jägarexamen..

Ett inte råkade visst falla bort i mitt inlägg, min erfarenhet är att en del jägare lämnar in djur som inte är tjänliga.
:D Ja nog finns det en del man inte skulle vilja köpa av... :yuck: Men min idé var att bara köpa in från dem som jag vet hanterar viltet på ett bra sätt. Jag tackade nej till en omgång älgfärs som jag skulle ha fått efter att ha sett den som stod och malde... :yuck:

Jag tror det blir svårt, tillgången på vilt är för varierande och kontinuitet är nog viktigt. Men om viltkött kombineras med tex. ekologisk och närproducerad nöt, gris, lamm och inte minst kyckling skulle det nog kunna bära sig tänker jag.
Ja det faller lite på den biten också, men vildsvin är det relativt bra kontinuitet i. Det är dock svårt att få tillstånd att både ha tamdjurs kött och vilt kött på samma ställe, man måste ha ordentligt skilda utrymmen osv... Nåja det tål att funderas på! :D

Jag har stundtals funderat på om det skulle kunna bära sig med en liten "gårdsbutik" med enbart vilt, men jag fastnar lite på livsmedelsreglerna och hur man skulle kunna få bra ekonomi i det, för många som inte är jägare själva vill gärna köpa viltkött, och de som har stora problem med vildsvin får lätt ett överskott av kött som man borde kunna "omplacera" ;) Något att fundera på för framtiden, just nu har jag inte tiden och energin för att dra igång det... ;)
För ett stort gods eller ett stort jaktvårdsområde skulle det kanske gå, om man även kunde få kränga en del hemmaslaktad tamboskap för att få upp volymerna. Speciellt nu när vissa regioner får in mer raggiga grisar än vad man själv kan konsumera.

Är det samma som skyttesimulator? Det är riktigt kul! Och du kan se din träffbild på ett bra sätt så du ser dina fel. "Vår" jaktbutik har en som jag får använda fritt:up:

Principen är samma, men du skjuter med ditt eget vapen och skarp ammunition på en bio :) Det blir så likt en riktig jaktsituation du kan komma.
Duken är större, typ 7m bred tror jag, och du kan se träffbilden genom att filmen pausas och det blir en röd prick under någon sekund vid träff :)

Jag tog min jägarexamen för snart fyra år sedan, och det var inte svårt.
Från början var tanken att bara gå kursen och inte ens skriva teoriprov. Jag ville bara lära mig mer om djur och natur.
Men sen, när det började dra ihop sig till teoriprovet var alla de andra deltagarna så taggade att de drog med sig mig. :D
Skyttet hade jag heller inga tankar på, men det var samma sak där. Det var riktigt kul att skjuta med hagelbössan och jag klarade provet nästan direkt. Samma med lilla kulvapnet. Älgen klarade jag på andra träningstillfället. Jag hade haft tjänstevapen (pistol) i bortåt 20 år så jag hade god vapenvana och det hjälpte väl även om det är stor skillnad på pistol och gevär.
Nu är jag glad att jag fullföljde och tog min examen. Det är gott om vilda grisar, hos grannarna på båda sidor om vår mark. Jag väntar bara på att de ska passera tomtgränsen :devil:

Jag funderar också på att ta tag i det. Marken har jag och nu går store sonen gymnasieinriktning jakt och kan behöva lite stöttning. Vapen måste vi ju alltså köpa och då kan jag ju lika gärna få skjuta med dom också. MEN jag kommer aldrig att jaga, skulle vara ett stort steg att kunna avliva ett skadat djur då jag skulle vilja viltspåra trafikskadat - är ett blötdjur vad anbelangar avlivning.
Är det idé att köpa begagnade vapen?

Jag funderar också på att ta tag i det. Marken har jag och nu går store sonen gymnasieinriktning jakt och kan behöva lite stöttning. Vapen måste vi ju alltså köpa och då kan jag ju lika gärna få skjuta med dom också. MEN jag kommer aldrig att jaga, skulle vara ett stort steg att kunna avliva ett skadat djur då jag skulle vilja viltspåra trafikskadat - är ett blötdjur vad anbelangar avlivning.

Självklart är det idé att köpa begagnat! Min "nya" hagelbössa är en Merkel sida-sida ifrån 80talet. Jättefint skick (i stort sett nyskick) med fin gravyr (sidoplåtar och sånt plutter:D) Nu ska den bara kortas och poleras upp innan jag hämtar ut den. Licensen kom veckan före jul efter 10 (!!!) veckors väntan.
Begagnat pris 8900:- Nypris för liknande bössa (samma märke och kaliber) är ca 20000:-

Begagnat vapen, självklart! :D Speciellt som första vapen, den dag du känner dig helt säker på vilket vapen du vill ha kan det vara värt att köpa ett nytt, men annars tjänar du betydligt mer på att köpa ett begagnat som du kan sälja för samma pris om det inte passar dig. Men att du och sonen kan ha samma vapen är långt ifrån självklart.
Du behöver inte jaga för att ha vapen, jag slår återigen ett slag för jaktstigar, det är socialt och roligt! :D

Nästa fråga; ser teoriprovet liknande ut som det man kan öva på på jägareförbundets hemsida? Alltså man gör det på dator och får 4 alternativ?

Den som ska köpa sig en hagelbössa kan få en riktigt fin sida/sida hammerless för en bråkdel av dess inköpspris
Det är inte modernt att ha en sådan, det ska vara en bock.

En gammal studsare av svenskt eller finskt fabrikat i cal 6,5, 308 eller 30-06 kostar idag mindre än en våt kväll på krogen.
Köp en fin sådan utan kikare. Lägg 15 000 på en riktigt fin kikare och du har ett förstklassigt vapen som kommer att tjäna dig väl hela ditt jägarliv.
Jag satte på en Zeiss 2,5x10 belyst på en 35 år gammal studsare som jag lät renovera innan.
Allt hamnade under 15000.

Den som ska köpa sig en hagelbössa kan få en riktigt fin sida/sida hammerless för en bråkdel av dess inköpspris
Det är inte modernt att ha en sådan, det ska vara en bock.

En gammal studsare av svenskt eller finskt fabrikat i cal 6,5, 308 eller 30-06 kostar idag mindre än en våt kväll på krogen.
Köp en fin sådan utan kikare. Lägg 15 000 på en riktigt fin kikare och du har ett förstklassigt vapen som kommer att tjäna dig väl hela ditt jägarliv.
Jag satte på en Zeiss 2,5x10 belyst på en 35 år gammal studsare som jag lät renovera innan.
Allt hamnade under 15000.

Jag är väl en av få som hellre har en sida-sida än en bock. Dels pga att det är en "klassisk" bössa och sedan pga att jag skjuter bättre med dem. Nu väntar jag på att det ska komma in en passande 308 med helstock (helst en Carl-Gustav):)

Jag är väl en av få som hellre har en sida-sida än en bock. Dels pga att det är en "klassisk" bössa och sedan pga att jag skjuter bättre med dem. Nu väntar jag på att det ska komma in en passande 308 med helstock:)
Jag har en gammal Huskvarna sida sida med rak stock som jag lyckades få nyrenoverad i Huskvarna precis innan de gamla "gubbarna gick i pension, Fick se på när metalldelarna nyblånerades, stocken polerades och gjordes iordning, ett minne för livet.

Sedan har jag en robust bock Kombi som jag även har en instikspipa till, Men det är lite lurigt gentemot jaktkamrater att ta med ett kulvapen vid en "tät" rådjursjakt med tax.

Den va fin!!! Hur pass krångligt är det att köpa vapen utomlands? Har ju en rätt rejäl vapenaffär 2km ifrån kökstrappen och det är ju klart smidigt!
Den var tyvärr såld.

Jag tror att man kan göra så att vapnet deponeras hos polis/tull tills licensen är klar

Priserna är betydligt lägre i Europa. Tyvärr är just detta vapen sålt, men visst var en fin bössa.
Men Frankonia är säkert intresserade av att hjälpa till.

Liknande trådar

Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
20 971
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream