Inte bara nätdejting - third part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland blir jag lite less på andra, pratade med en äldre kollega idag och vi kom in på nätdejting, varpå en annan äldre kollega hör och säger sådär nedvärderande "jasså det är det nya nu" och upprepar samma mening säkert 3 gånger...
Jag kände mig ganska irriterad på denna kollega, då alla inte kan hitta en partner i sin bekantskapskrets av en eller annan anledning. Tycker själv inte att det är något fel med nätdejting, men ja vissa ur den äldre generationen kanske har synpunkter vad vet jag. :/

Äsch, nätdejting är ju ett intressant sätt att träffa nya människor! Och ju otroligt vanligt.
Bry dig inte om sånna som neggar :)

Han jag dejtar känns fortfarande lika bra. Jag har nog aldrig upplevt det såhär lätt att umgås med någon. Jag som brukar vara otroligt mån om min space har börjat inse hur fint det faktiskt är att vilja vara nära någon så mycket. Trodde aldrig det skulle hända mig, faktiskt.

Vi ska träffa varandras vänner framöver, det ska bli himla spännande. Hurdana vänner man har säger ju otroligt mycket om ens person tycker jag.

Tja... jag finner någon initialt tilltalande på något sätt, snackar lite med personen och om det är kul går man på "dejt"? Väljer alltså personer utifrån en mer eller mindre diffus bra känsla kring utseende, livsstil, intressen, sätt att kommunicera osv. Precis som vid nätdejting. Vari ligger skillnaden du talar om?
Skillnaden ligger i den personliga kontakten.

Valet du gör, den mer eller mindre diffusa bra känslan kring utseende, livsstil, intressen, sätt att kommunicera osv sker i ena fallet till 100% digitalt, i andra fallet åtminstone delvis analogt.

Och det är här det skiljer sig. Den där undermedvetna grovsorteringen av möjliga partners, som gör att man inte hoppar på vilka random personer som helst på krogen, i ICA-kön, på trottoaren, i arbetsplatsens lunchrum för att finna nån lämplig partner att dejta - den inträffar i nätdejtingfallet i fel ordning. Den inträffar när man tror att man grovsorterat, i samma ögonblick när man för första gången träffar den man nätdejtar, på den första dejten.

Alla vi som nätdejtat åtminstone en handfull människor har träffat på minst en person som man efter fem sekunder rent instinktivt vet att det här kommer inte leda någon vart. Trots att nätdejtingsitens matchning lyst grönt med 100% träffbild, trots att snacket flutit på bra, trotsatt människan sett trevlig ut på bild.

Jag vågar påstå att en majoritet av alla nätdejtingträffar är som beskrivet ovan, åtminstone från den ena parten.
Till skillnad från alla inte-nätdejtingträffar, där man har haft IRL-kontakt innan förslag på dejt kommit fram.

Ibland blir jag lite less på andra, pratade med en äldre kollega idag och vi kom in på nätdejting, varpå en annan äldre kollega hör och säger sådär nedvärderande "jasså det är det nya nu" och upprepar samma mening säkert 3 gånger...
Jag kände mig ganska irriterad på denna kollega, då alla inte kan hitta en partner i sin bekantskapskrets av en eller annan anledning. Tycker själv inte att det är något fel med nätdejting, men ja vissa ur den äldre generationen kanske har synpunkter vad vet jag. :/
Äsch, skit i kollegan. Folk har ju sökt partners i text sen urminnes tider. Vem minns inte kontaktannonserna i morgontidningen? :D
Och så torftiga de var egentligen med knapphändig info, inga bilder och nått skitfånig nick som "Kanske vi?" eller "Mot solnedgången".
Då tycker jag det nätdejtandet är betydligt mer "noggrant" än "tidningsdejtandet" :)

Redovisa tycker inte jag heller. Men i min värld betyder det att man isf går in på varje detalj i princip. Så detaljerat behöver det ju inte vara.
Dock tycker jag att en kort och ärlig förklaring kan den andra personen iaf få.
Jag vet inte om jag tycker ärlighet är så himla livsviktigt om man ändå inte ska ha en fortsatt relation?
Jag är nöjd om ett uppbrott sker så smärtfritt som möjligt för båda parter och känner inte att jag behöver redovisa (eller bli redovisad för) exakt vad som gick snett/inte passade och om en liten vit lögn eller liknande gör det enklare så funkar det för mig.

Däremot ser jag en stor skillnad mellan att ta itu med att lära känna en främling i syfte att få till ett förhållande med densamma, jämfört med att bli tillsammans med någon man känner i förväg. Att jag ser den skillnaden, betyder dock inte att jag tror att man alltid kan välja mellan de två.
Jag tror det är där det skiljer sig. Nätdejting innebär att man har ett utstakat mål på ett helt annat sätt än när man möter människor (och blir intresserad) i vardagen.
Kan bli något krystat.

Äsch, skit i kollegan. Folk har ju sökt partners i text sen urminnes tider. Vem minns inte kontaktannonserna i morgontidningen? :D
Och så torftiga de var egentligen med knapphändig info, inga bilder och nått skitfånig nick som "Kanske vi?" eller "Mot solnedgången".
Då tycker jag det nätdejtandet är betydligt mer "noggrant" än "tidningsdejtandet" :)
De där annonserna finns ju fortfarande kvar och ibland är de så sanslöst roliga. :up:

"Är du som jag, som uppskattar de små sakerna i livet så som månskenspromenader, sitta framför brasan, långa frukostar på helgen, att fnissa åt kontaktannonser och en god bok. Vill du dela detta med någon? Svara till Dålig människa 86"

@Lampan
Men jösses! Att säga att en person är dålig i sängen är väl inget konstigt? Vissa måste lära sig, men oftast är det väl som att prova skor, man tror det passar och det är hälften chans. Sen om det är fötterna eller skorna som felar är väl knappast viktigt.
Jag gillar ärlighet. Jag hade inte kunnat ha så många män seriöst samtidigt om det inte byggde på ärlighet

@Lampan
Men jösses! Att säga att en person är dålig i sängen är väl inget konstigt? Vissa måste lära sig, men oftast är det väl som att prova skor, man tror det passar och det är hälften chans. Sen om det är fötterna eller skorna som felar är väl knappast viktigt.
Jag gillar ärlighet. Jag hade inte kunnat ha så många män seriöst samtidigt om det inte byggde på ärlighet
Men alltså... Okej om en snubbe är riktigt jävla ego i sängen, då kan han gott få höra det också. Men att i övrigt helt enkelt säga till någon att denne är dålig i sängen är ju bara elakt.
Själv har jag helt enkelt konstaterat att nä, vi passar inte ihop sexuellt. Inga konstigheter, snarare helt naturligt. I ett enda fall har jag sagt till en karl att han är dålig i sängen men då var det just ett egoistiskt as som sket fullständigt i mig och lik förbannat tjatade om att ses igen. Skit ska skit ha så att säga.

(Dålig i sängen är ju för övrigt ett sjukt uruselt begrepp to begin with. Det som är dåligt med en är bra med nästa, ännu värre med tredje, helt sjukt bra med fjärde bara för att gå och bli total katastrof med femte)

Orkar inte leta och jag ser inte diskussioner som en tävling att vinna. Men det jag uppfattade som indignation innefattade personliga frågor om huruvida jag lever i en "öppen" relation eller inte. Jag tolkade det som att svaret på den frågan var avgörande för din syn på saken.
Gissade också det här att du inte skulle "orka" leta. Skulle verkligen gärna se det jag skrivit om det!

Du har själv skrivit att du inte ens vet om ni är ihop eller inte.

@Lampan
Nä, jag har ingen lust att svara på ett inlägg som börjar med
"Men jösses"....
:yuck:

Nu har jag också skapat en profil på en sida, mest för att kunna säga att jag har en när kompisar tjatar om att jag "måste försöka iallafall".

Igår fick jag ett mail från en snubbe som glatt förklarade att "Det är ok att du är mullig, vill du veta varför?"... Nu slängde jag bara mailet utan att svara, men jag muttrade argt vad jag skulle vilja svara...

- Åh, snälla upplys korkade lilla mig om varför det är ok att jag är jag?
- Tack, men jag vet redan att jag är "ok".
- För att du tror att det gör mig så desperat att jag glatt nappar på idioter?

Jag har alltså inte skrivit något om att jag är mullig i min presentation (det vore dessutom osanning eftersom jag är tjock, inte mullig), utan bara angivit "rund" som kroppsform.

Gissade också det här att du inte skulle "orka" leta. Skulle verkligen gärna se det jag skrivit om det!

Du har själv skrivit att du inte ens vet om ni är ihop eller inte.

Nu lägger jag mig i, men handlade inte det där om olika behov av att definiera relationer? Jag och den RINGMÄRKTE hade aldrig något snack om huruvida vi var "ihop" eller ej. Vi trivdes ihop, det räcker för mig. Vi har heller inte bestämt hur "vi" ser på otrohet eller annat, det är ju sånt som förändras.
Så "ihop" beror ju helt på vad man lägger in i begreppet. Innebär det att man frågar chans som i skolan så har jag inte haft en relation sedan årskurs fyra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 691
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 452
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka