Jag ska sluta att säga hej till folk!

Oj hon svarade på en (arbetsrelaterad) fråga. Hon vill ha mig!!
O_o

Som när jag letade ny höleverantör, gjorde ett besök, stod i höladan och kollade på höet och pratade med högubben. Jag var trevlig; som jag är när jag träffar en ny människa som jag potentiellt ska göra affärer med framöver. Uppmärksam, vänlig, artig, skämtade lite.

En vecka senare står han på trappan på kvällskvisten. Tagit sig ett glas och trodde att det bara var att komma in. Min dåvarande vovve ställde sig i dörröppningen och morrade. Han kom inte över tröskeln. Och det blev inget hököp. :D

Många män har en okontrollerad hybris, som @Petruska brukar kalla det. Och en generellt dålig förmåga att bedöma en situation.

Fast om det var så borde han väl snarare sagt typ "jag trodde du kunde/ville hjälpa till" inte börja babbla om signaler.
Alla har vi olika sätt att uttrycka oss på. "Signalerna" kunde enligt mig mycket väl ha betytt att hon hade gett sken av att det "bara är att höra av sig" om de behöver hjälp, och så möts mannen av en sur kvinna som svarar kort och lite uppkäftigt på has sätt att fråga om han stör.

I pressade och nervösa situationer väljer man inte alltid rätt ord heller - åtminstone inte jag.

O_o

Som när jag letade ny höleverantör, gjorde ett besök, stod i höladan och kollade på höet och pratade med högubben. Jag var trevlig; som jag är när jag träffar en ny människa som jag potentiellt ska göra affärer med framöver. Uppmärksam, vänlig, artig, skämtade lite.

En vecka senare står han på trappan på kvällskvisten. Tagit sig ett glas och trodde att det bara var att komma in. Min dåvarande vovve ställde sig i dörröppningen och morrade. Han kom inte över tröskeln. Och det blev inget hököp. :D

Många män har en okontrollerad hybris, som @Petruska brukar kalla det. Och en generellt dålig förmåga att bedöma en situation.
:banghead:

O_o

Undrar hur det känns att gå runt och känna sig så där oemotståndlig???

Blir bara så irriterad på att folk tror att man slänger ur sig sexinviter bara för att man är trevlig och att hon funderar på att prata med frugan när han förmodligen bara ville ha hjälp med hunden och 20:30 en lördagkväll ÄR INTE SENT ens om man är pensionär.

Och gör hunden utfall vill man ju ha hjälp fort som jag var inne på innan och jag tror också att han blev förvirrad av hennes aggressiva svar när hon varit så himla käck och trevlig om hundträning innan.

Självklart behöver en person inte ge bort tjänster gratis bara för att dom är grannar men just när det gäller djur och man "erbjuder sig att hjälpa" så brukar det vara lite mer liberalt än en klassisk tjänst/yrke.

"Så himla käck och trevlig"? O_o
Det låter som du menar att TS letat upp familjen och verkligen smörat som en bilförsäljare i en dålig film eller något?

När det kommer till att hon erbjudit sig att hjälpa så handlar det alltså om att hon rekommenderat att de tar sin valp till kurs på klubben (något nog så gott som alla klubbaktiva påpekar när de pratar med nya/blivande hundägare, det handlar inte om något specialerbjudande om superservice utan om att 1. det finns en klubb här och 2. kurs är bra grejer). I det här fallet är TS också hundtränare, och passade på att upplysa om att hon har ett företag som erbjuder tjänster inom området hundträning och hänvisat till hemsidan om de skulle vara intresserade i framtiden. Det är faktiskt inte ett erbjudande om hjälp mer än det varit om @Blandrastik driver en bensinmack och tipsat om att bensin är bra grejer om de vill kunna köra sin nya bil något längre tag, och de kan dessutom köpa den hos henne - på macken som de hittar där borta.

Att du inbillar dig att när det gäller djur så ska tjänster vara gratis säger nog mer om dig än om att TS ska vara pinsam och allt vad du hunnit med att kalla henne. Kompetens kostar, man betalar för tjänster. Man knatar inte hem till någon som jobbar som lokalvårdare och pekar hjälplöst bort mot sitt hus där man spillt mjölk på köksgolvet heller. "Ja men du sa ju att du städar! :confused:"

Mamma är egen företagare, frisör, sedan 30 år. Vet inte hur ofta det ringde folk hem till oss och ville boka tid (händer väl ännu, men vet inte omfattningen då jag inte bor hemma). Eller stod på trappan och plingade på och letade efter frisören. Eller haffade henne när vi var varsomhelst, typ mataffären, för att få boka tid eller klippa sig typ i går, helst.. Salongen har ett eget nummer som står på skyltar, visitkort, i telefonkataloger osv. Folk vet, ändå beter de sig som idioter.

Att folk gör det håller jag helt med om! Det jag vänder mig mot är att en del här i tråden verkar hålla det för helt OK beteende, det är det inte - och jag tror i alla fall många skulle se helt annorlunda på hyfs/ohyfs-frågan om det gällt ett annat yrke än just hundtränare...

Att folk gör det håller jag helt med om! Det jag vänder mig mot är att en del här i tråden verkar hålla det för helt OK beteende, det är det inte - och jag tror i alla fall många skulle se helt annorlunda på hyfs/ohyfs-frågan om det gällt ett annat yrke än just hundtränare...

Jag tror jag mest skulle bli förvånad om någon knackade på dörren sent på kvällen och hade akut behov av en gratis geolog... :cautious:

Då menar jag behov som i mitt yrke, inte andra sådana... :grin:

Så sant, tycker inte heller det är helt ok. Skulle själv inte göra så om det inte gällde något akut, typ exemplet med akut läckande rör som någon gav här ovanför.

Om hunden gör utfall och det är familjens första hund (totalt oerfarna) så kan jag nog förstå att man vill ha akut hjälp, tips och råd.

"Akut behov av hundtränare" vore väl något i stil med "hunden har attackerat barnen, vi har stängt in den i tvättstugan men den håller på och bita sig igenom dörren", typ. Det är akut.

Utfall är vardag. Det finns absolut inget akut med det, utlösande situationer kan garanterat undvikas till åtminstone måndag morgon...

Om hunden gör utfall och det är familjens första hund (totalt oerfarna) så kan jag nog förstå att man vill ha akut hjälp, tips och råd.
En valp som gör utfall? Nej, det låter definitivt inte så akut att man behöver en tränare NU. Inte ens en hund som försöker äta upp familjens bebis är i akut behov av tränare en lördagkväll, den får man låsa in eller lämna bort. En tränare kan inte trycka på en knapp så att problemet försvinner.

Fast han kanske inte menade att de skulle träna där och då? Kanske han under k ällsrundan tänkte att han kunde passa på och fråga ifall den Gode Grannen kunde vara sådär schysst som hon verkade och erbjuda gratiskurs.

Jag tror om mannen menat något annat än ett ligg hade han svarat helt annorlunda på TS svar.
"-Om du undrar om jag kan hjälpa dig med hunden, så är svaret ja. Vill du ha ”hjälp” med något annat är svaret nej. Men jag tänker inte träna hund en lördagskväll vid nio.
Då säger han:
-Ja, då måste jag ha uppfattat dig fel då. Sen blir han skitsur. Och slänger ur sig:
-Du borde tänka på vad du skickar för signaler till folk!"
De män jag känner hade antagligen kännt sig lite förlägna över att en kvinna som varit vänlig nog att erbjuda sig att hjälpa dom med hunden trodde att de var där för att ragga upp henne. De hade antagligen försökt klara upp det missförståndet och ursäktat att de störde. De hade inte blivit sura och påpekat att man skickade ut fel signaler.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 779
Senast: Tonto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 923
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 141
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar