Alltså vilken töntig sandlåda den här tråden är...Vad är det för fel på er människor som "jag tänker fly istället för att försvara mitt land"
För min del kan ni som inte vill försvara vårt land packa era väskor redan nu och ta era förvanskade ideer med er. Varför ska ni ha alla "fördelar" med vårt land som uppenbarligen ändå inte är värt att försvara.
Det är så uselt så jag kan tänka mej att kalla er både det ena å de andra men då blir jag säkert bannad.
Personer som undrar vad alla "icke krigsplacerade" ska göra ?
Om en myndighet har 14000 anstälda borde ju rimligen RÄTT MÅNGA ha gjort värnplikten av dessa så dessa åker således till sina MILITÄRA ändamål och inte tillbaka till sin "myndighet".
Detta gäller ju ALLA yrken. De som har gjort värnplikten kommer ju helt sonika inte till jobbet.
Vi som är kvar som inte har gjort värnplikten är de som ska fortsätta jobba som vanligt och upprätthålla den "standarden" som kan hållas för att civilbefolkningen som inte krigar ska ha ett fungerande samhälle.
Har ni helt missat att även i Ukraina så är det ju ändå städer som INTE drabbas av kriget på samma sätt som tex de i frontzonerna. De jobbar på "som vanligt". Tex räknar jag iskallt med att min nya lilla ort inte direkt kommer hamna i skottlinjen. Inga stora industrier eller annat som "drar till sej uppmärksamhet". Dvs kommer ju kunna "fortsätta" mer som vanligt. Men där det självklart kommer försvinna en hel drös med människor som blir krigsplacerade. Så jag som tex arbetar på distans kanske inte kommer kunna göra det, beror på hur internetuppkoppling kommer fungera. Men kan jag då jobba på som innan kommer ju mina arbetsuppgifter inte försvinna i händelse av krig. Men annars kommer jag ju hjälpa till på andra områden där jag behövs. Min sambo som inte gjort värnplikten kommer fortsätta med sitt arbete iom att det säkerligen försvinner personer som gjort värnplikten.
Snygga ni är som dessutom hoppar på dem som VILL stanna och försvara sitt land om så bara mark.
Jösses när man hoppar på de som VILL försvara sitt land har man nåt en rätt låg nivå kan jag säga..
Mina 5 öre är att de sa "Sverige kan hamna i krig" är ju för att påvisa för oss att "ja det kan hända" men även iom det visa de krafter som är ute efter att "förstöra Sverige" att vi kommer inte gå med på att bli "tagna på sängen" utan att vi nu mer ska försöka ha ett tänk som gör att OM ni tänker ge er på Sverige så har vi medvetenheten och mer koll på var å en ska göra än om vi satt och blev tagna på sängen. Dvs det kommer bli svårare när alla i form av krig vet vad de ska göra, Ungefär som VMA "kollen" var 3e månad, som brandövningarna på jobbet, som Hjärt-lungräddnings utbildning mm. OM nåt händer så har vi kanske LITE MER koll än bara "öh vad hände"
Och nej jag tänker då inte krypa ur landet som en råtta. Jag stannar å slåss på det sättet som behövs !