Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en 23-åring som skrivit till mig på Badoo. Nämnde för honom att jag är lite för gammal för honom, och frågan tillbaka ifall jag tycker att han är för ung. Svarade att ja, lite för ung, även om han säkert är både snäll och söt (han ser väldigt bra ut på 23-årsvis, men för pojkig för min smak) och fick svar tillbaka där han frågar var skon klämmer. Hmm, jag började ju med att åldern var problemet men han kanske ignorerade det?

Spontant känns det som jag har lika lite/mycket gemensamt med en 23-åring som en 41-åring (9 år yngre resp. äldre).

Hur stora åldersskillnader är okej för er?

Jag tycker det där med ålder är jättesvårt. Jag fick barn väldigt tidigt, vilket innebär att de flesta i min ålder har mycket yngre barn än vad jag har. Känner att jag har småbarnsåren bakom mig så för mig komplicerar det om karln har barn under tio typ, vilket många i min ålder har, för att inte prata om de som är några år yngre än mig. De som har barn i samma ålder och då kanske är i samma fas i livet som jag är kanske tio år äldre än mig...och de ser och verkar såååååå gubbiga (i alla fall 90 % av dem) :arghh: jag är ganska ung "i sinnet och i sättet" så gubbiga karlar går liksom bort...

Jag har satt mitt spann till 35-50 år (är 40 själv). Men i praktiken är de jag tycker mest intressanta kanske 39-44.

Jag trivs bäst med folk i min egen ålder. Har ingen åldersnoja men skulle känna mig som en gammal get med någon under 25.
Det viktigaste är att vi har samma syn på livet och har roligt tillsammans. Barn är helt uteslutet vilket ställer till det lite.

Hur stora åldersskillnader är okej för er?
Jag har konstaterat att 10 års skillnad är helt okej, och träffar jag rätt så gör något år till ingenting. Men - jag är 29. 10 år yngre skulle innebära rena barnet. Fan 10 år yngre snubbar är ju tonåringar än! Så jag har satt gränsen på 25 och söker 25-40. Yngre än 25 känns asungt, men i takt med att jag blir äldre är det möjligt att 25-årsgränsen stannar där den är (nåja, inte när jag är 70 kanske ;) ). Lite som att den där 10 år yngre 19-åringen är rena barnarovet nu men om bägge vore 10 år äldre var det bara att köra trots exakt samma personer och åldersskillnad.

Men det gäller såklart att vara så samma plan i övrigt också. Träffade en 10 år äldre snubbe som var så jäkla bra på alla vis tex, men han var klar med barn och då går det ju inte - precis som nån nämnde högre upp att unga killar som vill ha barn om 10 år går bort det också. Jag hade gärna väntat 10 år själv men då går väl äggens bäst före-datum ut :meh:

Det där med bäst föredatum ställer till det. Jämnåriga för övrigt känns bra. Något äldre inte konstigt det heller. Svårt att tänka mig alltför unga, mest för jag fått fått för mig att jag skulle ses som lite för mycket äldre. Men jag får väl krypa till korset och inse att det är lätt att få för sig saker.

Jag tänker mig i alla fall någon runt fem år yngre, med med rätt bra marginal åt båda håll. Känns som lite lösa bitar i livet, men i övrigt så tänker jag mig att jag vill ha barn. Men var man landar tillslut är svårt att veta.

Jag är femtio och försöker tycka att tio år plus minus är ok. I verkligheten känns tio år yngre väldigt främmande om det är en man men kan nog funka om det är en kvinna.

Konsekvent?

Nej...

Funderingarna kring åldersskillnader har ju gått några varv i olika trådar vid det här laget... ;)
Jag hör till dem som är mer liberala, och tänker att det finns en lång rad faktorer som påverkar förutsättningarna för relationen mellan två människor. Ålder är en av de faktorerna. Jag vet att förhållanden kan funka alldeles utmärkt trots stora åldersskillnader - det var 20 år mellan mina egna föräldrar, och ytterligare några mellan min ex föräldrar. Och hon i sin tur är några år äldre än mig, inte många men likväl helt på tvärs med konventionen, och det funkade fint i 15 år. Jag har dejtat tio år äldre och tjugo år yngre, och väntar med att dissa en potentiell dejt tills man åtminstone kommunicerat litet i skrift och/eller tal eller fått andra intryck (från exempelvis fb-profil eller liknande). Inte utifrån siffrorna allena.

Jag är femtio och försöker tycka att tio år plus minus är ok. I verkligheten känns tio år yngre väldigt främmande om det är en man men kan nog funka om det är en kvinna.

Konsekvent?

Nej...
Tio år äldre än 50, då är de ju snart pensionärer. Känns inte det knasigt? När du själv har 15 år av arbetsliv kvar?

Annars är jag med på inkonsekvensen. Om jag föreställer mig att dejta en 10 år äldre man (dvs runt 40)... :cautious: Jag skulle vara skeptisk. En 10 år äldre kvinna däremot, inga problem! Över huvud taget är jag nog mer flexibel med åldersskillnad när det gäller kvinnor. Antagligen för att det tar bort den där heterosexuella maktasymmetrin.

Tio år äldre än 50, då är de ju snart pensionärer. Känns inte det knasigt? När du själv har 15 år av arbetsliv kvar?
När min pappa pensionerades fortsatte han jobba 30-40%, dels för att han gillade sitt jobb, dels för att han behövdes där, dels för att det lyfte ekonomin en bit. Han hade möjlighet att ta större ansvar för hushållet, och han och mamma hade bara hennes jobb att ta hänsyn till när det handlade om semester och fritid mm. Det var inga som helst problem.

Annars är jag med på inkonsekvensen. Om jag föreställer mig att dejta en 10 år äldre man (dvs runt 40)... :cautious: Jag skulle vara skeptisk. En 10 år äldre kvinna däremot, inga problem! Över huvud taget är jag nog mer flexibel med åldersskillnad när det gäller kvinnor. Antagligen för att det tar bort den där heterosexuella maktasymmetrin.
Bihustrun är 8 år äldre. Hens 60-årsdag nästa år, känns onekligen lite... jösses så gamla vi börjar bli! Men det faktum att de tio år äldre var unga och snygga för ett par decennier sedan och numera är gamla tanter och farbröder, känns inte som något jag kan göra så mycket åt. (Tack och lov får det mig inte att börja dregla efter tjugofemåringar.)

Annars vet jag inte. Partner har ju varit sjukskriven ett antal år under vårt förhållande. Det är inte konstigt eller konfliktskapande för mig att bara jag jobbar. Med en frisk pensionär i närheten, kan jag kanske äntligen få en hund?!

Men för övrigt, så vore ju med tanke på förväntat livsspann det vettigaste om normen vore tvärtom mot dagens, vid olikkönad parbildning. Dvs mannens kortare livslängd motiverar att han är ett par tre år yngre än kvinnan.

Sedär, denna var otippad! En som skrev och beklagade att han bodde i fel ände av landet, men eftersom jag hade skrivit att jag gillar att laga mat ville han dela med sig av två supergoda recept, fast jag tror inte att jag fick med sista stycket i det ena, men det gör inte så mycket, det första lät ändå godast :D

I ålder vill jag gärna ha max 10 år yngre Eller äldre.
20 års åldersskillnad har jag svårt att tänka mig. Jag är ca 40. En man på 60 eller 20?
jag vet bara att jag just nu inte träffat någon som jag blivit attraherad av sexuellt som är 60 eller 20 år gammal.
Om jag vill ha barn känns det inte heller bra med så stor åldersskillnad dvs en 20-åring vill kanske vänta. Och det kan inte jag pga ålder.
Och jag skulle inte vilja skaffa barn med en 60-åring.

Bihustrun är 8 år äldre. Hens 60-årsdag nästa år, känns onekligen lite... jösses så gamla vi börjar bli! Men det faktum att de tio år äldre var unga och snygga för ett par decennier sedan och numera är gamla tanter och farbröder, känns inte som något jag kan göra så mycket åt. (Tack och lov får det mig inte att börja dregla efter tjugofemåringar.)
.

VARFÖR är det alltid så att man "dreglar" efter lammkött ?
Mej veterligen dreglar ALLA över det som de tycker är snyggt...

Vet de som har äldre och AKTIVT söker äldre (alltså 25 åringar som söker 35+/45+ eller som den som är "störst" i sitt åldersspann (en kille) på 21 som BARA är ute efter 50+)

Och som sagt åldersfrågan är lika uttjatad som moraliserad i den här tråden...
Killen jag dejtar (sen 7 veckor nu) är 26 jag är 42.... Inga konstigheter.
Och som sagt min lägsta gräns är 18. Har inte vart över 30 strecket på de jag varit med på snart 10 år... (då va jag 32 och killen nåt år äldre än mej) Så då va han jämnårig med mej... Så jag ser de mer som att jag har alltid gillat 23-27 åringar (+/- 5 år) men jag har blivit äldre men inte min "smak"...

Så nu när jag tänker efter har nog de som varit äldre än 30 som jag haft sex med vart väldigt få... Tror att jag i hela mitt liv legat med nån som är över 30 vid tidpunkten är 3-5 stycken....

VARFÖR är det alltid så att man "dreglar" efter lammkött ?
Mej veterligen dreglar ALLA över det som de tycker är snyggt...

Vet de som har äldre och AKTIVT söker äldre (alltså 25 åringar som söker 35+/45+ eller som den som är "störst" i sitt åldersspann (en kille) på 21 som BARA är ute efter 50+)

Och som sagt åldersfrågan är lika uttjatad som moraliserad i den här tråden...
Killen jag dejtar (sen 7 veckor nu) är 26 jag är 42.... Inga konstigheter.
Och som sagt min lägsta gräns är 18. Har inte vart över 30 strecket på de jag varit med på snart 10 år... (då va jag 32 och killen nåt år äldre än mej) Så då va han jämnårig med mej... Så jag ser de mer som att jag har alltid gillat 23-27 åringar (+/- 5 år) men jag har blivit äldre men inte min "smak"...

Så nu när jag tänker efter har nog de som varit äldre än 30 som jag haft sex med vart väldigt få... Tror att jag i hela mitt liv legat med nån som är över 30 vid tidpunkten är 3-5 stycken....
Du tar åt dig, alltså.

Jag skrev för det första inte "lammkött". Så pratar jag inte om människor.

För det andra har jag skrivit att jag inte dreglar över 25-åringar. Det säger ingenting om vilka jag dreglar över.

Du tar åt dig, alltså.

Jag skrev för det första inte "lammkött". Så pratar jag inte om människor.

För det andra har jag skrivit att jag inte dreglar över 25-åringar. Det säger ingenting om vilka jag dreglar över.

Tar åt mej ? Nej men jag minns ju när vi diskuterade mitt "ålderspann" sist.... Du va väl inte den som tyckte "good for you" utan va väl en av de som tycker "hur kan du ?"
Och rent krasst så tycker jag ditt uttryck "dreglar över 25åringar" va negativt laddat... men jag kan ju ha läst in fel ? Du kanske tycker det är helt okej att dregla över 25åringar ? Vilket jag definitivt tycker.
Jag tycker det är helt okej att dregla över 50åringar med (jag gör det inte själv men fördömer ingen)

Tar åt mej ? Nej men jag minns ju när vi diskuterade mitt "ålderspann" sist.... Du va väl inte den som tyckte "good for you" utan va väl en av de som tycker "hur kan du ?"
Och rent krasst så tycker jag ditt uttryck "dreglar över 25åringar" va negativt laddat... men jag kan ju ha läst in fel ? Du kanske tycker det är helt okej att dregla över 25åringar ? Vilket jag definitivt tycker.
Jag tycker det är helt okej att dregla över 50åringar med (jag gör det inte själv men fördömer ingen)
Som jag redan har sagt tidigare
Denna sidan är full av motsägelsefulla människor...

En dagen så är det fel att dejta 25 åringar om en är över 40
Andra dagen är det helt rätt att dejta sin fd svåger/ väns ex med hänvisning till "allt för kärleken"

Åsikterna här på sidan är allt annat än logiska eller konsekventa

Ålder... Tja... Jag har ännu inte blivit attraherad av nån som är mer än ca fem år yngre än mig. Inte vad jag minns i alla fall! ;) Äldre, helst inte mer än sex-sju år äldre. Av precis samma anledning. Jag blir helt enkelt inte attraherad! Det har dock hänt men inte nån längre relation.

Ålder... Tja... Jag har ännu inte blivit attraherad av nån som är mer än ca fem år yngre än mig. Inte vad jag minns i alla fall! ;) Äldre, helst inte mer än sex-sju år äldre. Av precis samma anledning. Jag blir helt enkelt inte attraherad! Det har dock hänt men inte nån längre relation.
Det håller jag med om. Både äldre och yngre kan se otroligt bra ut, utan att skapa nån attraktionskänsla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 580
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 230
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 881
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka