Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skål då
You go, girl.Då sa jag nej... sa jag att han faktiskt är tvungen... jag informerade om att han fick hålla koll på sitt själv.
Jag blir alltså ledsen å barnens vägnar men tyvärr är det ju bara pappan som kan göra något åt det. Jag förstår verkligen att det är jobbigt för dig.
När min son 7 år gammal satt i trappen utanför min dörr i hyreshuset en söndagmorgon sökte jag enskild vårdnad och fick det. Då hade jag gått samma väg som nyttnick och ännu längre. Nu 30 år senare har far och son en bra relation.
FR imorse. Han hade fortfarande inget konkret förslag. Han ville helst ha det på ett vis den här första månaden - för att han skulle kunna renovera sitt hus och sen byta och ha det på ett annat vis. Då sa jag nej. Mitt förslag verkar mer eller mindre ha gått igenom, men det är inte på pränt. Detta för att vi ska "testköra" i oktober och se hur det funkar för barnen.
Han vill inte ta ansvar för inskolningen, eventuellt vara med någon gång, men det visste han inte om han kommer eller kan. Detta hade jag redan räknat ut, så jag har tagit semester under hela den perioden. Jag tycker att han på sina umgängesdagar bör ta barnen direkt från dagis - även under inskolningen, men det visste han inte heller om han ville/kunde. För då skulle han ju vara tvungen att vara ledig ifrån jobbet. Jag skulle kanske få svar i början på nästa vecka eftersom hans chef är en väldigt upptagen man.
Han ville inte ta ansvar för VAB på hans umgängesdagar, men det sa jag att han faktiskt är tvungen att göra om det inte rör sig om någon spysjuka. Det kunde ju bli orättvist förstås, men jag påpekade att det kanske är jag som får alla VAB-dagar likväl som han. Tyckte även att han bör tänka på att man inte kan schemalägga ungarnas förkylningar så det passar in i hans liv.
Ja, det är bara pappan som kan ordna deras relation. Jag bara hoppas att det är rätt beslut att se till att han tar fullt ansvar halva tiden. Att det är rätt beslut att barnen ska ha någon slags relation till pappa, även om den är dålig. Att det är rätt beslut och att det inte kommer att sätta negativa spår i barnen för framtiden, utan att det blir något positivt - även om man hade önskat något bättre för dem.
Det börjar verkligen skina igenom att han kanske egentligen inte är så intresserad av att köra hälften/hälftenumgänge. Hade han på allvar trott att du skulle ta vab-dagar på hans umgängestid med barnen?
Jag hade nog frågat rakt ut på nästa FR-möte ("-med tanke på att du inte vill xxx och xxx ställer jag mig frågande till om du verkligen är redo för att ha barnen halva tiden"). Eftersom han inte verkar vilja löpa hela linan ut ökar dina chanser att få igenom dina förslag.
Jag skulle nog inte kunna motstå frestelsen att i något lämpligt läge (tex VAB-diskussionen) påminna honom om att det var han som tog initiativet till detta och fråga hur han egentligen trodde det skulle bli men det är jag det.
Jag har ställt den frågan i ett tidigare skede, säkert i samband med att han tyckte att vi skulle fortsätta att bo ihop till efter nyår så att han skulle kunna vara pappaledig ifred, och svaret löd att han är ju kille och har svårt att i förväg kunna sätta sig in i hur något kommer att bli. Det bemöttes då med att det här faktiskt var hans beslut och att han nu får äga det beslutet och ta ansvar för efterdyningarna.
Jag hade aldrig trott att han skulle kämpa så hårt för 50/50 eftersom det inskränker hans liv fruktansvärt mycket. Därför tror jag att det går någon prestige i det och att han vill framstå som något han inte är. Jag tror att allt handlar om honom och kanske bara några procent handlar om barnen och hans relation till dem. En hel del är nog att han också kan göra sig till offer (hur han nu får ihop det) för situationen.
Men ..... vilket argument. "Jag är ju kille". Ja! Och? Var inte några av världens främsta strateger killar? Är inte det killars område historiskt sett, att planera framtiden för sin familj?
Jag är antagligen väldigt fördomsfull men jag tror att det var till stor del hans systers förtjänst (jag tycker mig minnas att du skrev om detta tidigare i tråden).