Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker helt enkelt att du ska lyfta din oro precis som du gör här. Är det verkligen normalt att inte relationen ser bättre ut mellan pappa och barn efter 4 månaders föräldraledighet? Kanske BUP har verktyg som kan hjälpa pappan?
Jag tycker också det här låter otroligt fel och konstigt. Jag kan bara spekulera i vad jag tror, men faktum är att om han bara är en snäll far som inte gör något fel med barnen så reagerar de inte såhär. Jag tycker att det är dags för en orosanmälan så att experter får utreda vad som pågår. Tänk om det kommer fram om fem år att det rörde sig om övergrepp?!?
Bättre med en anmälan för mycket än alternativet....
Ingen av oss et ju vad som händer, men som utomstående som läser beskrivningarna så framstår ditt ex som
Oempatisk
Självisk
Snål
Opålitlig
En människa med dessa egenskaper kan mkt väl tänkas använda våld eller begå övergrepp. Något gör han ju eftersom barnen beter sig som de gör.
jag tror inte det är regelrätta övergrepp utan att anknytningen med pappan är urdålig. Det kan inte vara bra för barnen att behöva ha det såhär. Nåt behöver förbättras.
Sitter här o läser o funderar. Med de egenskaper och den personlighet som du visar i den här tråden, så är det synd att du inte är man. Då hade jag lagt in en stöt.
All heder åt dig. Snart är det över.
Och sen hoppas jag att pappan får så lite tid som möjligt med sina barn i framtiden, fy vad upprörd jag blir när jag läser det du skriver här ovan. Han är ju som ett stort barn själv, dessutom med extremt lågt IQ....
Jag blir fundersam på hur relationen sett ut under de år TS och pappan varit tillsammans. Det jag läser skulle kunna tolkas som att det brustit i kommunikation kring barnet/barnen under väldigt lång tid, och det är sorgligt i sig.
Jag hoppas att han växer upp och tar ansvar och faktiskt får en förståelse för hur han påverkar andra i sin omgivning. Att universum inte kretsar runt honom utan att vi alla är del av något större.
Det finns absolut INGA tecken på våld. Mina barn har extremt få blåmärken och sår om jag jämför med kompisars ungar. Såren i själen däremot är en annan historia.
Båda barnen har stunder med pappa som de gillar. Båda barnen kan busa och skratta med pappa. Båda barnen kan sitta i knäet på pappa osv. Han är dålig, men inte genomrutten. Han är bra på att busa med barnen (tills det går överstyr och barnen får utskällningar för att de inte kan kontrollera armar och ben när de är helt uppvarvade, men det är en annan historia).
Exempel:
Bebisen kan sitta hos pappa vid matbordet. Det går ganska bra nuförtiden (för en månad sen gick det inte om jag var i samma rum). Men skulle jag resa mig för att hämta något i ett annat rum, så börjar bebisen gråta, ibland lite, ibland hysteriskt. Om bebisen sitter hos mig och pappa försvinner så händer ingenting.
ALLA överlämningar till pappa när bebis förstår att jag kommer att "försvinna" är skitjobbiga med panikskrik. Jag har ALDRIG hört bebis gråta för att pappa försvinner.
Exempel:
Sonen får aldrig vara arg ifred. Pappa provocerar genom att hela tiden försöka avleda, hitta på andra grejer, störa osv. Försöker plocka upp honom eller sätta sig i närheten osv (sonen har extremt hög integritet och när han blir arg så behöver han få vara arg ifred i 5-10 minuter, ibland mer). Det resulterar i att sonen sparkar och slår mot pappa och skriker att han vill vara ifred, vilket pappa skiter i utan i stället försöker hålla fast sonen så att han inte kan sparka.
Exempel:
Sonen sitter och skjuter ut underkäken (varför vet jag inte, men såna är ju barn ibland med grimaser). Pappa försöker vara rolig och säger "Tjena grävskopan, har du skopat någon sand idag? Höhöhöhö" Sonen ser ut som ett frågetecken och blir osäker på vad som egentligen menades.
Exempel:
Sonen spelar angry birds på pappas telefon. Pappa vill ha tillbaka telefonen och sonen vänder sig om för att spela lite mer, utan att släppa telefonen. Pappa: "Vad ful du är, snikar du till dig fler banor". Hur tror ni att en 3-åring (som han var då) tolkar uttrycket "Vad ful du är?" Ny osäkerhet hos sonen.
Exempel:
Sonen dryga 2 år vaknar med lite morgonstånd och detta uppdagas när jag ska byta blöja. Pappan kommer in precis då och kommenterar detta genom att säga "Jag ser att storseglet är rest höhöhöhöhöhöhöh" Grabbigt fnissandes. Sonen fattar ingenting.
I samma veva ville sonen se på youtubeklipp med vatten. Han gillade när det plaskade. Han valde ett när en tjej med bikini och hyggligt stora tuttar hoppar ut från en klippa och ner i vattnet. Kommentar från pappa: Bra val, vilken fräsch brud i bikini höhöhöhö. Vad är brud och vad är bikini undrar sonen.
Exempel:
Bebis är på och irriterar sonen, drar i byxor, smånyps osv. Sonen sprattlar med benen och sparkar för att komma loss (inte ok att sparka, det vet han, men han är inte ens 4 och impulskontrollen är typ noll). Här brukar jag flytta på bebis för att visa sonen att det är ok att vilja vara ifred, men jag brukar också markera att det inte är ok att sparkas och att han får välja andra sätt - tex be en förälder att ta bort bebisen.
Pappa skäller ut sonen och ställer frågan "vad har vi sagt om det här"?. Sonen vet vad som är sagt, han vet att det var fel och tycker att det blir jobbigt/skäms. På barns vis när det är jobbigt så börjar han då prata om något helt annat, vilket retar upp pappan som ställer om frågan, tystnad, sonen pratar om något annat, pappan blir arg och ställer om frågan osv. ungefär i 8-10 varv. Detta känner jag är dubbelbestraffning, fast 8-10 gånger.
Exempel:
Bebis är 8 månader och sitter i gåstol. Kylskåpsdörren är öppen och bebis är fullt koncentrerad på att undersöka ketchup och senapsflaskor. Pappa vill komma in i frysen, vilket endast är möjligt om man stänger kylskåpet. Han sätter då foten på gåstolen och skjutsar iväg den ett par meter i rummet och smäller igen dörren och öppnar frysen. Jag har en del åsikter om det, men jag ska bespara er mina tankar. Problemet är att detta görs dagligen framför sonen som då anser att det är helt ok att när man tycker att bebis är i vägen så knuffar man bort gåstolen. Sonen har ingen kontroll på styrka och fart, så han dänger iväg den in i väggar med mera, rätt brutalt och bara för att det passar honom just då, det är roligt. Han blir utskälld av pappa, trots att han egentligen bara gör samma sak som pappa gör.
Det här är bara några exempel som är hyggligt lätta att sätta på pränt. Hela situationen och samspelet är betydligt mer komplext och det innefattar att pappan ignorerar barnen, inte svarar, dröjer med att hjälpa dem när saker inträffar osv. Småsaker, men som sammantaget antagligen gör att barnen också uppfattar honom som lite opålitlig eller frånvarande. Inte tröstar när de är ledsna, har som mål att barnen ska vara tysta. Alla känsloutbrott ska dämpas, det finns inte utrymme att få känna sig arg, ledsen och besviken - för det är ju jobbigt när barn gråter/skriker.
Det där får du gärna utveckla, för som jag tolkar det du skriver så känner jag redan skuldkänslorna svämma över, att jag har kommunicerat fel och därmed satt mina barn och pappan i den situationen som de är idag.
Det är bra att du tror honom om gott. Men jag (som inte är psykolog alls, iofs) har väldigt svårt att tro att beskrivna scenarion skulle framkalla sådan ångest vid läggningen som du beskrev tidigare. Det är INTE normalt, tyvärr.
Bra att de inte har blåmärken, det är ju goda tecken.
Många föräldrar är elaka mot sina barn, ofta kan ingen i omgivningen tro det om dem. Det finns många sätt att misshandla och kränka barn, alla ger inte blåmärken.
Förlåt om du tycker jag tjatar, men jag blir orolig när jag läser. Man hör så mycket i media och på alla skolor finns det barn som utsätts för hemska saker av föräldrar.
Hade det varit mina barn hade jag inte dragit mig för att göra en inspelning en kväll jag inte är hemma. Är allt ok behöver ingen veta att du misstrott honom och gjort det. Är allt inte ok så behöver d u veta det.
Bra att du ringt samtalet iaf, du behöver stöd i hur du skall agera och mer insatta än oss som kan ge input.