Jag tog jägarexamen för lite mer än två år sedan nu. Jag totalt nybörjade och hade ingen i familjen eller bekantskapskretsen som jagade.
Perosnligen kände jag att en intensivkurs var för lite så jag gick en studiecirkel en gång i veckan i en termin på Studiefrämjandet. Efter det klarade jag teorin på första försöket med två fel. Är man bara intresserad och har hyfsat lätt för att lära sig så var det inga problem, det enda som behöver nötas in vad gässen och olika tid för fejning och brunst för klövvilt tyckte jag
Eftersom jag inte hade någon med vapen som jag kunde träna medprivat bokade jag in mig på en tredagars skjututbildning på Öster Malma, Jägareförbundets egna kursgård i Sörmland. Det var ca 10-12 elever från hela landet, vissa hade skjutit lite tidigare medan andra knappt visste vad som var fram och bak på ett vapen. Man gick igenom säker vapenhantering, etik, avståndsbedömning och såklart massa skytte. Man sov över och all mat ingick. Instruktörerna var toppen och på sista dagen var det uppskjutning, 2/3 klarade det och de andra kunde återkomma veckan efter för att göra ett nytt försök om de ville. De hade många olika vapen så man kunde testa både halvautomat, vanliga cylinderrepeters och därmed hitta någon som passade hyfsat.
Jag tyckte upplägget var bra, så fort jag var godkänd provade jag ut olika vapen i en vapenbutik och köpte upp mig på ett kit.
Nu har jag en Anschutz 22lr för mängdträning, en Beretta 12/70 hagelbock och en Tikka T3 308W studsare till jakt.
Är medlem i jaktskytteklubb där jag kör älgbanan så ofta jag får möjlighet, har testat skjutbio några gånger och tänkte prova skjutstig i vår. Ska också träna mer på hagel för där känner jag att poletten inte riktigt trillat ner än, fastnar lätt i att sikta där med. Gick också med i ett jaktlag nu i somras, så nu tillbringas större delen av min lediga tid i skogen
Nu återstår bara att skaffa hund också