Angående longeringen - testa "protected contact" / "reversed roundpen". Alltså du sätter upp en volt av koner och band (eller vad du nu har, korta staketstolpar funkar det med, bara så du får en rund inhägnad) och så håller du dig själv inne i volten och hästen på utsidan. Hästen kan då inte "komma åt dig" på samma sätt utan håller sitt avstånd. Det blir också lättare då att belöna med godis/mathink utan att få en häst som är som ett plåster på en
Beträffande vilken häst du ska sälja - ibland måste man släppa taget. Det som var är historia, det du måste leva med är det som är nu. Jag sålde en häst jag hade haft i 18 år, ridit in själv, tävlat, min dotter lärde sig rida på honom, han var fantastisk och vi gjorde ALLT. Men när han blev lite äldre, dottern gått över till en annan häst och jag "fick tillbaka" honom så var det inte vi längre... han ville inte det jag ville och jag ville inte det han ville. Så vi hittade en ny liten ryttare åt honom, en 8-årig tjej som behövde en läromästare och jag såg ju så fort hon kom upp på honom att hela hästen sa "DET HÄR vill jag göra!!". Då kändes det faktiskt helt rätt att sälja sin once-in-a-lifetime-häst! För han var ju inte det för mig längre, men blev det definitivt för någon annan (det är fem år sen, tjejen och hästen var en match made in heaven och hänger fortfarande ihop, han är snart 27).
Det låter verkligen inte som om du har kul med hästen du valde att behålla? Kanske byta?