Inte bara nätdejting - third part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu lägger jag mig i, men handlade inte det där om olika behov av att definiera relationer? Jag och den RINGMÄRKTE hade aldrig något snack om huruvida vi var "ihop" eller ej. Vi trivdes ihop, det räcker för mig. Vi har heller inte bestämt hur "vi" ser på otrohet eller annat, det är ju sånt som förändras.
Så "ihop" beror ju helt på vad man lägger in i begreppet. Innebär det att man frågar chans som i skolan så har jag inte haft en relation sedan årskurs fyra.
Jo, något ditåt. Partner och jag har heller inte haft någon diskussion om "förhållandets ramar", vilket verkade ingå i själva ceremonielet med att "bli ihop". På det hela taget var det snarare en fråga om att upptäcka att vi trivdes ihop. Om det ändrar sig får vi väl ta tag i det då. I övrigt pratar vi ändå om hur vi lever hela tiden, det är mer pågående än vad en avgörande initial rit hade varit.

Vi har diskuterat just det där med om vi "vet" om vi "är ihop" eller inte sedan @tott tog upp frågan här. Vi är rörande eniga om att svaret är oklart, men att det nog ser ut som att vi är det man vanligen menar med "är ihop". En nära relation har vi ju, helt klart.

En annan rolig aspekt av det är att vi är rätt eniga om att så länge vi (företrädesvis) älskar varandra, så är allt frid och fröjd. Skit i vad relationen kallas då, liksom, det går ju bra ändå. Men om - och här kommer självmotsägelsen - vi upphör att (företrädesvis) älska varandra, då lutar båda åt att det är både viktigt och angeläget att antingen avsluta relationen eller i alla fall förändra den rätt mycket.

Så summan av kardemumman är alltså att vi tycker att det kvittar om vi är ihop eller inte som det är nu, men det kan komma en tid då det inte kvittar om vi har gjort slut eller inte. :D

Skillnaden ligger i den personliga kontakten.

Valet du gör, den mer eller mindre diffusa bra känslan kring utseende, livsstil, intressen, sätt att kommunicera osv sker i ena fallet till 100% digitalt, i andra fallet åtminstone delvis analogt.

Och det är här det skiljer sig. Den där undermedvetna grovsorteringen av möjliga partners, som gör att man inte hoppar på vilka random personer som helst på krogen, i ICA-kön, på trottoaren, i arbetsplatsens lunchrum för att finna nån lämplig partner att dejta - den inträffar i nätdejtingfallet i fel ordning. Den inträffar när man tror att man grovsorterat, i samma ögonblick när man för första gången träffar den man nätdejtar, på den första dejten.

Alla vi som nätdejtat åtminstone en handfull människor har träffat på minst en person som man efter fem sekunder rent instinktivt vet att det här kommer inte leda någon vart. Trots att nätdejtingsitens matchning lyst grönt med 100% träffbild, trots att snacket flutit på bra, trotsatt människan sett trevlig ut på bild.

Jag vågar påstå att en majoritet av alla nätdejtingträffar är som beskrivet ovan, åtminstone från den ena parten.
Till skillnad från alla inte-nätdejtingträffar, där man har haft IRL-kontakt innan förslag på dejt kommit fram.

Fast det gör man ju uppenbarligen. Eller det är i alla fall rätt vanligt att folk hoppar på random person på tex krogen (mindre ofta i ICA-kön). Jag skulle nog säga att samtliga som har stött på mig på krogen, borde ha fattat omedelbart att de var helt fel ute - fel person, fel sätt, fel allting. Trots att de väl troligen i alla fall hade tittat lite grann på mig innan de tog itu med själva stötandet och då även bör ha sett mina vänner, bör ha sett något av hur vi relaterar till varandra bland de jag hänger med, osv. Ändå bryter de in med bredsidan före och gör totalt fel. Inget utseende i världen kan kompensera för det.

Och motsvarande med andra sammanhang där någon stöter på (föreslår en dejt med) någon man inte alls känner men har sett. Man vet ju bara det lilla man ser. I alla fall mig händer det ganska ofta att jag tycker att folk ser väldigt trevliga och tilltalande ut tills jag har hunnit byta mer än tre repliker med dem. Då händer det att intresset genast falnar.

Så vid nätdejting har man någon sorts inblick i vad personen tycker och tänker, men inte hur den rör sig och för sig och ser ut. Vid "vanlig" dejting med okända råder motsatt förhållande. Jag vet inte om jag tycker att den skillnaden är jättestor. Båda kan leda till att man snabbt tappar intresset helt.

Däremot skiljer sig båda mycket från att bli ihop med någon man redan känner och har en massa kopplingar till.

...och han har inte haft några frågor?
Jo, det finns den som har haft många frågor som jag har svarat på. Många ggr, frågorna fortsätter ändå...
I en långvarig relation borde kommunikationen vara så pass bra att en vet vad som är bra och vilka brister som finns. Innan det går så långt att det tar slut
Om parterna inte har pratat med varandra innan en bryter relationen, varför börja snacka när det redan är slut?

J

Vi har diskuterat just det där med om vi "vet" om vi "är ihop" eller inte sedan @tott tog upp frågan här. Vi är rörande eniga om att svaret är oklart, men att det nog ser ut som att vi är det man vanligen menar med "är ihop". En nära relation har vi ju, helt klart.

Håll dig till sanningen om du ska tagga.

Alla vi som nätdejtat åtminstone en handfull människor har träffat på minst en person som man efter fem sekunder rent instinktivt vet att det här kommer inte leda någon vart. Trots att nätdejtingsitens matchning lyst grönt med 100% träffbild, trots att snacket flutit på bra, trotsatt människan sett trevlig ut på bild.
Tycker du verkligen att det är unikt för nätdejting? Ovanstående har hänt mig flera gånger på "analoga" dejter. Alltså där vi har träffats på fest/krogen, snackat, t o m hånglat och sedan träffas på en dejt och det bara känns "nej!".

Tycker du verkligen att det är unikt för nätdejting? Ovanstående har hänt mig flera gånger på "analoga" dejter. Alltså där vi har träffats på fest/krogen, snackat, t o m hånglat och sedan träffas på en dejt och det bara känns "nej!".
Det har hänt mig också.
Men vid nätdejting har det varit ett större Nej.

Då personen varit helt annorlunda hur jag tyckte att den var på dejtingsidan

Du missar min poäng fullständigt.

För en person som du först snackar med, sedan hånglar med, sedan dejtar - den personen har du inte initialt grovsorterat bort.
Att du sedan, i följande finsorteringsprocess kommer fram till "nej!" beroende på att olika ovälkomna egenskaper poppar upp till ytan, det är väl ändå en helt annan sak.

Du missar min poäng fullständigt.

För en person som du först snackar med, sedan hånglar med, sedan dejtar - den personen har du inte initialt grovsorterat bort.
Att du sedan, i följande finsorteringsprocess kommer fram till "nej!" beroende på att olika ovälkomna egenskaper poppar upp till ytan, det är väl ändå en helt annan sak.
Nej, jag hänger inte med på vad den fundamentala skillnaden består i.

Som jag ser det är skillnaden bara om jag har sett personen IRL eller på bild. Bilderna på mina dejter har visat sig överensstämma väldigt väl med verkligheten, ibland bättre än mina beer goggles. :angel:

Jag förstår inte skillnaden du gör mellan grov- och finsortering. Är man inne på finsortering så fort man träffas IRL?

Jag förstår heller inte den här viljan att utmåla nätdejting som så väldigt speciellt och väsensskilt från annan dejting.

Har man träffats tidigare vet man om det finns någon sorts personkemi etc.jag har varit på dejt med personer där jag på dejtingsidan tänkt att vi har nog personkemi. Men jag gillade hur personen skrev meddelanden etc men inte i verkligheten.

Har man träffats tidigare vet man om det finns någon sorts personkemi etc.jag har varit på dejt med personer där jag på dejtingsidan tänkt att vi har nog personkemi. Men jag gillade hur personen skrev meddelanden etc men inte i verkligheten.
Men det är det jag menar kan hända IRL också. Att man träffas och det inte alls blev som man trodde.

Ja men så är det väl ibland? På Nätet kan man vara vem man vill, visa en uppdiktad personlighet som kanske inte alls stämmer med verkligheten. Det händer inte alltför sällan, och då tänker jag inte enbart på nätdejting utan överhuvudtaget. Utan insyn från omgivningen kan man lätt skapa sig den identitet som man önskar. Kanske den man TROR man är, eller i alla fall VILL vara? Att det sen är otroligt korkat om man sen ämnar möta personen man har kontakt med, i verkligheten, är en annan sak...

Den där frågan om regler ska man inte ha. Skulle någon vilja gå in ett förhållande om det innebar att de aldrig skulle ligga med någon annan mer i livet? Intentionen alltså. Jag vet att jag är extrem men alltså bara ligga lite är väl också mysigt.Jag har iaf inte min partner hos mig 24/7 eller äter min favvorätt varenda dag. Men men Stefan Edberg är väldigt konventionell så vi pratar inte om det bara. Spela roll liksom vi har inte diskuterat hur många kineser som gillar pannkaka heller.

Skillnaden är att om du går på dejt med någon du aldrig träffat förut vet du inte om det finns personkemi.

Har ni träffats förut har det väl funnits personkemi om man vill träffas igen.
Prexis.

med adress @Trani:
Och min springande punkt är att man kan aldrig utröna nån personkemi genom att inte träffas IRL. Även om man förleds att tro det genom att interagera digitalt, man chattar, ser bilder osv.

Skillnaden är att om du går på dejt med någon du aldrig träffat förut vet du inte om det finns personkemi.

Har ni träffats förut har det väl funnits personkemi om man vill träffas igen.
Jag ser inte heller den stora skillnaden. Har man träffats väldigt lite eller som hastigast lite då och då, så är väl den "personkemi" man eventuellt upplevt högst skissartad och rinner lätt bort vid lite närmare påsyn. Precis som på nätet, skapar man ju lätt en annan bild av sig vid korta kontakter tex på jobbet eller krogen.

Jag ser inte heller den stora skillnaden. Har man träffats väldigt lite eller som hastigast lite då och då, så är väl den "personkemi" man eventuellt upplevt högst skissartad och rinner lätt bort vid lite närmare påsyn. Precis som på nätet, skapar man ju lätt en annan bild av sig vid korta kontakter tex på jobbet eller krogen.
Håller inte med.
Det är en stor skillnad.

När jag började gå på dejt blev jag jätteförvånad över den stora skillnaden.

Träffar du någon en minut har du ändå bildat dig en uppfattning om personen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 691
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 452
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka