel som sägs vara toppen, själv har jag aldrig testat den. Jag har utvecklat skotträdsla:angel:

Jag har bara skjutit med cal 16 på farsans drilling, sköt däremot en cal 20 på ett skyttecentrum för några år sedan som var väldigt trevlig :) Landade ändå med en 12:a till slut.
Mest skjuter jag dock med min RX Helix .308.

Jag har bara skjutit med cal 16 på farsans drilling, sköt däremot en cal 20 på ett skyttecentrum för några år sedan som var väldigt trevlig :) Landade ändå med en 12:a till slut.
Mest skjuter jag dock med min RX Helix .308.
Ja jag använder 308;an för det mesta, men jag har min gamla ärvda älgstudsare kvar 9.3/62 utmärkt vid eftersök. Har ingen kikare monterad på den utan ett Easy-hit, är egentligen avsett för hagel men vid snabba skott o eftersök så är det bra. det blir ju inga långa avstånd.
images

9.3 är lite väl häftigt tycker jag :p
Har dock flera kompisar som jagar nästan uteslutande gris för sina spetsar som kör som du, 9.3 utan kikarsikte, möjligtvis ett aimpoint, typ H1.

Jag minns inte det som svårt, men det är över 10 år sen jag tog jägarexamen. I den ambitiösa delen av mitt liv, när jag tog körkort, student och jägarexamen samma vecka. Enda anledningen till att det gick vägen var såklart att jag hade mycket förkunskaper och hade gått genom Studiefrämjandet - vissa från kursen har jag fortfarande kontakt med dessutom.

Kul är det iaf! Och ja, jag har en kal.16 hagel som sägs vara toppen, själv har jag aldrig testat den. Jag har utvecklat skotträdsla:angel:

Vad tråkigt att du har blivit skotträdd! :( Jag höll på att bli det när jag sköt med våran sidasida, jag trodde att jag gjorde fel och tänkte nästan lägga ner helt, men så sköt maken med den och nu ska den kasseras så snart vi ids ta tag i det... Den slår rakt upp och är allmänt otäck...:cautious:

@Snurrfian: Usch, det lät verkligen otäckt. Jag är lite orolig för att bli skotträdd men hittills har jag klarat mig så det är väl bara att panga på :D. Särbons revolver "bet" mig första gången jag var uppe där för jag höll lite fel men det var ju inte så farligt. Jäklar vilken rekyl den har, jag var tvungen att fånga den med hela kroppen. Det finns på film, jag tar ett rejält steg bakåt O_o

@Snurrfian: Usch, det lät verkligen otäckt. Jag är lite orolig för att bli skotträdd men hittills har jag klarat mig så det är väl bara att panga på :D. Särbons revolver "bet" mig första gången jag var uppe där för jag höll lite fel men det var ju inte så farligt. Jäklar vilken rekyl den har, jag var tvungen att fånga den med hela kroppen. Det finns på film, jag tar ett rejält steg bakåt O_o
Pistol har jag respekt för! Men jag skulle vilja testa någon gång! Vid skjutbanan finns det är en pistolbana och där skjuter de med svartkrutpistoler också, det blir stora rökmoln om dem! :D
Men det är svårt att "trappa upp" rätt... Dottern vill prova att skjuta hagel, men jag vill inte att hon ska bli skrämd så hon har inte fått det än... Hon har skjutit 6,5 liggande vid ett tillfällen med instruktör vilket hon tyckte var roligt, men det är inte riktigt samma sak.
Idag skjuter hon luftgevär och .22, men tävlingsvapen så det är lite skillnad.

@Snurrfian: Du får följa med mig upp någon gång :sneaky: Stora revolvern är dock väck (särbons händer är så trasiga att han kan inte skjuta med den, det gör för ont) så det är "bara" .357 kvar. Den är rätt kraftig den också, speciellt om patronerna är maxladdade (särbon laddar själv).

@Snurrfian: Du får följa med mig upp någon gång :sneaky: Stora revolvern är dock väck (särbons händer är så trasiga att han kan inte skjuta med den, det gör för ont) så det är "bara" .357 kvar. Den är rätt kraftig den också, speciellt om patronerna är maxladdade (särbon laddar själv).
:nailbiting: Du ska väl locka med snälla pistoler så jag törs följa med! :D

Vad tråkigt att du har blivit skotträdd! :( Jag höll på att bli det när jag sköt med våran sidasida, jag trodde att jag gjorde fel och tänkte nästan lägga ner helt, men så sköt maken med den och nu ska den kasseras så snart vi ids ta tag i det... Den slår rakt upp och är allmänt otäck...:cautious:
Jag tror det är min hörsel som spökar, eller snarare, jag hör riktigt bra, så det har blivit galet där. Så jag blinkar när skottet går och sen har det bara blivit värre med åren. Nu har jag inte skjutit på 5-6 år, men jag får ta upp det igen en vacker dag.

9.3 är lite väl häftigt tycker jag :p
Har dock flera kompisar som jagar nästan uteslutande gris för sina spetsar som kör som du, 9.3 utan kikarsikte, möjligtvis ett aimpoint, typ H1.
Nackdelen är att bulorna kostar så mycket.
Nu har jag en instickshylsa/pipa så jag kan skjuta cal 22 med den och kan därmed öva på lite på grisbanan utan att det kostar skjortan.
En god vän har borrat o svarvat till den så den passar gamla Bettan. men det är lite omständligt att ladda om.
Han gjorde den som sitt gesällprov :)

Jag tror det är min hörsel som spökar, eller snarare, jag hör riktigt bra, så det har blivit galet där. Så jag blinkar när skottet går och sen har det bara blivit värre med åren. Nu har jag inte skjutit på 5-6 år, men jag får ta upp det igen en vacker dag.
Bättre hörselskydd!! :D Just vid skytte så tycker jag att det fungerar bra, men jag hör de där höga tonerna som "man inte ska höra" vilket kan göra att jag blir helt slut om jag är hemma hos någon som har en sån där musskrämma i eluttaget. Den skär sönder huvudet på mig...

ett par aktiva skydd är visserligen dyrare men de sitter på plats hela tiden så inga "tjyvsmällar" drabbar de stackars öronen
finns ju både som kåpor och som "insticksmodell" de senare betydligt dyrare..

Jag tröttnade fort, både på skytte och nöjesjakt, jakt är för mig behovsjakt. Trofejakt, som att skjuta en stor guldbock känns fullständigt meningslöst.

Jag tog min för kanske 10 år sedan, jag hade svårast för alla jävla fåglar men tyckte att den totala svårigheten inte var oöverstiglig på något vis. Vi hade en mycket bra instruktör och alla på kursen klarade sig. Vi läste teorin över vintern och började med skyttet i maj när banan öppnade.
Tilläggas kan att jag aldrig varit intresserad av jakt utan gjorde det mest för att glädja min pappa. Men i efterhand kan jag nog konstatera att jag gärna skulle skjuta lerduvor om jag hade tid över (läs: inte hade så stort hästintresse). Min pappa jagade och min sambo jagar.

Tyvärr gick min pappa bort för tidigt och hans önskan var att jag skulle ärva bössorna, då var det skönt att examensbiten var klar. Så vill jag skjuta så har jag möjlighet och det är helt ok för mig.

Senast ändrad:
Jag tröttnade fort, både på skytte och nöjesjakt, jakt är för mig behovsjakt. Trofejakt, som att skjuta en stor guldbock känns fullständigt meningslöst.
Ja jag skjuter för frysboxen. Men av respekt till djuren så ställer jag rätt höga krav på mitt skytte. Många timmar på banan blir det.
+ att vi skjuter en hel del luftgevär på krillaftnarna om sommaren.
Billigt o skoj
knyter fast uppblåsta luftballonger på en lång lina. spänner upp den mellan två träd.
Skjutavstånd ca 25 m. Blåser det lite så blir det riktigt rolig skjutning.
Förloraren köper ölen till nästa grillafton ;)

Att skjuta en trofe´bock är i mina ögon mer en bekräftelse att jaktvården lyckats inte en duktig skytt.
Och vi brukar skjuta en riktigt fin trofe vart annat eller vart tredje år när en stor platsbock på retur, plockas bort för en yngre förmågas skull.

Vad ingår i nöjesjakt för dig? Själva jakten är som bäst för mig när man hör hunden jobba på rätt sätt, jag har inget behov av att skjuta själv. Att vara ute i skogen, se den förändras under årstiderna, höra ljuden, göra sig bekant med vad som händer i skogen.
Troféjakt har inte heller jag förstått grejen med.
Skyttet fyller en social funktion för mig, jag tycker att det är roligt att vara ute och träffa folk, och att göra det i samband med att det dessutom ger träning för att kunna vara en sån bra skytt som möjligt ser jag bara fördelar i.
Sen är jag involverad i barnens tävlingsskytte vilket gör att det blir en hel del skytte i vårat liv... ;)

Ja jag skjuter för frysboxen. Men av respekt till djuren så ställer jag rätt höga krav på mitt skytte. Många timmar på banan blir det.
+ att vi skjuter en hel del luftgevär på krillaftnarna om sommaren.
Billigt o skoj
knyter fast uppblåsta luftballonger på en lång lina. spänner upp den mellan två träd.
Skjutavstånd ca 25 m. Blåser det lite så blir det riktigt rolig skjutning.
Förloraren köper ölen till nästa grillafton ;)

Att skjuta en trofe´bock är i mina ögon mer en bekräftelse att jaktvården lyckats inte en duktig skytt.
Och vi brukar skjuta en riktigt fin trofe vart annat eller vart tredje år när en stor platsbock på retur, plockas bort för en yngre förmågas skull.

Vill du utöka svårigheten, häng upp en pappersmåltavla i ett snöre... Det räcker men väldigt lite vind innan den börjar snurra... :angel:

Liknande trådar

Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
20 971
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24