Inte bara nätdejting - third part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vet jag som sagt inte om det var "vanlig" dejting eller något annat, men minst två hyfsat långvariga parbildningar i min närhet har uppstått efter typ blinddejter. Båda paren sammanfördes av vänner, men hade aldrig träffat/sett varandra innan de dejtade.

Vanlig dejting är väl typ allt annat än nätdejting!!

Nu är jag lite oklar över vad du menar med "vanlig dejting".

Jag är således osäker på om jag har upplevt någon "vanlig" dejt, men med mitt språkbruk (som kan avvika från andras) så innebär en "dejt" att man träffar någon man knappt känner för att se om man möjligen skulle kunna bli ihop (eller ha sex). Om parterna har överenskommit om dejten över nätet eller på andra sätt, tycker jag inte har så himla stor betydelse - nätet är en social yta som många andra. Jag vet att du har bestämt dig för vad jag har testat och inte, men jag föredrar att själv få avgöra i den frågan ändå.

Däremot ser jag enormt stor skillnad mellan att träffa någon genom att dejta hen å ena sidan, och att bli tillsammans/ha sex med någon som redan finns i en sociala omgivning och som man redan känner på något sätt å den andra.
i "vanlig dejting" har man oftast sett eller träffat dejten innan och på nåt sätt fattat tycke för varandra (inkl det otroligt viktiga kroppsspråket, blicken, sättet att prata osv) Ingenting sådant får man via nätdejting, så man har ingen som helst aning om bilden man fått an människan bakom skärmen stämmer överens med verkligheten.
Tott sammanfattade så bra så den biten behöver jag inte återupprapa.
Lägger till att visst är nätet en social yta, men i detta fall att likställa med nätdejting - det blir ju faktiskt dejting via nätet. Och man har ingen aning om hur den andre är IRL vid själva ögonblicket då dejten inleds.

Nu vet jag som sagt inte om det var "vanlig" dejting eller något annat, men minst två hyfsat långvariga parbildningar i min närhet har uppstått efter typ blinddejter. Båda paren sammanfördes av vänner, men hade aldrig träffat/sett varandra innan de dejtade.
IRL-dating via proxy..? :)

Självklart kan man träffa rätt även via blind dates och nätdejting, man kan också vinna en miljon på Lotto. Men om man tittar på alla nätdejtsträffar, och jämför dem med alla på-krogen-dejter, så vågar jag påstå att hitraten (när dejten slutar i något mer än en träff mellan två männinskor) är MYCKET bättre på krogen-varianten - även om man räknar bort alkoholfaktorn.

Nämen, relationen är ju slut, han har gjort slut. Då finns ingen relation längre...

Vad spelar det då för roll om han tycker att
Jag är pedantisk
Jag vill ha för mycket sex
Jag är ute för mycket på kvällarna
Jag är en dålig lyssnare
Etc

I en annan relation med en annan partner så uppstår inte samma konflikt

Varför reda ut olikheter i relationen när den är slut?

Har du varit med om att ett förhållande tagit slut?

Hur gör du när du dejtar på vanligt sätt?
Vilka personer väljer du ut? Hur har du valt ut dem? Där är skillnaden.

Tja... jag finner någon initialt tilltalande på något sätt, snackar lite med personen och om det är kul går man på "dejt"? Väljer alltså personer utifrån en mer eller mindre diffus bra känsla kring utseende, livsstil, intressen, sätt att kommunicera osv. Precis som vid nätdejting. Vari ligger skillnaden du talar om?

Okej. Då finns alltså vanlig dejting där man inte har träffat den man dejtar förut, eller ens sett hen.
Jajajaja, om du vill ha det så så.

Skrev "typ" allting annat, för jag visste med 100 % säkerhet att du skulle komma på nåt sätt att ifrågasätta och låtsas att du inte förstår igen :(

IRL-dating via proxy..? :)

Självklart kan man träffa rätt även via blind dates och nätdejting, man kan också vinna en miljon på Lotto. Men om man tittar på alla nätdejtsträffar, och jämför dem med alla på-krogen-dejter, så vågar jag påstå att hitraten (när dejten slutar i något mer än en träff mellan två männinskor) är MYCKET bättre på krogen-varianten - även om man räknar bort alkoholfaktorn.
Ja, alltså, jag rekommenderar inte blinddejter som ett säkert sätt att finna sin stora kärlek i livet. Jag blott dristade mig till att nämna att jag känner till två par där i stort sett det är vad som har hänt. De hade alltså inte sett varandra före den första dejten, vilket tycktes vara den springande punkten i upplägget.

Jajajaja, om du vill ha det så så.
Vill och vill. Liksom @mutant undrar jag lite över den stora skillnaden mellan att få kontakt med varandra på nätet jämfört med andra sätt.

Däremot ser jag en stor skillnad mellan att ta itu med att lära känna en främling i syfte att få till ett förhållande med densamma, jämfört med att bli tillsammans med någon man känner i förväg. Att jag ser den skillnaden, betyder dock inte att jag tror att man alltid kan välja mellan de två.

Om det hela snarare handlar om att hitta en sexpartner eller en liten romans på kort sikt, har den där skillnaden mindre betydelse, tycker jag. (I det fallet kan det ju rentav vara en fördel att det är en person man inte har några övriga kopplingar till, så att saker och ting inte blir så komplicerade.)

Vill och vill. Liksom @mutant undrar jag lite över den stora skillnaden mellan att få kontakt med varandra på nätet jämfört med andra sätt.

Däremot ser jag en stor skillnad mellan att ta itu med att lära känna en främling i syfte att få till ett förhållande med densamma, jämfört med att bli tillsammans med någon man känner i förväg. Att jag ser den skillnaden, betyder dock inte att jag tror att man alltid kan välja mellan de två.

Om det hela snarare handlar om att hitta en sexpartner eller en liten romans på kort sikt, har den där skillnaden mindre betydelse, tycker jag. (I det fallet kan det ju rentav vara en fördel att det är en person man inte har några övriga kopplingar till, så att saker och ting inte blir så komplicerade.)

Ut i dejtinglivet med dig nu, så lär dig lite om hur det går till nuförtiden!

Ut i dejtinglivet med dig nu, så lär dig lite om hur det går till nuförtiden!
En annan gång när jag skrev om en typ dejt, så blev du ju moraliskt indignerad å min partners vägnar.

De jag kan tänkas träffa är ju dock lika gamla som jag och tenderar att sitta fast i förlegade kulturmönster på parbildningens område.

Orkar inte leta och jag ser inte diskussioner som en tävling att vinna. Men det jag uppfattade som indignation innefattade personliga frågor om huruvida jag lever i en "öppen" relation eller inte. Jag tolkade det som att svaret på den frågan var avgörande för din syn på saken.

Ibland blir jag lite less på andra, pratade med en äldre kollega idag och vi kom in på nätdejting, varpå en annan äldre kollega hör och säger sådär nedvärderande "jasså det är det nya nu" och upprepar samma mening säkert 3 gånger...
Jag kände mig ganska irriterad på denna kollega, då alla inte kan hitta en partner i sin bekantskapskrets av en eller annan anledning. Tycker själv inte att det är något fel med nätdejting, men ja vissa ur den äldre generationen kanske har synpunkter vad vet jag. :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 691
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 452
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka