Jag ska sluta att säga hej till folk!

Det skulle jag (nästan) kunna göra om jag hittat en väldigt underlig sten och hade en geolog som granne ... :)

Som granne eller som vän? Jag kan utnyttja vänners kompetens ganska fritt - och ställer i min tur upp på allt jag kan bidra med.

Jag går inte hem till någon (lördagkväll eller annars) jag knappt känner och ber dem om tjänster för att jag vet att det är något de är bra på.

Ja. folk är jättesnåla.

Och då är det ju läge att dra gränsen tydligt, eller hur? Om någon missuppfattar "trevlig information" som "gratis service" tänker i alla fall jag att det är dags att faktiskt göra klart för personen - med minskad trevlighet eftersom det tydligen tolkas som "ta för dig" - att nej, då har hen fattat fel. @Blandrastik sa uttryckligen att hon kan ställa upp i sin yrkesroll (vid ett annat tillfälle), men där och då var hon ledig. Hemma hos sig. En lördagkväll.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att dra den gränsen. Om vi nu helt räknar bort tolkningen att han var ute efter sex och bara pratar hundtränare/granne.

Jag tror att en del av att man förväntas hjälpa till gratis (förutom att vara god granne) är om man har vad som ses som ett roligt jobb, att man jobbar med sin passion. Då verkar det ofta nästan ses som fult att vilja ha betalt.
Jag jobbar som lokalvårdare och kan inte tänka mig något scenario där folk skulle tycka att jag ska städa gratis.

Och då är det ju läge att dra gränsen tydligt, eller hur? Om någon missuppfattar "trevlig information" som "gratis service" tänker i alla fall jag att det är dags att faktiskt göra klart för personen - med minskad trevlighet eftersom det tydligen tolkas som "ta för dig" - att nej, då har hen fattat fel. @Blandrastik sa uttryckligen att hon kan ställa upp i sin yrkesroll (vid ett annat tillfälle), men där och då var hon ledig. Hemma hos sig. En lördagkväll.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att dra den gränsen. Om vi nu helt räknar bort tolkningen att han var ute efter sex och bara pratar hundtränare/granne.
Ja alltså jag tycker likadant. Oavsett hur han tänkte var det väl lite fult.

Det skulle jag (nästan) kunna göra om jag hittat en väldigt underlig sten och hade en geolog som granne ... :)

Ja, jag är ju lite nördig så jag skulle inte ta illa upp men svaret skulle kunna bli väl kreativt beroende på hur mycket alkohol jag hällt i mig (en av mina professorer påstod att det var bra att vara lite full när man kollade på strukturer).

Skulle någon vilja att jag gjorde en komplett ansökan om undersökningstillstånd med arbetsplaner etc skulle jag fråga om jag ska debitera per timme eller per dag :D

Gissa hur ofta folk, kända som okända ber om recept/tekniktips när det kommer till matlagning och brödbak ;)

Men grannar har jag ju inga på direkt nära håll, så dylika slipper jag oftast :up:

Absolut, men de ber dig kanske inte laga middag åt dem en vanlig tisdag när de är hungriga?

Mycket små tjänster och gentjänster är för mig för normalt. Jag ber en händig vän komma med sin slagborr och hjälpa mig skruva upp hipsterhyllor i köket eller sätta ihop alla satans sladdar till tv-Box-osv, hon ber mig om hjälp med att måla om vardagsrummet eller middag en kväll när det kört ihop sig.
Mitt yrke hjälper sällan nån förutom när jag strukturerar upp saker, men det är mer en personlig läggning jag har nytta av.

Jag fattar bara inte hur nötet fick för sig att hundtränare och kåt ensam granne är samma sak?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 784
Senast: Tonto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 141
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar