Jag ska sluta att säga hej till folk!

Hej o hå så lustig man kan göra sig på min bekostnad. Jag bjuder inte in folk kl 02 om jag skall vara pigg kl 09, oavsett kön eller sexuell läggning, förutom när jag var ung o trodde mig vara odödlig.

Vet inte?

jag tycker att jag är rätt tolerant mot människor. Det finns rätt gräsliga kvinnor och det finns riktigt gräsliga män. Många gånger retar jag mig mer på de gräsliga kvinnorna för de är i mina ögon de gränslösaste.

kvinnor som har kraftiga åsikter om hur jag ska vara som kvinna, som mamma, som arbetskamrat. De kliver oombedda in i mitt privatliv med åsikter och antaganden. Det är kvinnor som haft åsikter om hur jag ska leva och bete mig - inte män.

Det finns också en sort kvinnlig sammanhållning - "vi kvinnor" - som jag inte delar eller känner mig delaktig i. Kanske får jag inte min beskärda del av gränslösa män eftersom de inte riktigt räknar in mig i kategorin "kvinnor"? Jag får emellanåt kommentarer av kvinnor om att jag är kvinnlig just den dagen. Dvs att just den dagen är jag stylad så att jag är som en kvinna. Dvs normalfallet är att jag inte är kvinnlig.

Ett exempel är väl tråden om man ska låta bli gifta män av solidaritet med hustrun. Alltså solidaritet med en helt okänd kvinna. Jag är inte mer eller mindre solidarisk med en okänd kvinna än med en okänd man.

Det verkar som om kvinnor har mer av "väninnegäng" "juntor" än män har med "killgäng", "grabbar"?

Man är väl sällan den mest lämpade att bedöma sig själv. Så vad vet jag.
Jag står vid sidan av och betraktar storögt fenomen jag inte ser runt mig själv.

Jag har aldrig varit speciellt kvinnlig av mig, som yngre umgicks jag oftare med killar än med tjejer för att det passade mig bättre och jag har aldrig någonsin förstått hur det skulle "kännas att vara kvinna". (Har tex sett vissa stylingprogram på tv där programledarna pratar om att kvinnorna ska få känna sig kvinnliga, och jag kan inte ens förstå hur det är tänkt att de ska känna sig)

Trots detta så ser jag respektlösa män varje dag. Överallt. Män som har lite väl tråkiga tankar om hur kvinnor ska vara är sedan så extremt vanligt att jag inte ens orkar räkna dem ens när de beter sig "respektfullt" och bara inte delar min syn på hur saker ska vara. Sjävklart är det vanligt med kvinnor som har åsikter om hur kvinnor ska vara, hur de själva ska vara på ett kvinnligt sätt osv. Det är så normer skapas. De som passar in i normer tänker ofta att de gör det av egen fri vilja. Det är väl till viss del ett flockbeteende.

Däremot har jag ingen som helst anledning att ens nämna kvinnor som beter sig respektlöst/tråkigt i diskussioner som handlar om män. Det verkar dessutom vara mycket vanligare att kvinnor måste diskuteras när män diskuteras, än att män måste diskuteras när det handlar om kvinnor. Men det är väl säkert bara en märklig slump ;)

Jovisst, det finns förskräckliga kvinnor. Visst. Och tydligen måste det påpekas när man uttalar sig negativt om män. Till och med när man uttalar sig negativt om män i en diskussion som handlar om en man som betett sig gränslöst mot en kvinna. Det är helt fantastiskt så smärtsamt det verkar vara för många att kritisera män. När diskussionen handlar om en man. Och han är ju inte här, det är ju inte som att vi alla kastar sten på honom. Det är en diskussion. Inget mer.
Och tydligen måste det påpekas att jag anser att det finns gräsliga människor. Inte bara män.
Det förbryllar en del.

Kanske är det helt enkelt så att jag inte lika starkt delar upp de gräsliga i kön?

Jag upplever att det finns en ganska stor förlåtelse för de gräsliga kvinnorna - bland kvinnor. Tydligen även hos dig.

O_o
Nog verkar könet vara väldigt viktigt för dig ändå?
Vet inte?
självklart är kön en viktig faktor i samhällslivet, och jag betraktar mig som feniminist. Men på individnivå vill jag tro att jag är mer känslig för personliga egenskaper än för kön?
Ingen lever opåverkad av omgivningen men jag känner mig lite främmande för tanken att jag skulle bedöma personers tillkortakommanden utifrån kön.

Vet inte?
självklart är kön en viktig faktor i samhällslivet, och jag betraktar mig som feniminist. Men på individnivå vill jag tro att jag är mer känslig för personliga egenskaper än för kön?
Ingen lever opåverkad av omgivningen men jag känner mig lite främmande för tanken att jag skulle bedöma personers tillkortakommanden utifrån kön.

Men du verkar ju sortera - i den här och liknande diskussioner - just på kön? När du till och med gör just det direkt efter ditt påstående om att du inte gör det, ser du det inte? Jag försöker inte vara dryg nu, det är en uppriktig fråga, ser det inte märkligt ut för dig att du skriver att du inte tänker på könet följt av (dubbel) kritik mot kvinnor?

Men du verkar ju sortera - i den här och liknande diskussioner - just på kön? När du till och med gör just det direkt efter ditt påstående om att du inte gör det, ser du det inte? Jag försöker inte vara dryg nu, det är en uppriktig fråga, ser det inte märkligt ut för dig att du skriver att du inte tänker på könet följt av (dubbel) kritik mot kvinnor?
Jo, dt ser väl lite märkligt ut i text.....

Jag får svårt att uttrycka det här. Kanske beroebnde på att det ligger så i strid mot allt jag lever efter?

I många sammanhang och inte minst på buke, upplever jag att man delar upp människor i kön och tillskriver det anda könet sämre egenskaper. I rena mansdominerade ställen så pratar man (män) om kärringen och regeringen. Kvinnor pratar om rövhattar och män som beter sig på ett speciellt manligt dåligt sätt.. Att dåliga än är dåliga för AT det är män. Att dåliga kvinnor är dåliga personer för ATT de är kvinnor. De är väl lika usla men på lite olika sätt?
Det blir så märkligt, i kontexten av att bra personer väl inte definieras av kön. De definieras - i min värld - av just sina goda allmänmänskliga egenskaper. Jag lever i tron att dåliga personer definieras av ganska generella egenskaper, inte könsbundna.
Ah, jag förmår inte uttrycka vad jag menar så det blir glasklart. Måste tänka mera för att definiera bättre.

Varför bjuder man in en bekant/kompis/granne att kolla på ens lägenhet kl 02 på natten? Varför servera kaffe?
1. För att vi hade följts åt på hemvägen och han var nyfiken på att se lägenheten.
2. För att han bad om kaffe och jag var artig.

Vi var alltså bekanta/kompisar. Vi hade umgåtts i parsammanhang någon gång, setts på hästtävlingar, mockat boxar i samma stall och snackat lite skit då. Dessutom var jag bästa vän med hans ex som han varit ihop med ca 15 år. Jag hade aldrig ens haft en tanke på "något mer" med denna man. Han var/är inte överhuvudtaget ens snygg i mina ögon.

Insinuerar du att det inte finns några andra skäl att bjuda in en person i den situationen än att man egentligen vill något mer? Hepp, så var det återigen så att kvinnan borde förstå och veta bättre, att den stackars mannen SJÄLVKLART tolkade situationen så som den borde tolkas = Hon vill ha sex!
Eller?

Historien ovan fick mig att tänka på ett annan från forumet där det var det omvända förhållandet som kritiserades, alltså att MÄN inte tar initiativ, och rådet som gavs fastnade (antagligen för att jag gillade det) och jag tror flera av er också kommer ihåg det:
- Sätt dig i hans knä och dra av dig tröjan så förstår han lättare :)
Men jag ville INGET ALLS mer än att han skulle få se lägenheten. Vi var grannar/bekanta. Jag var hans ex allra närmaste o bästa vän.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 145
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar