Jag kvävs

Sv: Jag kvävs

Innan du börjar planera för något som du inte vet vad det är - ta reda på fakta. Prata. Mitt i natten, på morgonen eller när det nu blir. Men sluta skjut upp det. Ta kontrollen över DITT liv. Just nu kontrollerar han dig, genom att komma hem när han förstår att han får vara ifred.

Ta reda på var du står, och agera utifrån det. Innan ni haft samtalet så kan du ju inte göra något.

Jag är panikslagen. Jag kan inte försörja mig. Jag har sökt jobb utan att lyckas i flera år så det är väldigt svårt att få en försörjning. Enkla jobb, städ, reklamutdelning, tidningsutdelning och disk utan napp. Jag är inte attraktiv på arbetsmarknaden.

Fortsätt intala dig det till det blir självuppfyllande. Vad är syftet med det?

JUST NU vet du inte hur du ska försörja dig OM ni ska separera.

Du är själv din värsta fiende, varför är du det?

Jag är panikslagen.

Ja, det är begripligt. Det hjälper dig inte att vi säger att du måste ta tag i det och konfrontera din man (det vet du redan). Andas lite nu. Din reaktion är naturlig, det kallas förnekelse. Du har inte riktigt fattat det än.

Men mitt i förnekelsen vet du nog om det finns någon sanning i anklagelsen. Och du vet vad du måste göra. bara det att du inte orkar det just nu. Det är en tung väg att gå. Ett steg i taget. Ta stöd. Ta hjälp. Är det någon gång du behöver systrar, mamma eller nära vänner vid din sida är det nu.

Noll antal vänner som kan hjälpa. Ingen kontakt med släktingar som kan hjälpa. Ja, jag har försökt att skapa ett nätverk, men jag anses som "konstig". Jag har alltid försökt att vara en god vän och ställa upp och hjälpa andra i nöd, men de få gånger som jag har bett om hjälp så har jag inte fått det. Jag har varit aktiv inom olika föreningar utan att lyckas skapa ett nätverk. Jag har alltid "glömts" bort när det har varit något gemensamt.

Noll antal vänner som kan hjälpa. Ingen kontakt med släktingar som kan hjälpa. Ja, jag har försökt att skapa ett nätverk, men jag anses som "konstig". Jag har alltid försökt att vara en god vän och ställa upp och hjälpa andra i nöd, men de få gånger som jag har bett om hjälp så har jag inte fått det. Jag har varit aktiv inom olika föreningar utan att lyckas skapa ett nätverk. Jag har alltid "glömts" bort när det har varit något gemensamt.

Så vad är planen? Att ge upp? Låtsas som ingenting tills han plötsligt en dag byter lås på dörren och dina väskor står utanför? Blir det lättare att tag i det då tror du...?

Är du arbetslös, har du a-kassa, lever du på socialbidrag, står du i bostadskö, kan du utbilda dig, flytta till en större ort med mer jobbtillfällen...? Osv. Sluta fokusera på problemen och börja söka lösningar.

Och partnern till kvinnan har bombarderat mitt Facebook konto med uppmaningar att jag ska ringa honom. Jag känner honom inte, vi har träffats några få gånger bara. Hälsat bara men aldrig pratat. Kärleken är blind så om min man inte vill ha mig längre så är det ju så. Klart att han inte ska leva med någon som han inte längre älskar, men jag vet inte hur jag ska överleva utan inkomst. "Om du älskar någon släpp dem fria". Ingen äger någon.

Så det är egentligen din mans inkomst du är rädd att förlora, inte mannen i sig...?

Lösning: hitta en ny karl!

Och partnern till kvinnan har bombarderat mitt Facebook konto med uppmaningar att jag ska ringa honom. Jag känner honom inte, vi har träffats några få gånger bara. Hälsat bara men aldrig pratat. Kärleken är blind så om min man inte vill ha mig längre så är det ju så. Klart att han inte ska leva med någon som han inte längre älskar, men jag vet inte hur jag ska överleva utan inkomst. "Om du älskar någon släpp dem fria". Ingen äger någon.

Alla personer i Sverige överlever även utan inkomst. Även om det kan bli tufft ett tag innan man hittar en möjlighet till försörjning.

Begreppet "överleva" tycks ha blivit lite inflation på i det här landet.

Fast jag tycker du är långt ute och cyklar innan du pratar med din man om det här. Hans ev. otrohet kanske inte alls har med något älskar att göra. Det kanske bara är sex och en reaktion på ett förhållande där kommunikationen är till noll (oavsett vad det beror på). Eller ingen otrohet alls, bara en nyfunnen vänskap där han kunnat lufta saker som ni inte verkar kunna lufta. Att spekulera innan du vet - gynnar bara hjärnspöken och destruktivitet. Att veta gynnar konstruktivitet.

Så vad är planen? Att ge upp? Låtsas som ingenting tills han plötsligt en dag byter lås på dörren och dina väskor står utanför? Blir det lättare att tag i det då tror du...?

Är du arbetslös, har du a-kassa, lever du på socialbidrag, står du i bostadskö, kan du utbilda dig, flytta till en större ort med mer jobbtillfällen...? Osv. Sluta fokusera på problemen och börja söka lösningar.

Utan egen inkomst är det rätt svårt. Jag har levt på min man. Tagit hand om hem och barn. Naturligtvis så har jag sökt jobb under tiden. Jag hade ett ok jobb tidigare, men sen vi fick barn så flyttade vi (gemensamt beslut eftersom min man fick ett bättre jobb på annan ort) och jag har fastnat i hemmalunken. Noll bidrag.

Utan egen inkomst är det rätt svårt. Jag har levt på min man. Tagit hand om hem och barn. Naturligtvis så har jag sökt jobb under tiden. Jag hade ett ok jobb tidigare, men sen vi fick barn så flyttade vi (gemensamt beslut eftersom min man fick ett bättre jobb på annan ort) och jag har fastnat i hemmalunken. Noll bidrag.

Som ensamstående får du andra förutsättningar att söka bidrag. Och hur är det med utbildning, flytt?

Så det är egentligen din mans inkomst du är rädd att förlora, inte mannen i sig...?

Lösning: hitta en ny karl!

Nej, då har jag inte varit klar. Överlevnad känns ju mest akut just nu. Om min man inte vill ha mig längre så är det ju så. Men jag vill inte vara utan honom. Han är mycket viktig för mig. Utan honom vet jag allvarligt talat inte hur jag ska gå vidare.

Men du vet ju inte om han älskar dig eller inte fortfarande! Du har bara hört historien från en annan sida, har den mannen några bevis för att något hänt? Med- och motgångar har alla förhållanden, men ni måste ju först reda ut vad som hänt, eller inte hänt. Sen ifall han varit otrogen, vill han vara med dig eller inte? Uppenbarligen har han inte jättebråttom att bli av med dig, för då hade du antagligen redan varit borta.
Och även om han vill stanna i ert förhållande, vill du vara kvar med honom? På riktigt eller bara för att du inte har råd att vara själv? Och om du inte har råd att vara själv, hur ska han då veta att du inte stannar med honom bara för pengarnas skull?

Kvinnan ifråga var hemma hos oss i tisdags och då insåg jag att de var mer än vänner så pm:et från kvinnans särbo kom inte helt överrasskande. Min man har klagat över bristen på sex och det stämmer. Min sexlust har försvunnit sen vi fick barn.

Har du någon utbildning? Hur gamla är barnen? Det kommer lösa sig, även om det givetvis är jobbigt just nu. Men du måste försöka stå på egna ben lite. Arbetsförmedlingen brukar väl kunna sätta arbetslösa på jobbpraktik vilket ibland kan leda till jobb senare, vore det något så länge? Egentligen, vad som helst är ju bättre än situationen du sitter i nu. Håller tummarna för dig!

Trist, men du måste ju tyvärr ta upp detta med din man. Sen är det ju inte alls säkert att han ser det som en tjej han vill ha ett förhållande med, utan bara ha sex med för att han inte får nått annat... Givetvis är inte det ok när ni båda inte är med på det! Men det betyder fortfarande inte att han vill lämna. Det är nog snarare upp till dig om du vill vara kvar med honom eller inte.

Kvinnan ifråga var hemma hos oss i tisdags och då insåg jag att de var mer än vänner så pm:et från kvinnans särbo kom inte helt överrasskande. Min man har klagat över bristen på sex och det stämmer. Min sexlust har försvunnit sen vi fick barn.

Han har klagat... Har ni pratat om VARFÖR? Försökt reda ut ert förhållande?
Rådgivning?

Jag får intrycket (kan såklart ha fel!) att ni inte pratar utan bara tassar runt varann.
Om du pratar med honom kanske ni kan lösa sånt som inte är bra, fortsätter du att tassa så lär han bara fördjupa relationen till den andra kvinnan...

Du har INGET att vinna på att vänta, men allt att förlora på att INTE göra det...

Min åsikt dock, såklart måste du göra det DU tror är rätt!

OK. Låter ensamt. PM:a om du vill.

Kanske låter konstigt för dig men ett tips är också att ta kontakt med en präst eller diakon i en kyrka nära dig. Jag kan ta reda på telefonnummer om du vill berätta var du bor. De har tystnadsplikt och de jobbar hela tiden med människor som hamnat i olika typer av kriser. Där kan du få någon utomstående att tala med och börja bena i din situation. Ha någon som följer med steg på steg på vägen du har framför dig nu, oavsett hur den slutar. Det kostar inget.

Det är en hel del som kommer behöva förändras framöver och när du tänker på det rasar väggarna runt omkring dig, men ingen kan förändra allt i ett nafs. Och du kommer att få tid på dig - än så länge är ni gifta och har ett gemensamt ansvar för varandra och eventuella barn. Första steget är att prata med din man om vad du vet eller misstänker. Jag rekommenderar att du pratar med den eventuella kvinnans partner för att få reda på vad han vill berätta. Du kan behöva kunskap om det innan du pratar med din man. Oavsett om det är sant eller inte behöver du veta vad han anklagas för och bilda dig en egen uppfattning.

Om det är så att han har haft en relation, eller har blivit kär, så är det inte samma sak som att ni ska skiljas omgående. Men ni behöver utgå från verkligheten. Så försök möta den - så snart du orkar. För ingenting blir bättre för att du väntar.

Vilka bidrag och vilket stöd du har rätt till ifrån samhället och hur du ska få ett jobb är en senare fråga. Det hör till alla de många saker som du behöver reda ut, en i taget, tills du har någorlunda koll. Och då kommer du vara på väg att få fast mark under fötterna igen.

Vilka bidrag och vilket stöd du har rätt till ifrån samhället och hur du ska få ett jobb är en senare fråga. Det hör till alla de många saker som du behöver reda ut, en i taget, tills du har någorlunda koll. Och då kommer du vara på väg att få fast mark under fötterna igen.

Det är en senare fråga. Men en fråga man kan vara trygg med i landet Sverige. Även om man inte tjänar en krona på egen hand - får man stöd för att överleva på en dräglig nivå. Det är inte en anledning till att vägra ta itu med saker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 013
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 617
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 652
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010