jägarexamen..

Vill du utöka svårigheten, häng upp en pappersmåltavla i ett snöre... Det räcker men väldigt lite vind innan den börjar snurra... :angel:
Finns massor av kul varianter.
Jag har en lerduvekastare som kan ställas in så att man kan kasta lerduvor så de rullar utmed backen
Istället för lerduvor använder jag plasttrissor.
Blir förbluffande likt skytte på kanin. Trissan hoppar o studsar, ändrar riktning allt i en rasande fart.
Trissorna håller för många träffar, fast bommarna tenderar att bli fler ;)

För min del är det egentligen all jakt som inte är för kött eller för att minska stammen av skäl som: predatortryck, skador på jordbruksgrödor och liknande.

Jag var mest lite nyfiken, jag räknar inte våran jakt som nöjesjakt, vi tar tillvara köttet men helt krasst så skulle vi lika gärna kunna köpa kött för vår överlevnad. Nu tycker jag att vilt är godare och jag tycker om att veta exakta hängtider och hur köttet är hanterat innan det hamnar i matlagningen. ;)

Jag var mest lite nyfiken, jag räknar inte våran jakt som nöjesjakt, vi tar tillvara köttet men helt krasst så skulle vi lika gärna kunna köpa kött för vår överlevnad. Nu tycker jag att vilt är godare och jag tycker om att veta exakta hängtider och hur köttet är hanterat innan det hamnar i matlagningen. ;)

Det skulle jag också, men om inte intresset av att använda köttet funnits hade den delen av jakten fallit bort för min del. Det är klart med hund som ni har(?) så tillförs ytterligare en dimension i jakten.

Det skulle jag också, men om inte intresset av att använda köttet funnits hade den delen av jakten fallit bort för min del. Det är klart med hund som ni har(?) så tillförs ytterligare en dimension i jakten.
Ja utan hund hade det inte varit lika roligt, någon riktig pass skytt är jag inte, hör jag inte hunden blir jag rastlös, jag tycker bäst om att gå som hundförare och så hitta bra ställen att stå på när hunden tar upp. Bästa stunderna är när jag och hunden är ute helt själva. :D

Jag har plan på att ta Jägarexamen nu i vår och ser väldigt mycket fram emot det! :)

Någon som har lust att förklara vad jaktstigar är, vad JAQT- träffar innebär och hur man tar sig vidare om man inte är intresserad av att skaffa egen bössa?

Jag har plan på att ta Jägarexamen nu i vår och ser väldigt mycket fram emot det! :)

Någon som har lust att förklara vad jaktstigar är, vad JAQT- träffar innebär och hur man tar sig vidare om man inte är intresserad av att skaffa egen bössa?

Jaktstigar är tävlingar i hagelskytte, mest tänkt för träning inför jakt men så finns det alltid ett gäng som är med för att tävla på allvar för att komma till en final så småningom. Det är 8 stationer med olika hagelmål, man måste ha med sig egen bössa/gå med någon som har bössa som man kan låna, skott får man på varje station.
Det börjar även komma Jaktduvstigar, dvs det står lerduvekastare på olika stationer istället.

JAQT är det kvinnliga nätverket inom jägarförbundet, Jägarnas riksförbund har också ett kvinnligt nätverk men inte riktigt lika utbyggt. Det är lite olika beroende på var man bor, men "min" JAQT avdelning brukar ha väldigt blandat med utbud och det är vi medlemmar som ger förslag, programmet för våren innehåller vapenvård, hunddag, lerduveskytte med instruktör, kulskytte, simulatorskytte och gemensam rävjakt med korvgrillning.

Det är svårt att ta sig vidare om man inte vill ha en egen bössa, tyvärr... Om man är intresserad av skytte men inte jakt så kan det vara värt att ta kontakt med skytteföreningar.

Min sambotog jägaexamen förra vintern/våren. Han hade ingen tidigare erfarenhet mer än intresse för djur och natur (vilket de flesta väl har som söker sig till en sån kurs?). Dock var det ca hälften eller mer i den gruppen som inte klarade teorin, iaf inte på flrsta försöket. Sambon har haft ljudboken i bilen, kör mkt i jobbet, och pluggat en del hemma. Han klarade sin teori på första försöket.
När det gäller vapen har han lite mer vana och har klarat alla skjutprov utom ett som han inte gjort än. (Vilket det nu var? Det för att då skjuta de största djuren?)
Han hade även en app i mobilen där han tränade på djuren, tror det var både utseende och läten.
Tar du det bara lungt och börjar i god tid så går det nog bra, men det är mycket att lära sig. Vilket väl i och för sig är tur det!

Jag tog jägarexamen för lite mer än två år sedan nu. Jag totalt nybörjade och hade ingen i familjen eller bekantskapskretsen som jagade.

Perosnligen kände jag att en intensivkurs var för lite så jag gick en studiecirkel en gång i veckan i en termin på Studiefrämjandet. Efter det klarade jag teorin på första försöket med två fel. Är man bara intresserad och har hyfsat lätt för att lära sig så var det inga problem, det enda som behöver nötas in vad gässen och olika tid för fejning och brunst för klövvilt tyckte jag :)

Eftersom jag inte hade någon med vapen som jag kunde träna medprivat bokade jag in mig på en tredagars skjututbildning på Öster Malma, Jägareförbundets egna kursgård i Sörmland. Det var ca 10-12 elever från hela landet, vissa hade skjutit lite tidigare medan andra knappt visste vad som var fram och bak på ett vapen. Man gick igenom säker vapenhantering, etik, avståndsbedömning och såklart massa skytte. Man sov över och all mat ingick. Instruktörerna var toppen och på sista dagen var det uppskjutning, 2/3 klarade det och de andra kunde återkomma veckan efter för att göra ett nytt försök om de ville. De hade många olika vapen så man kunde testa både halvautomat, vanliga cylinderrepeters och därmed hitta någon som passade hyfsat.

Jag tyckte upplägget var bra, så fort jag var godkänd provade jag ut olika vapen i en vapenbutik och köpte upp mig på ett kit.
Nu har jag en Anschutz 22lr för mängdträning, en Beretta 12/70 hagelbock och en Tikka T3 308W studsare till jakt.

Är medlem i jaktskytteklubb där jag kör älgbanan så ofta jag får möjlighet, har testat skjutbio några gånger och tänkte prova skjutstig i vår. Ska också träna mer på hagel för där känner jag att poletten inte riktigt trillat ner än, fastnar lätt i att sikta där med. Gick också med i ett jaktlag nu i somras, så nu tillbringas större delen av min lediga tid i skogen :D

Nu återstår bara att skaffa hund också :D

Senast ändrad:
Tog min examen för 15 år sedan .Hade inte behövt men det var meningen jag skulle bli examinator i jagarexamen .Hade hand om övningskytte och uppskjutningar på klass 1 på älgbanan .Men annars fick jag min första 12a när jag var 12-13 år och min 6,5 när jag var 14 .Har jagat sedan jag har kunnat bära en bössa .På senare tid så blev det tävlingsskytte på gris och kul jaktstigar .På grisen var det 22an som gällde sköt 2-3000 skott vart år och lyckades komma i högsta serien i grisallsvenskan På kuljaktstigarna var det 222 som gällde sköt 2000 skott vart år och jag laddar själv men nu skjuter jag bara till husbehov då tävlingarna tog sådan tid och lika träningen sköt Bänkskytte sm ett år .Det var kul.

Visst kan man köpa kött, men att jaga är betydligt roligare än att gå på ICA. Att sedan allt vilt i praktiken är kravodlat ;) gör ju inte saken sämre

Jag tog min för kanske 10 år sedan, jag hade svårast för alla jävla fåglar men tyckte att den totala svårigheten inte var oöverstiglig på något vis. Vi hade en mycket bra instruktör och alla på kursen klarade sig. Vi läste teorin över vintern och började med skyttet i maj när banan öppnade.
Tilläggas kan att jag aldrig varit intresserad av jakt utan gjorde det mest för att glädja min pappa. Men i efterhand kan jag nog konstatera att jag gärna skulle skjuta lerduvor om jag hade tid över (läs: inte hade så stort hästintresse). Min pappa jagade och min sambo jagar.

Tyvärr gick min pappa bort för tidigt och hans önskan var att jag skulle ärva bössorna, då var det skönt att examensbiten var klar. Så vill jag skjuta så har jag möjlighet och det är helt ok för mig.
Har hört från många att det är just fåglarna som kan ställa till det för en, så har börjat plugga på dom redan för att pränta in dom små liven..

Min sambotog jägaexamen förra vintern/våren. Han hade ingen tidigare erfarenhet mer än intresse för djur och natur (vilket de flesta väl har som söker sig till en sån kurs?). Dock var det ca hälften eller mer i den gruppen som inte klarade teorin, iaf inte på flrsta försöket. Sambon har haft ljudboken i bilen, kör mkt i jobbet, och pluggat en del hemma. Han klarade sin teori på första försöket.
När det gäller vapen har han lite mer vana och har klarat alla skjutprov utom ett som han inte gjort än. (Vilket det nu var? Det för att då skjuta de största djuren?)
Han hade även en app i mobilen där han tränade på djuren, tror det var både utseende och läten.
Tar du det bara lungt och börjar i god tid så går det nog bra, men det är mycket att lära sig. Vilket väl i och för sig är tur det!
Ja jag tycker nog jag börjat i god tid iaf, anmälde mig igår och började plugga idag:) det är ändå rätt stor skillnad mot hur jag studerat innan, då har jag varit tvungen att lära mig saker. Detta blir helt annorlunda då jag faktiskt för en gångs skull vill lära mig;) hoppas att det underlättar.. Bra idé att ha en app med djur o tillhörande läten förresten!

Visst kan man köpa kött, men att jaga är betydligt roligare än att gå på ICA. Att sedan allt vilt i praktiken är kravodlat ;) gör ju inte saken sämre

Köpa viltkött i butik skulle jag göra efter att ha sett hur det kan gå till.

Jag har stundtals funderat på om det skulle kunna bära sig med en liten "gårdsbutik" med enbart vilt, men jag fastnar lite på livsmedelsreglerna och hur man skulle kunna få bra ekonomi i det, för många som inte är jägare själva vill gärna köpa viltkött, och de som har stora problem med vildsvin får lätt ett överskott av kött som man borde kunna "omplacera" ;) Något att fundera på för framtiden, just nu har jag inte tiden och energin för att dra igång det... ;)

Jag har stundtals funderat på om det skulle kunna bära sig med en liten "gårdsbutik" med enbart vilt, men jag fastnar lite på livsmedelsreglerna och hur man skulle kunna få bra ekonomi i det, för många som inte är jägare själva vill gärna köpa viltkött, och de som har stora problem med vildsvin får lätt ett överskott av kött som man borde kunna "omplacera" ;) Något att fundera på för framtiden, just nu har jag inte tiden och energin för att dra igång det... ;)
Jag tror det blir svårt, tillgången på vilt är för varierande och kontinuitet är nog viktigt. Men om viltkött kombineras med tex. ekologisk och närproducerad nöt, gris, lamm och inte minst kyckling skulle det nog kunna bära sig tänker jag.

Liknande trådar

Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
20 971
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.