Sv: Jag kvävs
Här är en till som bryter tystnaden efter att ha följt tråden varje dag! Jag måste bara få börja med att säga herregud vilken kvinna du är. Vilken förebild till dina barn! Du är helt otrolig, stark, konstruktiv, smart, effektiv, fantastisk mamma och många fler saker! Jag blir så JÄVLA stolt att se kvinnor som du. Man blir så peppad och glad över att kvinnorna reser sig högt över skitstövlar och kommer ut med huvudet högt som en vinnare!
Du kanske inte ser dom där sakerna, men vi på buke gör det. Du har fullt upp med att må dåligt, för sånt tar tid och enorma mängder energi. Jag vill även skriva ner lite tips för hur man kan rent praktiskt hantera sådana här skitsituationer. Sen om det hjälper dig eller någon annan är bara en bonus.
När det gäller att hantera alla praktiska saker så kan man skriva upp allt som ska göras, skriva vilken dag man tänker göra det och sedan beta av listan vartefter dagarna kommer. Man vaknar, kollar sin lista och ser att "Okej, idag är det att kolla vattenledningar". Poängen med denna lista är att man endast gör sakerna som står för dagen och att man inte ska tänka på dom annars. Det blir lätt att man försöker ha alla bollar i luften, vilket är jobbigt och gör att man grubblar konstant på problemen. Rada upp skiten och piska järnet ur det när det väl är dags. Annars ska man fullständigt skita i det, för du kan tänka "Jaha nu börjar jag grubbla över familjerätten, men dom ska jag ringa på fredag, så jag behöver inte tänka på det just nu."
När det gäller dig själv så ska du fokusera all energi på det. Det viktigaste är att du mår bra! Mår du inte bra är det i inte till nytta för någon, allra minst dig själv. Se alla samtal som en investering i din hälsa. Det är lika mycket en investering i att gå till naprapaten och ta hand om sin rygg, som att investera i att gå hos en psykolog, fast det är ens själ man tar hand om. Du ÄR stark, men det är onödigt och jobbigt att konstant vara det. Du har inget att bevisa. Det är bättre att lägga sig och gråta ett par timmar eller gå ut i skogen och skrika för full hals i en timme. Det rensar och då drar man inte ut ens smärta över hela dagen. Bättre att få ut allt med en gång!
Om man grubblar mycket som människa kan man ha "grubbelstund". Sätt 1 timme, eller vad man nu vill ha, där du tillåter alla slags tankar komma. Älta, älta, älta. Då grubblar och ältar du inte under resten av dagen, för du har en tid utsatt till det. Inga tankar är förbjudna! En tanke är bara en tanke, det behöver inte betyda att det är sanning bara för att man tänker en sak.
När det gäller den där ärkeidioten till ex så sköter du dig extremt bra redan. Du sänker dig inte tills hans nivå och ser till att fixa saker om han håller klaffen (tyst accept). Däremot är det fullt förståeligt att du lackar ut ibland när han är så puckad. Det jag kände här är att du behöver en stategi för att inte bli påverkad av honom. Du kanske kan göra mentala övningar? En övning jag fick lära mig under ett seminarium var att man skulle tänka sig att ens energi är ett sken/vätska som är gyllene och lysande. Det finns i och runt omkring dig. Om någon kommer med en kopp och står och tar av det fina skenet blir man ju förbannad. Right? Varför skulle någon ta sig rätten och komma och ta av DIN fina energi?
Vad gör man då? Jo, man tänker att man skapar en såpbubbla runt sig, man kan måla den omkring sig med fingret för att göra det mer tydligt för sig självt. Den här bubblan kan INGEN spräcka förutom du. INGET kan tas ut från det. I den bubblan är du och din energi trygg helt enkelt.
Då kan du måla den här bubblan och helt enkelt stå och flina åt ditt ex som står utanför, skitförbannad och stampar i marken som ett litet barn för att han inte kan påverka dig. Det kan låta hur fånigt som helst, men den mentala träningen är viktig. Det är därför cancerpatienter utför det men även ryttare på riktigt hög nivå måste arbeta mycket mentalt. Vore det inte hur skönt som helst att stå och låta ditt ex säga och göra vad han vill utan att känna något? Bara konstatera att han är en idiot, rycka på axlarna och sedan släppa det.
Han har redan förstört så mycket. Han ska inte få förstöra ditt humör eller en hel dag med ett ynka mail! Låt det vara en drivkraft. Du är redan så stark, du kan lära dig det där utan problem! Tipsen är helt enkelt en strategi så att man orkar ta sig igenom jobbiga perioder i livet. Jag hoppas att något kan hjälpa någon i alla fall.
Det sista jag vill säga är att fortsätt kämpa men låt dig falla också. Du kommer resa dig igen. Fortsätt skriv konstruktiva mail och kolla inte upp NÅGOT åt honom, det får han fan i mig klara själv nu. Han är en vuxen karl för helskotta. Avsluta dina mail med att om han inte kommer med andra förslag eller lösningar så kommer du se det som en tyst accept. Lägg även till något som påpekar att han inte kan komma 2 veckor senare med bara gnäll. Att han inom denna tidsfrist får komma med klagomål, förslag m.m. vid den tidpunkten, inte efter.
Kan du inte försöka få lite passning av barnen? Åka på spa, massage, ansiktsbehandling, läsa böcker, kolla film och vara lite för dig själv? Du måste ta hand om dig och jag tror inte barnen tar skada av att få vara med farföräldrar lite extra denna period
All lycka till dig nyttnick, du är grym!