Att göra något för att hjälpa och glädja sin partner är som jag ser det som omtanke, inte ett offer.
Även om den som hjälper tycker att mocka hästbajs är det vidrigaste som finns innerst inne? Isåfall tänker vi likadant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att göra något för att hjälpa och glädja sin partner är som jag ser det som omtanke, inte ett offer.
Bahaha! Just exakt det här diskuterade jag och min partner häromdagen. Vi hade en rätt hätsk diskussion om ett hypotetiskt jävla skrivbord. Han tycker att det är orimligt att han inte ska få välja det bord han föredrar och som han anser är bekvämast och bäst, jag anser det vara orimligt att jag ska behöva titta på en urful möbel
. Du och jag, snow! Vår lösning, på vårt framtida eventuella problem, blir att vi kommer leta skrivbord tillsammans och han kan då välja några stycken som han anser vara sköna och bra för honom. Sen får jag välja det minst fula och voilà - båda är nöjda
.
Jamen visst är det intressant?Helt klart ett något oväntat känsligt ämne!
Jag har väldigt svårt att föreställa mig att någon skulle göra det vidrigaste som finns för någon annan till vardags. Jag skulle vägra klyva skallen på min häst t ex om det inte var en extraordinär situation under brinnande krig och en fråga om liv och död. Att mocka skit känns inte ens som det finns på samma skala.Även om den som hjälper tycker att mocka hästbajs är det vidrigaste som finns innerst inne? Isåfall tänker vi likadant.
Om jag ställer upp för min partner gör jag det för att jag vill det, i annat fall skulle jag ju inte göra det?
Jag hade i det läget tänkt att jag vill ta hand om djuren för jag vill underlätta för min partner. Jag vill att min partner mår bra. Jag hade inte tänkt att jag ger något.,
Jag tänker nog bara att det är en del av livet. Dvs allt är inte jätteroligt hela tiden. Tex får jag på mitt jobb ibland bara bita ihop och göra vissa saker.Även om den som hjälper tycker att mocka hästbajs är det vidrigaste som finns innerst inne? Isåfall tänker vi likadant.
Vad är nöjet med att släpa runt på någon som inte tycker det är roligt och som hellre är någon annanstans?![]()
Ja det är ju precis det jag säger.Tänkt och tänkt, men OM orden "ge och ta" ska användas, så tänker jag precis som @Bluefish - att hennes partner "ger" i det fallet som hon beskriver.
"Ge" och "ta" är inget man räknar på så att det ska bli lika många "ge" från båda parter, utan det blir en skön dynamik med omtänksamhet och utan större egoism.
Ja, jag ställer upp på min partner för att jag själv vill det, inte för att han tvingar mig eller för att jag är skyldig att göra det. Jag gör det för att jag vill göra honom glad, för att jag vill hjälpa honom, för att jag tycker om honom. Skulle det vara ett tvång ser jag ingen anledning att vara tillsammans.Men tidigare i tråden var tonen att man Vill göra det för sin Egen skull. Det verkade inte finnas på kartan att man kunde vilja göra något för att det gjorde någon annan glad. Men att glädja någon annan kan ju lika gärna innebära att jag också mår bra utav det. För mig handlar det inte om att konsekvent bara ägna mig åt mina intressen, jag kan göra något någon annan vill. Det duger för mig att hen uppskattar det.
Jag har fö haft flera relationer med människor som tycker att hästskit är sjukt äckligt. Tror inte att de ställde det i samma perspektiv som du dock.
Hur hade du gjort i den här situationen? Struntat i att flytta ihop? Jag är all for att få följa sin egen vilja och att fortsätta kunna lägga tid på sina egna intressen utanför förhållandet (detta är verkligen A&O för mig och min sambo), men jag tycker ändå att det uppstår situationer hela tiden där man ibland får göra något som man egentligen inte vill, för sin partners skull. Det blir så att säga en kollision av viljor där min vilja att vara sambo med min partner till syvende och sist är större än min vilja att slippa fula skrivbord i min lägenhet.
Ja en tråd som heter Relationstråden kanske?Alltså helt seriöst...nio av tio i denna tråd verkar a) redan ha en partner och inte dejta b) mer vilja diskutera förhållanden än dejting.
En ny egen tråd för det kanske?
Jag har svårt att föreställa mig just det här exemplet eftersom min inställning till möbler tar slut vid "går den att använda", men jag gör ett försök... Jag tänker att om vi flyttar ihop så spelar det ingen roll att det var min lägenhet, nu är det vår lägenhet. Det betyder att han måste få ha sina möbler där, liksom jag får ha mina. Jag har mina möbler, han har sina, jag... nä jag kan nog inte riktigt tänka mig problemet? Det är ju hans sak, jag behöver liksom inte göra något med den? Det är klart att det kan vara praktiskt bra om vi är överens om tex möblers utseende, men det funkar ju om man inte är det också?
Skönt att höra att inte alla relationer krisar vid tanken på fula skrivbord.
Egentligen var det mer konceptet "jag fick inte som jag ville" som jag undrade över. Jag är rätt bra på att få min vilja igenom på olika vis, och att leva mitt liv på det sätt jag helst önskar, men i denna situation så kände jag att jag fick ge mig. Jag kunde inte hålla fast vid min linje, för hans linje var liksom rimligare på alla sätt och vis. Men det var inte vad jag egentligen ville i just den specifika situationen.
Word!Alltså helt seriöst...nio av tio i denna tråd verkar a) redan ha en partner och inte dejta b) mer vilja diskutera förhållanden än dejting.
En ny egen tråd för det kanske?
Jag tror inte jag skulle "ge", och sen räkna med att "få" i nästa A/B-situation i framtiden.
Skönt att höra att inte alla relationer krisar vid tanken på fula skrivbord.
Egentligen var det mer konceptet "jag fick inte som jag ville" som jag undrade över. Jag är rätt bra på att få min vilja igenom på olika vis, och att leva mitt liv på det sätt jag helst önskar, men i denna situation så kände jag att jag fick ge mig. Jag kunde inte hålla fast vid min linje, för hans linje var liksom rimligare på alla sätt och vis. Men det var inte vad jag egentligen ville i just den specifika situationen.
Jag tror att du och jag är inne på samma spår men att du kallar det "ge och ta"För mig handlar det inte om att "räkna med att få i nästa situation", utan sånt där ger sig av sig självt i sunda förhållanden. ...och det jämnar upp sig med tiden (och då menar jag inte på pricken jämnt) Om den ena ger efter hela tiden är det ju inte mera sunt.